Есей на тему: "Проблеми сьогодення української мови: загальна характеристика й причини мовного стану, виклики й ризики для мовної освіти й суспільного функціонування укр.мови"

Про матеріал
Без української мови не буде українського світу! – ось лейтмотив застережних волань поборників розвинутого, суверенного громадянського суспільства. І не можна не помітити: 1) не існує проблеми української мови в її автономному (суто лінгвістичному чи й філологічному) функціонуванні; мова як система, а тим паче – як навчальний предмет, – дуже важливі сфери дослідження, однак вони є лише гранями проблеми мови як універсального феномена самовираження, самопізнання й самотворення людини й народу; 2) саме тому проблема мови органічно пов’язана з українознавством, а тим самим – і з усіма суспільними та природничими науками, з політикою та економікою, культурою і психологією, геостратегією держави. Мова – це код, паспорт і голос народу. Мова – душа народу! Успіхів!)
Перегляд файлу

Тема есею: «Проблеми сьогодення української мови: загальна характеристика й причини мовного стану, виклики й ризики для мовної освіти й суспільного функціонування української мови»

Без української мови не буде українського світу! – ось лейтмотив застережних волань поборників розвинутого, суверенного громадянського суспільства. І не можна не помітити: 1) не існує проблеми української мови в її автономному (суто лінгвістичному чи й філологічному) функціонуванні; мова як система, а тим паче – як навчальний предмет, – дуже важливі сфери дослідження, однак вони є лише гранями проблеми мови як універсального феномена самовираження, самопізнання й самотворення людини й народу;   2) саме тому проблема мови органічно пов’язана з українознавством, а тим самим – і з усіма суспільними та природничими науками, з політикою та економікою, культурою і психологією, геостратегією держави. Мова – це код, паспорт і голос народу. Мова – душа народу!

Проблема мови – проблема єдності батьків, дітей та влади і – не меншою мірою – органів законодавства й виконавчих владних структур, ЗМІ та інформаційного українознавства. Проте це лише одна складова проблеми української мови в сучасній Україні. Інша в нас – корінних українцях, які під впливом русифікаційних процесів так «обрусіли», що розмови про українську мову нам тепер уже наче й ні до чого. І як наслідок, чуємо схожі по суті думки і по радіо, і на телебаченні, але вже із вуст журналістів, депутатів, партійних «босів».

Сучасна наука доводить, що мова є унікальним інструментом культури. Вона є зв’язком між людиною і мисленням. Мова – це явище суспільне, соціальне. Вона функціонує, розвивається тільки в суспільстві і є найнеобхіднішою умовою сутності людини, живе, функціонує в мовленні – усному чи писемному. Ми спілкуємося, надаючи перевагу усному мовленню. І це правильно, адже усне мовлення – універсальний засіб спілкування. Майстерне володіння словом включає і культуру мовлення. А культура мовлення – це оволодіння нормами літературної мови. Василь Сухомлинський писав, що «мовна культура – це живодайний корінь культури розмовної, високої, справжньої інтелектуальності. Щоб правильно розмовляти і писати, треба прагнути до удосконалення своїх знань, набутих раніше, треба любити українську мову і свою справу».

Поряд із цим в Україні існує проблема функціонування української мови в усіх сферах життя і діяльності держави. Зараз українська мова помітно піднесла свій престиж. Тепер нею повинні говорити не тільки перші особи держави. Мовна проблема пов’язана з питанням про становлення еліти нації, яка могла перешкодити процесам духовного зубожіння нації, мовного та національного збайдужіння. Людина народилась і повинна відразу ж  почути українську мову, мову свого народу. Але і тут не все гаразд. Дошкільні заклади стикаються з проблемою браку літератури українською мовою. Не кожний вихователь досконало володіє українською мовою. Недостатньо забезпечені підручниками й середні школи.

Мова є могутнім чинником відображення дійсності. Вона є частиною соціального середовища, у якому живе людина, у якому складається ментальність нації й кожного індивіда. Особа виростає у мовному середовищі, стає її носієм. Мова є ланцюгом між минулим і майбутнім. Видатний учений О.О. Потебня доводив, що люди, зазвичай, добровільно не відмовляються від своєї мови. А за його висновками саме мова дає змогу людині глибше орієнтуватися в самій собі, усвідомлювати свій фізичний стан, думки і почуття, формувати в людині національну свідомість, совість, чесність, правдивість. Тому її вивчення є потрібним і дуже важливим процесом.

Сьогодні ми є свідками того, як у сферах нашого життя розширюється функціонування української мови. Лексика сучасної української мови весь час перебуває в русі. Нові слова входять у наше життя і прикрашають мову. Це велика кількість іншомовних слів, що увійшли до лексики нашої мови. Ці лексичні пласти не зробили слов’янські мови біднішими, а зробили їх рівноправними партнерами, бо слов’янські мови набули сучасного наукового та суспільного рівня завдяки цьому. Іншомовні слова засвідчують, що лексика дуже чутлива до змін у житті суспільства – політичних, економічних та культурних і водночас збагачує словниковий запас слов’янських мов. Високої мовної культури здатна досягти людина, яка наполегливо працює над словом, людина діяльна в думці. Наші громадяни мають навчитися національно мислити, усвідомити свої національні цінності, насамперед роль мови, і тоді Україна стане нарівні з високорозвиненими країнами. Українська мова й українська культура пропагують ідею громадянського суспільства, сприяють становленню України як демократичної, правової держави. Україна має всі шанси посісти гідне місце серед цивілізованих держав з високою культурою. Кожний громадянин України незалежно від національності зобов’язаний знати й поважати державну мову, вміти спілкуватися нею, володіти культурою мовлення. Державна мова повинна виконувати всі суспільні та культурні функції, бути мовою науки.

docx
Додано
10 вересня 2023
Переглядів
532
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку