"Електроліти й неелектроліти. Електролітична дисоціація"

Про матеріал
Такий урок забезпечить поглиблене розуміння понять електролітів та неелектролітів, розвине практичні навички дослідження та підвищить рівень самостійного мислення в учнів.
Перегляд файлу

Розробка уроку з теми: "Електроліти й неелектроліти. Електролітична дисоціація"

Мета уроку:

  •         Ознайомити учнів з поняттям електролітів і неелектролітів, їх відмінностями.
  •         Пояснити механізм електролітичної дисоціації та її роль у хімічних процесах.
  •         Розвивати навички аналізу, класифікації речовин, а також вміння застосовувати знання на практиці.
  •         Формувати інтерес до вивчення хімії, підкреслюючи практичне значення знань про електроліти у повсякденному житті.
  •         Виховувати здатність до співпраці, роботи в команді та взаємодопомоги під час групових завдань.
  •         Стимулювати прагнення до самостійного дослідження, критичного мислення та самооцінки.

Очікувані результати:

  •         Учні зможуть пояснювати поняття електролітів і неелектролітів, розрізняти ці речовини.
  •         Пояснять механізм електролітичної дисоціації, її значення та застосування.
  •         Виконуватимуть лабораторні дослідження, демонструючи властивості електролітів і неелектролітів.
  •         Оцінюватимуть та аналізуватимуть результати своїх досліджень, застосовуючи формувальне оцінювання.

Хід уроку

  1.     Організаційний момент
    •        Привітання учнів, перевірка присутності та налаштування на роботу.
  2.     Актуалізація знань
    •        Коротке обговорення: Що таке розчин? Які речовини ви знаєте, що розчиняються у воді?
    •        Питання до учнів: Чи всі розчини проводять електричний струм? Чому?
    •        Введення до нової теми — пояснення, що таке електроліти та неелектроліти, і чому одні речовини проводять електричний струм, а інші — ні.
    •        Пояснення нового матеріалу
    •        Теоретична частина: Пояснення основних понять:
      •         Електроліти — речовини, які у водних розчинах проводять електричний струм.
      •         Неелектроліти — речовини, що не проводять електричний струм у водному розчині.
      •         Електролітична дисоціація — процес розпаду молекул на іони у водному розчині.
    •   Класифікація: Огляд типів речовин, які є електролітами (солі, кислоти, основи) і неелектролітами (наприклад, органічні сполуки, як цукор).
    •   Візуальні матеріали: Діаграми або відеоматеріали, які демонструють розпад молекул електролітів на іони у воді.
  3. Практична частина (15 хвилин)
    •   Практична частина: Учні досліджують властивості електролітів і неелектролітів.
    •   Інструкція для груп: Поділ учнів на групи для проведення експериментів.
      •    Група 1: Перевірка провідності розчину кухонної солі (електроліт).
      •    Група 2: Перевірка провідності цукрового розчину (неелектроліт).
      •    Група 3: Дослідження властивостей кислот (наприклад, розчину лимонної кислоти).
    •   Формувальне оцінювання під час роботи в групах: Учитель перевіряє розуміння учнями досліду, задає уточнюючі питання, спрямовує до правильних висновків.
  4.     Обговорення результатів та закріплення
    •                                 Кожна група представляє свої результати, робить висновки щодо провідності електричного струму в розчинах.
    •                                 Формувальне оцінювання: Учитель задає питання для перевірки розуміння: Чому розчин солі проводить струм, а розчин цукру — ні? Як це пов’язано з електролітичною дисоціацією?
    •                                 Коротке обговорення прикладів електролітів і неелектролітів у повсякденному житті.
  5.     Закріплення знань
    •                                 Виконання короткого інтерактивного тесту (можна провести за допомогою карток чи QR-кодів).

Тестове опитування

Учням пропонуються наступні завдання для тестування знань. Учитель може використовувати класичний письмовий тест, інтерактивну платформу (наприклад, Kahoot, Quizlet), або паперові картки з запитаннями.

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

  1.     Що таке електроліти?
    •                                 a) Речовини, які не проводять електричний струм у водному розчині.
    •                                 b) Речовини, які розпадаються на іони у водному розчині та проводять електричний струм.
    •                                 c) Речовини, що розчиняються тільки в органічних розчинниках.
  2.     Яка з наведених речовин є електролітом?
    •                                 a) Цукор
    •                                 b) Натрій хлорид (кухонна сіль)
    •                                 c) Вода
  3.     Що таке електролітична дисоціація?
    •                                 a) Розпад молекул на атоми.
    •                                 b) Розпад молекул на іони у водному розчині.
    •                                 c) Хімічне з'єднання молекул в одне ціле.
  4.     Виберіть речовину, яка не є електролітом:
    •                                 a) Лимонна кислота
    •                                 b) Цукор
    •                                 c) Натрій гідроксид
  5.     Чому розчин солі проводить струм, а розчин цукру — ні?
    •                                 a) Тому що цукор розчиняється в воді, але не дисоціює на іони.
    •                                 b) Тому що цукор є основою, а не кислотою.
    •                                 c) Тому що сіль не розчиняється у воді.

Відповіді: 1b, 2b, 3b, 4b, 5a.

2. Завдання на відповідність

Попросіть учнів встановити відповідність між речовиною та її характеристикою:

Речовина

Характеристика

1. Натрій хлорид

A. Неелектроліт

2. Сульфатна  кислота

B. Дисоціює на іони у водному розчині

3. Етиловий спирт

C. Проводить електричний струм у водному розчині

4. Цукор

D. Не проводить електричний струм у водному розчині

Відповіді: 1 - B, C;

2 - B, C;

3 - A, D;

4 - A, D.

3. Письмове завдання для перевірки розуміння

  1. Поясніть, чому електроліти проводять електричний струм, а неелектроліти — ні.
  2. Наведіть три приклади електролітів і три приклади неелектролітів.

Оцінювання тестування

  • Тестові запитання з вибором відповіді оцінюються по 1 балу за кожну правильну відповідь.
  • Завдання на відповідність – по 1 балу за кожну правильну пару.
  • Письмове завдання – оцінюється за змістом (2 бали за обґрунтовану відповідь).
  1. Підсумок уроку та рефлексія
    • Питання для учнів: Що ви зрозуміли про електроліти та їх властивості? Чи можете навести приклади з повсякденного життя?
    • Учні заповнюють коротку форму самооцінювання або оцінюють роботу в групі.

Домашнє завдання

  1.     Прочитати параграф підручника про електролітичну дисоціацію.
  2.     Знайти та записати три приклади електролітів і три приклади неелектролітів, які можна зустріти вдома, пояснити їх провідність.
  3.     Додаткове завдання (для охочих): дослідити застосування електролітів у медицині або промисловості та підготувати коротку презентацію або повідомлення.

 

 

Такий урок забезпечить поглиблене розуміння понять електролітів та неелектролітів, розвине практичні навички дослідження та підвищить рівень самостійного мислення в учнів.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
3 листопада 2024
Переглядів
220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку