Емоційний інтелект та можливості його розвитку

Про матеріал
Здатність зрозуміти та усвідомити свої емоції, думки, мотиви та управляти ними й своєю поведінкою. Це розуміння емоційної та мотиваційної сфери іншої людини та вміння керувати емоціями інших людей, а значить, вміння керувати ними, передбачити їх поведінку.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Онлайн-семінар. Емоційний інтелект та можливості його розвитку

Номер слайду 2

У вас большая власть,если вы владеете собой. Сенека Эмоции – это то, что делает нас людьми. Роберт Киосаки. Эмоциональный интеллект делает человека профессионалом, а профессионала человеком. Марша Рэнольдс. Эмоциональный интеллект – это не роскошь, без которой можно обойтись. Это базовый навык, который при грамотном использовании ведет к профессиональному успеху. Д. Гоулман

Номер слайду 3

Емоційний інтелект (EQ)(англ. Emotional intelligence) – група ментальних здібностей, що сприяють усвідомленню й розумінню власних емоцій та емоцій оточуючих. Здатність зрозуміти та усвідомити свої емоції, думки, мотиви та управляти ними й своєю поведінкою. Це розуміння емоційної та мотиваційної сфери іншої людини та вміння керувати емоціями інших людей, а значить, вміння керувати ними, передбачити їх поведінку. Здатність сприймати чужі й власні емоції як цінні сигнали, керувати емоційними потоками й власною мотивацією з метою підвищення індивідуальної ефективності та ефективності організації.

Номер слайду 4

Історія виникнення1937 – Роберт Торндайк визначив соціальний інтелект.1940 – Девід Векслер – писав про інтелектуальні та неінтелектуальні компоненти (афективні, особистісні, соціальні фактори).1983 – Горвард Гарднер – визначив множинний інтелект (внутрішньоособистісні та міжособистісні інтелекти).1990 – Джон Майєр і Пітер Соловей обґрунтували термін ЕQ, розпочали дослідницьку програму по його вимірюванню.1995 – Данієл Гоулман опублікував книгу «Emotional Іntelligence»

Номер слайду 5

Дослідники Джон Мейер та Пітер Селовей називають чотири напрямки емоційного інтелекту:– як ми оцінюємо та виражаємо емоції;– що про них знаємо;– як ними керуємо;– як на їх основі приймаємо рішення.

Номер слайду 6

IQ чи EQ?IQ вказує на наші знання, навички, вміння, визначається генами та формується разом з набуттям людиною пізнавальних здібностей (пам‘яті, мислення, розумових навичок), тобто десь до 16-17 років, а протягом наступного життя залишається практично незмінним. IQ неможливо розвивати. EQ включає в себе вміння контролювати свої емоції, використовувати інтуїцію, комунікабельність, стійкість та спокій у стресових ситуаціях, і він розвивається все життя.

Номер слайду 7

Вплив емоцій на нашу ефективність. Засмучення здатне притупити наші інтелектуальні здібності на 15% - 30%. Воно ж впливає й на наш емоційний інтелект. Засмучені люди не здатні вірно визначати емоційний стан інших, що, в свою чергу, не сприяє почуттю співчуття та в результаті погіршує соціальні навички. Відсоток проведеного на роботі часу, протягом якого люди відчувають позитивні емоції, - один з найвірніших фактів задоволеності роботою. На кожен відсоток покращення робочої атмосфери доводиться 2 відсотка росту доходу.

Номер слайду 8

Рівні емоційного інтелекту. Усвідомлення своїх емоцій, уміння визначати, яку емоцію відчуєш на цей час, з‘ясувати, які базові емоції покладено в основу складної емоції. Уміння керувати власними емоціям, визначати джерело і причину їх виникнення, ступінь корисності, змінювати інтенсивність емоцій, заміщати їх іншими. Усвідомлення емоцій інших людей, визначення емоційних станів за вербальними та невербальними ознаками. Управління емоціями інших людей, цілеспрямована дія на їх емоції.

Номер слайду 9

Модель компетенцій ЕQСАМОСВІДОМІСТЬСАМОКОНТРОЛЬСАМОМОТИВАЦІЯЕМПАТІЯНАВИЧКИ ВІДНОСИН

Номер слайду 10

Міфи та факти. М. В житті нема місця емоціям. Факти переконливіші та корисніші. Ф. Наша взаємодія з оточуючими відбувається на емоційному рівні й емоції дають нам корисну інформацію про те, що дійсно відбувається. М. Емоційний інтелект змушує кожного говорити про те, що він відчуває. Ф. Будучи емоційно мислячим, не обов‘язково розповідати кожному про те, що ви відчуваєте. М. Зосередження на емоціях віднімає час – людина дуже зайнята, щоб намагатися зрозуміти, що відчувають інші люди. Ф. Негативні емоції – важка перешкода, а позитивні емоції допоможуть вам досягти поставленої мети. М. Мої почуття та мої емоції мають бути невидимі оточуючим. Ф. У нас у всіх є здатність помічати емоції. М. Ми повинні зосереджуватися більше на позитивних емоціях і менше на негативних. Ф. Негативні емоції – частина життя, а, значить, корисно було б вивчити, як керувати ними та розмежовувати.

Номер слайду 11

Складові емоційного інтелекту. Точність оцінки та вираження емоцій. Це здатність визначати емоції по думках, фізичного стану, зовнішнього вигляду, поведінки, здатність точно визначати емоції і пов‘язані з ними потреби. Використання емоцій в розумовій діяльності. Ця здатність допомагає зрозуміти, як використовувати емоції і думати більш ефективно. Керуючи своїми емоціями, людина може дивитися на світ під різними кутами і вирішувати проблеми більш ефективно. Розуміння емоцій. Це означає, що людина вміє визначати джерело емоцій, класифікувати їх, розпізнавати зв‘язок між емоціями і словами, інтерпретувати значення емоцій, розуміти складні почуття, переходи між емоціями і подальший розвиток емоцій. Управління емоціями. Вміння керувати своїми і чужими емоціями дозволяє використовувати інформацію, яку дають емоції, викликати емоції або усуватися від них.

Номер слайду 12

Аспекти емоційного інтелекту. Внутрішньособистіснийсамооцінкаусвідомлення власних почуттівупевненість в собітерпимістьвідповідальність самоконтрольоптимізмгнучкістьмотивація досягнень. Міжособистіснийемпатіятолерантність комунікабельністьвідкритістьдіалогічністьантиципація

Номер слайду 13

Модель емоційного інтелекту Рувена Бар-Она. На думку автора цієї моделі, емоційний інтелект включає в себе такі параметри, як:внутрішньоособистісна сфера, яка стосується нашої здатності розуміти себе і управляти собою (самоаналіз, ассертивність (самоствердження), незалежність, самоповага, самореалізація);міжособистісна сфера – (емпатія, соціальна відповідальність, міжособистісні відносини);адаптивність (адекватна оцінка дійсності, гнучкість, вміння вирішувати проблеми);управління стресом (переносимість стресу, контроль над імпульсами);загальний настрій (оптимізм, здатність отримувати задоволення від життя, мати захоплення).

Номер слайду 14

Етапи інтелектуалізації емоцій. Невіддільність переживаючого афекту від суб‘єкта (Я - відчуття). Відокремлення емоційного переживання за допомогою його об‘єктивізації (Я відчуваю почуття). Формування знарядь управління емоціями призводить до розвитку суб‘єкта переживання (Я володію почуттями). Нове злиття з почуттями на рівні автоматизованої регуляції (Я відчуваю).

Номер слайду 15

8 базових емоцій: ЛЮБОВ (щастя, блаженство, дружелюбність, симпатія, співчуття, ніжність, великодушність)НАСОЛОДА (ентузіазм, радість, захоплення, ейфорія, оптимізм, гордість, задоволенність)ЗДИВУВАННЯ (залученість, цікавість, натхнення, зацікавленість, здивованість, захват)СПОКІЙ (задоволенність, полегшення, розслабленість, достаток, комфорт, стриманість, сприйнятливість, вибачення, прийняття, безтурботність, необразливість, мрійливість, чарівність, вдячність, надія)СОРОМ (приниження, збентеження, невдобство, вина, співчуття, незручність)ГНІВ (злість, обурення, ненависть, образа, сердитість, досада, роздратування, мстивіть, заздрість, гордовитість, презерливість, відраза, цинічність, настороженість, заклопотаність, тривожність)СТРАХ (нервозність, стурбованість, переляк, тривога, хвилювання, стрес, боязнь, жах) СУМ (зневіра, горе, відчай, депресія, похмурість, розчарування, біль, апатія, нудьга, туга, хандра)

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Два класичних шляхи не виражати емоціїПоведінка, предмет. Я відчуваю як виходжу з себе (поведінка)Я відчуваю себе як вижатий лимон (предмет)Думка- Я відчуваю, що ти неправий (думка)

Номер слайду 18

Запуск емоційної реакціїПодія, ситуаціяІнтерпретація Емоційна реакція. Наслідки

Номер слайду 19

В основі більшості емоційних реакцій лежать ЕГО-потреби. Потреба в контроліПотреба подобатися. Потреба бути першим. Уміння керувати емоціями – це здатність контролювати якість та кількість своїх емоційних реакцій.

Номер слайду 20

Емоційна компетентність - цесукупність знань, умінь і навичок, що дозволяють приймати адекватні рішення і діяти на основі результатів інтелектуальної обробки зовнішньої і внутрішньої емоційної інформації;єдність трьох аспектів – «Я – ідентичність», «Я - характер» та «Я - розвиток».

Номер слайду 21

Емоційна зрілість – це здатність. Розуміти та розпізнавати свої емоціїРеагувати по-дорослому: давати свідому конструктивну відповідь замість інстинктивної або соціально-схваленої реакціїРозуміти та розпізнавати емоції інших

Номер слайду 22

НАВИЧКИ EQ: Самосвідомість  —  здатність людини усвідомлювати свої емоції, вміти аналізувати і правильно їх тлумачити. Як розвивати:– заведіть щоденник, час від часу аналізуйте свої записи і хваліть себе за позитивні зміни;– розпитайте близьких про слабкі і сильні сторони вашої особистості, так ви будете знати над якими якостями вам необхідно попрацювати;– сповільнюйтеся – тобто давайте собі час, щоб ваші емоції не виходили з-під контролю. Володіння собою —  вміння контролювати свої емоції навіть у складні моменти: стримувати пориви, спокійно обговорювати розбіжності, і уникати дій, про які доведеться пошкодувати. Як розвивати:– спробуйте направляти ваші негативні емоції в позитивне русло, наприклад, гнів можна використовувати як мотивацію для тренувань; – постарайтеся розбирати свої реакції на критичні ситуації, коли ви спокійні – це дозволить вам краще зрозуміти самого себе.

Номер слайду 23

НАВИЧКИ EQ: Емпатія —  навичка «зчитування» емоцій інших людей і вміння правильно реагувати на них. Як розвивати: – вчіться уважно слухати співрозмовника, дайте йому виговоритися;– намагайтеся аргументувати протилежну позицію, приймаючи її як свою (поставте себе на його місце), це дозволить вам зрозуміти точку зору людини;– слухайте і намагайтеся зрозуміти співрозмовника;

Номер слайду 24

НАВИЧКИ EQ: Мотивація. Тут слід відмітити, що нас мотивує не тільки сам результат, але й емоції, які ми відчуваємо від досягнення тієї чи іншої мети. Як розвивати:– відстежуйте ваші успіхи, не забувайте озиратися на результати вашої роботи;– правильна мотивація грунтується на ваших цінностях. Знайдіть час, щоб дізнатися про них більше. Соціальні навички —  здатність вибудовувати і підтримувати відносини, розуміючи їх мету. Як розвивати:- секрет розвитку цієї навички EQ в тому, щоб сформувати для нього стійку базу з чотирьох попередніх.

Номер слайду 25

Техніки для розвитку EQ: Техніка «6 секунд». Згідно наукових досліджень, саме 6 секунд необхідно для того, щоб минула перша, найсильніша хвиля емоцій і включилась кора мозку, яка відповідає за усвідомленість. Отже, візьміть собі за правило – щойно ви помітите, що переживаєте бурю емоцій, відрахуйте 6 секунд перед тим, як відповідати чи починати діяти. Щоденник своїх тригерів. Привчіть себе записувати ситуації, які вас зачепили чи збентежили, та емоції, які у вас у з'вязку з цим виникли. З часом ви матимете список власних ситуацій-тригерів, які виводять вас з рівноваги, а отже зможете допомогти собі заздалегідь до них підготуватись. Візьміть за звичку правило «Три задоволення в день»

Номер слайду 26

Техніка раціоналізаціїКоли починаєте відчувати сильні емоції, ви можете подумки «вийти» з ситуації, подивитися на цю подію зі сторони та спробувати відповісти на питання: Яка емоція зараз? Що я відчуваю? (вербалізація)Яка Его-потреба не задовольняється?Чи можу я вплинути на ситуацію? Чи хочу?Яка мета, бажаний результат?Як мені потрібно діяти далі?

Номер слайду 27

Модель балансу

Номер слайду 28

Отже,емоційний інтелект є інтелектуальною, хоча і специфічною здатністю, спрямованою на розуміння і керування емоційними проявами. Умови формування емоційного інтелекту багато в чому обумовлені як індивідуально-особистісними, так і умовами середовища людини.емоційний інтелект є головною складовою у досягненні успішної самореалізації. EQ – необхідний чинник активізації розумової вправності.

Номер слайду 29

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кудревич Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
18 січня 2021
Переглядів
2414
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку