Тема. Елеонор Портер «Полліанна». Полліанна та її друзі
Мета: формування предметних компетентностей: працювати над характеристикою персонажів твору, вмінням оцінювати їхні моральні якості, вчинки, розкрити значення дружби в житті людини; розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті; виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною
мовою; математична компетентність: вміння установлювати причинно-наслідкові зв’язки; уміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати оцінювання результатів власної діяльності, застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування; обізнаність та самовираження у сфері культури.
Обладнання: текст повісті «Полліанна»; мультимедійна презентація «Полліанна та її друзі», комп’ютер, медіапроєктор.
Тип уроку: формування та застосування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда:
Впевнена, що наш урок, дійсно, буде цікавим, тому що нас знову чекає зустріч з найдивовижнішою дівчинкою та її друзями, яка навчила всіх бути щасливими, радіти кожній хвилині свого життя. Спробуємо розібратися в питаннях, які хвилюють і будуть хвилювати людей, допоки існуватиме людство: чи може людина змінити своє життя? Від чого залежить щастя людини?
Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:
У – усміхненими;
С – спокійними;
П – прогресивними;
І – ініціативними;
Х – хоробрими.
Іншими словами, я бажаю вам успіху, гарного настрою і радості.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
ІV. Робота на уроці.
- А тепер давайте познайомимося з жителями цього міста.
3. Евристична бесіда.
- Що можна сказати про жителів міста? Що у них спільного?
Виявляється життя в містечку було нудним і одноманітним, а люди – похмурими та самотніми, нещасними. Кожен день походив на інші.
- Що потрібно людині для того, щоб почуватися щасливим? (друзі, мир, взаємодопомога, порозуміння)
- До кого приїжджає Полліанна? Чому? Вона теж самотня, але що Полліанна робить на відміну від інших? (шукає друзів)
- Існує твердження, що друзі є невід’ємною частиною нашого життя. Навіщо нам друзі, дружба? Яким, на вашу думку, має бути справжній друг? (без дружби життя неповноцінне, сіре. Дружба – це безкорисливі відносини між людьми, які тримаються на довірі, щирості, спільних інтересах і захопленнях. Також дуже важливою є довіра. Якщо друзі не будуть довіряти один одному, то вони не зможуть нормально спілкуватись. Дуже важливо, щоб друзі йшли на поступки один одному.)
- А правда, що дружба може змінити людину на краще? Доведіть на прикладі героїв твору.
4. Рольова гра
Ви будете акторами і від імені персонажів твору розкажете нам, як змінилося ваше життя під впливом дружби з Полліанною.
1 учениця (міс Поллі)
Я живу у великому будинку. Почуття обов’язку змусило мене взяти до себе доньку моєї померлої сестри. Спочатку Полліанна мене дуже дратувала, тому що порушувала мій спокій. Але з часом я дуже прив’язалась до цієї непосидючої веселої дівчинки. Полліанна змусила мене полюбити життя, я стала турботливою, доброю, дозволила собі розпускати довге волосся, плакати, чепуритися, стала щасливою, тому що поряд зі мною улюблена племінниця Полліанна і мій коханий – доктор Чилтон.
2 учень (містер Джон Пендлтон)
Я дуже багата людина. У мене великий будинок. Колись, дуже давно, я кохав Дженні, матір Полліанни, але вона поїхала з іншим. З тих пір я жив один, ніщо не радувало мене. З появою Полліанни, моє життя змінилося. Стало яскравим, повноцінним, веселим. Я дуже хотів, щоб Полліанна переїхала жити до мене, та вона любить свою тітку Поллі і не хоче залишати її. Але саме Полліанна вмовила мене всиновити сироту Джиммі Біна. Я прив’язався до хлопчика, як до рідного сина. У нас тепер справжня сім’я.
3 учениця (місіс Сноу)
Я хвора жінка, у мене параліч ніг. Я дуже сердилась. Не дозволяла відчиняти вікна, щоб не бачити щасливих людей. З появою Полліанни моє життя змінилося. Вона навчила мене «грати в радість». Спочатку це мене дратувало. Але поступово я полюбила цю веселу дівчинку, дозволяла їй розчісувати своє волосся, робити зачіски. Я навіть почала працювати. Зараз я в’яжу одяг для дітей з притулку. Я дуже рада, що у мене здорові умілі руки і що можу бути комусь корисною.
4 учень (Джиммі)
Мені 10 років. У мене немає рідних. Торік я жив у сиротинці. Але там про мене ніхто не піклувався. І я пішов звідти. Я хотів мати власну домівку. Завдяки Полліанні у мене з’явився батько, якого я люблю. Тепер ми щаслива сім’я.
5. Бесіда. Учитель. Щойно ми переконалися в тому, що може людина змінити своє життя і дружба може змінити людину на краще. Але мене турбує ще одне питання. О, ці дорослі! Хіба вони можуть по-справжньому дружити з маленькою дівчинкою? Як розпізнати справжній ти друг чи ні? (приказка «Друзі пізнаються у біді»)
Гра в радість – це уміння бачити позитивне у навколишньому світі, це уміння бути щасливим, не зважаючи на життєві негаразди, це уміння любити і дарувати свою любов іншим. Гра в радість - геніальна знахідка, відкриття письменниці Елеонор Портер. Недаремно саме твір «Полліанна» приніс їй славу, всесвітнє визнання. Знаходити радість навіть у дуже неприємних речах, складних обставинах – це дуже непросто.
6. Робота у групах.
«Асоціативний кущ»
На аркуші намальоване сонечко із ключовим словом «радість» (у кружечку). Домалювати промінчики, на яких написати слово, з яким асоціюється слово «радість»
(учні читають свої асоціації).
Учитель. Неймовірна річ, ця маленька дівчинка Полліанна змусила все місто радіти завдяки своєму таланту спілкування, щирості та небайдужості.
- Чи хотіли б ви мати таку подругу чи друга? Чому? Чи навчила вона вас грати у гру в радість? Перевіримо.
7. Інтерактивна вправа «Знайди радість».
Завдання: продовжіть речення.
Учитель. Дівчинка навчила вас грі у радість. А якій грі ви б навчили Полліанну? (Учні пропонують свої улюблені ігри).
V. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа для груп «Незакінчене речення»
Уважно прочитайте речення і дайте відповідь на одне з них:
Учитель. Діти, дякую вам за роботу на уроці. Нехай в кожному з вас живе Полліанна. І як говорила наша героїня: «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!»
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання
«Як змінився би наш клас, якщо б до нас прийшла вчитися Полліанна?»
Додаток
Використовуючи український алфавіт, розшифрувати:
Назва містечка, в якому жила тітка Поллі.
2, 7, 16, 6, 12, 18, 5, 22, 3, 12, 16, 31