8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

"Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти"

Про матеріал
Конспект уроку з хімії для 9 класу "Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти". Через дослідження речовин електричним струмом з'ясовуємо причини електропровідності та вивчаємо явище електролітичної дисоціації.
Перегляд файлу

Клас 9 (програма – ЗПР).  

 «Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти»

Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

Навчальна мета: сформувати знання учнів про електроліти, неелектроліти, явище електролітичної дисоціації.

Розвиваюча мета: сформувати уявлення про єдину картину світу через єдність предметів природничого циклу.

 

Обладнання: підручники, комп’ютер, медіапроектор, інтерактивна дошка, мультимедійна презентація до уроку, таблиця розчинності,

 

 

МЕТОДИ, ФОРМИ І ПРИЙОМИ НАВЧАННЯ

 

МЕТОД

ФОРМА

ПРИЙОМИ

проблемно-

пошуковий

пошукова діяльність учнів(постановка проблемного питання, розвязання проблеми і проблемних завдань)

постанова взаємозвязаних

проблемних запитань, здобуття

нових знань у процесі проблемного викладу знань, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів

 

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Форма уроку: бінарний (фізика і хімія).

 

Хід уроку:

 

І. Організаційна частина

Епіграф: «Щоб пізнати що-небудь слід відповісти на чотири питання:

« Чи є це? »,

« Що це? »,

« Яке це? »,

« Чому це? »

Слова арабського філософа ІХ ст. Ісхака аль-Кінді

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

Бесіда.

  1.      Чим є електричний струм?
  2.      Які заряджені частинки вам відомі?
  3.      Які речовини проводять електричний струм?
  4.      У яких речовинах існують йони?

На межі XVIII I XIX століть, коли для дослідження властивостей речовин почали застосовувати електричний струм, звернули увагу на те, що одні речовини, перебуваючи у водному розчині, проводять електричний струм, а інші його не проводять. Тому сьогоднішня тема допоможе нам у цьому розібратись.

  •         Наведіть відомі вам провідники електричного струму. (Метали, сплави металів, водопровідна вода, розчин солі.)
  •         Які необхідні умови існування електричного струму в середовищі? (Наявність джерела струму і вільних носіїв електричного заряду.)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Дослідження речовин на електропровідність (ППЗ «Хімія, 9 клас» або https://www.youtube.com/watch?v=vgkuWqHmG68)

Перевіремо на електропровідність дистильовану воду і водопровідну. Занурюємо електроди у склянку з дистильованою водою – лампочка не горить, занурюємо у склянку з водопровідною - лампочка горить. Чому? (Водопровідна вода містить розчинені солі.)

З'ясуємо електропровідність сухої кухонної солі і її розчину. Сухі електроди  помістимо в сухий натрій хлорид – лампочка не світить, зануримо електроди у розчин солі – лампочка засвітиться. Чому?

 (В процесі розчинення утворились носії електричного заряду.)

Чи всі речовини здатна так змінювати воду?  Проведемо аналогічні дослідження з цукром, хлоридною кислотою, натрій гідроксидом. Результати досліджень записуємо у таблицю.

 

Назва речовини

Електропровідність

Тип хімічного зв’язку

 

 

сухої чистої речовини

її розчину

 

 

Вода (дистильована)

-

-

Ковалентний полярний

Натрій хлорид

-

+

Йонний

Сахароза

 

-

-

Ковалентний слабо полярний

Натрій гідроксид

-

+

Йонний

Хлоридна кислота

-

+

Ковалентний сильно полярний

 

Учні роблять висновок, про те, що електричний струм проводять водні розчини речовин із йонним або ковалентним сильно полярним типом хімічного зв’язку.

Розповідь учителя

На дошці записується схема:

Речовини

Електроліти                       Неелектроліти

 

Електроліти – речовини, розчини або розплави яких проводять електричний струм. (Кислоти, солі, основи.)

Неелектроліти - речовини, розчини або розплави яких  не проводять електричний струм. (Цукор, жир, крохмаль, спирт, ацетон.)

Щоб зрозуміти причину електропровідності речовин після розчинення у воді необхідно пригадати особливості будови молекули води. (Диполь, з ковалентним полярним зв'язком.)

 

Дослідження процесу електролітичної дисоціації (https://www.youtube.com/watch?v=EjScUis24Xc)

Демонстрація процесу електролітичної дисоціації кухонної солі, речовини з йонним типом зв'язку.

NaClNa+ + Cl-

Демонстрація процесу електролітичної дисоціації хлоридної кислоти, речовини з ковалентним полярним  типом зв'язку.

HCl Н+ + Cl-


Учні  за допомогою вчителя формулюють визначення:

Електролітична дисоціація у водних розчинах – це процес розпаду електроліту на йони під впливом полярних молекул води.

Розповідь учителя

Основні положення теорії електролітичної дисоціації сформулював шведський учений Сванте Август Арреніус у 1887 році, за що у 1901 році отримав Нобелівську премію з хімії.

Основні положення ТЕД:

  •         Електролітична дисоціація відбувається під впливом полярних молекул розчинника.
  •         Процес дисоціації є оборотним.
  •         При розчиненні у воді молекули електролітів дисоціюють на позитивно і негативно заря­джені йони: катіони і аніони.
  •         Йони у водному розчині перебувають у хаотичному безперервному русі. Якщо у розчин електроліту занурити електроди і прикласти до них електричну напругу, то іони набудуть направленого руху: позитивно заряджені іони переміщуватимуться у напрямі до катода (негативно зарядженого електрода), а негативно заряджені іони у напрямку анода (позитивно зарядженого електрода).

 

IV. Підбиття підсумків уроку

1) Проаналізуйте зміст етикеток на пляшках різних мінеральних вод. Розподіліть зазначені на них йони у відповідні колонки таблиці:

Катіони

Аніони

 

 

 

 

 

2) Поясніть, чи зміниться електропровідність води, якщо крізь неї пропускати:

а) азот; б) сульфур(VІ) оксид; в) кисень; г) гідроген бромід.

3) У кристалізатор з водою пінцетом обережно помістили невеликий шматочок натрію. Після закінчення хімічної реакції у добутий розчин занурили електроди приладу для вимірювання електропровідності. Опишіть перебіг реакції та запишіть її хімічне рівняння. Чи проводитиме розчин одного з її продуктів (якого саме?) електричний струм? Поясніть чому.

 

4) Із перерахованих речовин назвіть неелектроліти: водний розчин ферум(III) хлориду; водний розчин цукру; рідкий амоніак; вапнякова вода; дистильована вода; морська вода.

 

IV. Домашнє завдання.

 Наведіть приклади речовин, які зустрічаються в трудовій діяльності ваших батьків, у домашньому господарстві, в природі, які проводять електричний струм.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
21 травня
Переглядів
65
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку