Елементи дослідницької роботи учнів на уроках української мови та літератури

Про матеріал
Методична доповідь з теми "Елементи дослідницької роботи учнів на уроках української мови та літератури".
Перегляд файлу

Елементи дослідницької роботи учнів на уроках української мови та літератури.

,,Дуже важливо,щоб мислення учнів ґрунтувалось на дослідженні, пошуках…” В.О.Сухомлинський.

Проблема підготовки молодого покоління, здатного самостійно здобувати нові

знання, неординарно мислити, використовувати знання у нових, незвичних умовах

була, є і буде завжди актуальною. Кожен з нас за своєю природою –дослідник. Мотивом  для дослідницької діяльності стає допитливість.

У кожної людини є здібності і таланти. Але щоб вони могли проявити свої обдарування, потрібно розумне і вміле керівництво, тому підготовка до дослідницької діяльності, навчання умінням і навичкам дослідницького пошуку стає найважливішим завданням для вчителя.
Але разом з тим дослідницьке навчання має максимально нагадувати науковий пошук, а, отже, відповідати як мінімум трьом умовам:
· Прагнути визначати і висловлювати якість невідомого за допомогою відомого;
· Неодмінно вимірювати все, що може бути виміряне, по можливості показувати чисельне відношення досліджуваного до відомого;
· Завжди визначати місце досліджуваного в системі відомого.
Дослідження передбачає наявність основних етапів:
· Постановка проблеми;
· Вивчення теорії, присвяченій даній проблематиці;
Підбір методик дослідження;
· Збір матеріалу, його аналіз і узагальнення;
· Науковий коментар;
· Власні висновки.

Там, де ведеться самостійний пошук вирішення проблем, здійснюється пошук нових, оригінальних способів їх вирішення, починається справжня творча діяльність учнів. Учитель у цьому випадку не просто передає готові знання, не вчить, а допомагає вчитися і розвиватися, створює такі ситуації, при яких дитина сама формує поняття про вивчається предмет, опановує способи пошукової творчої діяльності. Дослідницький інтерес - якість особистості, властиве дитині в особливо сильному ступені. І вчителю необхідно не погасити цей інтерес, а підтримати і розвинути його.
     В організації дослідного навчання можна виділити три рівні:
· Перший: педагог сам ставить проблему і окреслено шляхи вирішення, саме ж рішення належить знайти учневі;
· Другий: педагог ставить проблему, але шляхи і методи її вирішення, а також саме рішення учневі належить знайти самостійно;
· Третій (вищий): учні самі ставлять проблему, шукають шляхи її вирішення і знаходять саме рішення.

Дослідження можна класифікувати по-різному:
· За кількістю учасників (колективні, групові, індивідуальні);
· За місцем проведення (урочні та позаурочні);
· За часом (короткочасні і довгострокові);
· По темі (предметні або вільні),
· З проблеми (освоєння програмного матеріалу; більш глибоке освоєння матеріалу вивченого на уроці; питання не входять у навчальну програму).
Рівень, форму, час дослідження вчитель визначає залежно індивідуальних особливостей учнів і конкретних педагогічних завдань. Формування дослідницької діяльності, як правило, проходить у кілька етапів.
     Компоненти дослідницької діяльності учнів:

1. Цілі дослідницької діяльності учнів можуть бути пов'язані з встановленням  властивостей досліджуваних об'єктів; вивченням історії їх виникнення та розвитку; виявлення можливостей досліджуваного об'єкта.

2.Мотиваційна основа дослідницької діяльності дітей включає соціальні та пізнавальні мотиви. Соціальні мотиви - це прагнення бути відповідальним учнем, виконувати свої обов'язки. Пізнавальні мотиви - мотив отримання в результаті дослідження нових знань; оволодіння дослідницькими вміннями.

3. Суб'єкти дослідницької діяльності: учень, група учнів, весь клас, пари учень-учень,  учень-вчитель.
         4. Об'єктами дослідницької діяльності учнів можуть служити об'єкти живої та неживої природи; штучні об'єкти; соціальні об'єкти (людина, групи людей, людські суспільства.

5. Засоби дослідницької діяльності учнів можуть бути внутрішніми (пізнавальні здібності і набуті знання і вміння дослідницької діяльності) і зовнішніми (джерела інформації).
        6. Процес дослідницької діяльності включає всі етапи: вибір теми; постановка мети і завдань дослідження, планування дослідження та вибір методів; пошук інформації, проведення дослідів, опитувань, створення графіків і діаграм; формулювання висновків, представлення результатів, аналіз своєї діяльності та самооцінка.
       7. Результатами дослідної діяльності  є наступні: формування пізнавальних мотивів, суб'єктивно нове для учня знання; новий спосіб діяльності; дослідницькі вміння.
    Виділити п'ять груп дослідницьких умінь:

1. Вміння організувати свою роботу (організаційні).
2. Уміння та знання, пов'язані із здійсненням дослідження (пошукові).
3. Вміння працювати з інформацією, текстом (інформаційні).
4. Уміння оформити і представити результат своєї роботи.
5. Вміння, пов'язані з аналізом своєї діяльності і з оцінною діяльністю (оціночні).

   Умови ефективності дослідницької діяльності:
1. Учень повинен хотіти проводити дослідження. Цього повинен хотіти і вчитель (провести саме це дослідження). Якщо напрямок, тема не будуть цікаві хоча б однієї з двох взаємодіючих сторін, дослідження не вийти.
2. Учень повинен зуміти це зробити.

3. Учень повинен отримати задоволення від своєї роботи. (І вчитель теж - від своєї діяльності і від роботи учня).
Дослідницьку роботу виконують в певній послідовності. Процес виконання включає в себе сім етапів:
1) формулювання теми
2) формулювання мети і завдань дослідження
3) теоретичні дослідження;
4) експериментальні дослідження;
5) аналіз та оформлення наукових досліджень;
6) впровадження та ефективність наукових досліджень;
7) публічне представлення робіт на різного роду конференціях, читаннях.
Успіх будь-якої роботи в першу чергу залежить від того, наскільки ясно сформульована мета дослідження та його завдання. Мета роботи повинна бути конкретною, чітко сформульованої, щоб ясно виділити питання, на який ми хочемо отримати відповідь.
 

                             

 

doc
Додано
7 вересня 2021
Переглядів
1087
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку