Конспект уроку зарубіжної літератури "Літературна казка. Олександр Пушкін, його казки "

Про матеріал

Мета: ознайомити з поняттям «літературна казка»,з О. Пушкіним видатним російським поетом,шанувальником народної казки; розвивати на­вички виразного читання й переказу казок, роз­ширювати кругозір учнів, уміння давати оцінкуявищам людського життя, вчинкам людей; ви­ховувати естетичний смак, любов до художньоїлітератури.

Перегляд файлу

Тема. Літературна казка. О. Пушкін, його казки

Мета: ознайомити з поняттям «літературна казка», з О. Пушкіним видатним російським поетом, шанувальником народної казки; розвивати на­вички виразного читання й переказу казок, роз­ширювати кругозір учнів, уміння давати оцінку явищам людського життя, вчинкам людей; ви­ховувати естетичний смак, любов до художньої літератури.

Обладнання: портрети О. Пушкіна, збірки його казок, ілю­страції до них.

Теорія літератури: літературна казка, прозовий та віршовий твір.

 

Хід уроку

 

  1. Оголошення теми й мети уроку
  2. Мотивація навчальної діяльності школярів
  3. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  •    Що таке народна казка?

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

 

1. Вікторина за казками О. Пушкіна

Прослухайте уривки й скажіть, з яких вони казок:


  1.   На девичник собираясь,
    Вот царица, наряжаясь
    Перед зеркальцем своим,
    Перемолвилася с ним:

«Я ль, скажи мне, всех милее,
Всех румяней и белее?»

(«Сказка о мертвой царевне и о семи богатырях»)

  1.   Пошел поп по базару
    Посмотреть кой-какого товару.
    Навстречу ему Балда

Идет, сам не зная куда.

(«Сказка о попе и работнике его Балде»)

  1.   Петушок мой золотой
    Будет верный сторож твой:
    Коль кругом все будет мирно,
    Так сидеть он будет смирно;
    Но лишь чуть со стороны
    Ожидать тебе войны,
    ...Вмиг тогда мой петушок
    Приподымет гребешок.

(«Сказка о золотом петушке»)

  1.   Жил старик со своею старухой
    У самого синего моря;

Они жили в ветхой землянке
Ровно тридцать лет и три года.
Старик ловил неводом рыбу,
Старуха пряла себе пряжу.

(«Сказка о рыбаке и рыбке»)

  1.   В синем море звезды блещут,
    В синем море волны плещут;
    Туча по небу идет,

Бочка по морю плывет.

(«Сказка о царе Салтане...»)


 

2. Слово вчителя

Звичайно, ці чудові казки добре відомі багатьом із вас ще з дитинства, є улюбленими для багатьох поколінь дітей. Казкові історії про злу мачуху та добру пасербицю, про вередливу стару, яка
хотіла багато і, врешті-решт, залишилася ні з чим, про заздрісних сестер, про білочку в кришталевому будиночку, яка гризе золоті горішки, та багато інших розповідала Олександру Сергійовичу Пушкіну його няня Орина Родіонівна. Як майстер-ювелір, поет обробив ці народні казки у витонченій поетичній манері і видав світові справжні брильянти, які є окрасою не лише російської, а й світової літератури.

 

  1. Робота з підручником

Читання статті підручника вголос або самостійно про О. Пушкіна (С. 47-49 за підручником Є. Волощук).

 

  1. Бліц-опитування
  •    Хто вплинув на розвиток поетичних здібностей Олександра, на виникнення в нього почуття любові до літератури, усної народної творчості?
  •    Де навчався О. Пушкін і як це вплинуло на його подальше життя?
  •    Як пов'язане ім'я О. Пушкіна з Україною?
  •    Як увічнило людство пам'ять про геніального поета?

5. Повідомлення учнів про сюжет казки-поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила» (переказ)

Слово вчителя. На уроці ми докладно познайомимося лише з прологом до поеми.

6. Словникова робота

Поема — великий віршований твір, в якому розповідається про життя та подвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам; пролог — вступ;

лукомор'я — вигин морського берегу у формі лука; витязь лицар, воїн; смарагдовий — яскраво-зеленого кольору; ватаг ватажок, командир.

  1.  
  2. Виразне читання «Прологу» до поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила»

Спочатку читає вчитель, потім — учні (у перекладі та мовою оригіналу).

 

  1. Обмін враженнями про прочитане

Що значить «руський дух»? Чи відчули ви його й у який спосіб?

 

  1. Евристична бесіда, виконання пошуково-дослідницьких завдань
  • Герої яких російських народних казок згадуються в пролозі до пушкінської поеми? («Царівна-жаба», «Мар'я-Царівна», «Баба Яга», «Казка про Івана-царевича, Жар-птицю і Сірого Вовка», «Кощій Безсмертний» та ін.)
  • Запишіть усіх героїв та фантастичні образи, які населяють каз­ковий світ Лукомор'я. (Лісовик, русалка, хатка на курячих ніжках, тридцять витязів, чаклун, богатир, царівна, бурий вовк, Баба Яга в ступі, цар Кощій, королевич, грізний цар, ва­таг морський)
  • Зі скількох частин складається, на вашу думку, пролог? (З трьох: зачину (рос. присказки) — 1-6 рядки; основної час­тини — 7-29 рядки та кінцівки — 30-33 рядки, характерної для казок.)
  • У пролозі часто (14 разів) повторюється слово «там». З якою, на вашу думку, метою? (Щоб підкреслити, що все діється десь там — у казці.)

 

  1. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

Знайдіть логічні пари — предмет та його ознаку.

 

  1. Домашнє завдання

Знати основні біографічні дані О. Пушкіна; вивчити напам'ять пролог до поеми «Руслан і Людмила» повністю.

 

  1. Підсумок уроку

Інтерактивна гра «Мікрофон»

Продовжте фразу:

Найяскравішим моментом на уроці для мене було...

Найкращим читцем на уроці, на мою думку, був (була)...

Казки О. Пушкіна

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Доценко Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
442
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку