Ернест Хемінгуей. «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору»

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури в 11 класі «Ернест Хемінгуей. «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору»
Перегляд файлу

Новоукраїнська ЗОШ  І – ІІІ ступенів

 

 


Урок  зарубіжної літератури в 11 класі

на тему:

 

«Ернест Хемінгуей.  «Старий і море» - повість-притча  про  людину.

«Життєподібний»  сюжет  і філософсько-символічний  зміст  твору»


 

                                               


Вчитель зарубіжної

літератури

Петрова Т. В.


 

 

 

 

2014 – 2015 н. р.


Тема:  Ернест Хемінгуей. «Старий і море» - повість-притча про людину.   

           «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору

Мета:

  •  навчальна: проаналізувати повість Е.Хемінгуея «Старий  і море»: познайомити з історією створення, розкрити жанрові   особливості (повість – притча), визначити проблематику, сюжет, систему образів;
  • розвивальна: розвивати навички аналізу літературного  твору, образу,  образне мислення, творчу уяву, активізувати пізнавальні інтереси учнів;
  • виховна: виховувати високий гуманізм, увагу до людини та її проблем, формувати моральні цінності та ідеали, свідоме ставлення до життя.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

Обладнання: тексти повісті Е.Хемінгуея «Старий і море», комп’ютер, дидактичний матеріал, запис звуків морського прибою, ілюстрації до твору. 

Форма роботи: Урок – занурення.

Епіграф

Людина не для того створена,  щоб терпіти поразки. 

Людину можна знищити, але її не можна перемогти.

 Е. Хемінгуей

Хід уроку

 І. Організація  навчальної  діяльності

     1. Слово вчителя.   (Шум моря)

Море...Хто з нас не любить шум його хвиль, його солоний запах, величні простори, невпізнанність і таємничість?.. Людина завжди линула вийти у відкрите море, прагнула відчути себе вільною, як риба, і сильною, як сама морська стихія. У морі людина опиняється один на один із природою - поміж небом, водою і землею. Зірки дивляться їй у вічі і немовби запитують: хто ж ти така - людина? Де твоє місце у світі? Для чого ти народилася? І чи вмієш ти слухати свою праматір природу?..

Ці запитання поставив перед людством американський письменник Ернест Міллер Хемінгуей у своїй невеличкій повісті - притчі «Старий і море»(1952).

Над розв'язанням цих філософських  проблем будемо працювати  і ми протягом уроку.

 

ІІ. Оголошення теми,  епіграфів,  мети уроку.  (слайд1,2, 3).

  • Запис у зошитах дати та теми урока.

 

  •                   Презентація форми уроку ( слайд 4 - айсберг):

Вчитель:  Е.Хемінгуей стверджував: «Гарна проза подібна до айсберга, 7/8 якого приховано під водою».   Сьогодні ми проведемо урок-занурення.

III. Сприйняття матеріалу уроку.

     1. Робота над сюжетом повісті:

  • Вчитель:

 - У повісті   "Старий і море» багато залишається у підтексті. Хемінгуей не про все, що знає, говорить читачеві, щось він воліє не сказати, щось утаємничити, а читач завдяки асоціативності ми­слення немовби відновлює те, чого автор не висловив уголос. Такий художній прийом називається «ефектом айсберга».  Як відомо, 1/8 частина айсберга знаходить­ся над водою,  а 7/8 – під водою.  Ці  7/8 і має домислити читач. Розкриття цього підтексту означає наближення до розуміння повісті.

Вершиною «айсбергу» повісті «Старий і море» є її сюжет. Відновити основні події нам допоможе дайджест  (короткий зміст).

 

  • Виступ ученя:  Дайджест повісті (випереджувальне домашнє завдання)

                                                                             (слайд5) з ілюстраціями до повісті.

  •     Вчитель:

- Як бачимо, сюжет повісті досить простий, життєподібний і, здається, не містить у собі особливої мудрості.  Вершина «айсберга» не відкриє секретів.  Починаємо занурення.

 2. Визначення жанрової специфіки повісті:

Вчитель:  Почнемо з визначення жанрової специфіки повісті, для цього перечитаємо перші два речення.

- Учень читає вголос два перші речення повісті.

 Вчитель:  У чому, на вашу думку, незвичайність початку повісті?

  •                   Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки, чиї сили гідні цієї теплої течії. Автор точно називає, скільки днів старий виходив у море. Атмосфера незвичайності посилюється тим, що старий за ці 84 дні не спіймав жодної риби... Це початок не оповідання XX століття, а притчі.

 Вчитель:  Згадайте, у чому особливості притчі як літературного   жанру?

- Учні дають своє визначення жанру притчі, порівнюють його з визначенням (слайд 6)

3 . Визначення  проблематики повісті:

Вчитель:  Назва повісті вказує на ті проблеми, які у ній розкриває автор. Назвіть їх.

- взаємовідносини людини і природи;

 - сенс буття, життя і смерті;

 - співвідношення добра і зла у світі і душі людини;

 - місце людини в суспільстві і Всесвіті;

 - непорозуміння між людьми.

  Вчитель: У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий  рибалка Сантьяго.

 4. Робота над образом старого :

1) Повідомлення учня  про можливий прототип головного героя повісті (випереджувальне домашнє завдання,  (слайд7)

2) Вчитель:

- Сантьяго говорить про себе:   «Я – незвичайний старий».  З'ясуємо,   у чому унікальність цього героя.

 

- Робота в парах:

  • Порівняємо Сантьяго та інших  звичайних рибалок?   (слайд 8)                                            

Аспекти порівняння

Звичайні рибалки

Сантьяго

           1. Портрет, фізичні  якості

 

 

2. Поведінка, особливості життя та роботи

 

 

3. Ставлення до моря

 

 

 

4. Ставлення до тварин

 

 

           5. Сенс рибо­ловлі

 

 

 

6. Зміст  буття

 

 

7. Вміння  ри­балити

 

 

8. Ставлення до невдач

 

 

9. Мрії.

 

 

 

(слайд  9- 15)

3) Вчитель:

- Звідки старий Сантьяго черпає силу, мужність і стійкість? Щоб з'ясувати це, згадаємо, чим він жив у молодості і чим живе зараз.

      Метод «Доміно»

Завдання:  Відновіть минуле і сьогодення героя (картки  приклеїти на дошку)

(Минуле  Сантьяго: юнга на човні; берега Африки; дні перемог і досягнень; Чемпіон; не знав, що таке самотність.

Сьогодення Сантьяго: скінчилися дні перемог і досягнень; немає домашнього вогнища; спогади про Африку; сни про левів;  надія; хлопчик Манолін; море.)

4) Вчитель:

  •                   Хто такий Маноліно?
  •                   За що любив старого хлопчик?
  •                   Як ставилися хлопчик та старий один до одного?
  •                   Був у цього дивного рибака ще один незвичайний друг – море. Послухаємо, що воно «розповість» про старого.

     Рольова гра  «Перевтілення»: Монолог  моря (випереджувальне домашнє завдання) 

    Вчитель:

- Чим є природа для старого Сантьяго?

- Мотив єднання людини з природою в повісті пов'язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут все не так просто. Звернемося до ключового епізоду повісті   сутички старого з рибою.

 

 5. Аналіз епізоду «Сутичка старого з рибою»

  • Бесіда:

- Що змусило старого на 85-й день вийти в море?

 - Прочитайте, яким виявився марлін

- Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести». З ким, на вашу думку, бореться герой – з рибою чи з самим собою?

 

  • Перегляд уривку з фільма (слайд  16).
  •   Бесіда з переглянутого:
  •    Чи були у старого хвилини розпачу?
  •    Як підбадьорював себе Сантьяго, щоб не впасти у розпач? Про що згадував?

 (Як мірявся силою із дужим негром, найпершим силачем у порту. Змагався цілу добу. Тоді переміг Сантьяго, якого назвали «чемпіон». )

  •    З кого старий брав приклад? Хто був його кумиром? Чому саме він?

( Бейсболіст Ді Маджо)

  •    Що спільного у старого і улюбленого спортсмена? (Вмілі, досвідчені, витривалі?)
  •    У  творі є цікавий момент, коли старий тримає порепаними руками снасті з рибиною, він не раз жалкує, що поруч немає хлопчика. Чому? Йому так важко самому?
  •    Чи лише рибальської справи можна повчитися Маноліну?

( Автор підкреслює, що старий здатен навчити свого учня більшому, ніж просто рибальству. Треба знати, що віра у перемогу – це шлях до перемоги!)

     - Який сон бачив,  коли дозволив собі ненадовго заснути?

Узагальнення.

 Вчитель: 

-  Фінал епізоду звучить як гімн мужності людини, її волі і силі. Однак на цьому Хемінгуей не закінчує повість. Чому старий досвідчений рибалка не зміг доставити марліна додому?

  •      Перегляд уривку з фільма (слайд  17)

- Під час поєдинку з акулами старий відчуває розплату за гріх:  який?

  •                   Перегляд уривку з фільма (слайд  18)

- У кінці твору ми бачимо, як старий пливе до  селища. Від риби лише скелет, риболовні снасті пошкоджені. «Тому старий знав, тепер він переможений остаточно та безнадійно» Так пише Хемінгуей, і так, на перший погляд можуть подумати читачі: улову немає, значить риба перемогла.

    - А як легко стає на душі, коли ти переможений.  Я ніколи й гадки не мав, як воно  

    легко. А хто ж тебе переміг?" - запитав старий сам себе.
-  Яка була  відповідь самом у собі?
             (- Ніхто,- сказав він.- Я заплив надто далеко в море, ото й тільки).

- Чи може програти така людина?

          (Звичайно, ні. Бо це борець, згусток сили і волі, здатний стояти до останнього.)

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань:

Вчитель:

  • Останні рівні нашого занурення допоможуть нам зробити висновки і підвести підсумки нашої роботи.
  •    У притчі використовується символічний сенс предметів, дій, імен.
  • Давайте пригадаємо, що таке символ?

 

Символ (грецьк. symbolon — "умовний знак", "натяк") — предметний або cловесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища, має філософську смислову наповненість, тісно пов'язаний з наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення. В основі своїй символ має завжди переносне значення.

 

  •  У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва. «Розшифруємо» її  (слайд19).      Завдання 1. «Асоціативний кущ»:
  •    Доповніть дану схему можливими змістовними парами-асоціаціями (вашими уявленнями), які викликає у вас назва повісті.

Завдання 2. «Встановити відповідність».                                                                                                 -  З’єднайте образи-символи, що використовуються в повісті, з їх значеннями                        (слайд20,21).        (учні працюють в  парах самостійно (роздатковий матеріал), потім представляють результати своєї роботи (самоконтроль – за допомогою  слайда).

            ОБРАЗИ - СИМВОЛИ В ПОВІСТІ Е. ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»

1. Старий.            1. Успіх, перемога.

 2. Море.               2. Майбутнє.

 3. Риба.                3. Досвід людини і в той же час його обмеженість.

 4. Велика риба.   4. Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.

 5. Акули.              5.Життя.

 6. Хлопчик.         6. Володіння світом.

 7. Леви.                7. Невблаганність  і верховна влада природи.

                        (Ключ: 1-3,  2-5,  3-1,  4-6,  5-7,  6-2,  7-4).

Завдання 3.  Робота в групах

1 група: «Прочитати» морально-філософський зміст повісті, розкривши значення пар символів: (слайд22)

 1. Людина і море (..... …. властиве бажання ……...).

 2. Море і старий (в ........... людина набуває ………...).

 3. Старий і риба (………. допомагає людині домагатися ………..).

 4. Старий і велика риба (... ……..обмежений, коли людина прагне до ……...).

 5. Велика риба і акули (бажання ........... тягне ……....).

 6. Старий і хлопчик (……..., якого потребує …..., наповнює життя людини сенсом).

 7. Людина і леви (у …. завжди залишається ………., яка надає йому ……….).

 

2 група:  Завдання:  Створіть сенкан.  (слайд 20 )

   Можлива відповідь:           1. Сантьяго.

                                               2. Цілеспрямований, наполегливий.

                                               3. Прагне, мріє, досягає.

                                               4. Людина, яку знищити неможливо.

                                               5. Старий.

 V. Підсумок уроку.

 

  • Вчитель: На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець? (слайд21)

                         Метод «Обери позицію»

 

  • Вчитель:  Останній рівень нашого занурення    визначення  ідеї  повісті                         Е. Хемінгуея "Старий і море». Сформулюйте її.

(За словами Е. Хемінгуея: «Людина не для того створена,  щоб терпіти поразки.  Людину можна знищити, але її не можна перемогти».)

 Заключне слово вчителя:

Знай, що життя- це теж безмежне море:

То шторми бють, то райдужна гладінь…

В труді натхненнім, в радості і горі

Не кинь весло. Весло не кинь!

 

Бажаю вам у  боротьбі з життєвими стихіями завжди бути гідними переможцями, як старий Сантьяго із повісті Ернеста Хемінгуея. Будьте оптимістами і борцями ! Успіхів вам і віри у свої сили!

І нехай ці маленькі сувеніри будуть доброю згадкою про наш урок і нагадуванням, що ніколи не можна опускати руки, а наполегливо йти до перемог, не втрачаючи віри у свої сили і не заплямовуючи високого звання Людина!  (роздати сувеніри –рибки з побажаннями ) (слайд 22)

 

- Дякую за роботу! За відвертість, за вміння відстояти свою думку, за знання тексту, за любов до літератури. Нехай завжди ваші досягнення будуть гідно оцінені, а я спробую це зробити вже сьогодні.  

- Виставлення  та  мотивація оцінок

 

VIІ.  Домашнє завдання. ( слайд 23)

 

  •              Написать твір за однією із тем:
  1.               Чи важко бути переможцем?
  2.               Сантьяго – переможець чи переможений?
  3.               У чому сила людини?

 

 

  

 

Додатки

 З історії створення повісті Е.Хемінгуея «Старий і море»

    Повість "Старий і море" була написана Хемінгуеєм на прекрасно знайомому матеріалі. Ще навесні 1936 року Е.Хемінгуей опублікував у журналі «Есквайр» нарис про старого, який піймав величезну рибу в Гольфстримі. Цей рибалка піймав рибу, яка довго тягла за собою човен. Коли його знайшли, риба була об’їдена акулами. Залишилася частина, що важила 800 фунтів (362,87 кг). Рибалка тяжко горював. У 1939 році Хемінгуей повідомив, що має намір створити роман, в якому будуть описані риси характеру одного знайомого старого рибалки.

   З 1948 року письменник жив умістечку Фінка-Віхіі, недалеко від Гавани, столиці Куби, і був постійним гостем у найближчих селищах, де спілкувався з кубинськими рибалками. Хемінгуей пізніше згадував, що відобразив у повісті «риси характеру одного знайомого старого рибалки з Касабланки» - Карлоса Гутьересса.

   Можна сказати, що Сантьяго- збірний образ  рибалки з північного узбережжя острова Куби, в районі Кохімар. 

   Таким чином, задум виношувався довго. Між нарисом і повістю пролягло довгих 14 років, бо лише у вересні 1952 року вона побачила світ у журналі «Лайф». Повість сприймалась як підсумок усього пережитого і передуманого.

 

          

                Дайджест повісті Е.Хемінгуея "Старий і море"

   Події відбуваються на Кубі. 84 дні старий рибалка марно виходить у море – не може спіймати жодної рибини. Перші 40 днів із ним рибалить хлопчик, але невдовзі його батьки, назвавши старого невдахою, наказують синові перейти до іншого рибалки. Але старий не здається і продовжує свою справу.  Завзятість винагороджено: гігантський марлін взяв його приманку. Три дні триває поєдинок старого з довгоочікуваною великою рибою. Він здобув перемогу: рибу вдалося загарпунити і убити. Тепер належить доставити її додому. Під час зворотного шляху на човен з прив'язаним до неї марліном нападають акули. Старий мужньо бореться з ними, але що він може зробити сам зі зграєю стерв'ятників?! Акули залишають від прекрасної риби тільки скелет. Старий, знесилений боротьбою, але не зломлений, повертається додому ні з чим. Хлопчик втішає його й говорить, що вони знову будуть рибалити разом.

 Риба:  «Рибина випливла на світ. Вона випливала довго, наче їй кінця-краю не було. Рибина виблискувала проти сонця, голова й спина в неї були темно- фіолетові. А широкі смуги на боках видавалися в сонячному промінні блідо- бузковими. Її довгий, як бейсбольна битка, і загострений на кінці меч скидався на рапіру. Рибина показалася з води на всю свою довжину, а тоді знов пірнула – без сплеску, мов досвідчений нирець, - і старий побачив, як востаннє майнув її великий, схожий на лезо коси хвіст.»

  ОБРАЗИ-СИМВОЛИ В ПОВІСТІ Е. ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»

1. Старий.            1. Успіх, перемога.

 2. Море.               2. Майбутнє.

 3. Риба.                3. Досвід людини і в той же час його обмеженість.

 4. Велика риба.   4. Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.

 5. Акули.              5.Життя.

 6. Хлопчик.         6. Володіння світом.

 7. Леви.                7. Невблаганність  і верховна влада природи.

 

 

ОБРАЗИ-СИМВОЛИ В ПОВІСТІ Е. ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»

1. Старий.            1. Успіх, перемога.

 2. Море.               2. Майбутнє.

 3. Риба.                3. Досвід людини і в той же час його обмеженість.

 4. Велика риба.   4. Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.

 5. Акули.              5.Життя.

 6. Хлопчик.         6. Володіння світом.

 7. Леви.                7. Невблаганність  і верховна влада природи.

 

 

 

 

Аспекти порівняння

Звичайні рибалки

Сантьяго

 

1. Портрет, фізичні  якості

Нічого особливого,

ав­тор не акцентує уваги на їх описі

Геть усе в ньому було старе, крім очей, а вони мали колір моря і бли­щали весело й непере­можно»; мав «дивовижні плечі — і досі ще могутні, хоч які й старі»; міг ці­лий день рибалити і нічого не їсти; не втратив зір: пив жир з акулячої печінки, корисний для здоров'я

2. Поведінка, особливості життя та роботи

 

Рибалили групами, лю­били спілкуватися, об­говорювати різні події

Жив дуже самотньо, сам виходив у море. Не мав грошей, часто не мав їжі, але його це мало хвилю­вало, бо море було змістом його буття

3. Ставлення до моря

«Вони говорили про нього як про суперника, ба на­віть як про ворога»

«Та старий завжди думав про море як про жінку, про живу істоту, що може подарувати велику ласку й позбавити її»

4. Ставлення до тварин

Як засіб виживання

Сантьяго любив і жалів тварин, вони були для нього друзями, рівними йому, відчував єдність із ними

 

5. Сенс рибо­ловлі

 

Засіб існування         й збага­чення

 

Риболовля — його при­значення, сенс буття, спо­сіб виявлення своєї люд­ської сутності: «Ти вбив рибу не тільки на те, щоб вижити самому й продати її м'ясо... Ти вбив її задля власних гордощів і тому, що ти рибалка»

6. Зміст  буття

Не замислюються над ним

Сантьяго — філософ, він думає про те, задля чого він прийшов у світ і для чого все існує в світі: «Своєї долі шукають всі — і люди, й птахи, й риби»; «Треба думати лише про одне, про те, задля чого я народжений»

7. Вміння 

ри­балити

Володіли певними на­вичками, але не такими, як Сантьяго

Умів найглибше закину­ти гачок, довго очікувати здобич. Тривалий час боровся з рибою, виявля­ючи рибацьку майстер­ність, не злякався акул, не кинув велику рибу, хоча це загрожувало його безпеці

8. Ставлення до невдач

Боялися невдач, відвер­талися від невдах

Сантьяго не відчував себе переможеним, він мужньо сприймав невдачі, сподіва­ючись на краще

9. Мрії

Читачам нічого не відомо про них

Старому снилися Африка, дивовижні краєвиди, леви

 

Завдання:  Відновіть минуле і сьогодення героя

(Минуле  Сантьяго: юнга на човні; берега Африки; це були дні перемог і досягнень; Чемпіон; переможе будь-якого супротивника; не знав, що таке самотність.

Сьогодення Сантьяго: скінчилися дні перемог і досягнень; немає домашнього вогнища; спогади про Африку; сни про левів; глузування;  надія; хлопчик Манолін; море.)

Символ (грецьк.— "умовний знак", "натяк") — предметний або cловесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища, має філософську смислову наповненість, тісно пов'язаний з наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення. В основі своїй символ має завжди переносне значення.

 

«Старий був кощавий, виснажений, потилицю його поорали глибокі зморшки, на обличчі темніли коричневі плями нешкідливого раку, що з'являються від сонячного проміння. Долоні старого були посічені рубцями від плетеної жилки, якою він тягнув з води велику рибу. Та жоден з тих рубців не був свіжий – усі старі, як борозни на пересохлій землі. Геть усе в ньому було старе, крім очей, а вони мали колір моря і блищали весело й непереможно.»

 

  «Він живе дуже скромно. Сіть свою продав. Його вітрило – латка на латці, спить він на ліжку, де матрац заміняють старі газети, накривається старою солдатською ковдрою, сорочка на ньому теж латана - перелатана. У кімнаті – стіл та стілець, а просто на долівці – місце для вогнища, де старий варив собі їсти. Але він не впадає у розпач.»

 

 

 

 

 

 

 

Монолог моря

Я - безмежне і вільне море. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе «Людина» і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він –  незвичайний. Подумки старий кличе мене lamar, як звуть мене по-іспанськи ті з людей, які відчувають до мене любов: як жінку, в жіночому роді. Рибалки молодші називають мене elmar, тобто в чоловічому роді, і говорять про мене як про простір, як про суперника або навіть ворога. Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить зелених морських черепах,  відчуває ніжну прихильність до летючих риб, вважаючи їх кращими своїми друзями тут, в морі. Він розмовляє з рибами, яких ловить. Він шкодує птахів, особливо маленьких і крихких ластівок, які вічно літають у пошуках їжі і майже ніколи її не знаходять. Що ж, старий правий, кажучи про те, що я буваю жорстоким для птахів, адже вони, дійсно, надто крихкі для мене. До старого я теж буваю жорстоким. Але я ніколи не чуло від нього ремствування.  Довіряючи мені, старий зробив мене свідком своїх розмов із далекими зірками і місяцем, яких називає своїми друзями. Це дивовижний старий, і  іноді я ним по-справжньому захоплююся.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сліпцова Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Петрова Тетяна
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
5890
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку