Емоційне благополуччя. Культура вияву почуттів. Емоційне благополуччя людини — це впевненість у собі, відчуття захищеності, гарне самопочуття. Емоційне благополуччя сприяє нормальному розвитку особистості, формуванню доброзичливого ставлення до інших людей. Емоційна культура людини проявляється в емоційній чуйності людини, у відчутті відповідальності за свої переживання, у здатності розуміти й поважати почуття інших людей.
Емоція - це психічний стан, чуттєве переживання. Умови, предмети та явища, які сприяють досягненню мети й задовольняють потреби людини, викликають позитивні емоції. До позитивних емоцій належать задоволення, радість, інтерес тощо. Якщо ж з’являються умови, предмети та явища, що перешкоджають досягненню мети або реалізації потреб, то вони викликають негативні емоції. До негативних емоцій належать невдоволення, журба, страх, смуток, тривога. Емоції пов’язані з потребами (що мені треба в цей момент) й особливостями ситуації (отримую я це чи ні).
Почуття людини - це її ставлення до світу, до того, що вона робить, і до того, що з нею відбувається Моральні почуття відображають ставлення людини до інших людей і до самої себе. Інтелектуальні почуття відображають ставлення до пізнання. (Інтерес, допитливість, подив, відчуття таємниці). Почуття людини визначаються регулюються звичаями та традиціями суспільства. Способи вираження почуттів регулюються звичаями та традиціями суспільства.
Вплив емоцій на здоров’я і прийняття рішень. Емоційні стани можуть впливати на роботу органів і систем організму. Наприклад, при емоційному збудженні змінюється частота пульсу, стає частішим дихання, можуть розширюватися судини на обличчі — людина червоніє. Емоції можуть суттєво впливати на наше здоров’я. Негативні емоції можуть погіршувати наше здоров’я. Культурна людина вміє володіти своїми емоціями і почуттями для того, щоб захистити себе від хвороб і приймати правильні рішення. Дуже важливо радіти хорошим емоціям і протидіяти негативним. Щоб залишатися здоровою, людина повинна бути сильнішою за свої емоції. Але слід мати на увазі, що свої емоції пригнічувати не можна. Емоцію треба правильно пережити. Пам’ятайте, що людину можна вважати емоційно благополучною, якщо вона, переживаючи сильні емоції, уміє справлятися з ними, знаходити прийнятні способи їх вираження або стримувати їх.
Методи самоконтролю. Ознаки психологічної рівноваги. Факторами, що порушують психологічну рівновагу, можна вважати хвороби, розлучення батьків, смерть близької людини. Це дуже серйозні та складні ситуації, і, щоб їх пережити, людині необхідна психологічна підтримка. Порушують психологічну рівновагу й проблеми, які виникають під час навчання, і сварки з друзями, і суперечки з батьками, і ситуації, коли підліток не знаходить спільної мови з однолітками. Порушення психологічної рівноваги може бути пов’язане з різними емоціями, наприклад зі страхом і тривогою, гнівом.
тривога. Негативно забарвлена емоція, що виражає відчуття невизначеності, очікування негативних подій, важковизначені передчуття. На відміну від причин страху, причини тривоги зазвичай не усвідомлюються, але вона попереджує участь людини в потенційно шкідливій поведінці, чи стимулює його до дій з підвищення ймовірності благополучного закінчення подій. Тривога дуже часто проявляється в людей, які хворіють неврозами.
образа. Почуття гіркоти, досади, викликане в кого-небудь чиїмсь негарним вчинком. Людська емоція, яка виникає, коли зачіпають почуття її власної гідності, коли людина усвідомлює, що її принижують у її особистій думці або у думці суспільства. Образа може залишатися затаєною і поступово зживатися або вести не до вибуху гніву, а ряду обміркованих різноманітних дій, у тому числі до помсти. Образу переживає, і дитина, і дорослий, і дурний, і розумний.
Ознаки психологічної рівноваги. По-перше, у тому, що людина вміє керувати своїми емоціями й відповідно виражати їх. По-друге, у тому, що людина інтелектуально розвинена і її інтелектуальні здібності відповідають віку. Інтелект робить людину цікавим співрозмовником, допомагає долати найрізноманітніші життєві проблеми, сприяє вмінню поставити перед собою мету та знайти шляхи її досягнення. По-третє, у психологічно благополучної людини сформовані моральні принципи.
підсумки Людині притаманні певні емоції й почуття. У процесі розвитку дитина вчиться володіти ними й виражати їх так, як заведено в суспільстві. Почуття — це форма переживання людиною свого ставлення до світу, який її оточує, й до самої себе. Позитивні й негативні почуття — важлива частина нашого психічного життя. Вони можуть впливати на стан здоров’я організму.Існують різні фактори, які призводять до порушення психологічної рівноваги. Як наслідок, можуть виникати страх, тривога, гнів, образа та інші негативні емоції. треба вчитися керувати собою, контролювати себе. Самоконтроль — це усвідомлення й оцінка людиною своїх власних дій, емоцій, психічних станів. Самоконтроль має регулюючу функцію, яка дозволяє людині вирішувати завдання, поставлені нею самою. Люди, які здатні до самоконтролю, мають ознаки психологічної рівноваги. Самоконтроль - це шлях до успіху!
«Відпрацювання навичок самоконтролю»Мета: відпрацювати навички самоконтролю. Хід роботи1. Ознайомтеся з моделлю ситуації. Однокласники запросили Петра із собою на прогулянку в ліс. Домовилися зустрітися о 9 ранку на зупинці. Але Петро проспав і прийшов на тридцять хвилин пізніше. Друзі його не дочекалися.2. Ознайомтеся з варіантами розвитку подій. А) Петро образився. Повернувся додому злий і роздратований, накричав на сестру, посварився з батьками. Б) Петро образився, але почав аналізувати ситуацію й усвідомив, що винен сам. Адже спізнення — це прояв неповаги до друзів. Можливо, доки вони чекали хлопчика, підійшов автобус, а наступний буде тільки через годину, тому його не стали чекати. Виходить, що Петро сам міг зіпсувати всім день прогулянки, бо його б чекали занадто довго. Додому хлопчик повернувся спокійний і пояснив батькам, що сам винен, бо проспав.3. Проаналізуйте ситуацію. Чим відрізняється перший і другий варіанти розвитку подій? Зробіть висновки.4. Наведіть приклад ситуації, у якій ви поводилися, як у першому варіанті вирішення проблеми і як у другому. Зробіть висновки.
Домашнє завдання1. Опрацювати§ 17 Культура вияву почуттів. Вплив емоцій на здоров’я і прийняття рішень. § 18 Методи самоконтролю. Ознаки психологічної рівноваги.2. Вивчити нові поняття з теми.3. Виконати тести. Код доступу 2316913 Попросіть учнів використати цей код,відкривши посиланняjoin.naurok.uahttps://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2316913