ЗМІСТ1. Чарівні перетворення. Листопад 3.3. Технологія рішення винахідницьких завдань 1.1. Технологія формування асоціативного мислення 1.4. Інтелект-карта 1.2. Технологія різнорівневого навчання 1.3. Дослідницький проєкт2. Подорожі Закарпаттям 2.1. Інформаційний проєкт3. Чому воду називають чарівницею? 3.2. Міжпредметний проєкт 3.1. Інтелект-карта 3.4. Технологія візуалізації
Варіанти асоціацій до нього: вівсяне печиво, віконце пральної машинки з бульбашками, клітка живого організму, м’який м’ячик з поролону в розрізі, млинець, палітра для фарб, особа в прищах, ґудзик зі стразами, мухомор (вид зверху), поле з деревами (топографічна карта), пеньки від дерев на галявині, колонія бактерій у блюдці, латаття в озері, сир і т. д. Завдання: придумати варіанти асоціацій до малюнку
Осінь ‒ дощ, школа, врожай (золота, барвиста, тварини утепляються, день народження, пальто, светр, какао, парасолька, метеорний потік). Вересень ‒ День знань (косять соняшник та кукурудзу, сіють озиму пшеницю та ячмінь, рівнодення). Жовтень ‒ гриби, дощ, канікули, День захисників і захисниць України (хризантеми, День українського козацтва, день стає коротшим, переведення годинника, починається сезон опалення). Листопад ‒ листопад, іній, перший сніг (гарбузові страви, День працівників сільського господарства). Вправа «Незвичайні асоціації»
3.1. Інтелект-карта Завдання №1. Розробити інтелект-карту до обраної теми у вигляді кольорової розгорнутої схеми, у якій будуть відображені основні поняття, що вивчаються. Запропонуйте систему завдань на визначення основних понять інтелект-карти та їх істотних ознак. Вправа №2. Розробити алгоритм роботи над інтелект-картою до обраної теми. ЗМІСТ ПІДРОЗДІЛУ 3.1
3.3. Технологія рішення винахідницьких завдань Завдання №1. Використовуючи метод «складання загадок» розробіть систему навчальних загадок ЗМІСТ ПІДРОЗДІЛУ 3.3 Завдання №2. Розробіть систему завдань до вивчення тем, обраних самостійно, використовуючи метод «склади паспорт». Завдання №3. Розробіть систему завдань до вивчення тем, обраних самостійно, використовуючи «метод маленьких чоловічків». Завдання №4. Проаналізуйте завдання 2 на ст. підручника 36 авторського колективу О. В. Тагліна, Г. Ж. Іванова, ґрунтовно надайте правильні відповіді. Завдання №5. Розробіть власні 4 винахідницькі завдання на встановлення істинності фактів й думок.
Завдання №1. Використовуючи метод «складання загадок» розробіть систему навчальних загадок Відома здавна рідина,Усяк її вживає. Буває хмаркою вона. Сніжинкою буває. (Вода)Він в калюжах і річках,В калюжах і морях. Стан води відомий всім. Називається … (рідким)Крига, айсберг і бурулька. Лід та сніг мають стан… (твердий)Скільки ж вона станів маєІ в (газоподібному) буває.
Коли температура води становить від , тоді вода переходить . Коли температура води піднімається , тоді вода переходить . Коли температура повітря , тоді водяна пара вгорі охолоджується і перетворюється на дрібненькі . З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу. Коли температура води , то вода переходить , тобто в стан льоду.
Завдання №3. Розробіть систему завдань до вивчення тем, обраних самостійно, використовуючи «метод маленьких чоловічків». Модель будови води в різних станах можна зобразити за допомогою маленьких чоловічків. А. Коли температура води піднімається вище 100 градусів, тоді маленькі чоловічки стають настільки легкими, що з легкістю піднімаються над землею й стають хмаринками. Б. Коли влітку на вулиці спекотно і висока температура, то не всім хочеться виходити на подвір’я. Саме тому так мало маленьких чоловічків. В. Коли холодно, вони об’єднуються і тримаються за ручки.
Завдання №4.1. Проаналізуйте завдання 2 на ст. підручника 36 авторського колективу О. В. Тагліна, Г. Ж. Іванова, ґрунтовно надайте правильні відповіді. Відповідь: малюнки 1 і 2 є вигадкою, фантазією художника. Адже їжачки зображені без врахування істотних ознак тварини, а саме: їжачки не можуть наколоти собі на спину яблука та листки; вони не мають таких великих вух, як на малюнку;колір голок відрізняється.
1. Їжаки харчуються ягодами, грибами та фруктами. Це істота — активний і безжалісний хижак, чий обід складається в основному з комах, а також мишей і жаб. Рослинну їжу їжак не засвоює, тому навіть і в рот її не бере. Інколи його можна застати за дослідженням підгнилих фруктів або овочів. Проте звіра в даному разі цікавлять не самі плоди, а личинки комах, які ховаються в них. МІФИ ПРО ЇЖАКІВ
МІФИ ПРО ЇЖАКІВ2. Їжак носить здобич на спині, наколовши її на голки. Голки їжака — вкрай неміцно тримаються в шкірі. Тому жодного яблука їжак на своїх голках понести просто не зможе, всі голки дорогою розгубить (та і, як ми щойно з’ясували, яблуко йому зовсім ні до чого).Єдине, що їжак може носити на своїх голках без шкоди для здоров’я, так це мох і сухе листя. Він використовує свою спину таким незвичайним чином тоді, коли починаються осінні приморозки й потрібно втеплювати свою зимову нору.
МІФИ ПРО ЇЖАКІВ3. У їжака завжди є дім. Будівельник із їжака, чесно кажучи, ніякий. Максимум, на що вистачає його архітектурних талантів, так це на те, щоб зробити невеликий курінь із трави, в якому звір спить у денні години. Нір їжачки не риють навіть при настанні перших заморозків, вважаючи за краще зимувати в чужому покинутому житлі, наприклад, у норі кролика.
Відповідь: автор «здружив» їжачка із сосною, бо у їжачка схожі голки з голками сосни. Поет вигадав те, що їжачок придбав голочки у сосни. У вірші немає фактів. Адже їжачки народжуються голими, сліпими, з яскраво-рожевою шкірою, маса їх тіла складає всього 12 грамів. Через кілька годин після народження у них з’являються білі й темні м’які голки. Завдання №4.2. Проаналізуйте завдання 2 на ст. підручника 36 авторського колективу О. В. Тагліна, Г. Ж. Іванова, ґрунтовно надайте правильні відповіді.
Завдання №5.3. Прочитай вірш і дай відповіді на питання. В зеленім лісі побував. Якийсь художник – і поволіДерева перефарбував. У золотисто-жовтий колір.– Ти хто такий? – я здивувавсь‚ –Чому тебе не бачив досі?– То придивися‚ – хтось озвавсь‚ –І ти тоді побачиш осінь. Що вигадав поет?Чи є у вірші факти?
Завдання №5.4. Сашко записав декілька фактів про листя. Перевірте, які з них істинні, а які хибні. Хвоя на ялинці, сосні та інших подібних деревах — це теж листя, просто такої ось оригінальної форми. (Істина)На світі існує близько 1000 різних форм листя. (Хиба. Вчені досі не знають, скільки у світі взагалі можливо форм листя.)Червоний колір буває або у молодого, або у старого і відмираючого листя. (Істина)У деяких рослин листя вміють повертатися, щоб отримувати більше сонячного світла, або, навпаки, ховатися від нього, щоб зменшити випаровування вологи. (Істина)Листопад – це природне явище, яке можна зазвичай побачити. (Хиба. Листопад — природне явище спадання листків у рослин.)
3.4. Технологія візуалізації Завдання №1. Розробіть засоби візуалізації інформації на етапі цілепокладання та мотивації, використовуючи прийом «хмара слів». ЗМІСТ ПІДРОЗДІЛУ 3.4 Завдання №2. Розробіть інфографіку до однієї з обраних вами тем за такими типами – інструкція, пам’ятка, плакат, путівник, аналіз даних.