Електронні застосунки на уроках географії

Про матеріал
Актуальність теми полягає в оновленні підходу до форм організації освітньої діяльності в умовах реалізації різних інституційних форм організації навчання школярів та запровадженні й використанні дистанційної форми організації навчально-виховного процесу. Метою роботи є опис досвіду викладання географії за дистанційною формою навчання.
Перегляд файлу

Мартиненко Марина Анатоліївна,

учитель вищої категорії, старший вчитель, з географії

Шосткинської гімназії 

Шосткинської міської ради Сумської області

 

 

 

 

ЄЛЕКТРОННІ ЗАСТОСУНКИ З ГЕОГРАФІЇ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шостка - 2022

 

Актуальність теми полягає в оновленні підходу до форм організації освітньої діяльності в умовах реалізації різних інституційних форм організації навчання школярів та запровадженні й використанні дистанційної форми організації навчально-виховного процесу.

Метою роботи є опис досвіду викладання географії за дистанційною формою навчання.

Мета дистанційного навчання – надання освітніх послуг шляхом застосування в навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або освітньо-кваліфікаційними рівнями. [4]     

Дистанційне навчанняце сукупність сучасних технологій, що забезпечують доставку інформації в інтерактивному режимі за допомогою використання ІКТ (інформаційно-комунікаційних технологій) від тих, хто навчає, до тих, хто навчається. Основними принципами дистанційного навчання є інтерактивна взаємодія у процесі роботи, надання здобувачам освіти можливості самостійного освоєння досліджуваного матеріалу. Основну роль у здійсненні дистанційного навчання відіграють сучасні інформаційні технології. [1]

Дистанційна форма викладання географії – це, насамперед, комплекс освітніх послуг, що надається учневі не залежно від місця його перебування в сусідньому кабінеті, будинку, місті чи країні за допомогою спеціалізованої інформаційного середовища, що спирається на обміні навчальною інформацією. Дистанційне навчання – це сукупність сучасних технологій, що забезпечують доставку навчальної інформації в інтерактивному режимі за допомогою інформаційно-комунікативних технологій від учителя до учня, та зворотній зв’язок. Основні принципи дистанційного навчання: інтерактивна взаємодія у процесі роботи, надання учням можливості самостійно засвоювати та опановувати навчальний матеріал, а також у супроводі педагога, що дає змогу використовувати синхронний та асинхронний режим навчання. Учень може вивчати навчальний матеріал у будь-якій послідовності, з будь-якою швидкістю, які оптимальні особисто для нього. Такий підхід дає можливість досягти поставленої мети якісніше та доступніше, без зайвих витрат часу та ресурсів.

Задача вчителя підібрати такий навчальний контент, переглядаючи який учень непомітно для себе навчається, опановує нові знання та уміння, невимушено застосовує набуті знання та уміння. Майстерність вчителя полягає у тому, що географічний навчальний матеріал необхідно добирати дуже ретельно, враховуючи основні принципи навчання географії:

  принцип науковості – полягає у правильному розподілі навантаження під час створення навчального плану на сайті школи;

  принцип зв’язку теорії з практикою та навчання з життям – полягає у ретельному доборі прикладів, наочності, додаткових матеріалів з метою створення повної картини події або явища з урахуванням досвіду дитини;

  принцип наочності – для дистанційного навчання є особливим, бо спаме через наочність (карти, моделі, малюнки, схеми, відео) в учня формується уявлення про ті чи інші явища, процеси та обє’кти в просторі;

  принцип доступності – реалізований через зручний інтерфейс, який весь час вдосконалюється відповідно до вимог часу та клієнтів;

  принцип систематичності – учні мають отримувати постійні вказівки до виконання та використання тих чи інших матеріалів. Наприклад, часто в тексті з’являється нагадування «Знайди об’єкти, що згадуються в темі в карті атласу»;

  принцип послідовності -  пролонговане вивчення тем зустрічається протягом усього вивчення географії учнями. Так, у 6 та 11 класах є тема «Картографія і топографія», проте знання з цієї теми учні отримують і в 7, 8 та 9 класі. Таким чином, учитель весь час надає учням додаткову частину знань з цілої теми, що має бути успішно опанована наприкінці 11 класу. Учитель має враховувати цей факт під час створення навчального контенту та відслідковувати послідовність викладеного матеріалу;

  принцип самостійності і активності учнів у навчанні – створюється за допомогою цікавих навчальних матеріалів (незвичайних тестів, що мають навчальний контент, а не створюються задля перевірки знань; творчих завдань, що змушують опанувати нове та застосувати його тощо). Так, наприклад, у навчальний матеріал учитель додає уривки з художніх творів, що відповідають темі уроку, проте розтягує їх на декілька уроків та закінчує цікавим тестом. Таким чином, учень прочитавши першу частину має бажання продовжити та дістатись відповіді на загадку на початку теми. Такий прийом спрацьовує зазвичай у 6-8 класах, проте у старших класах з цією метою використовуються додаткові матеріали під рубрикою «Це відомо не всім…»;

  принцип цілеспрямованості і мотивації навчання реалізується насамперед самими учнями та їх батьками, які свідомо обрали навчання за дистанційною формою, проте і вчитель має підтримувати мотиваційний момент у контенті. Так, вже у 10 класі з’являються матеріали під рубрикою «ЗНО для тих, хто зацікавлений…»;

 принцип індивідуального підходу до учнів полягає у самостійному виборі учнем яку частину матеріалу він опановує. Задача вчителя полягає у тому, щоб надати максимально різноманітний контент для вибору. Таким чином з’являються розгалужений та упорядкований матеріал на сайті, який дає можливість опанувати лише висновки або розібрати усе до дрібничок;

 принцип емоційності навчання полягає у створенні яскравих уроків. Матеріал необхідно добирати та розподіляти на сторінці уроку таким чином, щоб він тримав увагу учня до кінця;

  принцип оптимізації навчального процесу полягає у багатофункціональності кабінету учня, який одночасно і переглядати сторінки підручника, і розглядати матеріал уроку, і писати повідомлення вчителю. [5]

Використання синхронного та асинхронного  режимів  також створюють можливості для варіативності та індивідуалізації навчання. Синхронний формат означає співпрацю у режимі реального часу, що досягається різними засобами зв’язку. Такі «прямі ефіри» дають можливість контактувати безпосередньо з вчителем, а за певних умов і з іншими учнями. Асинхронний режим охоплює різноманітні засоби інформації, аудіо- та відеоуроки. За допомогою асинхронного  режиму навчання учні працюють у власному темпі та у зручний для себе час.

Формування ключових компетентностей відбувається також за рахунок  навчального середовища. Такі ключові компетентності як навчально-пізнавальна, інформаційна, комунікативна, ціннісно-смислова, особистісного самовдосконалення безпосередньо формуються під час самостійного опанування навчальним матеріалом за допомогою навчального контенту та комунікативних можливостей під час спілкування з вчителем.

Створення яскравого але неперенасиченого навчального середовища, зі зручним інтерфейсом та можливостями використання різних видів комунікації та зворотного зв’язку, із супроводженням та підтримкою вчителя та системного адміністратора – є запорукою успішного навчання географії за дистанційною формою.

Сучасне державне та соціальне значення  школи – це якісна середня освіта. А одним із важливих аспектів процесу навчання географії є ​​його орієнтація на  результат, тобто на засвоєння усіма учнями географічних знань та умінь. Результати навчання географії, сформованість основних ключових географічних компетенцій учнів багато в чому залежить від того, як організований навчальний процес та контроль якості освіти.

Уроки з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій (ІКТ) є одним із найважливіших результатів інноваційної роботи в школі. Майже у будь-якій  темі з географії можна застосувати комп'ютерні технології. Важливо одне – знайти те, що дозволить зробити урок по-справжньому розвивальним і пізнавальним. Використання інформаційних технологій дозволяє здійснити задумане, зробити урок сучасним, впливає на зростання професійної компетентності вчителя, що сприяє значному підвищенню якості освіти й веде до вирішення головного завдання освітньої політики.

Застосування комп’ютерних технологій під час уроків дає можливість наочного представлення навчального матеріалу, сприяє підвищенню якості освіти, відіграє значну роль у підготовці учнів до державної підсумкової атестації та ЗНО. Тому зростає необхідність використання мультимедійних презентацій на уроках географії та тестування як ефективного способу перевірки знань учнів. [3]

Презентація - форма екранної подачі матеріалу у вигляді слайдів, на яких можуть бути представлені таблиці, схеми, малюнки, графіки, аудіо- та відеоматеріали, фрагменти мультимедійних енциклопедій, карт.

Найбільш доступним і простим для створення таких уроків є середовище PowerPoint. Учитель звільняється від необхідності малювання якогось креслення безпосередньо на уроці, що економить час та дає якісне екранне зображення, яке задовольняє і вчителя, і учнів.

У процесі пояснення особливо зручно використовувати анімовані слайди, аби показати, виділити, на яких елементах чи об'єктах необхідно зосередити  увагу, щоб у  певний час з'явилася потрібна інформація. Можна накладати звук, наприклад, щодо географічного диктанту, релаксації чи інших цілей. Під час закріплення знань із пройденого курсу використовується тестовий документ, який можна створити в Microsoft Word. Більш яскравий вигляд він має у PowerPoint. Результат тесту видно відразу на демонстраційному екрані, що завжди захоплює учнів, якщо їхні відповіді збігаються з правильними.

Використання мультимедійних презентацій допомагає вирішити такі завдання:

  •                   засвоїти базові знання з предмету;
  •                   систематизувати засвоєні знання;
  •                   сформувати навички самоконтролю;
  •                   сформувати мотивацію до навчання;
  •                   надати навчально-методичну допомогу учням у самостійній роботі з навчальним матеріалом.

Очікувані результати:

         - підвищення пізнавальної активності учнів;

         - розвиток ключових компетенцій;

         - підвищення інтересу до  географії.

Методика використання презентацій передбачає вдосконалення системи управління навчанням на різних етапах уроку, посилення цікавості до нього, демонстрацію можливостей комп’ютера не лише як засобу для гри, а й контролю знань та покращення якості знань, зокрема у царині сучасних інформаційних технологій [2].

Умови дистанційного навчання змушують нас шукати нові підходи та методи при підготовці до уроків з географії. Щоб допомогти здобувачам освіти  краще запам’ятати матеріал використовую різноманітні інтерактивні сервіси з географії. При проведенні онлайн-уроків з географії використовують дані сервіси, які подобаються здобувачам освіти! Сервіси  Google Meet, Zoom. Для кращого вивчення країн світу використовую Earthcam.com – це портал зібраних колекція вебкамер встановлених у всіх містах світу. А головна мета — формування привабливості країни як для зовнішнього, так і внутрішнього туризму.

Інтерактивні сервіси з географії, які допоможуть урізноманітнити дистанційне навчання:

ua.mozaweb -  частина mozaBook - урізноманітнює інструментарій шкільних уроків за рахунок численних ілюстраційних, анімаційних і творчих презентаційних можливостей. Видовищні інтерактивні елементи і вбудовані додатки, призначені для розвитку навичок, проведення дослідів та ілюстрування, пробуджують зацікавленість учнів і допомагають в більш легкому засвоєнні навчального матеріалу. (рис. 1, 2)

Рис. 1 Програма mozaweb

 

 

        Рис. 2 Програма mozaBook

 

Classtime - це помічник вчителя, що збагачує  урок миттєвою візуалізацією рівня розуміння та прогресу усього класу в живому часі. (рис. 3, 4)

 

 

        Рис. 3 Програма Classtime

 

        Рис. 4 Програма Classtime

 

Seterra Online – одна з найбільш захоплюючих та популярних географічних вікторин у світі. Дану програму застосовую для закріплення матеріалу, а саме після вивчення розділів: «Країни Європи», «Країни Азії», «Країни Америки». Під час гри можна у цікавий спосіб перевірити знання здобувачів освіти.

Завдання поділені за частинами світу. Наприклад, візьмемо країни Європи. Тут показується сама карта, є значки, потрібно натискати на них і шукати об’єкт, який вказаний угорі. Програма відліковує час, тому потрібно максимально швидко знайти той чи інший об’єкт. (рис. 5)

 

C:\Users\Павлик\Desktop\Snymok-ekrana-2020-05-03-v-17.29.0222.jpg

                   Рис. 5 Програма Seterra

Ethermap  достатньо новий інструмент, який можна використовувати для створення онлайн-карт. Тут можна обмінюватися картами, вносити доповнення, редагувати все, просто надавши учням посилання. Можна запропонувати учням створити разом карту класних місць для прогулянок в будь-якому місці, написати про все коротку інформацію та додати фото.

Дану програму я використовую на уроках підчас вивчення різних країн світу . Наприклад ми використали підчас теми: «Велика Британія», де здобувачі освіти на носили на карту столицю країни і магістраль.(рис 6)

C:\Users\Павлик\Desktop\IMG-3cc9262847329e42f47fc92a36518e33-V.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           Рис. 6 Велика Британія

   360cities  на сайті зібрана найбільша колекція інтерактивних сферичних панорам світу, де можна здійснювати прогулянки вулицями найпопулярніших міст.

 • Сервіси Google  від Google Maps та Street View до Arts&Culture – можна використовувати для закріплення матеріалу з багатьох тем.

  Earthcam.com  на порталі зібрана колекція вебкамер встановлених у всіх містах світу, від США до Таїланда. Можна використати в 10-му класі при розгляді країн та регіонів.

  7 чудес України – всеукраїнський просвітницький проект. Його задум — показати Україну з боку непересічності та унікальності у природному та історико-культурному форматі. А головна мета — формування привабливості країни як для зовнішнього, так і внутрішнього туризму. Відеофільми можна показувати учням на уроках в межах програми 8-9-х класів.

  World Countries Quiz  тут знайдете географічні вікторини для закріплення курсу 10-го класу.

  JigSpace використовує доповнену реальність, щоб розповісти користувачам про те, як влаштовані різні механізми, об’єкти та ідеї. З його допомогою можна дізнатися, з чого складаються шари Землі, як працює реактивний двигун та багато іншого. В бібліотеці додатку є десятки різних інтерактивних уроків з різних областей: астрономії, фізики, історії, культурології, геології. Якщо цього буде замало, то можна встановити Jig Workshop для iPad,  щоб створювати власні презентації.

  AirPano  це чудовий сайт для перегляду панорамних зображень десятків відомих міст по всьому світу. Більша частина зображень  AirPano має інтерактивні посилання, щоб можна було більше дізнатися про місця, які ви бачите на знімках AirPano.

https://www.mindmeister.com/ru?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=UA_ru_search&utm_content=homepage&gclid=CjwKCAjwyaWZBhBGEiwACslQo37U8oarf3emK9LsQX5s2QJi2RkdFtFSERlNCbpyqffRAsMe_5w4LhoC4NgQAvD_BwE – інтелект-карти.

 https://www.canva.com/uk_ua/grafiky/intelekt-karta/ - інтелект- карти. (рис.7)

Рис. 7 Природні зони Африки

 

https://www.mindomo.com/ - Mindomo — це найкращий універсальний візуальний інструмент, який допоможе вам зробити розумові карти, концептуальні карти та контури доступними для студентів. Коли учні створюватимуть інтелектуальні карти, концептуальні карти чи схеми та співпрацюватимуть із ними, вони навчиться мозкового штурму, запитань, синтезу, аналізу, генерування нових ідей, вирішення проблем та дослідження.
Mindomo також є додатком для створення розумових карт, який започаткував такі функції, як перетворення розумової карти на презентацію; завдання на ментальних картах - найпростіший спосіб для учнів і вчителів співпрацювати над ментальними картами; інтелектуальні карти розуму - частково заповнені шаблони, які роблять розумні карти доступними для початківців; і перетворювати інтелект-карти на контури, які можна редагувати в реальному часі. Усе це допомагає учням і вчителям розвивати методи навчання та викладання, засновані на запитах. (рис. 8)

 

Рис. 8 Природні зони Африки

 

https://geomartynenko.blogspot.com/ - Блог – візитна картка вчителя, яка дозволяє розповісти про себе та свою освіту, професійні досягнення та педагогічний досвід, поділитися новинами та оголошеннями. Є ефективним освітнім інструментом педагога, який дозволяє йти в ногу з часом, активно застосовувати в своїй роботі нові технології, використовувати можливості дистанційного навчання 24 години на добу, 7 днів на тиждень. Блог зручний майданчик для розміщення і зберігання власних матеріалів: робочі програми, плани-конспекти уроків, корисні статті та посилання, списки навчальної і методичної літератури, та навіть інтерактивні вправи та відео будуть завжди під рукою. Це актуальний ресурс для комунікації з власними учнями та їхніми батьками – можна публікувати матеріали для позакласного вивчення, домашні завдання, тести, завдання для домашньої контрольної роботи чи підготовки до ДПА чи ЗНО, а також важливу інформацію для батьків з педагогіки і предмету.

Блог – чудовий спосіб організувати індивідуальну роботу з учнями, проводити паралельно роботу і з обдарованими дітьми, і з тими, хто з певних причин відстає від програми. Можна створити статичні сторінки і розмістити відповідні завдання для різних категорій учнів. Наявність власного блогу – важливий момент, який обов’язково враховується при атестації та участі в педагогічних конкурсах, в тому числі і «Учитель року». Блоги вчитель може створювати для різних подій – квестів, кейсів, проектів, змагань, конференцій, забезпечивши таким чином можливість обговорення та спілкування учасників. (рис. 9)

 

       Рис. 9 geomartynenko.blogspot.

 

 Атлас пазлів National Geographic. Кожна з колекцій пазлів є онлайн-картою континенту або країни. Тут дуже багато цікавих карт та неймовірних історій! Можна використати з учнями на закріплення матеріалу з різних для 6-11-х класів.

• В 2013 році шведський програміст Антон Валлен створив захоплюючу географічну онлайн-гру Geoguessr, яка з кожним місяцем має все більше і більше прихильників. Ця гра створена на базі технології Google Street View. Вона захоплює не лише любителів географії, але і сприяє розвитку логічного мислення. Правила надзвичайно прості: на початку гри ви бачите випадкове фото, створено в якомусь куточку Землі. Ви повинні визначити точку на карті, де було зроблено фото. Гра чудово підійде для закріплення будь-яких тем, адже розвиває геопросторове мислення та уяву.

• На порталі Національного географічного товариства представлений великий вибір інтерактивних завдань. Карти, з допомогою яких можна здійснювати віртуальні мандрівки. В цьому ж розділі Еarthpulse знайомить нас з проблемами населення. Ресурс можна використати в 8-му класі при розгляді теми «Населення світу».

При бажанні можна роздрукувати необхідну карту або пограти у головоломки, пов’язані з географічними картами. Окремим великим розділом подано ігри як для дорослих, так і для дітей.

 Запущена бета-версія National Geographic Education, де є величезна колекція відео та фотоматеріалів. Перш за все, при нагоді стане конструктор інтерактивних карт.

  Mission MapQuest  це інструмент для створення вікторин, квестів та дидактичних ігор, основою яких є географічна карта Google. Концепція, яка лежить в основі даного шаблону, доволі проста. Інструкція по створенню квестів. Знадобиться всім, хто бажає урізноманітними онлайн-уроки з будь-якої теми.[7]

Модернізація освіти дозволяє розширити звичні межі способу передачі і отримання інформації в освітньому процесі, при цьому зберігаючи всі цілісні компоненти. Варто відзначити позитивні сторони даного процесу: можливість вивчати матеріал в індивідуальному темпі, свобода і гнучкість у виборі курсів і факультативів, доступність навчання незалежно від тимчасового і географічного положення, швидкість здійснення зворотного зв’язку між викладачем  і здобувачем освіти, соціальне рівноправність, можливість творчого самовираження, а також сприятливі умови для самостійного отримання знань.

До негативних сторін, як правило, відносять відсутність реального контакту, наявність постійного доступу до комп’ютера та Інтернету, відсутність лабораторних і практичних занять, а також відсутність регулярного контролю за виконанням поставлених завдань. Безсумнівно, отримання знань за допомогою дистанційного навчання є досить корисним і зручним. Можливо, незабаром, дистанційне навчання стане доповненням до традиційного, але повністю замінити звичний процес отримання знань не зможе.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Горобей С. Д. Мониторинг якості освіти. Аналітична довідка за результатами І семестру [Електронний ресурс] / С. Д. Горобей // Всеосвіта. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://vseosvita.ua/library/monitoring-akosti-osviti-analiticna-dovidka-za-rezultatami-i-semestru-65225.html..

2. Науменко, С.О. (2011) Тестові завдання як інструментарій реалізації моніторингу навчальних досягнень учнів 6–7 класів з географії In: Сучасні проблеми та перспективи навчання дисциплін природничо-математичного циклу : матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф. СумДПУ ім. А. С. Макаренка, Суми, стор. 85-87.

3.  Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посіб. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.

4. Семенова Л. А. Педагогический мониторинг в коррекции и повышении качества знаний учащихся в средней общеобразовательной школе / Л. А. Семенова. // Вестник КарГУ. – 2016. – №8.

5. Олешко О.В. Організація навчання географії за дистанційною формою, як засіб реалізації рівного доступу до освіти. [Електронний ресурс]  Всеосвіта. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://vseosvita.ua/library/organizacia-navcanna-geografii-za-distancijnou-formou-ak-zasib-realizacii-rivnogo-dostupu-do-osviti-428702.html

6. https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3016

7.https://osvitanova.com.ua/posts/3575-15-interaktyvnykh-servisiv-z-heohrafii-iaki-dopomozhut-uriznomanitnyty-dystantsiine-navchannia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 травня 2023
Переглядів
697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку