Запропонований матеріал, викладений у презинтації, допоможе формувати наступні компетентності):
предметні: закріпити поняття "слово", "речення"; формувати вміння розрізняти слово від речення, пояснювати відмінності між словом і реченням;
комунікативні: навчити пояснювати лексичне значення слів, конструювати речення певного змісту; збагатити словниковий запас дітей;
ключові: вдосконалювати спостережливість, логічне та образне мислення;
інформаційні: розвивати логічне мислення, пам′ять, увагу, спостережливість;
загальнокультурні: виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї, вміння бачити й чути красу осінньої природи, милуватися нею.
Погляньте, діти, у віконце. Де сховалось наше сонце?Хмаринки в небі пропливають,Холодним дощиком лякають. А листочки закружляли, Враз метеликами стали,І лунають пісні дивні, Бо прийшла пора осіння.https://www.youtube.com/watch?v=9 YAj6 LEBF5 IПрослухавши пісеньку, назвіть прикмети осені . Який настрій вона викликає?Які кольори переважають?
Чи знаєте ви, що…. Осінь – дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня – Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою піднімається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь. Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, злітаються і про щось тривожно радяться.
А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть. Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні – яблука жовтіють. А дятли радіють, зустрівшись із Осінню: голосно щебечуть, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах. Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце – світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька Діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутинки. Василь Сухомлинський«Як починається осінь»
Так відбувається процес мовлення. Для спілкування нам потрібні слова. Ми поєднуємо їх у словосполучення, із словосполучень складаємо речення. Пов'язані між собою за змістом і граматично речення утворюють текст. слово словосполучення речення. Ніби притомилось сонечко привітне. Привітне сонечко. Сонечко.
Кожне речення має ядро — граматичну основу, яка складається з підмета й присудка (іноді тільки з підмета або присудка). Інші слова доповнюють підмет і присудок, указують на їх ознаки, властивості, кількість, час і місце подій, умови й причини, взаємодію з кимось або чимось тощо. Прочитайте текст та відшукайте у виділених реченнях граматичну основу . Які члени речення називаються однорідними?Відшукайте їх у тексті.
За народним переказом – осінь старша донька Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай усе моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе». І як бачите, осінь виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки фруктів і плодів у садах, чарує нас своїм осіннім золотом.
Не кожне поєднання звуків є словом. Бо слово повинно щось означати. А те, що воно означає, і є лексичне значення слова. Лексичне значення складають загальні і головні ознаки предмета, явища або поняття. Щоб зрозуміти, що таке лексичне значення слова, встановимо, що слово є центральною значущою одиницею мови, яка оформляється у вигляді звуків у мові і записується на папері літерами. У кожного слова є його зовнішня звукова оболонка, вивченням якої займається фонетика. Крім звукового оформлення, кожна лексема має свій внутрішній зміст – це його зміст. Слово співвідноситься з певним поняттям, предметом, ознакою, дією і т.д.
Без лексичного значення важко було б відрізнити одне слово від іншого, і тоді мова, як правило, складалася б із слів з певним значенням, втратила б свій сенс і своє призначення бути, в першу чергу, засобом спілкування між людьми. Лексичне значення кожного слова допомагає відрізняти одне слово від іншого, наприклад:стіл – це предмет меблів у вигляді широкої горизонтальної дошки на декількох ніжках, на який кладуть або ставлять що-небудь; стілець – предмет меблів на ніжках зі спинкою, призначений для сидіння однієї людини.
Слово має лексичне значення, не можна утворити слово без звуків і поєднання їх. Лексичне значення слова – це єдність його звукового оформлення і внутрішнього сенсу, укладеного в ньому. Лексичне значення слова – це співвідношення звукової частини слова з його предметним наповненням, позначенням конкретного предмета або явища.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/http://abetka.ukrlife.org/sukhom124.htmlhttps://naurok.com.ua/urok-slovo-slovo-yak-komponent-rechennya-leksichne-znachennya-slova-slovo-yak-chastina-movi-dobir-sliv-dlya-dopovnennya-rechennya-195291.htmlhttps://www.miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/5-klas/mova-iak-vid-diialnosti-39997/slovo-iak-komponent-rechennia-leksichne-znachennia-slova-441282/re-8ef69cef-23ed-451e-a6f7-340debf4d872https://znai.com.ua/leksichne-znachennya-slova/https://www.youtube.com/watch?v=9 YAj6 LEBF5 Ihttps://www.youtube.com/watch?v=Fd3 Sva. H4 Fmohttps://www.facebook.com/watch/?v=448720889691444