Мета: ознайомити з поняттям «літературна казка»,з О. Пушкіним — видатним російським поетом,шанувальником народної казки; розвивати навички виразного читання й переказу казок, розширювати кругозір учнів, уміння давати оцінкуявищам людського життя, вчинкам людей; виховувати естетичний смак, любов до художньоїлітератури.
Тема. Літературна казка. О. Пушкін, його казки
Мета: ознайомити з поняттям «літературна казка», з О. Пушкіним — видатним російським поетом, шанувальником народної казки; розвивати навички виразного читання й переказу казок, розширювати кругозір учнів, уміння давати оцінку явищам людського життя, вчинкам людей; виховувати естетичний смак, любов до художньої літератури.
Обладнання: портрети О. Пушкіна, збірки його казок, ілюстрації до них.
Теорія літератури: літературна казка, прозовий та віршовий твір.
Бесіда
ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1. Вікторина за казками О. Пушкіна
Прослухайте уривки й скажіть, з яких вони казок:
«Я ль, скажи мне, всех милее,
Всех румяней и белее?»
(«Сказка о мертвой царевне и о семи богатырях»)
Идет, сам не зная куда.
(«Сказка о попе и работнике его Балде»)
(«Сказка о золотом петушке»)
Они жили в ветхой землянке
Ровно тридцать лет и три года.
Старик ловил неводом рыбу,
Старуха пряла себе пряжу.
(«Сказка о рыбаке и рыбке»)
Бочка по морю плывет.
(«Сказка о царе Салтане...»)
2. Слово вчителя
— Звичайно, ці чудові казки добре відомі багатьом із вас ще з дитинства, є улюбленими для багатьох поколінь дітей. Казкові історії про злу мачуху та добру пасербицю, про вередливу стару, яка
хотіла багато і, врешті-решт, залишилася ні з чим, про заздрісних сестер, про білочку в кришталевому будиночку, яка гризе золоті горішки, та багато інших розповідала Олександру Сергійовичу Пушкіну його няня Орина Родіонівна. Як майстер-ювелір, поет обробив ці народні казки у витонченій поетичній манері і видав світові справжні брильянти, які є окрасою не лише російської, а й світової літератури.
Читання статті підручника вголос або самостійно про О. Пушкіна (С. 47-49 за підручником Є. Волощук).
5. Повідомлення учнів про сюжет казки-поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила» (переказ)
Слово вчителя. На уроці ми докладно познайомимося лише з прологом до поеми.
6. Словникова робота
Поема — великий віршований твір, в якому розповідається про життя та подвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам; пролог — вступ;
лукомор'я — вигин морського берегу у формі лука; витязь — лицар, воїн; смарагдовий — яскраво-зеленого кольору; ватаг — ватажок, командир.
Спочатку читає вчитель, потім — учні (у перекладі та мовою оригіналу).
Що значить «руський дух»? Чи відчули ви його й у який спосіб?
Знайдіть логічні пари — предмет та його ознаку.
Знати основні біографічні дані О. Пушкіна; вивчити напам'ять пролог до поеми «Руслан і Людмила» повністю.
Продовжте фразу:
Найяскравішим моментом на уроці для мене було...
Найкращим читцем на уроці, на мою думку, був (була)...
Казки О. Пушкіна —