Емоційне вигорання педагогів. Запалюючи вогонь знань іншим - не згори сам!

Про матеріал
Тренінг для педагогів щодо попередження емоційного вигорання та стресу на роботі! Тренінг сприяє створенню умов для психологічного розвантаження вчителів. Розробка містить інформацію про сучасні техніки і прийоми стабілізації емоційного стану педагогів.
Перегляд файлу

ТРЕНІНГ НА ТЕМУ

«ЕМОЦІЙНЕ ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ.                                              ЗАПАЛЮЮЧИ ВОГОНЬ ЗНАНЬ ІНШИМ - НЕ  ЗГОРИ САМ»

Мета:

 - ознайомити педагогів з поняттям "синдром емоційного вигорання", його основними причинами і симптомами, визначити основні умови збереження емоційного здоров'я педагога;

- підвищити самооцінку педагогів, їх впевненість у собі;

- створити умови для психологічного розвантаження педагогів;

- надати інформацію про сучасні техніки і прийоми стабілізації емоційного стану педагогів.

 Обладнання: проектор, фліпчарт, маркери, роздруковані робочі аркуші

 

Хід тренінгу

Вступне слово

 

   Сьогодні добре знайомим явищем у навчальних закладах є синдром емоційного та професійного вигорання. Постійна втома, емоційна спустошеність, байдужість, відчуття відсутності соціальної підтримки, постійні докори учням та їхнім батькам, незадоволення професією - мабуть знайоме явище для багатьох присутніх, а це і є прояви синдрому емоційного та професійного вигорання.

Професія педагога належить до категорії стресогенних і вимагає великих резервів володіння собою та саморегуляції. У педагогічній діяльності постійно спостерігають стан емоційної напруженості. Після перебування в складних ситуаціях педагог найчастіше відчуває виснаженість, пригніченість, бажання розслабитись. В окремих випадках емоційна напруженість досягає критичного моменту – й результатом стає втрата самовладання та самоконтролю.

У подібних випадках зазвичай говорять, що людина «згоріла».

  1. Вправа «Привітання»

Слова тренера:
Доброго дня! Так ми звикли вітатися кожного дня. А чи знаєте ви скільки способів є вітатися? Ось як вітаються, наприклад, індуси, китайці, чукчі? Зараз я буду вас знайомити з цими способами вітання, а ви, по колу, одне одного саме таким чином і привітаєте. Згода? Тоді почали:
- обійми й трикратне цілування по черзі в обидві щоки (Росія)
- легкий уклін зі схрещеними на грудях руками (Китай)
- рукостискання та поцілунок в обидві щоки (Франція)
- легкий уклін долоні складені перед чолом (Індія)
- легкий уклін, руки витягнуті уздовж тулуба (Японія)
- поцілунок у щоки, долоні лежать на передпліччях партнера (Іспанія)
- просте рукостискання і погляд в очі (Німеччина)
- м’яке рукостискання обома рукам, торкання тільки кінчиками пальців (Малайзія)
- потертися носами (ескімоська традиція)

 

  1. Знайомство. Вправа «Драже»

 

Тренер пригощає учасників цукерками «драже». Завданнями для кожного учасника є розповідь фактів про себе в залежності скільки драже є в учасника.

Обговорення в колі.

  • Що цікавого Ви дізнались один про одного?

Повідомлення теми тренінгу

    3.  Вправа « ХТО Я?»  ТЕХНІКА   БЛОБСІ 

Слова тренера:
Думаю, що кожен із вас хоч раз стояв на краю прірви під назвою «професійне вигорання» та не розумів, хто він і чому забракло сил, відчував себе чи то рослиною, чи то твариною... Запишіть на аркушах назви трьох тварин, які виникли у вашій уяві, коли я згадала про тварин. (Записують.)

Вважають, що перша тварина означає, ким, на вашу думку, бачать вас колеги, друга — ким би ви хотіли, щоб вас бачили, третя — ким ви є насправді.

Слова тренера:
Протягом заняття спробуємо навчити цей незвичайний «зоопарк», який уживається у кожному з нас, не втрачати емоційну, розумову та фізичну енергію, отримувати задоволення від спілкування з колегами та від життя. Для того, щоб більше не було професійного та емоційного вигорання в вашому житті , сьогодні і попрацюємо над цим

Вироблення та прийняття правил групи

Слова тренера: Хочу, щоб усіх нас (тренер називає кілька прикметників, які прозвучали, наприклад: сміливих, розумних, енергійних та працьовитих) об'єднало кілька правил: «тут і зараз», ввічливе, позитивне, добровільне, конфіденційне спілкування. Згодні? Тоді вперед!

4.Вправа « Очікування…Галявина квітів»

Очікування від тренінгу учасники записують на стікерах і приклеюють їх на красивий фон з природою.

Слова тренера:
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ 

Професія педагога – одна з тих, де синдром «професійного вигорання» є найбільш поширеним. Тому дуже важливим є вивчення особливостей його виникнення, розвитку та перебігу саме у педагогічній діяльності. Синдром «професійного вигорання» - один із проявів стресу, з яким стикається людина у власній професійній діяльності. Термін «професійне вигорання» з’явився у психологічній літературі відносно недавно. Його ввів американський психіатр Дж.Фрейденбергер у 1974 році для характеристики психічного стану здорових людей, які інтенсивно спілкуються з клієнтами, пацієнтами,постійно перебувають в емоційно завантаженій атмосфері при наданні професійної допомоги. Це люди, які працюють у системі «людина-людина»: лікарі, юристи, соціальні працівники, психіатри, психологи, вчителі. Факторами, які впливають на вигорання є індивідуальні особливості нервової системи і темпераменту. Швидше «вигорають» працівники з слабкою нервовою системою і ті, індивідуальні особливості яких не поєднуються з вимогами професій типу «людина-людина».

 

5. Вправа «Продовжіть речення   «Якби я не була педагогом, я стала б…

   

Слова тренера:   Продовжіть речення « Якби я не була педагогом, я стала б….»    згадуючи свої юнацькі роки, можливо ви мріяли стати кимось іншим, але не склалося, або пропрацювавши довгий час можливо розкрили в собі якісь таланти і мрієте змінити професію.

 

Слова тренера: Але так чи інакше, а ми всі стали педагогами.

 

6.Вправа «Жив-був педагог».
Слова тренера : Ваше завдання, не особливо замислюючись, закінчити пропозиції. Тут не може бути правильних і неправильних відповідей. Пишіть перше, що прийде в голову. Час на виконання 2-3 хвилини.
 

1.Вранці він прокидався і думав ____________________________________________
2.Збираючись на роботу, він ________________________ __________________________
3. Весь робочий день він мріяв __________________ ____________________________
4. Прийшовши додому, він ______________________________________________ __________
5. Засинаючи, він думав ___________________________
 

Слова тренера : Інтерпретація: Це проективна методика. Це коли людина малює або описує, на підсвідомому рівні маючи на увазі свої переживання і проблеми. Прочитайте, будь ласка, по черзі лише перше речення. Прочитайте ще раз про себе свої відповіді. Вони Вам подобаються? Якщо так, то чудово. Якщо ж щось викликає у Вас невдоволення - протягом 1-2 хвилин перечитайте, подумайте і перепишіть не вподобані пропозиції так, як би Вам хотілося. Переведіть все на позитив. Ось такими нескладними вправами можна опрацювати будь-яку проблему.
Самим потужним і при цьому часто ігнорованих засобом позбавлення від емоційної напруги є свідомість людини. Головне - це установка людини на те, що життя - прекрасне і дивовижне, що ми володіємо мозком, щоб мислити, мріяти, самовдосконалюватися; очі - щоб бачити прекрасне навколо: природу, красиві обличчя, рукотворні шедеври; слухом - щоб чути прекрасне: музику, птахів, шелест листя. Ми можемо творити, рухатися, любити, отримувати масу задоволення від того, що на кожному кроці дарує нам життя. Питання лише в тому, чи ми вміємо все це помічати, відчувати, вміємо радіти. Головне - це установка на радість і позитив.

 

7. Вправа «Докучлива муха» Мета: зняти напруження м’язів обличчя, розслабитися.

А ось прилетіла докучлива муха. Вона опускається прямо вам на ніс.

Спробуйте прогнати її без допомоги рук.

Правильно, зморщуйте ніс, зробіть стільки зморшок на носі, скільки зможете. Покрутіть носом – угору, в сторони.

Добре! Ви прогнали муху! Тепер можна розслабити обличчя.

О-о, знову ця настирлива муха повертається, але тепер вона сідає на лоб.

Зморщіть його гарненько, спробуйте просто здавити цю муху між зморшками. Ще сильніше зморщіть лоб.

Нарешті! Муха вилетіла з кімнати зовсім. Тепер можна заспокоїтися і розслабитися. Обличчя розслабляється, стає гладеньким, зникають усі зморшки.

Ви відчуваєте, яке спокійне, розслаблене у вас обличчя. Яке це приємне відчуття.

 

 

8. Тест-ілюзія на рівень стресостійкості

Слова тренера: Пропоную вам перевірити себе.  Для цього просто дивіться на наведені картинки на слайді протягом декількох секунд ⏰ і я розповім, чи не пора вам трохи  відпочити

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку