Елементи акторської майстерності.

Про матеріал
Елементи акторської майстерності для дітей. Голливуда Актёрское искусство (устар. лицедейство) — профессиональная творческая деятельность в области исполнительских искусств, состоящая в создании сценических образов (ролей), вид исполнительского творчества[1]. Исполняя определённую роль в театральном представлении, актёр как бы уподобляет себя лицу, от имени которого он действует в спектакле. Путём воздействия на зрителя во время спектакля создаётся особое игровое пространство и сообщество актёров и зрителей[1].
Перегляд файлу

Доброго дня, шановні студенти!

У зв’язку з карантинними заходами, продовжуємо нашу роботу з курсу «Етика», набираємо бали.. Пропоную наступне: опрацювати семінар №3-4.

Семінар №3 Соціально-етичний лібералізм 19-20 ст.

  1. Опрацьовуємо питання у вигляді коротких тез (основна думка, провідні поняття). -3б.
  2. Ознайомлення з першоджерелами (1-2 за вибором) (основна думка). 1б.
  3. Ознайомлення з науковою літературою (1-2за вибором) (основна думка, посилання, цитати).1б.
  4. Відповідаємо на проблемні питання (тези).2б.
  5. Проводимо роботу зі словником.1б. 

Семінар №4. Мораль як універсальна цінність

 

  1. Опрацьовуємо питання у вигляді коротких тез (основна думка, провідні поняття).
  2. Ознайомлення з першоджерелами (1-2 за вибором) (основна думка).
  3. Ознайомлення з науковою літературою (1-2за вибором) (основна думка, посилання, цитати).
  4. Відповідаємо на проблемні питання (тези).
  5. Проводимо роботу зі словником. 

Семінари №1- 2 проблемні питання і словник залишаються за Вами , хто не встиг.

Семінар №5 (орієнтовно) Поняття моральної свідомості. Категорії етики.

 

Відповіді надсилати до 25. 03. 20 Туменко Руслані, яка люб’язно погодилася  бути відповідальною.

З повагою,  доцент Балута Г. А.

    

 

 

 

Етика – ключовий дискурс у системі європейської гуманітарної освіти. Зріз етичного світовідношення  є  показником сучасної освіти.  Підготовка майбутніх педагогів передбачає ґрунтовне використання гуманітарних  знань  як теоретичного підґрунтя успішної соціальної дії, професійних компетентностей, зокрема,  етичної компетентності  як ключової компетентності у структурі педагогічної культури. Курс «Етика» для студенів заочної та денної форми навчання  дає можливість отримати необхідну  систему знань щодо розвитку етичних вчень, актуалізує сучасні етичні тенденції: розглядає важливі аспекти сучасної етики в контексті глобальних проблем, приділяє значну увагу нормам професійної  культури,  зокрема, педагогічній деонтології та етиці науки. 

      Предметом вивчення навчальної дисципліни є мораль    сфера суспільної свідомості, що детермінує соціокультурні явища, людську діяльність  і обумовлює свободу вибору суб’єкта на грунті моральної мотивації. Предметне поле навчальної дисципліни розглядається у системі історичних соціокультурних, аксіологічних  координат. Методичний комплекс з навчальної дисципліни «Етика» демонструє сучасне розуміння етики як теорії прийняття рішень:  включає історію етичих вчень,  актуальні аспекти сучасних етичних програм, професійної культури; досліджує етичні проблеми, моральні дилеми та  ситуації з метою їх ефективного розв’язання. Метою курсу є  формування етичної компетентності педагога,  розуміння значущості моральних  детермінант як концептуальних засад освіти,  ментальних основ  цивілізаційного розвитку, глобальної безпеки та етики збереження.

В результаті вивчення курсу студент повинен:

  • поглибити розуміння сутності моралі та  специфіки моральної свідомості;

   розкрити зміст моралі та моральної культури як провідної педагогічної мети;

   продемонструвати значущість моралі як  важливої  соціокультурної детермінанти, глобального цивілізаційного осередку;

   сформувати уявлення про  закономірності виникнення моралі та її історичний розвиток;

 – надати основу для розуміння  головних освітніх завдань, продиктованих рефлексивною, гуманістично-орієнтованою парадигмою;

 В  результаті вивчення дисципліни  студент  повинен знати:

  • ключові поняття та зміст основних проблем дисципліни;
  • методологічні засади етичного дослідження;
  • сутність моралі , її  структурні компоненти;
  • головні етичні напрямки і найбільш впливові точки зору, філософські концепції;
  • специфіку моральної свідомості, структурні компоненти моралі,  засади та функції моральної культури   особистості;
  • етичні проблеми сучасності в контексті цивілізаційних викликів., напрямки сучасного етичного  соціального дискурсу

Студент повинен:

    демонструвати високий рівень аналітичного та системного мислення,

   правильно оцінювати комплексний зміст глобальних етичних проблем та вирішувати  складний характер  моральних дилем;

   застосовувати набуті знання у повсякденній, громадській та майбутній педагогічній діяльності;

     аналізувати та ефективно використовувати наукову літературу;

    демонструвати розуміння  термінологічної бази.

Структура курсу і включає розділи «Етика як практична філософія», «Історичні форми моральної культури»,   «Раціональні виміри  теоретичної етики», «Практична етика, її  соціальні виміри».

 

Обсяг годин: лекції - 18, семінари - 18 год, самостійна робота – 54 год.

 

Підручники і навчальні посібники

Аболіна Т. Г. Нападиста В. Г., Рихліцька О. Д. та ін.. Прикладна етика. Навч. Посібник./За наук ред.. Панченко В. І.  – К.: «Центр учбової літератури», 2012  – 397 с.

Апресян Р. Г.  Этика : учебник – М.:КНОРУС, 2917 -356с

Ермоленко А. М. Соціальна етика та екологія . Гідність людини  – шанування природи.  – К.: Лібра, 2010. -  416с.

Канке В. А. Современная этика,    М.: Омега, 2008. – с. 394.

Ермоленко А. М. Комунікативна практична філософія.  – К., 1999.

Етика: навч. посібник /за ред. В. О. Лозового.– К, 2002.

Лозовий В. О. Професійна етика юриста / В. О. Лозовий, О. В. Петришин. – Харків : Право, 2004. – 176 с. – [Електронний ресурс]  – Режим доступу : http://filoslib.narod.ru/files/Lozovoi.pdf

Малахов В. Етика спілкування . Навч. посібник. – К.: Либідь, 2006. – 400с.

Малахов В. Етика : курс лекцій / В. А. Малахов. – Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2014.

Мовчан В.С. Етика:  навч. посібник. – 3-тє вид., випр. і доп.  – К.: Знання, 2007.– 483с.

Подопригора М. Г. Деловая этика. Учебное пособие т.- Таганрог, 2012 - 116с.

Прилуцька А. Є. Культурологія. Етика. Естетика. Модульний курс: навчальний посібник для ВНЗ. –Х.:ПП Торсінг плюс, 2009.  – с.285.

Професійна і прикладна етика : навчальний посібник / [Аболіна Т. Г., Рогожа М. М., Василькевич Я. З., Заболотна В. О., Коцур В. П., Рик С. М.] ; за заг. ред. Коцура В. П. – Препринт. – Переяслав-Хмельницький, 2016. – 314 с.

Солоницына А.А. Профессиональная этика и этикет. Учебник / А.А. Солоницына.- Владивосток. - Изд-во Дальневост. ун-та, 2005.- 200 c.

Смирнов Г.Н. Этика бизнеса, деловых и общественных отношений. — М.: Изд-во УРАО, 2001. — 136 с.

Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики : Словник. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – 416 с.

Шувалова Н. Н.  Этика и этикет государственной и муниципальной службы : учебник и практикум для академического бакалавриата / Н. Н. Шувалова. — Москва : Издательство Юрайт, 2016. — 374 с.

Чмут Т. К., Чайка Л. Г. Етика ділового спілкування.  – К:МАУП, 2003.–  с.208.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ I

Етика як практична філософія

Тема 1. Етика як наука: теорія моралі і практика прийняття рішень. Етика як практична філософія, її предмет, міждисциплінарна  специфіка, методологічні принципи та основні завдання. Проблема науковості етичної теорії.  Мораль як універсальний цивілізаційний код. Структурні елементи етичного вчення (історія етики, дескриптивна етика,  нормативна етика, прикладна етика та ін.). Функції етичного знання. Історія становлення  етики та її  основні етапи: загальний огляд. Видатні моралісти. 

      Прикладна етика як галузь етичної практики, її  передумови, актуальність,   основні розділи  та особливості (біоетика, екологічна етика, етика науки, економічна етика, політична етика, юридична етика, педагогічна етика, медична релігійна етика та ін.). Доброчесність, відповідальність – ключові категорії етики. Етика доброчесності та  соціальної відповідальності. Екологічна криза як морально-етичний виклик людству

 

Лекція №1. Етика як наука:  теорія і практика прийняття рішень.

  1. Предмет, методологічні засади,  структура  та основні завдання етичного дискурсу. Етика як теорія прийняття рішень. 
  2. Історія становлення та основні етапи становлення етики: загальний огляд. Проблема науковості етичної теорії.
  3. Прикладна етика як новітня галузь знань і практики, її основні розділи  та особливості
  4. Етика доброчесності  та соціальної відповідальності як сучасний моральний  імператив.

 

 

Семінар №1. Етика  в системі наук

1. Міждисциплінарна специфіка етики, її предмет . Коло етичних проблем. Функції етики.

2. Доброчесність як моральна  чеснота у історії філософії.

3. Теоретична і практична етика, їх відмінність, основні завдання.

4. Моральна криза, її наслідки. Актуальність етичного дискурсу на шляху вирішення моральних проблем. .

        Самостійна робота№1 (3 джерела  за вибором) .

Мур Дж. Э. Природа моральной философии/ Глава 5. Этика и поведение. –Предис л. А. Ф. Грязнова и Л. В. Коноваловой; Пер. с англ., сост. и прим. Л. В. Коноваловой. — М.: Республика,1999. — 351[Електронний ресурс]   Режим доступу.- /scicenter.online/filosofi-scicenter/utilitarizm-53230.

Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму. — К.: Основи, 1994. — 261 с. – Глава 2 «Дух капіталізму»   [Електронний ресурс]    Режим  доступу:   http://lib.sumdu.edu.ua/library/docs/Materiali_do_kyrsiv/Veber.pdf

Макинтайр А.  После добродетели. Исследование теории морали. – М.: , 2000.  – 384с./Глава XIV Природа добродетелей.  [Електронний ресурс]    Режим  доступу:   http://lib.sumdu.edu.ua/library/docs/Materiali_do_kyrsiv/Veber.pdf

Фромм Э .Современное положение человека/ Э. Фромм. Догмат о Христе.  – М.: Олимп, 1998.  – с. 89-97

Адорно Т. Лекция 2/Проблемы философии морали / Пер. с нем. М. Л. Хорькова. - М.: Республика, 2000. - 239 с.

 

Доповіді та презентації

  1. Екологічна криза, її моральнісні джерела.
  2. До питання про пошуки нових етичних парадигм.
  3. Етика як теорія прийняття рішень.
  4. Видатні моралісти (презентація).
  5.  Актуальні проблеми сучасної етики.
  6. Релігійна етика, її особливості,  різновиди (презентація).
  7. Актуальність етики як практичної філософії.
  8. Мораль як соціальна цінність.
  9. Долання антропоцентризму як етична проблема.

Філософське есе.

Недовершеність людини як лейтмотив песимістичної антропології.

Що означає бути цивілізованою людиною?

Золоте правило моральності як етичне кредо.

Робота зі словником.

Дати визначення: етика,  цінність, мораль, моральність, моральна автономія,  моральна культура, арете, деонтологія, етична парадигма, егоїзм, індивідуалізм, моральний кодекс, прикладна етика, теоретична етика, моральне кредо,  цінність, , моральний критерій, відповідальність,  етичний антропоцентризм, етикет, дескриптивна етика, цінність, репутація., калокагатія, конформізм, етос, моральна дилема.

Проблемні питання :

  1. Чому етика є  актуальною наукою? Аргументуйте відповідь з посиланням на джерела.
  2. Що означає «практичний поворот» у етичних науках?
  3. В чому полягають причини формування  прикладної етики, її соціальних модусів?
  4. Чому Аристотель визначив етику у якості політичної науки?
  5. В чому криється моральна криза, якими є її симптоми і шляхи подолання на думку А. Швейцера.
  6. В чому полягає проблема обгрунтування моралі. Як це  розуміє Т. Адорно?
  7. Якою є природа моральної філософії? Що про це пише Дж. Е. Мур?

 

 Підготуйте наукову доповідь на тему: Універсальність етики/ Апресян Р. Г. Феномен универсальности в этике: формы концептуализации//Вопросы философии. – 2016.    №8. 

 

 

 

 

 

 

Підручники і навчальні посібники

Мовчан В.С. Етика:  навч. посібник. – 3-тє вид., випр. і доп.  – К.: Знання, 2007.– 483с.

Прилуцька А. Є. Культурологія. Етика. Естетика. Модульний курс: навчальний посібник для ВНЗ. –Х.:ПП Торсінг плюс, 2009.  – с.285.

Малахов В. Етика : курс лекцій / В. А. Малахов. – Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2014.

Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики : Словник. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – 416 с.

 

Додаткова література:

1. Мур Дж. Э. Природа моральной философииПредисл. А. Ф. Грязнова и Л. В. Коноваловой; Пер. с англ., сост. и прим. Л. В. Коноваловой. — М.: Республика,1999. — 351c.  

Бьолер Д.  Спільна відповідальність за майбутнє людства. Знання й відповідальність у технологічному суспільстві загроз / Відповідальність за майбутнє з ґлобальної перспективи. Актуальність філософії Ганса Йонаса та етики дискурсу. Переклад з німецької Анатолія Єрмоленка. — К.: Стилос, 2014. — 157с. 

Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму. — К.: Основи, 1994. — 261 с.

Макинтайр А.  После добродетели. Исследование теории морали. – М.: , 2000.  – 384с./ XIV. Природа добродетелей. 

Фромм Э .Современное положение человека/ Э. Фромм. Догмат о Христе.  – М.: Олимп, 1998.  – с. 89-97

 

Швейцер А. Культура и этика – М., 1973.  /I. Кризис культуры и его духовные причины; II. Проблема оптимистического мировоззрения; III . Этическая проблема. Этика благоговения перед жизнью; – [Електронний ресурс]    Режим доступу: –  http://psylib.org.ua/books/shvei01/index.htm

 Погорілий О. Макс Вебер і його класична праця./ Протестантська етика і дух капіталізму. — К.: Основи, 1994. — 261 с.

Апресян Р. Г. Феномен универсальности в этике: формы концептуализации//Вопросы философии. – 2016.    №8. 

 

Розділ II

Історичні форми моральної культури

Тема1. Становлення  етичного вчення: від античності до  епохи Модерну

Виникнення моралі, перші уявлення про неї. Моральнісні ідеали та норми античної доби (Піфагор, Демокріт, Сократ, Платон). Етика Аристотеля. Еліністичні етичні школи. Духовно-етичні цінності Середніх віків (Фома Аквінський, А. Августин). Антропоцентризм  етичних дискусій Відродження та Реформації. Протестантська етика М. Лютера.  Раціональна та  натуралістична етики  Нового часу. Універсалізація моральних норм.   Деонтологічна етика І. Канта. Критика етики І. Канта з позиції сучасних філософських систем. Етична програма Ф. Ніцше. Етичний індивідуалізм. Деконструкція моральних абсолютів епохи пізнього Модерну. Аргументи індивідуалістської етики.

 

 

Лекція №2 Становлення  етичного вчення: від античності до епохи Модерну

1.Виникнення моралі, перші уявлення про неї. Моральнісні ідеали античної доби.  Духовно-етичні цінності  періоду Середніх віків.

2. Антропоцентризм  етичних дискусій Відродження та Реформації. Раціональна етика Нового часу

3.   Універсалізація моральних норм  у німецькій  класичній філософії.

 4. Деконструкція моральних абсолютів моралі  періоду к. ХIХcт.  Формування нових  методологічних платформ.

 

 

Семінар №2. Основні етапи становлення  теоретичної етики

1.  Давньогрецька етика. Етика  Аристотеля.

2. Етичні цінності  доби Середньовіччя та  епохи  Відродження. Раціональна етика Нового часу.

3.  Етика класиків німецької філософії. Моральна філософія І. Канта.

4. Критика етичного абсолютизму Ф. Ніцше. Етичний релятивізм як  наслідок етичної кризи.

Самостійна робота№2 (3 джерела за вибором).

Аристотель Аристотель Никомахова этика. Кн1.-2. "Издательство "ЭКСМО-Пресс", Москва: Аквилон-Плюс, 2002. - 480с. [Електронний ресурс]        http://www.ae-lib.org.ua/texts/aristoteles__nicomachean_ethics__ua.htm

Шопенгауер А. Новые : отдельные, но систематически изложенные мысли о разного рода предметах(1810-1860). Гл 7. К этике/ А. Шопенгауер. Об интересном. –  М.: Олимп, 1997.–  с. 178-201.

Ніцше Ф. Р. 7. Наші чесноти. /По той бік добра і зла. Генеалогія моралі/ Пер. з нім. А.Онишко. - Львів: Літопис, 2002. - 320 с.. 

Ницше Ф. Состязание у Гомера//Вопросы философии.– 2009.  – №5.– с. 61-66.

Макинтайр А.  После добродетели. Исследование теории морали. – М.: , 2000.  – 384с./ Гл  V. Почему проект Просвещения обоснования морали был обречен. Гл IX . Ницше или Аристотель. Гл XІІАристотелевское объяснение добродетелей.

Кант І. Критика чистого розуму.  – Симферополь: Реноме, 1998.  – 528 с. – с. 419-432.

Адорно Т. Лекция 9/Проблемы философии морали /Пер. с нем. М. Л. Хорькова. - М.: Республика, 2000. - 239 с.

Доповіді  та презентації

1. Етичне вчення у історії філософії.

2. Натуралістична етика даосизму.

3. Буддизм як   етично-орієнтований стиль життя.

4. Давньогрецькі етичні школи (презентація).

5.  Моральні мотиви у міфології (презентація).

6. Таємниця моралі: проблема філософського обгрунтування.

7. Ірраціональна етика  християнського вчення.

8. Раціональні етичні доктрини у історії філософії.

9. Кант і Ніцше:філософія моралі.

 

Філософське есе.

 Етичні домінанти античної доби.

Ф. Ніцше і християнська мораль: за і проти.

Егоїзм:  моральний бунт чи  моральне право?

Робота зі словником.

Дати визначення: гедонізм, стоїцизм, евдемонізм, апатія, автаркія, атараксія, природній егоїзм, утопія, макіавеллізм, імморалізм, нігілізм, рессентимент, аскетизм, категоричний імператив, гіпотетичний імператив, благо, моральний закон, натуралістична етика, індивідуалістська етика, етичний партикуляризм, етичний абсолютизм, меліоризм, деонтологія,  евтюмія, табу, таліон.

Проблемні питання :

  1. В чому полягає цінність етики стоїків?
  2. Арістотель, на відміну від Платона, міркує про відносність блага. Обгрунтуйте чому?
  3. Розкрийте основний зміст фрагменту «Нікомахова етика».
  4. В чому полягає відмінність між платоновим і аристотелівським розумінням блага, справедливості.
  5.  Обгрунтуйте в чому полягає раціональний (ірраціональний) сенс категоричного імперативу І. Канта.
  6. Розкрийте зміст праці Ф. Ніцше «Состязание у Гомера».
  7. Проаналізуйте розділи А. Макінтайра, присвячені Аристотелю та  Ніцше. Як пояснює філософ: чому проект обгрунтування моралі був невдалим?

Підготуйте  наукову доповідь: Етика Ф. Ніцше (Гуревич С. П. Ф. Ницше о человеческих страстях// Вопросы философии.  – 2018 - №8. Ойзерман Т. И. К характеристике философии Ф. Ницше//Вопросы философии.– 2011 – №4; Тлумачення етичного у Канта і Ніццше/Кузубова Т. С. Трактовка этического у Канта и Ницше: различные метафизические основания.[Електронний ресурс] – Режим доступу.– https://cyberleninka.ru/article/n/traktovka-eticheskogo-u-i-kanta-i-f-nitsshe

 

 

             Тема 2. Провідні етичні концепції Новітньої  доби

     Етичний плюралізм к. XIX-XX ст. «Філософія життя»,  її етичні проекції. Психоаналітичні інтерпретації моралі.  Утилітаризм, його витоки: (Епікур, Д.Юм). Класичний утилітаризм (І. Бентам, Дж. Мілль та ін.). Кредо утилітаризму. Критика утилітаризму.  Етичні аргументи прагматизму (Ч. Пірс, Ч. Морріс, В. Джеймс, Х. Патнем, В. Дьюї, Р. Рорті та ін.). Моральне і корисне: проблема корисного у етичних та аксіологічних науках. Консеквенціоналізм і його варіанти. Етика common-sens. Позитивізм. Інтуїціонізм, емотивізм. Інтуїціонізм Дж. Мура і емотивізм. Етика Л. Вітгенштейна.  Когнітивізм-нонкогнітивізм. Екзистенційна етика, її філософські експлікації  (Ж.-П. Сартр, А. Камю). Етика М. Хайдеггера.   Феноменологічна етика. Етика  цінностей М. Шелера. Дискурсивна етика (К. Апель, Ю Хабермас) і її актуальні питання. Постмодерністські етичні програми (Ж-Ф. Ліотар, М.Фуко, Ж. Дерріда). Етика турботи про себе.

 

Лекція №3 Провідні етичні парадигми Новітньої  доби

1.  Світоглядні  й соціокультурні  передумови  формування етичних напрямків к.XIX-XX ст. Психоаналітичні інтерпретації моралі.

2.  Утилітаризм, його витоки. Інструментальна етика прагматизму.

3.  Інтуїціонізм та емотивізм про мораль, її природу.

4.  Феноменологічні етичні проекти.  Етика цінностей М. Шеллера.

 

 

Семінар №3 Соціально-етичний лібералізм ХIХ-ХХст

1. Утилітаризм (Епікур, Д. Юм, І Бентам, Дж. С. Мілль).  Критика утилітаризму.

2.  Етичні максими прагматизму і його  аксіологічна недостатність. (Ч. Пірс, У. Джеймс, Дж. Дьюї).   Дж. Мур про етику та «добро» . Емотивізм.

3. Етична рефлексія екзистенціалізму (Ж.-П. Сартр, А. Камю, М. Хайдеггер).

4. Етика  марксизму. Етичні новації постмодернізму: етика турботи про себе.

Самостійна робота№3 (3 джерела  за вибором) .

Мур Дж. Э. Природа моральной философии / Утилитаризм . – Предис л. А. Ф. Грязнова и Л. В. Коноваловой; Пер. с англ., сост. и прим. Л. В. Коноваловой. — М.: Республика,1999. — 351  Режим доступу.- /scicenter.online/filosofi-scicenter/utilitarizm-53230.html

Сартр Ж.-Пкзистенциализм – это гуманизм//Сумерки Богов. –М., 1989-  – с. 319-344. 

Макинтайр А.  После добродетели. Исследование теории морали. – М.: , 2000.  – 384с./ Гл  II Природа моральних разногласий и тезисы эмотивизма. Глава Ш Эмотивизм:социальное слодержание и социальный контекст. ГлаваVI Некоторые следствия неудачи проекта Просвещения.       [Електронний ресурс]    Режим доступу. –  http://rebels-library.org/files/posle_dobrodeteli.pdf

Фрейд З. Неудовлетворенность культурой/ Основной инстинкт. – М.: Олимп, «Издательство АСТ-ЛТД», 1997.– Гл 2-3.– с. 440- 466

 

Доповіді та презентації .

  1. Незадоволення «культурою»: моральність як невроз.
  2. Екзистенційна етика як право бути собою.
  3. Стратегії прагматизму в контексті проблеми морального вибору.
  4. Прагматизм: історія становлення і сучасність (презентація).
  5. Особливості вітчизняної етичної традиції  і національний характер (презентація).
  6. Постмодерністські тенденції у етиці: моральне  як прояв мовних ігор, етика турботи про себе.
  7. Евдемонізм як принцип еволюційної етики.
  8. Інтуїтивізм Дж. Мура ф його методологічні наслідки.
  9. Ситуативна (контекстуальна)етика, її особливості.

 

Філософське есе.

Соціальний утилітаризм: реальність чи утопія.

Колективістська марксизму: реальне чи утопічне?

Етичні  дилеми постмодернізму.

Робота зі словником.

Дати визначення: утилітаризм, прагматизм, етика томізму, мезоетика, емотивізм, метаетика, прескриптивізм, натуралізм, цинізм, еволюціоністська етика, ситуативна етика, консеквенціоналізм, етика здорового глузду, інтуїтивізм, , конвенціоналізм, етичний соціалізм, комунізм, телеологічна етика, теономна  етика,   етичний релятивізм,  суще і належне, автономна етика, гетерономна етика., волюнтаризм, партикуляризм, аналітична етика.

 

Проблемні питання :

  1. Чому Ж-П. Сартр вважає, що екзистенціалізм – це гуманізм.
  2. Про що йдеться у роботі З. Фрейда «Незадоволення культурою».
  3. В чому полягають відмінності між утилітаризмом і прагматизмом.
  4. Пригадайте тези емотивізму, на які посилається А. Макінтайр.
  5. Подайте визначення прагматизму. В чому полягає його цінність?
  6. Чому етика І. Канта критикується з боку новітніх філософських напрямків?
  7. Розкрийте  зміст положень етики Дж. Мура. В чому  полягає її цінність?

Підготуйте  наукову доповідь, присвячену етиці М. Шелера/ Бойчук Н.Етичний вимір феноменів любові і ресентименту та їх співмірність з християнськими цінностями (за Максом Шелером) – Релігія та соціум. –2010.   – №2(4).

Підручники і навчальні посібники.

Мовчан В.С. Етика:  навч. посібник. – 3-тє вид., випр. і доп.  – К.: Знання, 2007.– 483с.

Прилуцька А. Є. Культурологія. Етика. Естетика. Модульний курс: навчальний посібник для ВНЗ. –Х.:ПП Торсінг плюс, 2009.  – с.285.

Малахов В. Етика : курс лекцій / В. А. Малахов. – Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2014.

Канке В. А. Современная этика,    М.: Омега, 2008. – с. 394

Додаткова література:

 

Аристотель Никомахова этика. Кн1.-2. "Издательство "ЭКСМО-Пресс", Москва: Аквилон-Плюс, 2002. - 480с. [Електронний ресурс]        http://www.ae-lib.org.ua/texts/aristoteles__nicomachean_ethics__ua.htm

Джеймс В. Прагматизм. – [Електронний ресурс]    Режим доступу:   .  https://www.klex.ru/fwr

Кант І. Антропологія з прагматичної точки зору. (праграфи 75-88 ) – Електронний ресурс]    Режим доступу: http://www.bim-bad.ru/docs/kant_anthoropology.pdf

Кант І. Критика чистого розуму.  – Симферополь: Реноме, 1998.  – 528 с. – с. 419-426 /Раздел 2. Об идеале высшего блага как об основании для определения конечной цели чистого разума.    с. 419-426

Макинтайр А. . Гл  V. Почему проект Просвещения обоснования морали был обречен. ГлаваVI. Ницше или Аристотель. Гл XІІ.Аристотелевское объяснение добродетелей/А. Макинтайр После добродетели. Исследование теории морали. – М.: , 2000.  – 384с./  [Електронний ресурс]      Режим доступу. –  http://rebels-library.org/files/posle_dobrodeteli.pdf

Макинтайр А.  Гл  II Природа моральних разногласий и тезисы эмотивизма. Глава Ш Эмотивизм: социальное содержание и социальный контекст. ГлаваVI Некоторые следствия неудачи проекта Просвещения./После добродетели. Исследование теории морали. – М.: , 2000.  – 384с./  [Електронний ресурс]  Режим доступу. –  http://rebels-library.org/files/posle_dobrodeteli.pdf

Мур Дж. Э.. Природа моральной философии / Утилитаризм . – Предисл. А. Ф. Грязнова и Л. В. Коноваловой; Пер. с англ., сост. и прим. Л. В. Коноваловой. — М.: Республика,1999. — с. 351.

Ніцше Ф. По той бік добра і зла. Генеалогія моралі/ Пер. з нім. А.Онишко. - Львів: Літопис, 2002. - 320 с.

Ницше Ф. Состязание у Гомера//Вопросы философии.     2009.-№5.     с. 61-66.

Пирс Ч. Что такое прагматизм?/ Избранные философские произведения.-М.:Логос, 2000.    с. 296-322.

Сартр Ж.-П.Экзистенциализм – это гуманизм/Сумерки Богов. – М., 1989  – с.319-344. Швейцер А. Шопенгауер і Ніцше/ Швейцер А. .I Культура и етикаМ., 1973.     [Електронний ресурс]     – Режим доступу.    http://psylib.org.ua/books/shvei01/index.htm 

Шелер М. Формализм в этике и материальная этика ценностей/Избранные произведения. – М.: Гнозис, 1994. (3.Высшие и низшие ценности) – с. 305.-318.  

Шопенгауер А. Афоризмы житейской мудрости.  – Избранные произведения. – М.: Просвещение, 1992.  – с. 189-371;

Шопенгауер А. Новые паралипомены: отдельные, но систематически изложенные мысли о разного рода предметах(1810-1860). /А. Шопенгауер. Об интересном. –  М.:Олимп, 1997.–  с. 178-201.

Фрейд З. Неудовлетворенность культурой./З. Фрейд. Основной инстинкт. – М.: Олимп, «Издательство АСТ-ЛТД», 1997.    с. 431-512

Ямвліх. XXXI-XXXII/Про Піфагорове життя.    [Електронний ресурс]       Режим доступу.    http://psylib.org.ua/books/shvei01/index.htm                   

Бойчук Н. Етичний вимір феноменів любові і ресентименту та їх співмірність з християнськими цінностями (за Максом Шелером) – Релігія та соціум. –2010.   – №2(4).

Гуревич С. П. Ф. Ницше о человеческих страстях// Вопросы философии.  – 2018 - №8.

Длугач Т. Б . Вольтер и идея толерантности// Вопросы философии. -2016 – №10.

«Никомахова этика в истории европейской мысли» – Санкт-Петербург, 2017.–240 с.

Судзуки Д. Т. Часть ІV Дисциплина и практика дзена. ЧастьV Жизнь, обретшая свободу в дзене. Гл.5. Человеческие ценности в дзене/ М: Основы дзен-буддизма. Четыре благородные  истины. М: Эксмо-Пресс, Х.:Фолио, 2000.    с. 505-616;  689-699

Ойзерман Т. И. К характеристике философии Ф. Ницше//Вопросы философии.– 2011№4

Хоружий С .Античная забота о себе и практика исихазма: компаративный анализ. (заметки на полях герменевтики субъекта М. Фуко) // Вопросы философии. -2016 – №8.

Яценко М. Интуитивизм Дж. Мура и этика Б. Рассела/ Вестник МГТУ, том 14, №2, 2011    с.418-422.  

 

 

Змістовий блок III. Раціональні виміри теоретичної етики

Тема 1. Мораль як  філософська проблема

 Генеза моралі. Проблема джерел моралі: типи етичних теорій   в тлумаченні джерела моралі (релігійна етика, натуралістична етика, раціоналістична етика індивідуально-критичний сенсуалізм, фрейдизм та ін.). Проблемність понятійного визначення моралі. Гіпотетичні та категоричні імперативи. Моральнісне світовідношення, його структура принципи. Принцип єдності мети і засобів. Свобода як умова моральності. Різновиди свободи, її крайні прояви. Моральне кредо як смислове ядро етичної парадигми.   Моральний ідеал. Типи етичних вчень у визначенні морального ідеалу (евдемонізм, гедонізм, геоцентризм, етичний утилітаризм, етика обов’язку).   Закономірності історичного розвитку моралі. Поняття морального прогресу та регресу. Проблема моральної кризи,  шляхів її подолання.

 

     

   Лекція №4 Мораль як  філософська проблема

1. Типи етичних теорій   в тлумаченні джерела моралі.

2. Проблемність понятійного визначення моралі.

3. Мораль як онтологічний феномен. Структура моралі, її специфіка.

4. Поняття моральної стратегії та моральної дилеми.

 

Семінар №4. Мораль як універсальна цінність

  1. Проблемність понятійного визначення моралі. Дискусії  про походження моралі. Основні функції моралі.

  2. Структура моралі, її специфіка.  Принципи моральнісного відношення.

3.  Поняття моральних цінностей.  Моральний ідеал.

4.  Типи етичних вчень у визначенні морального ідеалу.

 

Самостійна робота №4.

Мур Дж. Э. Природа моральной философии/ Глава 6. Идеал – П редис л. А. Ф. Грязнова и Л. В. Коноваловой; Пер. с англ., сост. и прим. Л. В. Коноваловой. — М.: Республика,1999. — 351  Режим доступу.- /scicenter.online/filosofi-scicenter/utilitarizm-53230.html

Шелер М. Формализм  в этике и материальная этика ценностей/\Избранные произведения. – М.: Гнозис, 1994. (3.Высшие и низшие ценности) –с. 305.-318. 

Адорно Т. Л.2.Л.9/Проблемы философии морали / Пер. с нем. М. Л. Хорькова. - М.: Республика, 2000. - 239 с.

 

Левин С. Мораль, метафизика и реальность// Вопросы философии. -2013. -№7. – с.144-154.

 

Доповіді та презентації

  1. Мораль як філософська проблема.
  2. В чому приховуються причини моральної деградації?
  3. Трансформація моралі: причини і наслідки.
  4. Моральні ідеали в контексті естетики та мистецтва (презентація).
  5. Мораль і право:  до питання взаємодії етики і юриспруденції.
  6. Мораль та її розуміння у філософських теоріях(феноменологія, екзистенціалізм, герменевтика, прагматизм, емотивізм, постмодернізм).
  7. Мораль як функція культури.
  8. Мораль як «відкрита» раціональність.
  9. Парадокси моралі.

 

Філософське есе.

 Суперечність моралі.

Співчуття як смисложиттєва цінність.

Проблема співвідношення мети і засобів у історії етичної думки.

Робота зі словником.

Дати визначення: аморалізм, моралізаторство, моральний скептицизм,  моральний абсолютизм,  моральні відношення, моральні переконання, доброчесність,  моральні цінності, духовність, свобода, відповідальність, моральний тиск, моральна дилема,   прагматичні стратегії,  структура моралі, моральна діяльність, моральна потреба, моральна недостатність, догматизм, ригоризм,  відвертість , віроломство, вульгарність.

Проблемні питання :

  1. Обгрунтуйте основні варіанти вирішення проблеми походження моралі.
  2. Чи  можуть моральні ідеали бути руйнівними?
  3. Доведіть переваги етичних стратегій  в порівнянні з прагматичними. 
  4. Подайте визначення, наведіть приклади моральних дилем.
  5. Як  пояснює В. Франкл поняття «духовність», «відповідальність», «свобода»?
  6. Як розуміє цінності, їх природу    М. Шелер?
  7. Розкрийте зміст тексту Дж. Мура, присвячений проблемі  морального ідеалу.

Підготуйте  наукову доповідь: Природа моралі/Левин С. М. Мораль, метафизика и реальность// Вопросы философии. -2013. -№7. – с.144-154.

Тема 2. Моральна свідомість. Етичний категорійний апарат.

Моральна свідомість, її  структура (норма, принципи, мотиви) та компоненти (почуття, уявлення, погляди, переконання, цінності, наміри, оцінки та ін.). Моральна свідомість як інваріант модусів моральної діяльності. Вчинок як першоелемент моральної діяльності. Основні моральні поняття і форми моральної поведінки. Моральні відносини як соціальна експлікація моральної свідомості, базова компонента  соціальної взаємодії. Системна природа етичних категорій. Категорії як ментальні типи. Методологічний статус етичних категорій. Добро і  зло – вихідні етичні категорії. Основні категорії моральної свідомості:  честь, гідність, обов’язок, відповідальність. Індивідуальна етика:  цінності, сенс життя, щастя.  Свобода, рівність справедливість як соціальні цінності та  етичні ідеали соціальної етики.

 

 

Лекція №5.  Моральна свідомість. Етичні категорії.

1.Моральна свідомість як інваріант моральної діяльності, її змісти і структура. 

2. Цінності у структурі  моральної  свідомості. Доброчесність як цінність.

3. Етичні категорії як відображення системного зв’язку моральних явищ.      

4. Категорії моральної свідомості. Категорії індивідуальної і соціальної етики.

 Семінар №5. Поняття моральної свідомості. Категорії етики.

1.  Поняття моральної свідомості, її структури та компонентів.

2.  Моральні норми, принципи, мотиви  їх специфіка. 

3.  Етичні категорії як відображення системного зв’язку моральних явищ.

4. Категорії моральної свідомості. Категорії індивідуальної і соціальної етики.

Самостійна робота №5

 

Франкл В. Духовность, свобода и ответственность./Человек в поисках смысла. М.: Прогресс, 1990. Человек в поисках смысла: Сборник: Пер. с англ. и нем. / Общ. ред. Л. Я. Гозмана и Д. А. Леонтьева; вст. ст. Д. А. Леонтьева. — М.: Прогресс, 1990.    368с:   (с.93-130)

Лефевр В. Познание и вера.//Вопросы философии  – 2016  – №9.

Лефевр В. Высшие ценности и формальная теория выбора// Вопросы философии.– 2012.  – №4. –   с. 154-158. 

 

                  

Доповіді та презентації.

  1. Духовність як філософська проблема.
  2. Цінність моральних мотивів (І. Кант, Ж-П. Сартр, М. Лютер, У. Джейм с та  ін.)
  3. Імперативність моралі у філософії І. Канта.
  4. Самооцінка як філософська (психологічна) проблема.
  5. Мораль – етичне ядро моральної діяльності.
  6. Етичні категорії в історії філософської думки.
  7. Історія становлення концепту відповідальність.
  8. Консеквенціоналізм і його варіанти.
  9. Доброчесність як давньогрецький ідеал (за мотивами  праці А. Макінтайра)

 

Філософське есе.

Етика принипів та етика наслідків.

Етика непротивлення злу, її негативні і позитивні  наслідки.

Мораль як мудрість.

Робота зі словником.

Дати визначення: моральна свідомість, моральна норма,  моральний принцип, моральний мотив, моральна необхідність, чеснота,  свобода,  обв’язок, відповідальність: честь, гідність, совість; справедливість, сенс життя, самореалізація, добро (благо), етична категорія, етична система, шляхетність, тактовність, невігластво, нарцисизм, ксенофобія, толерантність, терпимість, ідентичність, брутальність, великодушність.

         Проблемні питання :

            1. Як   поняття «духовність», «відповідальність», «свобода»        розуміються  В. Франклом?

            2. Розкрийте логіку міркувань В. Лефевра / Лефевр В. Высшие ценности и формальная теория выбора.

            3.  Як розуміє мораль В. Лефевр. В чому полягає її особлива цінність?

           4. Чому свобода є мірою моральності. Що означає «втеча від    свободи»? Як про це міркує Е. Фром у роботі «Втеча від свободи».

           5.  Поясніть відмінності  між термінами: цінності, ціни, оцінки.

           6. В чому полягає відмінність між гіпотетичними та категоричними імперативими.

            7.  Яку функцію  реалізують етичні категорії?  Які етичні категорії є класичними в історії філософської думки?

           Підготуйте  наукову доповідь: Мораль і раціональність/ Гусейнов А. Мораль как предел рациональности//Вопросы философии. – 2012.     №5. Мораль як автономна цінність/Высшие ценности и формальная теория выбора// Вопросы философии.– 2012.  – №4. –   с. 154-158. 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1403
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку