Формування предметної компетентності: ознайомити учнів з комбінаторною областю задач; домогтися засвоєння комбінаторних правил суми та добутку; сформувати вміння розв’язувати задачі, що передбачають застосування цих правил.
Тема. Елементи комбінаторики. Комбінаторні правила суми і добутку.
Цілі уроку:
• Формування предметної компетентності: ознайомити учнів з комбінаторною областю задач; домогтися засвоєння комбінаторних правил суми та добутку; сформувати вміння розв’язувати задачі, що передбачають застосування цих правил.
• Формування ключових компетентностей:
- cпілкування державною мовою: доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
- інформаційно – цифрова компетентність: уміння діяти за алгоритмом, вміння використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях;
- уміння вчитися протягом життя – визначати мету навчальної діяльності, відбирати і застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення мети.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу;
.
Хід уроку
І. Організаційний момент
(Перевірка присутності учнів на уроці та готовності учнів до уроку)
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Тема нашого уроку «Елементи комбінаторики. Комбінаторні правила суми і добутку»
Комбінаторика - важливий розділ математики, знання якого необхідні представникам різноманітних спеціальностей. З комбінаторними задачами доводиться мати справу фізикам, хімікам, біологам, лінгвістам, спеціалістам по кодах та інших.
Комбінаторикою називається розділ математики, в якому вивчаються питання про те, скільки різних сполук, що відповідають тим чи іншим умовам, можна скласти із заданих об'єктів (елементів множини).
Комбінаторні методи лежать в основі вирішення багатьох задач теорії ймовірностей та її застосування.
З задачами, в яких доводиться вибирати ті чи інші предмети, розміщувати їх в певному порядку і відшуковувати серед різних розміщень найкращі, люди стикнулися ще в доісторичну епоху, обираючи найкращі розміщення мисливців під час полювання, воїнів під час битви, інструментів під час роботи. Певним чином розміщувалися прикраси на одязі, візерунки на кераміці.
З ускладненням виробничих і суспільних відносин ширше приходилося користуватися загальними поняттями про порядок, ієрархію, групування. В тому ж напрямку діяв розвиток ремесл, торгівлі.
Перша згадка про питання, близькі до комбінаторних, зустрічається в китайських рукописах, що відносяться до XII – XIII ст. до н.е.
Пізніше з'явились нарди, шашки й шахи, а також їх різноманітні варіанти (китайські та японські шахи, японські облавні шашки "го" тощо); в кожній з цих ігор доводилося розглядати різноманітні комбінації фігур, що мали здатність пересовуватись, та вигравав той, хто їх краще вивчив, знав переможні комбінації та вмів уникати програшів.
Основоположниками ж сучасної комбінаторики є такі вчені: Яків Бернуллі, П’єр Ферма, Леонард Ейлер, Коші Огюстен, Жозеф Луї Лагранж.
Часто доводиться розв'язувати задачі, в яких потрібно вибирати з даної кількості елементів такі, що мають певні властивості, або розміщувати їх у певному порядку.
Наприклад, скільки пар чергових можна утворити з 24 учнів групи? Скількома способами можна розмістити 8 гостей за столом? Скільки існує п’ятицифрових телефонних номерів?
Задачі такого виду називаються комбінаторними і розв'язуванням цих задач ми і будемо займатись.
Щоб можна було розв'язувати комбінаторні задачі різних видів, ознайомимося з основними комбінаторними правилами: правилом суми і правилом добутку.
Спочатку розглянемо правило суми: якщо деякий елемент А можна вибрати m способами, а елемент В — n способами (причому будь-який вибір елемента А відрізняється від вибору елемента В), то вибрати А або В можна m + n способами.
Приклад 1. В ящику знаходиться 7 білих і 4 чорних кульки. Скількома способами можна вибрати одну кульку?
Розв’язання: вибрати одну кульку (білу, або чорну) можна 7 + 4 = 11 (способами).
Відповідь: 11 способами.
Правило суми можна розповсюдити на три і більше елементів.
Сформулюємо правило добутку: якщо деякий елемент А можна вибрати m способами, а після кожного такого вибору інший елемент В можна вибрати (незалежно від вибору елемента А) — n способами, то пару об’єктів А і В можна вибрати mn способами.
Приклад 2. У їдальні є вибір з 2 перших і 5 других страв. Скількома способами можна обрати обід з першої та другої страв?
Розв’язання: обід з першої і другої страви можна обрати 2 ∙ 5 = 10 (способами).
Відповідь: 10-ма способами.
Правило добутку теж розповсюджується на три і більше елементів.
Для застосування цих правил краще використовувати схему “Вибір правила”
IV. Закріплення нового матеріалу
Усні вправи
Робота з підручником
№№ 908,910,912,914,916
V. Застосування знань і вмінь.
Тестові завдання
1.Яких правил комбінаторики не існує?
а)суми б)різниці в)добутку г)частки
2.На пошті є 4 різні конверти і 6 різних марок. Скільки існує способів купити конверт з маркою?
а)20 б)24 в)10 г)12
3.В магазині продаються 4 різних олівців, 6 ручок та 3 лінійки. Скількома способами можна купити комплект з олівця, ручки та лінійки?
а)24 б)18 в)72 г)12
4.Скільки існує способів розставити 4 різні книжки на поличці?
а)6 б)12 в)18 г)24
5.В пеналі лежать 4 ручки та 7 олівців. Скількома способами можна взяти з пеналу 1 ручку або 1 олівець?
А)28 б)11 в)7 г)4
6.Якщо деякий елемент А можна вибрати n способами і після кожного такого вибору (незалежно від вибору елемента А) інший елемент В можна вибрати m способами, то скількома способами можна вибрати пару елементів А і В ?
а)m*n б)m-n в)m+n г)m/n
7.Якщо деякий елемент А можна вибрати n способами, а елемент В (незалежно від вибору елемента А) – m способами, то скількома способами можна вибрати А або В?
а)n*m б)n+m в)n/m г)n-m
8.Скільки трицифрових чисел можна скласти з чисел 4, 2, 5, якщо цифри в числі можуть повторюватися?
а)6 б)12 в)27 г)9
9.Скільки трицифрових чисел можна скласти з чисел 1, 2, 0, якщо цифри в числі можуть повторюватися?
а)18 б)3 в)8 г)12
10.Скільки трицифрових чисел можна скласти з чисел 5, 2, 0, якщо цифри в числі не повторюються?
а)6 б)18 в)4 г)9
11.Скільки чотирицифрових чисел можна скласти з чисел 8, 6, 3, 4, 5, якщо цифри в числі не повторюються?
а)120 б)24 в)64 г)125
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати конспект.
№№ 911,913