Елеонор Портер «Полліанна». Полліанна та її друзі

Про матеріал
формування предметних компетентностей: працювати над характеристи-кою персонажів твору, вмінням оцінювати їхні моральні якості, вчинки, розкрити значення дружби в житті людини; розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті; виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей.
Перегляд файлу

Тема. Елеонор Портер «Полліанна». Полліанна та її друзі

Мета: формування  предметних компетентностей: працювати над характеристи­кою персонажів твору,  вмінням оцінювати їхні моральні якості, вчинки, розкрити значення дружби в житті людини; розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті; виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей.

     Формування ключових компетентностей: спілкування державною
мовою; математична компетентність: вміння установлювати причинно-наслідкові зв’язки; уміння вчитися впродовж життя:  постійно поповнювати власний словниковий запас;  здійснювати оцінювання результатів власної діяльності, застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування; обізнаність та самовираження у сфері культури.

Обладнання: текст повісті «Полліанна»; мультимедійна презентація «Полліанна та її друзі», комп’ютер, медіапроєктор.

Тип уроку: формування та застосування знань, умінь, навичок.

                                                                                                   

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда:

  •  Сьогодні  на уроці  мова піде про Полліанну Віттієр.

Впевнена, що наш урок, дійсно, буде цікавим, тому що нас знову чекає зустріч з найдивовижнішою дівчинкою та її друзями, яка навчила всіх бути щасливими, радіти кожній хвилині свого життя. Спробуємо  розібратися в питаннях, які хвилюють і будуть хвилювати людей, допоки існуватиме людство: чи може людина змінити своє життя? Від чого залежить щастя людини?

 Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:

                              У – усміхненими;

                              С – спокійними;

                              П – прогресивними;

                               І – ініціативними;

                               Х – хоробрими.

Іншими словами, я бажаю вам успіху, гарного настрою і радості.

ІІІ. Оголошення теми уроку.

ІV. Робота на уроці.

  1. Гра «Криптограма». Використовуючи український алфавіт, розшифрувати назву міста. (Белдінґсвіль)
  • Отже, ми з вами повинні повернутися в місто, у якому розгортаються події твору. Назва міста?
  1.  Гра «Упізнай героя»

-  А тепер давайте познайомимося з жителями  цього міста.

  •                 Холодна, стримана, сувора,  одинока  нещасна жінка  з почуттям обов′язку, носить похмуре вбрання, не посміхається, не плаче.  (міс Поллі)
  •                 Замкнутий,  похмурий, мовчазний, самотній,  ходив переважно швидко і завжди сам. Ні з ким не розмовляв, не вітався (містер Пендлтон)
  •                 Дратівлива, сердита хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна.  До неї ніхто не любить ходити, бо вона така уїдлива.( місіс Сноу)
  •                 Сумний, зневірений, бездомний. (Джиммі Бін)
  •                 Завжди привітний, добрий, чуйний, але страждає від самотності і нещасний, адже кохав якусь жінку, з якою їх розділяло давнє непорозуміння. (лікар Чилтон)
  •                 Привітна, добра, любить поговорити про особисте життя інших,  не любила свого імені  та ранки по понеділках. (Ненсі)
  •                 Тужила за померлим чоловіком і одягалася лише в чорне. (вдова Бентон)
  •                 Сварилася з чоловіком і хотіла  розлучення (місіс Пейсон)
  •                 Добрий, спокійний, спостережливий. Багато часу проводить в саду. (Садівник Том)

 

3.  Евристична бесіда.

-  Що можна сказати про жителів міста? Що у них спільного?

Виявляється життя в містечку було нудним і одноманітним, а люди – похмурими та самотніми, нещасними. Кожен день походив на інші.

- Що потрібно людині для того, щоб почуватися щасливим? (друзі, мир, взаємодопомога, порозуміння)

- До кого приїжджає Полліанна? Чому? Вона теж самотня, але що Полліанна робить на відміну від інших? (шукає друзів)

- Існує твердження, що  друзі є невід’ємною частиною нашого життя. Навіщо нам друзі, дружба? Яким, на вашу думку, має бути справжній друг? (без дружби життя неповноцінне, сіре. Дружба – це безкорисливі відносини між людьми, які тримаються на довірі, щирості, спільних інтересах і захопленнях. Також дуже важливою є довіра. Якщо друзі не будуть довіряти один одному, то вони не зможуть нормально спілкуватись. Дуже важливо, щоб друзі йшли на поступки один одному.)

- А правда, що дружба може змінити людину на краще? Доведіть на прикладі героїв твору.

4. Рольова гра

Ви  будете акторами і від імені  персонажів твору розкажете нам, як змінилося ваше життя під впливом дружби з Полліанною.

1 учениця (міс Поллі)

 Я живу у  великому будинку. Почуття обов’язку змусило мене  взяти до себе доньку моєї померлої сестри. Спочатку Полліанна мене дуже дратувала, тому що порушувала  мій спокій. Але з часом  я дуже прив’язалась до цієї  непосидючої  веселої дівчинки. Полліанна змусила мене полюбити життя, я стала турботливою, доброю,  дозволила собі розпускати довге волосся, плакати, чепуритися, стала щасливою, тому що  поряд зі мною  улюблена племінниця  Полліанна і мій коханий – доктор Чилтон.

2 учень  (містер Джон Пендлтон)

   Я дуже багата людина. У  мене великий будинок. Колись, дуже давно,  я кохав Дженні, матір Полліанни, але вона поїхала з іншим. З тих пір я жив один, ніщо не радувало  мене. З появою Полліанни, моє життя змінилося. Стало яскравим, повноцінним, веселим. Я дуже хотів, щоб Полліанна  переїхала жити до мене, та вона любить свою тітку Поллі і не хоче залишати  її. Але саме Полліанна вмовила мене  всиновити сироту  Джиммі Біна. Я прив’язався до хлопчика, як до рідного сина.  У нас тепер справжня сім’я.

3 учениця  (місіс Сноу)

   Я хвора  жінка, у мене параліч ніг. Я дуже сердилась. Не дозволяла відчиняти вікна, щоб не бачити щасливих людей. З появою Полліанни моє життя змінилося. Вона навчила мене «грати в радість». Спочатку це  мене  дратувало. Але  поступово я полюбила цю веселу дівчинку, дозволяла їй розчісувати своє волосся, робити зачіски. Я навіть почала працювати. Зараз я в’яжу одяг для дітей з притулку. Я дуже рада, що у мене здорові умілі руки і що можу бути комусь корисною.

4 учень (Джиммі)

    Мені 10 років. У мене немає рідних. Торік я жив у сиротинці. Але там про мене ніхто не піклувався. І я пішов звідти. Я хотів мати власну домівку. Завдяки Полліанні у мене  з’явився батько, якого я люблю. Тепер ми щаслива сім’я.

 

5.  Бесіда. Учитель. Щойно ми переконалися в тому, що може людина змінити своє життя і дружба може змінити людину на краще.  Але мене турбує ще одне питання. О, ці дорослі! Хіба вони можуть по-справжньому дружити з маленькою дівчинкою? Як розпізнати справжній ти друг чи ні? (приказка «Друзі пізнаються у біді»)

  • Завдяки чому виникла дружба між Полліанною та жителями міста Белдінґсвіль? (гра в радість)
  • У чому суть цієї гри?

Гра в радість – це уміння бачити позитивне  у навколишньому світі, це уміння бути щасливим, не зважаючи на  життєві негаразди, це уміння любити і дарувати свою любов іншим. Гра в радість - геніальна знахідка, відкриття письменниці Елеонор Портер. Недаремно саме твір «Полліанна» приніс їй славу, всесвітнє визнання. Знаходити радість навіть у дуже неприємних речах, складних обставинах – це дуже непросто.

6. Робота у групах.

«Асоціативний кущ»

На аркуші намальоване сонечко із ключовим словом «радість» (у кружечку). Домалювати   промінчики, на яких написати слово, з яким асоціюється слово «радість»

(учні читають свої асоціації).

Учитель. Неймовірна річ, ця маленька дівчинка Полліанна змусила все місто радіти завдяки своєму таланту спілкування, щирості та небайдужості.

-  Чи хотіли б ви мати таку подругу чи друга? Чому? Чи навчила вона вас грати у гру в радість? Перевіримо.

7. Інтерактивна вправа «Знайди радість».

Завдання: продовжіть речення.

  •         Я дізнався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).
  •         Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість… (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)
  •         Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість… ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).
  •         Мої батьки не купляють мені солодощі,  яка радість… (мої зуби будуть міцними і здоровими).
  •         Мені забороняють грати за комп’ютером більше години в день, яка радість… (краще почитаю книжку або погуляю з друзями)
  •         Отримав двійку, яка радість …(тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

Учитель. Дівчинка навчила вас  грі у радість. А якій грі ви б навчили Полліанну?  (Учні пропонують свої улюблені ігри).

    V. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа для груп «Незакінчене речення»

 Уважно прочитайте речення і дайте відповідь на одне з них:

  • Завдяки головній героїні твору я зрозумів(зрозуміла) …
  • У мене  з’явилось бажання змінити  у своєму житті…

 

Учитель. Діти, дякую вам за роботу на уроці. Нехай в кожному з вас живе Полліанна. І як говорила наша героїня: «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!»  

 

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання

  • Скласти правила гри в радість або написати твір-мініатюру на тему:

«Як  змінився би наш клас, якщо б до нас прийшла вчитися Полліанна?»

  • За бажанням: намалювати ілюстрації до роману Е. Портер «Полліанна»

 

 

Додаток

 

Використовуючи український алфавіт, розшифрувати:

Назва містечка, в якому жила тітка Поллі.

2, 7, 16, 6, 12, 18, 5, 22, 3, 12, 16, 31 

Описание: розшифрувати

docx
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку