ЕТАПИ ПСИХОСЕКСУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ВІД 0 ДО 18

Про матеріал

Психосексуальний розвиток (англ. psychosexual development) — процес формування статєвої самосвідомості, статєвої ролі та психосексуальних орієнтацій. За Фрейдом, з самого народження людина має лібідо (сексуальну енергію), яке проходить п'ять фаз. Кожна фаза — оральна, анальна, фалічна, латентна і генітальна — відповідає певній ерогенній зоні, яка і є джерелом лібідо. Фрейд вважав, що сильні негативні емоції в дитинстві, по відношенню до будь-якої фази психосексуального розвитку, викличуть тривожність, яка в дорослому віці розвинеться у функціональний психічний розлад — невроз.

Перегляд файлу

ЕТАПИ ПСИХОСЕКСУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ВІД 0 ДО 18

C:\Documents and Settings\Учень\Рабочий стол\st.jpeg

 

Психосексуальний розвиток (англ. psychosexual development) — процес формування статєвої самосвідомості, статєвої ролі та психосексуальних орієнтацій. За Фрейдом, з самого народження людина має лібідо (сексуальну енергію), яке проходить п'ять фаз. Кожна фаза — оральна, анальна, фалічна, латентна і генітальна — відповідає певній ерогенній зоні, яка і є джерелом лібідо. Фрейд вважав, що сильні негативні емоції в дитинстві, по відношенню до будь-якої фази психосексуального розвитку, викличуть тривожність, яка в дорослому віці розвинеться у функціональний психічний розлад  невроз.

 

          Паралельно зі статевим дозріванням відбувається психосексуальний розвиток особистості. Психосексуальний розвиток дитини — розвиток комплексу властивостей і якостей, що характеризують статеву належність людини з точки зору її поведінки, дозрівання здатності кохати, створити в майбутньому власну сім'ю, народити і виховати дітей, а також спілкуватися з людьми, враховуючи їх статеву належність. Психосексуальний розвиток — один з аспектів онтогенезу, тісно пов'язаний із загальним біологічним розвитком організму, особливо зі статевим дозріванням і подальшою зміною статевої функції. Разом з тим психосексуальний розвиток — результат статевої соціалізації, в процесі якої індивід засвоює певну статеву роль і правила сексуальної поведінки. Вирішальне значення тут мають соціальні фактори: структура діяльності індивіда, його взаємини зі значущими людьми, норми статевої моралі, вік і типові форми раннього сексуального експериментування, нормативне визначення подружніх ролей тощо. Препубертатний етап (від 7 років до 13), що характеризується формуванням, в основному в іграх, стереотипів і набуттям навичок статево-ролевої поведінки (війна, ляльки), інтенсивною гендерною соціалізацією дитини, формуванням характеру. На цьому етапі здійснюється вибір статевої ролі, яка найбільше відповідає психофізіологічним особливостям дитини чи ідеалам мужності/жіночності мікро середовища. У широкому спілкуванні з однолітками і, насамперед, під час статево-ролевих («сімейних») ігор, які вимагають виконання дітьми певної ролі (батька, матері, нареченого, нареченої тощо), апробується і закріплюється обрана статева роль, яка відображає різноманітні аспекти людських стосунків, у тому числі й сексуальні. Сексуальні ігри, сексуальний фольклор, мастурбація набувають значно більшого поширення. Батьки в цей період ще є об'єктом наслідування, моделлю жіночності і мужності. Правильна статево-ролева поведінка батьків багато в чому визначає формування статевої ролі дитини. Поступово зростає роль однолітків у формуванні адекватної статі поведінки. Для нормального психосексуального розвитку необхідне завершення кожної фази реалізацією її мети. Зокрема, в платонічній фазі слід зуміти звернути на себе увагу, долучитися до спілкування. Якщо це не вдається, то залишаються невпевненість і страхи, що переносяться в наступну фазу. Реалізація кожної стадії дає необхідну базу для наступної. Чим менший розрив у часі між фантазуванням і реалізацією, тим гармонійніше відбувається розвиток.

           Батьки, зазвичай, уявляють собі, як відбувається загальний розвиток дитини, чого можна очікувати від її поведінки в певному віці. Але в тому, що  стосується сексуального розвитку, батькам не завжди вистачає знань. Тим часом дитина від народження є сексуальною істотою, і її розвиток нероз-ривно пов’язаний зі становленням і усвідомленням власної сексуальності. Уявлення про те, які зміни вважаються нормою, і уважне спостереження за тим, що відбувається з дитиною насправді, дозволяють своєчасно помічати щось незвичайне, дивне, що не відповідає віку й за необхідності звертатися по допомогу до фахівця. Уважне й чуйне ставлення батьків допомагає дитині підготуватися до змін в організмі, осмислити, що відбувається з нею, і впоратися з новими переживаннями. Сексуальність дітей і дорослих істотно різниться, тому її прояви не варто розглядати й оцінювати з позиції сексуального досвіду дорослої людини. Хоча це й непросто, однак дорослі можуть спробувати побачити світ очима дітей.

Фахівці відокремлюють  кілька етапів психосексуального розвитку дитини від народження до повноліття. Хоча послідовність змін, що відбуваються у міру дорослішання, приблизно однакова, кожна дитина може мати свої особливості та індивідуальні темпи розвитку.

 

 

C:\Documents and Settings\Учень\Рабочий стол\27946967_1986911398214969_708068506_o-e1518258525592.jpg

ВІД 0 ДО 3 РОКІВ. ВІДКРИТТЯ ТА ПІЗНАННЯ НЕМОВЛЯТА ВІД НУЛЯ ДО РОКУ

Повністю зосереджені на своїх відчуттях, на тому, що вони відчувають на дотик, смак і нюх, що чують та бачать. Обійми і ласки батьків є дуже важливими для немовляти, оскільки закладають основу його здорового соціального та емоційного розвитку. Завдяки цьому в них з’являється від-

чуття затишку та безпеки. Відкривають світ довкола себе: смокчуть іграшки (дотик), розглядають людей або предмети (зір), уважно слухають (слух), а також освоюють власне тіло – торкаються його частин, в тому числі геніталій. Зазвичай це відбувається ненавмисно.

МАЛЮКИ ВІД 2 ДО 3 РОКІВ

Пізнають себе та своє тіло. Починають розуміти, що їхня зовнішність відрізняється від зовнішності інших дітей та дорослих (відбувається формування ідентичності). Дізнаються, що вони хлопчики чи дівчатка (відбувається формування статевої  ідентичності). Виявляють інтерес до свого тіла та до тіл оточуючих, уважно досліджують свої тіла і статеві органи, а також можуть показувати їх іншим дітям та дорослим. Відчувають досить сильну потребу у фізичному контакті. Їм подобається сидіти у когось на колінах, вони отримують задоволення, коли їх обіймають. Починають розуміти що «можна», а що «не можна» та засвоюють перші соціальні норми.

 

 

ВІД 4 ДО 6 РОКІВ. ЗАСВОЄННЯ ПРАВИЛ ГРИ ТА ДРУЖБИ

НА ЦЬОМУ ЕТАПІ ДІТИ

Починають більше контактувати з однолітками, наприклад, у дитячому садку; вчаться себе поводити, разом гратися, дружити, вирішувати конфлікти. Вивчають своє тіло в процесі гри в «родину», а також в «лікаря» або «медсестер». Ставлять питання «звідки беруться діти?» – в них з’являється цікавість до теми репродукції. Дізнаються, що дорослі не дозволяють показувати оголене тіло, торкатися інтимних частин свого або тіла когось іншого в громадських місцях і починають соромитися своєї наготи. Усвідомлюють, що вони хлопчики та дівчатка й залишаться ними назавжди. У них розвиваються чіткі уявлення про ґендерні ролі: «що робить хлопчик» і «що робить дівчинка». Часто асоціюють дружбу й симпатію до когось із «закоханістю». Наприклад, кажуть, що «закохані» в свою подружку чи приятеля, вчителя, кролика. Ці почуття не мають нічого спільного зі сексуальним потягом, а радше є виявом симпатії та прихильності.

ВІД 7 ДО 9 РОКІВ. СОРОМ’ЯЗЛИВІСТЬ ТА ПЕРША ЗАКОХАНІСТЬ

У ЦЬОМУ ВІЦІ ДІТИ

Почувають себе незручно, коли інші бачать їх оголеними. Їм вже не хо-четься роздягатися в присутності дорослих і ходити голяка. Формують групи хлопчиків і дівчаток, кожна з яких «зондує» іншу. Хлопці часто називають дівчат «дурненькими» й «несерйозними», тоді як дівчата вважають хлопців «неввічливими» й «грубими». Ставлять менше запитань про секс, але це не означає, що їхній інтерес до предмету послабився або зник. Вони вже зрозуміли, що секс – «проблемна» тема, й ці питання не прийнято обговорювати при всіх. Часто демонструють одне одному, як вони вже виросли та багато знають про світ старших дітей та дорослих. Іноді вживають лексику з сексуальним відтінком, вигадують рими до слів з сексуальним значенням і розповідають одне одному жарти з сексуальним підтекстом. Часто вони самі не розуміють, що говорять. Багато фантазують, в тому числі й про свою закоханість. Часто фантазії та реальність переплітаються – у цьому віці можуть вперше закохатися.

ВІД 10 ДО 15 РОКІВ. ПІДЛІТКИ

10_11 РОКІВ: МОЛОДШИЙ ПІДЛІТКОВИЙ ВІК

Починається процес статевого дозрівання. Організм дитини зазнає не лише фізіологічних змін, змінюється також її характер, вподобання, поведінка. Чуттєві переживання стають глибшими, трапляються різкі зміни настрою. Діти до десяти років ростуть рівномірно. На початку періоду статевого дозрівання відбувається пубертатний стрибок росту. В дівчат, як правило, статеве дозрівання й стрімке зростання розпочинаються в 10-11 років, а у хлопців –у 13років. Основні статеві гормони дівчат – естрогени, що виробляються яєчниками, забезпечують розвиток статевих органів і молочних залоз. Форми тіла округлюються, збільшуються груди, таз стає ширшим за плечовий пояс, тіло поступово набуває жіночих форм.У дітей можуть з’являтися еротичні фантазії, вони частіше звертають увагу на сексуальну тематику у книжках, журналах, на телебаченні й в інтернеті, і це ще більше посилює їхню допитливість. З усім тим, якщо дорослі намагаються з ними про це заговорити, підлітки можуть соромитися або вдавати байдужість. На цій стадії підлітки вже можуть робити перші кроки в романтичних стосунках: починають зустрічатися і обережно загравати між собою, триматися за руки, цілувати одне одного в щоку.

12-15 РОКІВ: СТАРШИЙ ПІДЛІТКОВИЙ ВІК

На цьому етапі статеве дозрівання починається і в більшостіхлопців. Чоловічий статевий гормон тестостерон, який виробляється яєчками, викликає розвиток геніталій і фізичні зміни в організмі підлітка. Тілобудова у хлопців набуває типових чоловічих форм – широкі плечі й вузькі стегна, рельєфні м’язи грудей та спини, чоловіча форма сідниць. Відбувається стрімке зростання. Голос стає нижчим, відбувається ріст щитовидного хряща, на обличчі пробиваються вуса і борода, з’являються вугрі. Перші полюції (мимовільне сім’явиверження вночі та вранці, яке часто супроводжується еротичними снами) виникають у 13-14 років і у більшості юнаків стають регулярними до 16років. Еякуляція у хлопчиків свідчить про досягнення фізіологічної статевої зрілості й здатності до зачаття дитини. У дівчат уже відбувся стрибок росту, але процес статевого розвитку триває. В середньому у віці 11-13 років у дівчат з’являється перша менструація, що свідчить про настання статевої зрілості і здатності до вагітності. Вік появи менструацій загалом визначається станом здоров’я, спадковістю та умовами життя. Спочатку менструації можуть бути нерегулярними й різної тривалості. Поступово вони стають регулярними, настають в середньому через кожні 28 днів і тривають по 3-5 днів. У підлітків виникає занепокоєння щодо змін власного тіла: «Чи це нормально?», «Чи не занадто повільно я розвиваюся порівняно з однолітками?» Часом такі зміни викликають почуття незручності та збентеження. Підлітки починають оцінювати своє тіло з точки зору сексуальної привабливості. Часто вони в цьому не впевнені й переймаються своєю статурою, станом шкіри, розмірами статевих органів (хлопці) й грудей (дівчата). Вони порівнюють себе з однолітками й хочуть бути впевненими, що з ними все гаразд. Самооцінка підлітків дуже сильно залежить від сприйняття їх ровесниками. Вони часто сумніваються в тому, що подобаються об’єкту своїх симпатій, і легко піддаються впливу друзів. У цьому віці підлітки часто вдаються до мастурбації, при чому юнаки частіше, аніж дівчата. Підлітки, які розвиваються швидко, починають мастурбувати раніше за своїх однолітків з нормальними темпами пубертатного розвитку, а за сповільненого психосексуального розвитку потреби в мастурбації не виникає. У хлопців сексуальний потяг з’являється раніше, дівчата довше перебувають на стадії романтичної закоханості. І ті, й інші розпочинають активно спілкуватися у змішаних компаніях. Часто підлітки в цьому віці вперше по-справжньому закохуються. Вони фліртують одне з одним, у них з’являються перші романтичні стосунки. Накопичується досвід у поцілунках та пестощах.

ВІД 16 ДО 18 РОКІВ. ЮНІСТЬ

Після досягнення віку швидкість росту сповільнюється. При цьому юнаки в 17-18 років все ще ростуть, а дівчата того ж віку вже зупинилися у зростанні. Молоді люди стають більш незалежними від своїх батьків, і їхній зв’язок з ними слабшає.У молодих людей накопичується попередній сексуальний досвід: вони цілуються, обіймаються, обмінюються взаємними пестощами. Дехто вступає у сексуальні стосунки. Накопичується досвід спілкування з протилежною статтю: молоді люди вчаться виявляти повагу, домовлятися, спілкуватися, висловлювати свої бажання, окреслювати особисті межі, озвучувати цінності та правила поведінки, яких дотримуються.

 

C:\Documents and Settings\Учень\Рабочий стол\images.jpg

 

ВИЯВИТИ ПРОБЛЕМУ, ЩОБ ВЧАСНО ДОПОМОГТИ

Спостереження за розвитком дитини від самого народження і особливо в період статевого дозрівання, дозволить своєчасно виявити можливі порушення і своєчасно звернутися по допомогу до фахівця.

Батькам хлопчиків необхідно звернути особливу увагу на розвиток статевих органів у ранньому дитинстві, щоби вчасно розпізнати патологію і звернутися до лікаря.

Крипторхізм. Іноді у хлопчиків-малюків може спостерігатися неопущення одного або обох яєчок у мошонку. Яєчко може самостійно опуститися в мошонку протягом першого або півтора року, але якщо цього не сталося, необхідно виявити причину такого відхилення і почати спостереження – інакше це може згодом призвести до безпліддя та інших захворювань. У більшості випадків за умови лікування ця патологія успішно виправляється.

Фімоз – звуження крайньої плоті, що ускладнює або робить неможливим оголення голівки статевого члена. У нормі крайня плоть починає відкриватися у віці 6-7 років. Через невідповідність темпів зростання тканин в підлітковому віці фімоз може бути тимчасовим і самостійно пройти до 15-16 років. У кожному разі, фімоз вимагає консультації педіатра, хірурга або уролога.

Батькам дівчаток необхідно звернутися до педіатра або дитячого гінеколога, якщо: в дитячому віці у дівчинки наявне злипання або зрощування статевих губ (синехії), коли частково або майже повністю закривається вхід у піхву; менструальна функція почалася у віці до 9-10 років або не роз-почалася після 15-16 років; менструальний цикл короткий (менше ніж 21 день) або тривалий (понад 35 днів) чи є нерегулярним протягом півтора року (й довше) після появи менструацій; тривалість менструації надто коротка (1-2 дні) або занадто довга (7 і більше днів); менструація супроводжується сильним болем внизу живота, нудотою і блювотою, менструальні виділення рясні або зовсім мізерні; спостерігаються непов’язані з перебігом менструації болі внизу живота, запаморочення, блідість, слабкість, різке збільшення або зниження ваги. У період статевого дозрівання підлітки стають дуже сором’язливими. Намагайтеся переконати вашу дитину в тому, що з будь-якими скаргами  на самопочуття і занепокоєння з приводу змін, які відбуваються з нею, вона може звертатися до вас не соромлячись. У деяких підлітків психосексуальний розвиток виявляється пригніченим через різні причини. Так, у дівчини може сформуватися неприйняття сексуальних стосунків, якщо в сім’ї вона зіткнулася з гіперопікою і неправильним статевим вихованням, що представляє ці взаємини винятково в негативному світлі. Емоційне відторгнення з боку матері або її невдале особисте життя, сексуальні домагання з боку вітчима або постійні сімейні скандали – все це може відвернути дівчину не тільки від заміжжя, але й від інтимних стосунків з чоловіками. Інший тип молодих людей з пригніченою сексуальністю – це гіперсоціальні юнаки та дівчата з підвищеними домаганнями і високими кар’єрними устремліннями. За повної сублімації сексуальності, наприклад в навчання, у юнаків може порушитися вироблення сперматозоїдів і еректильна функція, а у дівчат – менструальний цикл.

 

 

C:\Documents and Settings\Учень\Рабочий стол\592faade9e5b0-vseisrazu_1200.jpgЗавдання батьків – вчасно помітити можливі відхилення в психосексуальному розвитку дитини і за необхідності звернутися до фахівця. А гармонійні стосунки в родині, тепла емоційна атмосфера, дотримання особистих тілесних і душевних кордонів, уважне, шанобливе ставлення до дітей, задоволення їхньої спраги отримати нові враження і поступово здобути самостійність сприяють благополучному сексуальному розвитку – не надто швидкому і не надто повільному.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сельская Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
7495
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку