Електричний струм
Цикл лабораторних робіт для 9 класу
з використанням ППЗ «Початки електроніки»
П.М. Клініч, Солобковецький ЗЗСО , Ярмолинецький р-н, Хмельницька обл.
В № 20 журналу «Фізика в школах України» за 2012 рік було надруковано статтю автора «Методика використання на уроках фізики ППЗ «Початки електроніки».Продовжуючи цю тему, хочу запропонувати колегам декілька розробок лабораторних робіт для проведення в 9 класі з теми «Електрика».
РОЗДІЛ 2.
Електричний струм
Урок 11/4
Лабораторна робота №2.
Вимірювання сили струму за допомоги амперметра
Наука – це істина, помножена на сумніви
(П.Валері).
Мета роботи: навчитися складати найпростіше електричне коло з послідовно з'єднаних елементів і вимірювати силу струму за допомогою амперметра; розвивати експериментальні уміння вимірювати силу струму; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.
Основні поняття: амперметр, сила струму.
Обладнання: джерело струму (батарея акумуляторів),
амперметр постійного струму, резистор, вимикач, низьковольтна електрична лампа, з'єднувальні провідники, мультимедійна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».
Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.
Хід уроку.
І.Розминка
Інтерактивна гра «Шибениця». (Використовується мультимедійна дошка або два комп’ютери). Учні діляться на дві команди і вгадують слова. Яка команда першою вгадала, та й першою виконує лабораторну роботу за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Чи однакову силу струму покаже амперметр в різних ділянках кола?
Від чого залежить сила струму в колі?
Чим визначається напрям сили струму в колі?
Чи можливо вивчати закони постійного струму на комп’ютері?
Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?
Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша – за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями. Вчитель нагадує, що на минулому уроці всі вчились як користуватись цією програмою.
План-схема уроку 11/4
Етап уроку |
Час, хв |
Форма і методи діяльності вчителя |
Результат |
І.Розминка |
3 |
Гра «Відгадай слово» |
Створення сприятливого психоемоційного клімату |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
5 |
Бесіда |
Активізація пізнавальної діяльності |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Постановка проблемних запитань. групах. |
Мотивація навчальної діяльності |
IV. Рефлексія |
23 |
Лабораторна робота
|
Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь |
V.Корекція знань учнів |
5 |
Інтерактивна вправа «Продовж думку». |
Виявлення хибних уявлень учнів |
VI. Підсумки уроку
|
5 |
Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?» |
Підбиття підсумків уроку |
VII. Домашнє завдання |
2 |
Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи |
|
IV. Рефлексія
Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
Лабораторна робота №2.
Вимірювання сили струму за допомоги амперметра
Обладнання: джерело струму (батарея акумуляторів),
амперметр постійного струму, резистор, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки», вимикач, низьковольтна електрична лампа, з'єднувальні провідники.
Хід роботи
(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби, консультує своїх товаришів).
Контрольні запитання
V. Корекція знань учнів.
Інтерактивна вправа «Продовж думку».
Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.
Наприклад:
VI. Підсумки уроку
Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»
Учні говорять про відкриття, яке вони зробили для себе на уроці. Відкриття може бути і емоційним, а не тільки фізичним.
VII. Домашнє завдання
Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.
Розташувати в порядку зростання такі значення сили струму 0,1 мА, 2*10-2А, 0,3 кА, 2000 мкА.
Урок 13/6
Лабораторна робота №3.
Вимірювання електричної напруги за допомоги вольтметра
Наука необхідна народові. Країна,
яка не розвиває науки, невідворотно
перетворюється на колонію
(Ф.Жоліо-Кюрі).
Мета роботи: навчитися складати найпростіше електричне коло з послідовно з'єднаних елементів і вимірювати напругу за допомогою вольтметра; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.
Основні поняття: вольтметр, напруга.
Обладнання: джерело струму (батарея акумуляторів),
вольтметр постійного струму, резистор, вимикач, низьковольтна електрична лампа, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».
Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.
Хід уроку
І. Розминка.
Вправа «Пазли»
На магнітній дошці прикріплено два малюнки декількох електричних елементів. Потрібно скласти електричне коло для сьогоднішньої роботи. Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до дошки і, переміщаючи малюнки, складають електричне коло. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як знайти напругу на одному з двох споживачів струму, знаючи напругу джерела живлення і спад напруги на іншому споживачі?
Від чого залежить спад напруги на елементах кола?
Чим визначається напрям сили струму в колі?
Чи можливо вивчати закони постійного струму на комп’ютері?
Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?
Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.
IV. Рефлексія
Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
План-схема уроку 13/6
Етап уроку |
Час, хв |
Форма і методи діяльності вчителя |
Результат |
І.Розминка |
3 |
Гра «Пазли» |
Створення сприятливого психоемоційного клімату |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
5 |
Бесіда |
Активізація пізнавальної діяльності |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Постановка проблемних запитань. групах. |
Мотивація навчальної діяльності |
IV. Рефлексія |
23 |
Лабораторна робота
|
Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь |
V.Корекція знань учнів |
5 |
Інтерактивна вправа «Продовж думку». |
Виявлення хибних уявлень учнів |
VI. Підсумки уроку
|
5 |
Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?» |
Підбиття підсумків уроку |
VII. Домашнє завдання |
2 |
Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи |
|
Лабораторна робота №3.
Вимірювання електричної напруги за допомоги вольтметра
Обладнання: джерело струму (батарея акумуляторів),
вольтметр постійного струму, резистор, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки», вимикач, низьковольтна електрична лампа, з'єднувальні провідники.
Хід роботи
(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби, консультує своїх товаришів).
1.Самостійно накресліть схему електричного кола з послідовно з'єднаними резистором, електричною лампочкою, вимикачем, джерелом струму, та складіть таблицю для запису результатів.
2.Замкніть коло вимикачем. Переконайтеся за свіченням лампочки в тому, що в колі тече електричний струм.
3.Вольтметр паралельно приєднайте до кінців електричної лампочки, потім до кінців резистора. Результати запишіть.
4.Приєднайте вольтметр до кінців з'єднаних послідовно резистора і електричної лампочки. Результат запишіть.
5.Зробіть висновки про значення напруги на послідовно з'єднаних резисторі та електричній лампочці і суми спадів напруг на окремо взятих резисторі та лампочці.
Контрольні запитання
V. Корекція знань учнів.
Інтерактивна вправа «Продовж думку».
Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.
Наприклад:
VI. Підсумки уроку
Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»
Учні говорять про відкриття, яке вони зробили для себе на уроці. Відкриття може бути і емоційним, а не тільки фізичним.
VII. Домашнє завдання
Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.
Розташувати в порядку спадання такі значення напруги 200*10-2В, 8,1 мВ, 0,9 кВ, 200000 мкВ.
Урок 16/9
Лабораторна робота № 4 «Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра й вольтметра».
Успіх у науці – справа часу та сміливості розуму
(Вольтер).
Мета : навчитися розраховувати опір провідника за законом Ома для ділянки кола за допомогою амперметра і вольтметра; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.
Основні поняття: амперметр, вольтметр, опір, закон Ома, омметр
Обладнання: джерело постійного струму, амперметр, вольтметр, реостат, резистор, вимикач, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».
Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.
Хід уроку
І. Розминка.
Вправа «Пазли»
На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для складання пазлів, наприклад (Або дві однакові програми на одній мультимедійній дошці). Потрібно скласти електричне коло для сьогоднішньої роботи. Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, переміщаючи малюнки, складають електричне коло. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?
Від чого залежить спад напруги на елементах кола?
Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?
Чим визначається напрям сили струму в колі?
Чи можливо вивчати закони постійного струму на комп’ютері?
Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?
Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.
IV. Рефлексія
Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
План-схема уроку 16/9
Етап уроку |
Час, хв |
Форма і методи діяльності вчителя |
Результат |
І.Розминка |
3 |
Гра «Пазли» |
Створення сприятливого психоемоційного клімату |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
5 |
Бесіда |
Активізація пізнавальної діяльності |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Постановка проблемних запитань групах. |
Мотивація навчальної діяльності |
IV. Рефлексія |
23 |
Лабораторна робота
|
Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь |
V.Корекція знань учнів |
5 |
Інтерактивна вправа «Продовж думку». |
Виявлення хибних уявлень учнів |
VI. Підсумки уроку
|
5 |
Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?» |
Підбиття підсумків уроку |
VII. Домашнє завдання |
2 |
Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи |
|
Лабораторна робота № 4
Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра й вольтметра
Обладнання: джерело постійного струму, амперметр, вольтметр, реостат, резистор, вимикач, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».
Хід роботи
(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби, консультує своїх товаришів).
Контрольні запитання
V. Корекція знань учнів.
Інтерактивна вправа «Продовж думку».
Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.
Наприклад:
VI. Підсумки уроку
Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»
Учні говорять про відкриття, яке вони зробили для себе на уроці. Відкриття може бути і емоційним, а не тільки фізичним.
VII. Домашнє завдання
Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.
Розташувати в порядку зростання такі значення опорів резисторів: 50*10-2кОм, 1,1 кОм, 0,9 МОм, 2000 Ом.
Урок 17/10
Лабораторна робота № 5. Вивчення залежності електричного опору від довжини провідника й площі його поперечного перерізу
Найголовніше – прищеплювати смак і любов
до науки; інакше ми виховаємо ослів,
навантажених книжною премудрістю
(М.Монтень).
Мета : дослідним способом вивчити залежність електричного опору від довжини, площі поперечного перерізу і матеріалу провідника; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.
Основні поняття: амперметр, вольтметр, метали, омметр, довжина, площа
Обладнання: джерело струму, реостат, амперметр, вольтметр, вимикач, два мідні провідники різної довжини l1 і l2= 2l1 однакового діаметру, два мідні провідники однакої довжини l і різного діаметру d1 i d2 , мідний і алюмінієвий провідники однакової довжини і однакового діаметру, мікрометр, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».
Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.
Хід уроку
І. Розминка.
Вправа «Відшукай пари»
На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для вгадування пар, наприклад (Або дві однакові програми на одній інтерактивній дошці). Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, вибираючи малюнки, відкривають пари. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?
Від чого залежить спад напруги на елементах кола?
Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?
Чим визначається напрям сили струму в колі?
Чи можливо вивчати закони постійного струму на комп’ютері?
Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?
Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.
IV. Рефлексія
Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
План-схема уроку 17/10
Етап уроку |
Час, хв |
Форма і методи діяльності вчителя |
Результат |
І.Розминка |
3 |
Гра «Відшукай пари» |
Створення сприятливого психоемоційного клімату |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
5 |
Бесіда |
Активізація пізнавальної діяльності |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Постановка проблемних запитань групах. |
Мотивація навчальної діяльності |
IV. Рефлексія |
23 |
Лабораторна робота
|
Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь |
V.Корекція знань учнів |
5 |
Інтерактивна вправа «Продовж думку». |
Виявлення хибних уявлень учнів |
VI. Підсумки уроку
|
5 |
Інтерактивна вправа «Результат». |
Підбиття підсумків уроку |
VII. Домашнє завдання |
2 |
Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи |
|
Лабораторна робота № 5.
Вивчення залежності електричного опору від довжини провідника й площі його поперечного перерізу
Обладнання: джерело струму, реостат, амперметр, вольтметр, вимикач, два мідні провідники різної довжини l1 і l2= 2l1 однакового діаметру, два мідні провідники однакої довжини l і різного діаметру d1 i d2 , мідний і алюмінієвий провідники однакової довжини і однакового діаметру, мікрометр, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».
Хід роботи
(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби, консультує своїх товаришів).
Ви знаєте, що формула залежності опору провідника (R) від довжини (l), площі поперечного перерізу (S) і матеріалу (ρ) записується так:
R= ρ ,
де р - питомий опір матеріалу провідника.
№ досліду |
Матеріал провідника (дроту) |
Довжина дроту l, м |
Діаметр d, мм |
Площа поперечного перерізу S, мм2 |
Сила струму I,А |
Напруга U,B |
Опір R=U/I,Ом |
1. 2. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
Контрольні запитання
V. Корекція знань учнів.
Інтерактивна вправа «Продовж думку».
Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.
Наприклад:
VI. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Результат». Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VII. Домашнє завдання
Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.
Розташувати в порядку зростання опорів резисторів їх відповідні площі поперечного перерізу: 50*10-2 см2, 1,1 мм2, 0,009 дм2, 7*10 -6м2.
Урок 20/13
Лабораторна робота № 6. Дослідження електричного кола
з послідовним з'єднанням провідників
Межі наук подібні до горизонту: чим ближче
до них наближатися, тим
більше вони віддаляються
(П.Буаст).
Мета: навчитись з’єднувати провідники, прилади, резистори послідовно, визначати опір такого сполучення та розподіл напруг в ньому; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.
Основні поняття: амперметр, вольтметр, омметр, реостат, опір.
Обладнання: джерело струму, вимикач, амперметр і вольтметр постійного струму, два резистори R1 і R2, реостат, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки»
Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.
Хід уроку
І. Розминка.
Вправа «Пазли»
На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для розвитку пам’яті , наприклад «Вгадай пару» (Або дві однакові програми на одній інтерактивній дошці). Потрібно скласти електричне коло для сьогоднішньої роботи. Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, вибираючи малюнки, відкривають всі вікна. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?
Від чого залежить спад напруги на елементах кола?
Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?
Чим визначається напрям сили струму в колі?
Чи можливо вивчати закони постійного струму на комп’ютері?
Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?
Вчитель нагадує, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.
IV. Рефлексія
Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
План-схема уроку 20/13
Етап уроку |
Час, хв |
Форма і методи діяльності вчителя |
Результат |
І.Розминка |
3 |
Гра «Знайди пару» |
Створення сприятливого психоемоційного клімату |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
5 |
Бесіда |
Активізація пізнавальної діяльності |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Постановка проблемних запитань групах. |
Мотивація навчальної діяльності |
IV. Рефлексія |
23 |
Лабораторна робота
|
Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь |
V.Корекція знань учнів |
5 |
Інтерактивна вправа «Продовж думку». |
Виявлення хибних уявлень учнів |
VI. Підсумки уроку
|
5 |
Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?» |
Підбиття підсумків уроку |
VII. Домашнє завдання |
2 |
Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи |
|
Лабораторна робота № 6.
Дослідження електричного кола з послідовним
з'єднанням провідників
Обладнання: джерело струму, вимикач, амперметр і вольтметр постійного струму, два резистори R1 і R2, реостат, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки»
Хід роботи
(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби, консультує своїх товаришів).
U=U1+U2 ; R=R1+R2; I=I1=I2=const; .
5. Спробуйте вимірювати опори резисторів мультиметром безпосередньо в режимі омметра.
Зробіть висновки.
Контрольні запитання
V. Корекція знань учнів.
Інтерактивна вправа «Продовж думку».
Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.
Наприклад:
VI. Підсумки уроку
Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»
Учні говорять про відкриття, яке вони зробили для себе на уроці. Відкриття може бути і емоційним, а не тільки фізичним.
VII. Домашнє завдання
Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.
Розташувати в порядку зростання опорів резисторів їх відповідні довжини : 50*10-2 см, 1,1 мм, 0,009 дм, 7*10 -6м.
Знайти загальний опір кола:
Урок 22/15
Лабораторна робота № 7. Дослідження
електричного кола з паралельним з'єднанням провідників
Вічна трагедія науки: потворні факти
вбивають прекрасні гіпотези
(Т.Гекслі).
Мета :навчитись з'єднувати провідники, прилади, резистори
паралельно, визначати опір такого сполучення та розподіл струмів у ньому; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.
Основні поняття: амперметр, вольтметр, опір, омметр, резистор.
Обладнання: джерело постійного струму, вимикач, амперметр і вольтметр постійного струму, два резистори R1 і R2 , реостат, з'єднувальні провідники, мультимедійна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки»
Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.
Хід уроку
І. Розминка.
Вправа «Відшукай пари»
На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для вгадування пар, наприклад (Або дві однакові програми на одній інтерактивній дошці). Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, вибираючи малюнки, відкривають пари. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?
Від чого залежить спад напруги на елементах кола?
Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?
Чим визначається напрям сили струму в колі?
Чи можливо вивчати закони постійного струму на комп’ютері?
Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?
Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.
IV. Рефлексія
Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
План-схема уроку 22/15
Етап уроку |
Час, хв |
Форма і методи діяльності вчителя |
Результат |
І.Розминка |
3 |
Гра «Відшукай пари» |
Створення сприятливого психоемоційного клімату |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
5 |
Бесіда |
Активізація пізнавальної діяльності |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Постановка проблемних запитань групах. |
Мотивація навчальної діяльності |
IV. Рефлексія |
23 |
Лабораторна робота
|
Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь |
V.Корекція знань учнів |
5 |
Інтерактивна вправа «Продовж думку». |
Виявлення хибних уявлень учнів |
VI. Підсумки уроку
|
5 |
Інтерактивна вправа «Результат». |
Підбиття підсумків уроку |
VII. Домашнє завдання |
2 |
Репродуктивного характеру. Розв’язування вправ |
|
Лабораторна робота № 7.
Обладнання: джерело постійного струму, вимикач, амперметр і вольт- метр постійного струму, два резистори R1 і R2 , реостат, з'єднувальні провідники.
(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби, консультує своїх товаришів).
Хід роботи
I=I1+I2; ; .
5. Зробіть висновки.
Контрольні запитання
і. Сформулюйте закони паралельного з'єднання?
2. Як з'єднуються споживачі електроенергії в квартирах - послідовно чи паралельно? Чому?
V. Корекція знань учнів.
Інтерактивна вправа «Продовж думку».
Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.
Наприклад:
VI. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Результат». Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VII. Домашнє завдання
Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.
Розташувати в порядку зростання опори резисторів : 50*10-2 кОм, 1,1 МОм, 0,009 МОм, 7*10 -6МОм, 405 Ом.
Знайти загальний опір кола:
Урок 25/18
Лабораторна робота № 8
Вимірювання потужності споживача електричного струму та роботи електричного струму
Ключем до будь-якої науки є знак питання
(О.де Бальзак).
Тема : навчитися визначати потужність електричної лампи, використовуючи амперметр, вольтметр і годинник; мультимедійна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки»
Основні поняття: амперметр, вольтметр, опір, омметр, резистор, потужність, час.
Обладнання: джерело струму, низько вольтова лампа, вольтметр,
амперметр, вимикач, реостат, з'єднувальні провідники.
Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.
Хід уроку
І. Розминка.
Вправа «Пазли»
На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для складання пазлів, наприклад (Або дві однакові програми на одній мультимедійній дошці). Потрібно скласти електричне коло для сьогоднішньої роботи. Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, переміщаючи малюнки, складають електричне коло. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?
Від чого залежить спад напруги на елементах кола?
Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?
Чим визначається напрям сили струму в колі?
Чи можливо вивчати закони постійного струму на комп’ютері?
Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?
Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.
IV. Рефлексія
Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
План-схема уроку 25/18
Етап уроку |
Час, хв |
Форма і методи діяльності вчителя |
Результат |
І.Розминка |
3 |
Гра «Пазли» |
Створення сприятливого психоемоційного клімату |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
5 |
Бесіда |
Активізація пізнавальної діяльності |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Постановка проблемних запитань групах. |
Мотивація навчальної діяльності |
IV. Рефлексія |
23 |
Лабораторна робота
|
Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь |
V.Корекція знань учнів |
5 |
Інтерактивна вправа «Продовж думку». |
Виявлення хибних уявлень учнів |
VI. Підсумки уроку
|
5 |
Інтерактивна вправа «Результат». |
Підбиття підсумків уроку |
VII. Домашнє завдання |
2 |
Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи |
|
(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби, консультує своїх товаришів).
Лабораторна робота № 8.
Вимірювання потужності споживача електричного струму та роботи електричного струму
Обладнання: джерело струму, низьковольтна лампа, вольтметр,
амперметр, вимикач, реостат, з'єднувальні провідники.
Хід роботи
№ досліду |
Сила струму, I, А |
Напруга на лампі U, В |
Потужність P, Вт
|
Час t, с |
Робота А, Дж |
1. 2. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
5. Зробіть висновки.
Контрольні запитання
V. Корекція знань учнів.
Інтерактивна вправа «Продовж думку».
Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.
Наприклад:
VI. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Результат». Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VII. Домашнє завдання
Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.
Розташувати рисунки в порядку зростання потужностей, що виділяються в колах :
Скачати безкоштовно програму можна тут:
http://pmklinich.blogspot.com/