Електричний струм Цикл лабораторних робіт для 9 класу з використанням ППЗ «Початки електроніки»

Про матеріал
Декілька розробок віртуальних лабораторних робіт для проведення в 9 класі з теми «Електрика» за допомогою ППЗ "Початки електроніки".
Перегляд файлу

Електричний струм

Цикл лабораторних робіт для 9 класу

з використанням ППЗ «Початки електроніки»

П.М. Клініч, Солобковецький ЗЗСО , Ярмолинецький р-н, Хмельницька обл.

 

В № 20 журналу «Фізика в школах України» за 2012 рік було надруковано статтю автора «Методика використання на уроках фізики ППЗ «Початки електроніки».Продовжуючи цю тему, хочу запропонувати колегам декілька розробок лабораторних робіт для проведення в 9 класі з теми «Електрика».


 

РОЗДІЛ 2.

Електричний струм

 

                         

  1. Лабораторна робота № 2 «Вимірювання сили струму за до­помогою амперметра».
  2. Лабораторна робота № 3 «Вимірювання напруга за допомо­гою вольтметра».
  3. Лабораторна робота № 4 «Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра й вольтметра».
  4. Лабораторна робота № 5 «Вивчення залежності електрично­го опору від довжини провідника й площі його поперечного перерізу».
  5. Лабораторна робота № 6 «Дослідження електричного кола з послідовним з'єднанням провідників».
  6. Лабораторна робота № 7 «Дослідження електричного кола з паралельним з'єднанням провідників».
  7. Лабораторна робота № 8 «Вимірювання потужності  споживача електричного струму та роботи  електричного струму».

 

 

 

 

Урок 11/4

 

Лабораторна робота №2.

Вимірювання сили струму за допомоги амперметра

     Наука – це істина, помножена на сумніви

 (П.Валері).

 

Мета роботи: навчитися складати найпростіше електричне коло   з послі­довно з'єднаних елементів і вимірювати силу струму за допомогою амперметра; розвивати експериментальні уміння вимірювати силу струму; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.

Основні поняття: амперметр, сила струму.

Обладнання:  джерело   струму   (батарея    акумуляторів),

амперметр постійного струму, резистор, вимикач,   низьковольтна електрична лампа,   з'єднувальні провідники, мультимедійна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».

Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.

Хід уроку.

І.Розминка

Інтерактивна гра «Шибениця». (Використовується мультимедійна дошка або два комп’ютери). Учні діляться на дві команди і вгадують слова. Яка команда першою вгадала, та й першою виконує лабораторну роботу за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке електричний струм?
  • Яким приладом вимірюють силу струму?
  • Як вмикають амперметр в електричне коло?
  • Чи впливає полярність підключення амперметра на вимірювання?
  • Який елемент електричного кола підключають останнім перед вимірюванням?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Чи однакову силу струму покаже амперметр в різних ділянках кола?

Від чого залежить сила струму в колі?

Чим визначається напрям сили струму в колі?

Чи можливо  вивчати закони постійного струму на комп’ютері?

Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?

Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша – за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями. Вчитель нагадує, що на минулому уроці всі вчились як користуватись цією програмою.

 

План-схема уроку 11/4

Етап уроку

Час, хв

Форма і методи діяльності вчителя

Результат

І.Розминка

3

Гра «Відгадай  слово»

Створення сприятливого психоемоційного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань

5

Бесіда

Активізація пізнавальної діяльності

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2

Постановка проблемних запитань. групах.

Мотивація навчальної діяльності

IV. Рефлексія

23

Лабораторна робота

 

Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь

V.Корекція знань учнів

5

Інтерактивна вправа «Продовж  думку».

Виявлення хибних уявлень учнів

VI. Підсумки уроку

 

5

Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»

Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

2

Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи

 

 

IV. Рефлексія

Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.

Лабораторна робота №2.

Вимірювання сили струму за допомоги амперметра

Обладнання:  джерело   струму   (батарея    акумуляторів),

амперметр постійного струму, резистор, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки», вимикач,   низьковольтна електрична лампа,     з'єднувальні провідники.

 

Хід роботи

(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби,  консультує  своїх товаришів).

  1. Самостійно накресліть схему електричного кола з послідовно з'єднаними джерелом струму, вимикачем, резистором, амперметром, електричною лам­пою і з'єднувальними провідниками.
  2. Замкніть електричне коло. За свіченням лампочки переконайтесь, що в колі тече електричний струм.
  3. Амперметр послідовно підключіть до різних ділянок кола.
  4. Запишіть покази.
  5. Порівняйте покази амперметра для різних ділянок кола з'єднаних послідов­но. Зробіть висновок.

Контрольні запитання

  1. Як визначити напрям електричного струму в колі?
  2. Як вмикається в коло амперметр?

V. Корекція знань учнів.

Інтерактивна вправа «Продовж думку».

Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.

Наприклад:

  • Амперметр в різних ділянках кола покаже…
  • Амперметр вмикається в електричному колі…
  • Всі елементи в електричному ліхтарику ввімкнені…
  • Для того, щоб мультиметр вимірював силу струму, потрібно переключити його у режим …

VI. Підсумки уроку

Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»

Учні говорять про відкриття, яке вони зробили для себе на уроці. Відкриття може бути і емоційним, а не тільки фізичним.

VII. Домашнє завдання

Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.

Розташувати в порядку зростання такі значення сили струму 0,1 мА, 2*10-2А,  0,3 кА, 2000 мкА.

 

 

 

 

 

 

Урок 13/6

 

Лабораторна робота №3.

Вимірювання електричної напруги за допомоги вольтметра

    Наука необхідна народові. Країна,

яка не розвиває науки, невідворотно

 перетворюється на колонію

 (Ф.Жоліо-Кюрі).

 

Мета роботи: навчитися складати найпростіше електричне коло   з послі­довно з'єднаних елементів і вимірювати напругу за допомогою вольтметра; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.

Основні поняття: вольтметр, напруга.

Обладнання:  джерело   струму   (батарея    акумуляторів),

вольтметр постійного струму, резистор, вимикач,   низьковольтна електрична лампа,  з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».

Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.

 

Хід уроку

І. Розминка.

Вправа «Пазли»

На магнітній дошці прикріплено два малюнки декількох електричних елементів. Потрібно скласти електричне коло для сьогоднішньої роботи. Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до дошки і, переміщаючи малюнки, складають електричне коло. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке електрична напруга?
  • Яким приладом вимірюють напругу?
  • Як вмикають вольтметр в електричне коло?
  • Чи впливає полярність підключення вольтметра на вимірювання?
  • Який елемент електричного кола підключають останнім перед вимірюванням?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Як знайти напругу на одному з двох споживачів струму, знаючи напругу джерела живлення і спад напруги на іншому споживачі?

Від чого залежить спад напруги на елементах кола?

Чим визначається напрям сили струму в колі?

Чи можливо  вивчати закони постійного струму на комп’ютері?

Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?

Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.

IV. Рефлексія

Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.

План-схема уроку 13/6

Етап уроку

Час, хв

Форма і методи діяльності вчителя

Результат

І.Розминка

3

Гра «Пазли»

Створення сприятливого психоемоційного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань

5

Бесіда

Активізація пізнавальної діяльності

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2

Постановка проблемних запитань. групах.

Мотивація навчальної діяльності

IV. Рефлексія

23

Лабораторна робота

 

Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь

V.Корекція знань учнів

5

Інтерактивна вправа «Продовж думку».

Виявлення хибних уявлень учнів

VI. Підсумки уроку

 

5

Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»

Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

2

Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи

 

 

Лабораторна робота №3.

Вимірювання електричної напруги за допомоги вольтметра

Обладнання:  джерело   струму   (батарея    акумуляторів),

вольтметр постійного струму, резистор, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки», вимикач,   низьковольтна електрична лампа,     з'єднувальні провідники.

 

Хід  роботи

(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби,  консультує  своїх товаришів).

1.Самостійно накресліть схему електричного кола з послідовно з'єднаними резистором, електричною лампочкою, вимикачем, джерелом струму, та складіть таблицю для запису результатів.

2.Замкніть коло вимикачем. Переконайтеся за свіченням лампочки в тому, що в колі тече електричний струм.

3.Вольтметр паралельно приєднайте до кінців електричної лампочки, потім до кінців резистора. Результати запишіть.

4.Приєднайте вольтметр до кінців з'єднаних послідовно резистора і електрич­ної лампочки. Результат запишіть.

5.Зробіть висновки про значення напруги на послідовно з'єднаних резисторі та електричній лампочці і суми спадів напруг на окремо взятих резисторі та лампочці.

Контрольні запитання

  1. Що можна сказати про напругу на послідовно з'єд­наних резисторах?
  2. Як вмикається в коло вольтметр?

V. Корекція знань учнів.

Інтерактивна вправа «Продовж думку».

Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.

Наприклад:

  • Вольтметр в різних ділянках кола покаже…
  • Вольтметр вмикається в електричному колі…
  • Всі елементи в електричному ліхтарику ввімкнені…
  • Для того, щоб мультиметр вимірював напругу, потрібно переключити його у режим …

VI. Підсумки уроку

Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»

Учні говорять про відкриття, яке вони зробили для себе на уроці. Відкриття може бути і емоційним, а не тільки фізичним.

VII. Домашнє завдання

Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.

Розташувати в порядку спадання такі значення напруги 200*10-2В,  8,1 мВ, 0,9 кВ, 200000 мкВ.

 

Урок 16/9

Лабораторна робота № 4 «Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра й вольтметра».

Успіх у науці – справа часу та сміливості розуму

 (Вольтер).

 

Мета : навчитися розраховувати опір провідника за законом Ома для ділянки кола за допомогою амперметра і вольтметра; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.

Основні поняття: амперметр, вольтметр, опір, закон Ома, омметр

Обладнання: джерело постійного струму, амперметр, вольтметр, рео­стат, резистор, вимикач, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».

Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.

Хід уроку

І. Розминка.

Вправа «Пазли»

На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для складання пазлів, наприклад (Або дві однакові програми на одній мультимедійній дошці). Потрібно скласти електричне коло для сьогоднішньої роботи. Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, переміщаючи малюнки, складають електричне коло. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке електрична напруга? Сила струму?
  • Яким приладом вимірюють напругу? Силу струму?
  • Як вмикають вольтметр  в електричне коло?
  • Як вмикають амперметр  в електричне коло?
  • Чи впливає полярність підключення вольтметра на вимірювання? А амперметра?
  • Який елемент електричного кола підключають останнім перед вимірюванням?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?

Від чого залежить спад напруги на елементах кола?

Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?

Чим визначається напрям сили струму в колі?

Чи можливо  вивчати закони постійного струму на комп’ютері?

Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?

Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.

IV. Рефлексія

Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.

План-схема уроку 16/9

Етап уроку

Час, хв

Форма і методи діяльності вчителя

Результат

І.Розминка

3

Гра «Пазли»

Створення сприятливого психоемоційного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань

5

Бесіда

Активізація пізнавальної діяльності

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2

Постановка проблемних запитань групах.

Мотивація навчальної діяльності

IV. Рефлексія

23

Лабораторна робота

 

Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь

V.Корекція знань учнів

5

Інтерактивна вправа «Продовж  думку».

Виявлення хибних уявлень учнів

VI. Підсумки уроку

 

5

Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»

Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

2

Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи

 

 

Лабораторна робота № 4

Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра й вольтметра

Обладнання: джерело постійного струму, амперметр, вольтметр, рео­стат, резистор, вимикач, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».

Хід роботи

(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби,  консультує  своїх товаришів).

  1. Самостійно накресліть схему з послідовно ввімкнених джерела струму, рео­стата, амперметра, резистора, вимикача. Вольтметр приєднайте паралельно до клем резистора з урахуванням полярності. Позначте на схемі напрям струму в електричному колі і полярність амперметра і вольтметра.
  2. Замкніть електричне коло за допомоги вимикача. Стрілки амперметра і вольтметра відхиляться від нульового положення.
  3. Запишіть покази амперметра і вольтметра до таблиці. Таблицю, що враховує покази амперметра, вольтметра та опір, складіть самостійно.
  4. За допомогою реостата змініть значення сили струму в колі. Запишіть до табли­ці одержані значення. Виконайте три вимірювання сили струму і напруги.
  5. Розрахуйте за законом Ома опір у кожному із трьох вимірів. Занесіть значен­ня опору до таблиці.
  6. Порівняйте отримані значення опору і зробіть висновки.
  7. Розрахуйте похибки вимірювання опору даним методом.

Контрольні запитання

  1. Чи залежить опір резистора від сили струму? від напруги?
  2. Порівняйте отримані значення опору зі зна­ченнями, що нанесені на резисторі, і спро­буйте пояснити роз­біжності.
  3. Сформулюйте закон Ома для ділянки кола.

V. Корекція знань учнів.

Інтерактивна вправа «Продовж думку».

Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.

Наприклад:

  • Опір резистора залежить від…
  • Опір резистора не залежить від …
  • Для того, щоб мультиметр вимірював опори, потрібно переключити його у режим …

VI. Підсумки уроку

Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»

Учні говорять про відкриття, яке вони зробили для себе на уроці. Відкриття може бути і емоційним, а не тільки фізичним.

VII. Домашнє завдання

Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.

Розташувати в порядку зростання такі значення опорів резисторів: 50*10-2кОм,  1,1 кОм, 0,9 МОм, 2000 Ом.

 

Урок 17/10

Лабораторна робота № 5. Вивчення залежності електрично­го опору від довжини провідника й площі його поперечного перерізу

 

Найголовніше – прищеплювати  смак і любов

до науки; інакше ми виховаємо ослів,

 навантажених книжною премудрістю

(М.Монтень).

Мета : дослідним способом вивчити залежність електричного опору від довжини, площі поперечного перерізу і матеріа­лу провідника; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.

Основні поняття: амперметр, вольтметр, метали, омметр, довжина, площа

 Обладнання: джерело струму, реостат, амперметр, вольтметр, вимикач, два мідні провідники різної довжини l1 і l2= 2l1 однаково­го діаметру, два мідні провідники однакої довжини l і різ­ного діаметру d1  i d2 , мідний і алюмінієвий провідники однакової довжини і однакового діаметру, мікрометр, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».

Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.

Хід уроку

І. Розминка.

Вправа «Відшукай пари»

На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для вгадування пар, наприклад (Або дві однакові програми на одній інтерактивній дошці). Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, вибираючи малюнки, відкривають пари. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке електрична напруга? Сила струму?
  • Яким приладом вимірюють напругу? Силу струму?
  • Як вмикають вольтметр  в електричне коло?
  • Як вмикають амперметр  в електричне коло?
  • Чи впливає полярність підключення вольтметра на вимірювання? А амперметра?
  • Від чого залежить опір реостата?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?

Від чого залежить спад напруги на елементах кола?

Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?

Чим визначається напрям сили струму в колі?

Чи можливо  вивчати закони постійного струму на комп’ютері?

Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?

Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.

IV. Рефлексія

Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.

План-схема уроку 17/10

Етап уроку

Час, хв

Форма і методи діяльності вчителя

Результат

І.Розминка

3

Гра «Відшукай пари»

Створення сприятливого психоемоційного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань

5

Бесіда

Активізація пізнавальної діяльності

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2

Постановка проблемних запитань групах.

Мотивація навчальної діяльності

IV. Рефлексія

23

Лабораторна робота

 

Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь

V.Корекція знань учнів

5

Інтерактивна вправа «Продовж  думку».

Виявлення хибних уявлень учнів

VI. Підсумки уроку

 

5

Інтерактивна вправа «Результат».

Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

2

Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи

 

 

Лабораторна робота № 5.

Вивчення залежності електрично­го опору від довжини провідника й площі його поперечного перерізу

Обладнання: джерело струму, реостат, амперметр, вольтметр, вимикач, два мідні провідники різної довжини l1 і l2= 2l1 однаково­го діаметру, два мідні провідники однакої довжини l і різ­ного діаметру d1  i d2 , мідний і алюмінієвий провідники однакової довжини і однакового діаметру, мікрометр, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки».

Хід  роботи

(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби,  консультує  своїх товаришів).

Ви знаєте, що формула залежності опору провідника (R) від довжини (l), площі поперечного перерізу (S) і матеріалу (ρ) записується так:

R= ρ ,

де р - питомий опір матеріалу провідника.

  1. Самостійно накресліть схему з послідовно включених джерела струму, вими­кача, реостата, амперметра і мідного провідника завдовжки l1. Вольтметр під'єднати до ділянки кола із мідним провідником l1.
  2. Замкніть  електричне коло. Реостатом відрегулюйте невеликий струм (не більше 0,5 А).
  3. Запишіть до таблиці покази амперметра і вольтметра для провідника завдовжки l1. Виберіть довжину провідника l1, площу поперечного перерізу S, матеріал провідника у вікні «Параметри деталі». Такі налаштування проводьте щоразу для кожного наступного провідника і занесіть до таблиці.
  4. За значеннями сили струму і напруги розрахуйте опір кожного провідника і дані занесіть до таблиці.
  5. Зробіть висновки із дослідів про залежність опору провідників від їхніх гео­метричних розмірів для одного і того ж матеріалу.
  6. Порівняйте значення опору провідників для різних матеріалів (міді і алюмі­нію), що мають різне значення питомого опору. Зробіть висновки.

дос­ліду

Матеріал провід­ника (дроту)

Довжина

дроту l, м

Діаметр

d, мм

Площа по­перечного перерізу S, мм2

Сила

струму

I

Напруга U,B

Опір R=U/I,Ом

1.

2.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

Контрольні запитання

  1. Як можна визначити діаметр провідника за відсутності мікрометра?
  1. Який матеріал використовується в провідниках для передання електроенер­гії на великі відстані?

 

V. Корекція знань учнів.

Інтерактивна вправа «Продовж думку».

Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.

Наприклад:

  • Опір резистора залежить від…
  • Опір резистора не залежить від …
  • Для того, щоб мультиметр вимірював опори, потрібно переключити його у режим …
  • Чим більша довжина провідника, тим його опір …
  • Чим більша площа поперечного перерізу провідника, тим його опір…

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Результат». Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.

 

VII. Домашнє завдання

Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.

Розташувати в порядку зростання опорів резисторів їх відповідні площі поперечного перерізу: 50*10-2 см2,  1,1 мм2,  0,009 дм2, 7*10 -6м2.

 

Урок 20/13

Лабораторна робота № 6. Дослідження електричного кола

з послідовним з'єднанням провідників

Межі наук подібні до горизонту:  чим ближче

до них наближатися, тим 

більше вони віддаляються

 (П.Буаст).

Мета:  навчитись з’єднувати провідники, прилади, резистори послідовно, визначати опір такого сполучення та розподіл напруг в ньому; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.  

Основні поняття: амперметр, вольтметр, омметр, реостат, опір.

Обладнання: джерело струму, вимикач, амперметр і вольтметр постій­ного струму, два резистори R1 і R2, реостат, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки»

Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.

Хід уроку

І. Розминка.

Вправа «Пазли»

На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для розвитку пам’яті , наприклад «Вгадай пару» (Або дві однакові програми на одній інтерактивній дошці). Потрібно скласти електричне коло для сьогоднішньої роботи. Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, вибираючи малюнки, відкривають всі вікна. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».

ІІ. Актуалізація опорних знань 

  • Що таке електрична напруга? Сила струму?
  • Яким приладом вимірюють напругу? Силу струму?
  • Як вмикають вольтметр  в електричне коло?
  • Як вмикають амперметр  в електричне коло?
  • Чи впливає полярність підключення вольтметра на вимірювання? А амперметра?
  • Від чого залежить опір реостата?
  • Чому дорівнює загальний опір резисторів, ввімкнених послідовно?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?

Від чого залежить спад напруги на елементах кола?

Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?

Чим визначається напрям сили струму в колі?

Чи можливо  вивчати закони постійного струму на комп’ютері?

Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?

Вчитель нагадує, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.

IV. Рефлексія

Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.

План-схема уроку 20/13

Етап уроку

Час, хв

Форма і методи діяльності вчителя

Результат

І.Розминка

3

Гра «Знайди пару»

Створення сприятливого психоемоційного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань

5

Бесіда

Активізація пізнавальної діяльності

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2

Постановка проблемних запитань групах.

Мотивація навчальної діяльності

IV. Рефлексія

23

Лабораторна робота

 

Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь

V.Корекція знань учнів

5

Інтерактивна вправа «Продовж  думку».

Виявлення хибних уявлень учнів

VI. Підсумки уроку

 

5

Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»

Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

2

Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи

 

 

 

 

Лабораторна робота № 6.

 Дослідження електричного кола з послідовним 

з'єднанням провідників

 

Обладнання: джерело струму, вимикач, амперметр і вольтметр постій­ного струму, два резистори R1 і R2, реостат, з'єднувальні провідники, інтерактивна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки»

Хід   роботи

(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби,  консультує  своїх товаришів).

  1. Самостійно накресліть схему електричного кола з послідовно з'єднаними джерелом струму, вимикачем, двома резисторами  R1 і R2, амперметром, реостатом, складіть таблицю для запису результатів.
  2. Замкніть електричне коло. Реостатом відрегулюйте силу струму в колі. Вкажіть напрям струму та полярність. Вольтметр спочатку приєднайте паралельно до резистора , R1потім до резистора R2.
  3. Виміряйте силу струму в колі і напругу спочатку на першому, потім другому резисторах.
  4. Перевірте виконання законів послідовного з'єднання:

 

U=U1+U2 ;  R=R1+R2;  I=I1=I2=const;  .

 

5. Спробуйте вимірювати опори  резисторів мультиметром безпосередньо в режимі омметра.


Зробіть висновки.

Контрольні запитання

  1. Сформулюйте за­кони послідовного з'єднання.
  2. Як залежить загаль­ний опір кола від опору окремих діля­нок кола?

 

V. Корекція знань учнів.

Інтерактивна вправа «Продовж думку».

Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.

Наприклад:

  • Опір резистора залежить від…
  • Опір резистора не залежить від …
  • Для того, щоб мультиметр вимірював опори, потрібно переключити його у режим …
  • Чим більша довжина провідника, тим його опір …
  • Чим більша площа поперечного перерізу провідника, тим його опір…

VI. Підсумки уроку

Міні-виступ «Що я сьогодні відкрив для себе?»

Учні говорять про відкриття, яке вони зробили для себе на уроці. Відкриття може бути і емоційним, а не тільки фізичним.

VII. Домашнє завдання

Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.

Розташувати в порядку зростання опорів резисторів їх відповідні довжини : 50*10-2 см,  1,1 мм,  0,009 дм, 7*10 -6м.

Знайти загальний опір кола:

 

 


 

Урок 22/15

Лабораторна робота № 7. Дослідження

електричного кола з паралельним з'єднанням провідників

Вічна трагедія науки: потворні факти

вбивають прекрасні гіпотези

 (Т.Гекслі).

 

Мета :навчитись з'єднувати провідники, прилади, резистори

паралельно, визначати опір такого сполучення та розпо­діл  струмів у ньому; розвивати експериментальні уміння вимірювати; виховувати спостережливість, повагу до експерименту.  

Основні поняття: амперметр, вольт­метр, опір, омметр, резистор.

Обладнання:   джерело постійного струму, вимикач, амперметр і вольт­метр постійного струму, два резистори R1 і R2 , реостат, з'єднувальні провідники, мультимедійна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки»

Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.

Хід уроку

І. Розминка.

Вправа «Відшукай пари»

На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для вгадування пар, наприклад (Або дві однакові програми на одній інтерактивній дошці). Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, вибираючи малюнки, відкривають пари. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке електрична напруга? Сила струму?
  • Яким приладом вимірюють напругу? Силу струму?
  • Як вмикають вольтметр  в електричне коло?
  • Як вмикають амперметр  в електричне коло?
  • Як визначити загальний опір двох резисторів, що з’єднані паралельно?
  • Чому дорівнює сума струмів, які течуть через резистори?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?

Від чого залежить спад напруги на елементах кола?

Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?

Чим визначається напрям сили струму в колі?

Чи можливо  вивчати закони постійного струму на комп’ютері?

Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?

Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.

IV. Рефлексія

Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.

План-схема уроку 22/15

Етап уроку

Час, хв

Форма і методи діяльності вчителя

Результат

І.Розминка

3

Гра «Відшукай пари»

Створення сприятливого психоемоційного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань

5

Бесіда

Активізація пізнавальної діяльності

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2

Постановка проблемних запитань групах.

Мотивація навчальної діяльності

IV. Рефлексія

23

Лабораторна робота

 

Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь

V.Корекція знань учнів

5

Інтерактивна вправа «Продовж   думку».

Виявлення хибних уявлень учнів

VI. Підсумки уроку

 

5

Інтерактивна вправа «Результат».

Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

2

Репродуктивного характеру. Розв’язування вправ

 

 

 

 Лабораторна робота № 7.

 

Обладнання:    джерело постійного струму, вимикач, амперметр і вольт­-   метр постійного струму, два резистори R1 і R2 , реостат, з'єднувальні провідники.

(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби,  консультує  своїх товаришів).

Хід  роботи

 

  1. Самостійно накресліть схему електричного кола, в якому послідовно з'єднані джерело струму, вимикач, амперметр, реостат і паралельно між собою з'єдна­ні резистори R1 і R2. Складіть таблицю для запису результатів. Вольтметр при­єднаний паралельно до резисторів R1 і R2..
  2. Замкніть електричне коло. Реостатом відрегулюйте силу струму в колі. Вка­жіть напрям струму та полярність.
  3. Виміряйте напругу на резисторах і силу струму в електричному колі та окре­мих резисторах.
  4. Перевірте виконання законів паралельного з'єднання:

                                  I=I1+I2;   ; .

5. Зробіть висновки.

Контрольні запитання

і. Сформулюйте закони паралельного з'єднан­ня?

2.   Як з'єднуються споживачі електроенергії в квартирах - послідов­но    чи    паралельно? Чому?

V. Корекція знань учнів.

Інтерактивна вправа «Продовж думку».

Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.

Наприклад:

  • Опір резистора залежить від…
  • Опір резистора не залежить від …
  • Для того, щоб мультиметр вимірював опори, потрібно переключити його у режим …
  • Чим більша довжина провідника, тим його опір …
  • Чим більше опорів підключають паралельно, тим їх загальний опір…

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Результат». Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.

 

VII. Домашнє завдання

Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.

Розташувати в порядку зростання опори резисторів  : 50*10-2 кОм,  1,1 МОм,  0,009 МОм, 7*10 -6МОм, 405 Ом.

Знайти загальний опір кола:

 

 

 

 

 

 

Урок 25/18

Лабораторна робота № 8

Вимірювання потужності споживача електричного струму та роботи  електричного струму

Ключем до будь-якої науки є знак питання

 (О.де Бальзак).    

 

Тема :  навчитися визначати потужність електричної лампи, використовуючи амперметр, вольтметр і годинник; мультимедійна дошка, комп’ютерний клас, ППЗ «Початки електроніки»

Основні поняття: амперметр, вольт­метр, опір, омметр, резистор, потужність, час.

Обладнання:  джерело струму,  низько вольтова лампа,  вольтметр,

 амперметр, вимикач, реостат, з'єднувальні провідники.

Тип уроку: вдосконалення знань та формування практичних вмінь.

 

Хід уроку

І. Розминка.

Вправа «Пазли»

На двох комп’ютерах запущено дві однакові програми для складання пазлів, наприклад (Або дві однакові програми на одній мультимедійній дошці). Потрібно скласти електричне коло для сьогоднішньої роботи. Учні діляться на дві команди, по черзі підходять до комп’ютерів і, переміщаючи малюнки, складають електричне коло. Команда, що виконала завдання першою, виконує першою лабораторну роботу за допомогою віртуального електронного конструктора «Початки електроніки».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке електрична напруга? Сила струму?
  • Яким приладом вимірюють напругу? Силу струму?
  • Як вмикають вольтметр  в електричне коло?
  • Як вмикають амперметр  в електричне коло?
  • Як визначити загальний опір двох резисторів, що з’єднані паралельно?
  • Чому дорівнює сума струмів, які течуть через резистори?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Як знайти опір резистора, знаючи напругу на ньому і силу струму в колі?

Від чого залежить спад напруги на елементах кола?

Чи залежить опір резистора від напруги джерела живлення?

Чим визначається напрям сили струму в колі?

Чи можливо  вивчати закони постійного струму на комп’ютері?

Яку зі схем потрібно взяти для сьогоднішньої роботи?

Вчитель повідомляє, що одна половина учнів буде виконувати лабораторну роботу з реальними приладами, а інша (яка виграла розминку)– за допомогою електронного конструктора «Початки електроніки», потім учні міняються місцями.

IV. Рефлексія

Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.

 

План-схема уроку 25/18

Етап уроку

Час, хв

Форма і методи діяльності вчителя

Результат

І.Розминка

3

Гра «Пазли»

Створення сприятливого психоемоційного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань

5

Бесіда

Активізація пізнавальної діяльності

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2

Постановка проблемних запитань групах.

Мотивація навчальної діяльності

IV. Рефлексія

23

Лабораторна робота

 

Закріплення знань учнів. Вироблення практичних умінь

V.Корекція знань учнів

5

Інтерактивна вправа «Продовж  думку».

Виявлення хибних уявлень учнів

VI. Підсумки уроку

 

5

Інтерактивна вправа «Результат».

Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

2

Репродуктивного характеру. Розв’язування вправи

 

 

(Один з кращих учнів виконує роботу на мультимедійній дошці і, за потреби,  консультує  своїх товаришів).

Лабораторна робота № 8.

Вимірювання потужності споживача електричного струму та роботи  електричного струму

Обладнання:  джерело струму,  низьковольтна лампа,  вольтметр,

 амперметр, вимикач, реостат, з'єднувальні провідники.

Хід  роботи

  1. Самостійно накресліть схему і складіть коло з джерела струму, лампи, амперметра, реостата і вимикача, з'єднавши їх послідовно; паралельно до лампи під'єднайте вольтметр.
  2. Запишіть покази приладів і обчисліть потужність струму в лампі.
  3. Повторіть вимірювання декілька разів, змінюючи силу струму в лампі реос­татом.
  4. Виберіть проміжок часу, протягом якого струм буде проходити в колі та обчисліть роботу електричного струму (доцільно використати секундомір ОС Windows).
  5. Результати вимірювань і обчислень запишіть у таблицю

досліду

Сила струму,

I, А

Напруга на лампі U, В

Потужність P, Вт

 

Час t, с

Робота А, Дж

1.

2.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

5.   Зробіть висновки.


Контрольні запитання

  1. Чи збігається знайдене значен­ня потужності з потужністю, по­значеною на лампі? Якщо ні, то поясніть, чому.
  2. Визначте ціну поділки ампер­метра, вольтметра, що використо­вувались у досліді

V. Корекція знань учнів.

Інтерактивна вправа «Продовж думку».

Учитель починає, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.

Наприклад:

  • Потужність в колі залежить від…
  • Чим більша напруга джерела живлення, тим потужність в колі…
  • Чим більший опір кола, тим потужність в колі…
  • Для того, щоб мультиметр вимірював опори, потрібно переключити його у режим …
  • Чим менша довжина провідника, тим його опір …
  • Платять за потужність чи роботу електричного струму?
  • Чим менша площа поперечного перерізу провідника, тим його опір…

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Результат». Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.

VII. Домашнє завдання


Повторити відповідні параграфи з пройденої теми.

Розташувати рисунки в порядку зростання потужностей, що виділяються в колах :

 

 

 

 

 

 

 

Скачати безкоштовно програму можна тут:

http://pmklinich.blogspot.com/


 

doc
Додав(-ла)
Клініч Павло
Додано
20 жовтня 2020
Переглядів
2455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку