Розробка уроку з теми: "Електроліти й неелектроліти. Електролітична дисоціація"
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів з поняттям електролітів і неелектролітів, їх відмінностями.
-
Пояснити механізм електролітичної дисоціації та її роль у хімічних процесах.
-
Розвивати навички аналізу, класифікації речовин, а також вміння застосовувати знання на практиці.
-
Формувати інтерес до вивчення хімії, підкреслюючи практичне значення знань про електроліти у повсякденному житті.
-
Виховувати здатність до співпраці, роботи в команді та взаємодопомоги під час групових завдань.
-
Стимулювати прагнення до самостійного дослідження, критичного мислення та самооцінки.
Очікувані результати:
-
Учні зможуть пояснювати поняття електролітів і неелектролітів, розрізняти ці речовини.
-
Пояснять механізм електролітичної дисоціації, її значення та застосування.
-
Виконуватимуть лабораторні дослідження, демонструючи властивості електролітів і неелектролітів.
-
Оцінюватимуть та аналізуватимуть результати своїх досліджень, застосовуючи формувальне оцінювання.
Хід уроку
-
Організаційний момент
-
Привітання учнів, перевірка присутності та налаштування на роботу.
-
Актуалізація знань
-
Коротке обговорення: Що таке розчин? Які речовини ви знаєте, що розчиняються у воді?
-
Питання до учнів: Чи всі розчини проводять електричний струм? Чому?
-
Введення до нової теми — пояснення, що таке електроліти та неелектроліти, і чому одні речовини проводять електричний струм, а інші — ні.
-
Пояснення нового матеріалу
-
Теоретична частина: Пояснення основних понять:
-
Електроліти — речовини, які у водних розчинах проводять електричний струм.
-
Неелектроліти — речовини, що не проводять електричний струм у водному розчині.
-
Електролітична дисоціація — процес розпаду молекул на іони у водному розчині.
-
Класифікація: Огляд типів речовин, які є електролітами (солі, кислоти, основи) і неелектролітами (наприклад, органічні сполуки, як цукор).
-
Візуальні матеріали: Діаграми або відеоматеріали, які демонструють розпад молекул електролітів на іони у воді.
-
Практична частина (15 хвилин)
-
Практична частина: Учні досліджують властивості електролітів і неелектролітів.
-
Інструкція для груп: Поділ учнів на групи для проведення експериментів.
-
Група 1: Перевірка провідності розчину кухонної солі (електроліт).
-
Група 2: Перевірка провідності цукрового розчину (неелектроліт).
-
Група 3: Дослідження властивостей кислот (наприклад, розчину лимонної кислоти).
-
Формувальне оцінювання під час роботи в групах: Учитель перевіряє розуміння учнями досліду, задає уточнюючі питання, спрямовує до правильних висновків.
-
Обговорення результатів та закріплення
-
Кожна група представляє свої результати, робить висновки щодо провідності електричного струму в розчинах.
-
Формувальне оцінювання: Учитель задає питання для перевірки розуміння: Чому розчин солі проводить струм, а розчин цукру — ні? Як це пов’язано з електролітичною дисоціацією?
-
Коротке обговорення прикладів електролітів і неелектролітів у повсякденному житті.
-
Закріплення знань
-
Виконання короткого інтерактивного тесту (можна провести за допомогою карток чи QR-кодів).
Тестове опитування
Учням пропонуються наступні завдання для тестування знань. Учитель може використовувати класичний письмовий тест, інтерактивну платформу (наприклад, Kahoot, Quizlet), або паперові картки з запитаннями.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
-
Що таке електроліти?
-
a) Речовини, які не проводять електричний струм у водному розчині.
-
b) Речовини, які розпадаються на іони у водному розчині та проводять електричний струм.
-
c) Речовини, що розчиняються тільки в органічних розчинниках.
-
Яка з наведених речовин є електролітом?
-
a) Цукор
-
b) Натрій хлорид (кухонна сіль)
-
c) Вода
-
Що таке електролітична дисоціація?
-
a) Розпад молекул на атоми.
-
b) Розпад молекул на іони у водному розчині.
-
c) Хімічне з'єднання молекул в одне ціле.
-
Виберіть речовину, яка не є електролітом:
-
a) Лимонна кислота
-
b) Цукор
-
c) Натрій гідроксид
-
Чому розчин солі проводить струм, а розчин цукру — ні?
-
a) Тому що цукор розчиняється в воді, але не дисоціює на іони.
-
b) Тому що цукор є основою, а не кислотою.
-
c) Тому що сіль не розчиняється у воді.
Відповіді: 1b, 2b, 3b, 4b, 5a.
2. Завдання на відповідність
Попросіть учнів встановити відповідність між речовиною та її характеристикою:
Речовина
|
Характеристика
|
1. Натрій хлорид
|
A. Неелектроліт
|
2. Сульфатна кислота
|
B. Дисоціює на іони у водному розчині
|
3. Етиловий спирт
|
C. Проводить електричний струм у водному розчині
|
4. Цукор
|
D. Не проводить електричний струм у водному розчині
|
Відповіді: 1 - B, C;
2 - B, C;
3 - A, D;
4 - A, D.
3. Письмове завдання для перевірки розуміння
-
Поясніть, чому електроліти проводять електричний струм, а неелектроліти — ні.
-
Наведіть три приклади електролітів і три приклади неелектролітів.
Оцінювання тестування
-
Тестові запитання з вибором відповіді оцінюються по 1 балу за кожну правильну відповідь.
-
Завдання на відповідність – по 1 балу за кожну правильну пару.
-
Письмове завдання – оцінюється за змістом (2 бали за обґрунтовану відповідь).
-
Підсумок уроку та рефлексія
-
Питання для учнів: Що ви зрозуміли про електроліти та їх властивості? Чи можете навести приклади з повсякденного життя?
-
Учні заповнюють коротку форму самооцінювання або оцінюють роботу в групі.
Домашнє завдання
-
Прочитати параграф підручника про електролітичну дисоціацію.
-
Знайти та записати три приклади електролітів і три приклади неелектролітів, які можна зустріти вдома, пояснити їх провідність.
-
Додаткове завдання (для охочих): дослідити застосування електролітів у медицині або промисловості та підготувати коротку презентацію або повідомлення.
Такий урок забезпечить поглиблене розуміння понять електролітів та неелектролітів, розвине практичні навички дослідження та підвищить рівень самостійного мислення в учнів.