Плекаємо життєтворчі ресурси педагога

Про матеріал

Результати психофізіологічної діагностики свідчать про те що у 47,1% педагогів нервово-психічний стан визначається як поганий. У 34% - нервово-психічний стан в цілому в межах норми. У 18,9 опитаних - в цілому добрий. Є над чим замислитись. А ще більше - є над чим попрацювати. Ви згодні? Отже, зберігаємо життєтворчі ресурси.

Перегляд файлу

Психологічні рекомендації для педагогів: як зберегти власне здоров´я

Корольчук О.С. –методист ЦПР

Святошинського р-ну Києва

 

                                                 «Ця робота - суцільний головний біль»  Е. Берн

 

Проблема професійного здоров'я педпрацівника в даний час настільки відчутна, що необхідне створення нового напрямку психосоціальної профілактики та відновлення здоров'я педагога.  Результати діагностики свідчать про те що у 47,1% педагогів нервово-психічний стан визначається як поганий. Це величезна цифра, особливо якщо зрозуміти, що за нею конкретні люди.

 Важливістьі своєчасність проблеми збереження та зміцнення професійного здоров'я педагога відзначається  Є.В. Чудновським.  Проблему професійного здоров'я педагога за ступенем значущості треба  розглядати в контексті загальної концепції охорони здоров'я нації, адже саме від учителя  більшою мірою залежить здоров'я підростаючого покоління.

Професія педагога, як відомо, відноситься до професій типу "людина-людина", що пов'язано з високими емоційними витратами. Порівняно з іншими професійним групами серед педагогів найбільш високий ризик виникнення невротичних розладів, "накопичення важких" форм неврозів та соматичних проявів.

Аутогенне тренування – майже не використовуваний ресурс педагога.

А дарма, аутогенне тренування (АТ) — активний метод зміни власного стану, спрямований на відновлення функцій організму, заснований на самонавіюванні та м’язовій релаксації.

Цей метод дозволяє швидко усунути зайве нервово-м’язове напруження, хвилювання, прояви вегетативно-судинної дистонії, головні болі, в’ялість, роздратованість, неприємні відчуття, дозволяє керувати настроєм, мобілізувати всі душевні і фізичні сили на досягнення поставлених цілей. Правильне застосування АТ сприяє зниженню інтенсивності загальної тривожності та інших негативних психічних станів, розвитку фізіологічної і психологічної стійкості до стресових ситуацій.

  • Світлий промінь

Вправа на усунення втоми, отримання внутрішньої стабільності. Для його виконання необхідно прийняти зручну позу — сидячи чи стоячи залежно від того, де його виконуватимуть (в учительській, на уроці, у транспорті). Уявіть, що всередині вашої голови, у верхній її частині, виникає сонячний промінь, який повільно і послідовно рухається згори вниз і на шляху свого руху осяє зсередини всі деталі обличчя, шиї, рук, плече теплим, рівним і розслабленим світлом. У міру руху променя розгладжуються зморшки, щезає напруження у потилиці, послаблюється складка на лобі, спадають брови, «охолоджуються» очі, вивільняються шия і груди. Внутрішній промінь неначе формує нову зовнішність спокійної й вільної людини, задоволеної собою і своїм життям, професією й учнями. Уявляти теплий внутрішній промінь необхідно кілька разів, моделюючи рух згори вниз. Від виконання вправи необхідно отримати внутрішнє задоволення, навіть насолоду. Закінчується вправа словами: «Я став новою людиною! Я став молодим і сильним, спокійним і стабільним! Я все буду робити добре!»

  • «Магічні формули: позитивні твердження та настанови»

Також можна використати формули самонавіювання, які необхідно повторювати кілька разів. При цьому важливо вірити в «магічні властивості» слів, які ви проголошуєте. Промовляння «формули» повинно супроводжуватися станом зосередженості і концентрації волі.

  • Впевненість у собі:

«Я людина смілива і впевнена в собі. Я все вмію, все можу і нічого не боюся».

  • Любов до учнів:

«Я люблю своїх учнів. Я завжди тішуся зустрічами з ними. Я завжди відкритий до діалогу зі своїми учнями».

  • Погляд на роботу з задоволенням:

«Я радісно йду на роботу. Я люблю свою роботу. Вона є важливою частиною мого життя».

  • Спокій, стабільність:

«Я хочу бути спокійним і стабільним. Я хочу бути впевненим у собі».

  • Зменшення напруження у процесі роботи:

«Я зберігаю абсолютне самоуправління. У будь-якій ситуації я зберігаю впевненість і спокій. Я почуваюся здатним попередити виникнення роздратованості навіть тоді, коли це зробити надзвичайно важко. Я здатний до величезних вольових зусиль».

Як уникнути професійних захворювань або  звести до мінімуму шкідливий вплив самих різних видів праці? 

1. Часта зміна діяльності дозволяє зняти емоційну напругу педагога. 
2. Умійте в роботі знаходити більше позитиву. 
3. Знайте: чи не буде здоров'я - все інше буде мало потрібне. 
4. Намагайтеся висипатися, інакше недосипання веде до нервових зривів. 
5. Зверніть увагу на ефективність лікувального масажу. 
6. "Володіти собою серед натовпу  ..." 
            Застосовуйте цю вправу, і ви зумієте впоратися з негативними емоціями. Отже, складіть руки в "замок" за спиною.                     Негативні емоції "живуть" на шиї нижче потилиці і на плечах, напружте руки і спину, потягніться, розслабте плечі і руки. Зкиньте напругу з кистей рук. 
7. Слухайте гармонійну музику. Музика заспокоює думки, стабілізує внутрішній стан. (Спробуйте послухати спів птахів, шум лісу, звуки природи ...). 
8. Пам'ятайте: Дозвілля - це дзеркало роботи. 
9. Частіше прислухайтеся до свого внутрішнього голосу. Він може підказати вам, в яких заходах не слід брати участь, щоб попередити стрес. 
10. Час від часу вносите у ваше життя що - щось нове: переставляйте меблі вквартирі, на робочому місці, змінюйте зачіску, ходите на роботу іншим маршрутом ... І тоді стрес буде "приставати" до вас рідше. 
11. Кожному педагогу доводиться час від часі  випробовувати нервову систему на міцність стресогенними ситуаціями, відчувати внутрішнє хвилювання . У такомувипадку, для того щоб зберегти психологічне здоров'я в сучасному світі й розроблені ефективні  способи.

 Наприклад,  якщо вам до вподоби чай, то в ситуації напруги та невдоволення треба здійснити  перехід на трав'яні чаї, що добре відновлюють сили

та знімають нервозність, заспокоюють (мелиса, м'ята, материнка та ін.); 
12. Добавка лимона в раціон, захищає організм від простудних захворювань, знижує загальну втому, головний біль; 
13. Фруктові напої стабілізують імунну систему, зміцнюють фізичне і психологічне здоров'я; 
14. Практичні психологи стверджують, що на 75% знижується нервова напруга, якщо ви почнете  малювати, в'язати, вишивати  що Вам довподоби.; 
15. Прогулянка на свіжому повітрі (30 - 40 хвилин) відновлює НС. 
16. Увага! Кріотерапія - знаходження на холоді, т. Е. Прогулянки, ігри, сон. Досить низькі температури для організму - хороша психопрофилактика для кожної людини. 
      Зцілення емоційних травм  позитивно  впливає на весь особистий життєвий простір людини. 
             Давайте пам’ятати, що  здоров'я педагога -  це ефективність його професійної діяльності  та психічне здоров'я учнів!

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку