Тема: Елеонор Портер (1868-1920). «Полліанна». Полліанна та її друзі .
Мета: вчити характеризувати героїв; продовжувати сприяти формуванню життєвих компетенцій; допомогти усвідомити, в чому полягає суть ідеї радості життя; удосконалювати навички роботи з текстом, аналізу великого за обсягом художнього твору; розвивати творчі здібності при написанні історій, вміння висловлювати та обґрунтовувати власні думки; виховувати оптимізм, позитивний світогляд.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: композиція Бетховена,Шиллера «Ода до радості», ілюстрації до твору,таблиці,чисті аркуші паперу,малюнки дітей;ІКТ.
Нещасні не мають друзів.
(Джон Драйден)
англ. поет
Перебіг уроку
Тема: Елеонор Портер (1868-1920). «Полліанна». Полліанна та її друзі .
Мета: вчити характеризувати героїв; продовжувати сприяти формуванню життєвих компетенцій; допомогти усвідомити, в чому полягає суть ідеї радості життя; удосконалювати навички роботи з текстом, аналізу великого за обсягом художнього твору; розвивати творчі здібності при написанні історій, вміння висловлювати та обґрунтовувати власні думки; виховувати оптимізм, позитивний світогляд.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: композиція Бетховена,Шиллера «Ода до радості», ілюстрації до твору,таблиці,чисті аркуші паперу,малюнки дітей;ІКТ.
Нещасні не мають друзів.
(Джон Драйден)
англ. поет
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня друзі, гарного настрою і радості!
Сподіваюся, Полліанна нам в цьому допоможе.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Який настрій,емоції,почуття у вас викликає ця мелодія?
(лунає композиція «Ода до радості» Бетховена,Шиллера.)
Відповіді.
Діти,ця музична композиція називається «Ода до радості» і її автор – відомий композитор Людвіг Ван Бетховен,автором слів є відомий німецький письменник Ф.Шиллер. Також даний музичний твір є гімном ЄС.
В перекладі слова звучать так:
Радість — всесвіту пружина,
Радість — творчості душа,
Дивна космосу машина
Нею живиться й руша.
Отже,давайте пригадаємо:
2. Бліц-опитування. (повторення).
- Яка основна тема повісті «Полліанна»?
- Яка основна думка повісті «Полліанна»?
Тема: розповідь про життя дитини-сироти, яка твердо запам′ятала науку добра від своїх покійних батьків.
Ідея: в житті завжди є привід для радості, навіть у найскрутнішу хвилину можна знайти для себе розраду, головне-мати для цього бажання.
3.Перевірка домашнього завдання.
Картинна галерея.
Учні презентують малюнки головних героїв.
Слово вчителя. Діти,зверніть увагу, на дошці ваші домашні завданння – картинна галерея героїв повісті. Ви маєте можливість порівняти свої роботи з роботами своїх товаришів.
4. Вікторина «Уважний читач»
1. В якому місяці починаються події твору? (Червні)
2. Скільки часу Ненсі пропрацювала у міс Поллі до приїзду Полліанни? (2 місяці)
3. Скільки років міс Поллі? (40)
4. Чим вечеряла Полліанна в перший день свого перебування у тітки? (Хлібом з молоком)
5. У які дні тижня Полліанна допомагала Ненсі на кухні? (Середу і суботу)
6. Якою квіткою Полліанна прикрасила зачіску місіс Сноу? (гвоздикою)
7.Хто розповів Полліанні про її маму? )старий Том)
8.Кого назвала «обшарпанцем» тітка Поллі? )Джиммі)
Підсумок.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
1.Робота з епіграфом.
2.Проблемне питання:
-Що заважає людям бути щасливими?(коментар учнів)
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Учні самостійно визначають тему і мету уроку.
Вчитель:Отже,тема нашого уроку Поліанна та її друзі .(учні записують дату та тему уроку в зошит)
Сьогодні на уроці ми будемо характеризувати головних героїв,спробуємо прослідкувати,як змінилися персонажі завдяки дивовижній грі.
ІV. Формування вмінь та навичок:
-У сучасній англійській мові слово «поліанна» вживається дуже широко, й означає воно щиру і веселу людину, невиправного оптиміста. Гра в радість тут доречна. Це так цікаво і до того ж дуже просто: варто лише знайти щось радісне навіть у найприкрішій ситуації.І тоді наше життя, наче ліхтарики, осяють щирі усмішки, а головне – зміниться весь світ навколо нас. Нехай вам допоможе Поліанна.
2. Пошуково-дослідна робота.
Колективне заповнення таблиці.
(робота над заповненням таблиці супроводжується комп’ютерною презентацією+робота з текстом)
Ім′я героя |
Яким був до зустрічі з Полліанною |
Що змінилося в житті героя завдяки Полліанни |
Тітка Поллі |
Холодна, стримана, сувора, з почуттям обов′язку, пункту-альна, сумна, одинока, Нещасна |
Стала турботливою, доброю,чуйною, дозволила собі розпускати довге волосся, плакати, чепури-тися, одружилася, стала щасливою |
Ненсі |
Привітна, турботлива, добра, щира, але не любила свого імені та ранки по понеділках |
Полюбила своє ім′я, ранки по понеділках /не Гіфзіпа? це ім'я місіс Вайт/ |
Садівник Том |
Не може розпрямити спину через хворобу і старість |
Йому не треба нахилятися, щоб просапувати, бо він і так уже зігнутий |
Джиммі |
Сумний, зневірений, бездом-ний, хотів мати батьків, сім′ю, будинок |
Завдяки Полліанні у нього з′явилися друзі, надія на краще життя, його усиновив Дж. Пендлтон |
Місіс Сноу |
Дратівлива, вразлива, сердита хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна |
Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити різноманітні зачіски, прикрашені свіжими трояндами. |
Джон Пендлтон |
Замкнутий, похмурий,мовчазний, одинокий, прагнув «дитячої присутності» в своєму будинку |
Став цікавою, привітною, співчутливою людиною. Його життя набуло сенсу, стало яскравим, веселим, повноцінним. Завдяки Полліанні усиновив Джиммі, зробивши щасливими одразу двох людей. |
Лікар Чілтон |
Завжди привітний, добрий, чуйний, але одинокий і нещасний, адже кохав якусь жінку, з якою їх розділяло давнє непорозуміння. |
Полліанна підштовхнула до думки про сімейне щастя, одружився. |
Вдова Бентон |
Тужила за померлим чоловіком і одягалася лише в чорне |
Змогла вгамувати свій душевний біль і прикрасила себе блакитним бантом |
Місіс Тарбел |
Сварилася з чоловіком і хотіла розлучення |
Вирішила заради дітей помиритися з чоловіком |
Підсумки.
3.Інсценування уривка з повісті.
Індивідуальне завдання:(підготовлені учні розігрують один з епізодів)
Питання:Чи могла думати тітка Поллі,що стане для небоги другом та підтримуватиме у складний для дівчинки період життя?
Міс Полі холодно підвела на неї очі.
- Ти повечеряла, Поліанно?
- Так, тітонько Полі.
- Мені дуже прикро, Поліанно, що довелося у перший же день змушувати тебе вечеряти на кухні хлібом із молоком.
- Що ви, тітонько Полі, я дуже зраділа. Я люблю хліб із молоком. І Ненсі мені дуже подобається. Тож не робіть собі з цього клопоту.
Раптом міс Полі випростала спину:
- Час лягати спати, Поліанно. У тебе сьогодні був важкий день, а завтра складемо твій розклад і передивимося твій гардероб, аби вирішити, що тобі ще необхідно придбати. Ненсі дасть тобі свічку.
Обережно з нею. Сніданок - о пів на восьму. Сподіваюся, цього разу Ти спустишся вчасно. Добраніч.
Наче так і годиться, Поліанна підійшла до міс Полі й ніжно обняла її.
- Мені так гарно у вас! - радісно зітхнула вона. - Я знаю, що ми житимемо у злагоді. Я знала про це ще тоді, коли їхала сюди. На добраніч, тітонько Полі, - вигукнула Поліанна весело і вибігла з кімнати.
- Помилуй, Господи, мою душу, - упівголоса мовила міс Полі, коли дівчинка вийшла. - Що за незвичайна дитина? - І спохмурніла: «Вона рада, що я її покарала, і просить «щоб я не робила собі з
цього клопоту».
- Вона сподівається жити зі мною «в злагоді», помилуй, Господи, мою душу, - знову вигукнула вона, повертаючись до книжки.
4.Прийом «Мозковий штурм»
- Кого із героїв ви вважаєте найкращими друзями Полліанни? Чому?
- Яким, на вашу думку, має бути справжній друг?
- Які прислів′я та приказки про дружбу ви знаєте?
Без вірного друга велика туга.
Старий вірний друг — краще нових двох.
Друзі пізнаються в біді.
Як прийде туга, пізнаєш друга.
Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
В лиху годину узнаєш вірну людину.
Дружба — найбільший скарб.
У товаристві лад — усяк тому рад.
Вчитель:
Отже, дійсно Полліанна була дивовижною дитиною,з чистою та відкритою душею. І завдяки цим якостям свого характеру, зуміла не тільки пережити важкі періоди свого життя)смерть матері та батька,бідність та нужду),але й показала дорослим,що привід для того аби жити та радіти завжди можна знайти. Потрібно лишень подумати,і свідомість сама підкаже вихід з складної ситуації.
До слова скажу, психологи стверджують відповіді на питання,які цікавлять людей знаходяться в нас самих.
І зараз ми спробуємо це перевірити.
VІ. Закріплення знань, вмінь та навичок учнів:
(робота за картками)
Встановіть відповідність
Ластовиння Радість від того,що ти чогось навчився.
Заняття. Навчання. У темній кімнаті його не видно.
Ім’я. Гординя,відсутність комунікабельності.
Самотність. Головне не ім» я, а хто його власник.
2.Метод «Сторітеллінг» (розповідь історії)
Учням пропонується скласти історію за поданими темами,з умовою,що основною темою розповіді буде «гра в радість».
Павло: Подорож у часі.
Анна: Подарунок мамі.
Анжела:Зламана троянда.
Максим: Невдалий день.
Вікторія: Темна ніч.
Лілія:Пригода в лісі.
Виступи учнів,обговорення.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Учні грають за правилами Полліанни.
Вчитель:у віх нас є недоліки, але справжнє мистецтво є зробити із лимону лимонад – говорив відомий американський психолог Дейл Карнегі.
Назвіть свій недолік в характері чи зовнішності і знайдіть в цьому позитив.(подаю свій приклад)
Вчитель: В одному зі своїх листів Елеонор Портер писала: «У кожної людини повинно бути попереду щось таке, що дає їй снагу жити. Ми всі повинні знайти свій смисл життя - великий він чи малий. Окрім того, кожний несе в собі добре світло, треба тільки вміти відкрити свою душу і подарувати це світло людям...». Це дивне світло, яке освітило життя маленького містечка, несла в собі героїня письменниці - Полліанна.
Вчитель: У світі є багато цінностей. І не всі вони матеріальні. Є такі речі, як стійкість, любов, праведність і багато ще чого. Але найголовніше, на мій погляд - це дружба. Маючи одне, ти маєш все. Тому, я бажаю вам знайти вірного друга, а якщо ви маєте такого, то зумійте зберегти і пронести почуття відданості через усе життя.
3.Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання:
1.Перепишіть у зошит історію,та зробіть ілюстрацію до неї.
2.Розкажіть вдома про «Гру в радість»,чи зумієте ви знайти однодумців,та зацікавити своїх знайомих прочитати повість «Полліанна».
3.Повторення:с.183.