Етична бесіда на тему: "Ми - частина природи"

Про матеріал
Етична бесіда на тему: "Ми - частина природи" Мета: сформувати в учнів ціннісне ставлення до природи і людини як частини природи; виокремити негативні чинники, які впливають на природу; сформувати поняття про природоохоронні заходи. Завдання: 1. Визначити, як людина впливає на природу. 2. Сформувати поняття про природоохоронні заходи. 3. Сформувати в учнів любов до природи. 4. Виховати бажання дбайливого ставлення до природи. 5. Виховати екологічну культуру в учнів. Форма проведення: бесіда. Обладнання і наочність: мультимедійна дошка або комп’ютер,
Перегляд файлу

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

Кафедра біології

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

ТЕМА: «Ми - частина природи»

 (повна назва навчального закладу)

 

 

 

 

 

студентки 3 курсу БХ18Б групи

факультету  природничо - географічного

спеціальності_біологія

Осікової Марини Володимирівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2021

 

 

Мета: сформувати в учнів ціннісне ставлення до природи і людини як частини природи; виокремити негативні чинники, які впливають на природу; сформувати поняття про природоохоронні заходи.

Завдання:

  1. Визначити, як людина впливає на природу.
  2. Сформувати поняття про природоохоронні заходи.
  3. Сформувати в учнів любов до природи.
  4. Виховати бажання дбайливого ставлення до природи.
  5. Виховати екологічну культуру в учнів.

Форма проведення: бесіда.

Обладнання і наочність: мультимедійна дошка або комп’ютер,

Використані джерела інформації для підготовки заходу:

  • https://sites.google.com/site/ludinaipriroda/
  • https://mala.storinka.org/%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%8F-%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D0%B2%D1%96%D1%80%D1%88%D1%96-%D0%BF%D1%80%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83-%D1%82%D0%B0-%D1%97%D1%97-%D0%B7%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F.html
  • http://locentum.lviv.ua/wp-content/uploads/2011/02/Visnyk9.pdf
  • https://www.unian.ua/ecology/1304769-vbivcha-priroda-yak-zabrudnennya-navkolishnogo-seredovischa-vplivae-na-zdorovya.html
  • https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/2843
  • https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B0_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B8
  • https://www.youtube.com/watch?v=_YQz2cMs3p4
  • https://www.zhiva-planeta.org.ua/yak-buty-drugnim-do-prurody.html

 

Хід виховного заходу

І. Вступна частина:

     Доброго дня, шановні учні. Сьогодні ми обговоримо з Вами досить цікаву та актуальну тему, яка стосується кожного з нас.

Людина – творіння природи, її унікальна і розумна частина. Природа й людина взаємопов’язані і впливають одна на одну.
Людина живе в оточенні тіл природи. Рослини дають їй продукти харчування, корм для свійських тварин, сировину для промисловості, речовину для виготовлення ліків тощо.
Тварини забезпечують людину цінними продуктами харчування. Вони є зручним видом транспорту у важкодоступних місцях земної поверхні (гори, пустелі) і в сільській місцевості. Хутро, шкіра та вовна деяких тварин забезпечують людину теплим одягом. Але …

Я пропоную Вам прослухати вірш:

 

Змінився світ, змінились ми і звички, 
Нам все замало, все нам подавай.
Купуємо непотріб і дрібнички
Щодня все більше й більше, через край. 

Куди нам стільки, нам того не треба,
А люд, як навіжений, все гребе. 
Лежить роками мотлох без потреби,
Кого ми, люди, дуримо? Себе!

Коли є попит…  Дякуємо долі,
Тепер не здивувати нас нічим.
І хліба вдосталь й одягу доволі,
Ось тільки розум нині ніпочім.

Продукти й речі… Все у целофані.
Куди відходи? Звісно, на смітник.
Дрейфує пластик в Тихім океані. 
Сміттєвий острів.  Сьомий материк.

Надіємось, що завтра якось буде.
Не тліє пластик… Нам до того що…
Не будь байдужим! Ще не пізно, люди!
Робімо щось! Бо зійде на ніщо!

(Наталя Карпенко)

 

Прослухавши вірш, давайте разом визначимо як людина впливає на природу? ( Учні відповідають. )

 

ІІ. Основна частина:

Людина, втручаючись у природу, повинна пам’ятати, що природа залишається єдиним і незмінним джерелом усіх багатств, які потрібні людині для існування. Тому головний обов’язок кожної людини і всього суспільства в цілому – це дбайливе ставлення до природи, збереження представників рослинного і тваринного світу.

Вплив людини на природу.

Людина серйозно впливає на природу завдяки своїй господарській діяльності. Вона активно втручається в природне середовище, живучи в ньому й використовуючи природні ресурси для своїх потреб. Важливо, щоб людина використовувала природу раціонально.          

Вплив людини на довколишнє природне середовище подвійний. З одного боку, людина полює на тварин, вирубує ліси, позбавляючи тварин місць їхнього проживання, забруднює воду й повітря. З іншого боку,  людина може відновлювати навколишнє середовище: насаджувати ліси, будувати очисні споруди, зберігати зникаючі види рослин і тварин. 

Нещодавно було оприлюднено великий звіт Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), згідно з яким забруднене навколишнє середовище є однією з найголовніших причин високої смертності у світі. Так, за даними організації, майже чверть населення планети помирають саме через погані екологічні умови: екологічні ризики зумовлюють виникнення понад 100 найнебезпечніших хвороб, і щороку саме вони вбивають 12,6 млн людей, а це - 23% усіх смертей, які трапляються у світі.


А чи знаєте Ви, що:_____________________________

  • У деяких водоймах України через накопичення отруйних хімічних речовин зникають жаби. Це призводить до зменшення кількості чапель, журавлів, лелек.
  • Льодовик Атабаска в Скелястих горах (Канада) забруднений смугами сажі, тому віковічний лід розтає.
  • Щорічно при морських перевезеннях і аваріях у моря та океани потрапляє близько 600 т нафти - це 10 тис. залізничних цистерн. Від забруднення потер­пають рослини і тварини.
  • Кожна людина на Землі за рік викидає тонну сміття.
  • Найвища вершина світу Еверест (Джомолунгма) стала нижчою на 3,7 м через потепління клімату на планеті.
  • В озерах Велике та Ері, що у США, у воді досі знаходять небезпечну для людини кількість отруй­ної речовини ДДТ (відомої як дуст), яка не вироб­ляється уже понад півстоліття.
  • Через проведення робіт з опріснення в солоному озері Сасик (Кундук), що в Одеській області, змінився склад води, замулилося дно, зникли ке­фаль і креветки, бурі водорості. Хворіють люди, які живуть у селах біля цього озера.
  • До найнебезпечніших речовин, застосування яких має тяжкі наслідки для природного довкілля, належать синтетичні мийні засоби. Вони добре розчиняються у воді, але погано розкладаються.
  • Тому  мийні засоби стають небезпечними для природи і людини.
  • Щороку у світі від захворювань, викликаних за­брудненням води, гине понад 5 млн чоловік, серед них - 4 млн дітей.
  • Для гігієнічних потреб та комфортного прожи­вання людині щодня потрібно до 250 л води. У Нью-Йорку кожний мешканець використовує до 500 л води щодня, а в індійському місті Калькутта кожна особа задовольняється в середньому лише 5 л.
  • За хвилину виливається води: при купанні під душем - 20 л ; з відкритого крана -15 л. Під час прийняття ванни витрачається до 100 л води.


Давайте поміркуємо, що ми можемо зробити для збереження природи особисто?( Учні відповідають)

Молодці. Зараз ми з Вами пограємо в гру «Добре чи погано»

Зміст і методика: Давайте станимо навколо мене, на відстані приблизно10 кроків. Уважно слухайте і виконуйте мої прохання, ваші відповіді мають бути відвертими, щирими і самокритичними. Зрештою, це лише гра і ніхто не засуджуватиме ваші вчинки.

 Вчитель, не поспішаючи, зачитує твердження, і залежно від відповіді діти ступають крок вперед чи назад. Таким чином до вчителя найближче підійдуть лише ті учні, вчинки яких щодо природи правильні і не шкодять навколишньому середовищу.

Твердження:

1. Знайшовши в кишені непотрібний папірець, ти не кидаєш його на землю (крок вперед)

2. Підгодовуєш птахів взимку (крок вперед)

 3. Полюбляєш збирати букети дикорослих квітів (крок назад)

4. Перебуваючи на природі, ходиш стежками тихо і обережно (крок вперед) 5. Розвішуєш штучні гнізда для птахів весною (крок вперед)

 6. Знайшовши пташеня, яке ще погано літає, забираєш його додому (крок назад)

7. Не кидаєш сміття у водойми і в лісі (крок вперед)

 8. Залишаєш у лісі ще не згасле вогнище (крок назад)

9. Весною саджаєш живці дерев (крок вперед)

10. Любиш слухати спів птахів (крок вперед)

 11. Навесні ти не береш свого собаку з собою в ліс (крок вперед)

12. Полюбляєш влітку ловити метеликів, жуків та інших комах (крок назад) 13. У лісі неїстівні гриби ти збиваєш ногами (крок назад)

14. Завжди закриваєш водопровідні крани так, щоб вода не витікала (крок вперед)

15. Тобі, можливо, не подобаються жаби та змії, але ти їх не вбиваєш (крок вперед)

16. Ти ставишся з повагою і обережністю до всіх рослин і тварин (крок вперед).

Разом з учнями зробити аналіз гри.

Як ви розумієте словосполучення охорона природи? ( Учні відповідаю)

Добре, отже підсумовуючи Ваші відповіді, можна сказати що:

Охоро́на приро́ди — сукупність заходів зі збереження, раціонального використання і відновлення природних ресурсів Землі. 

В Україні, державній охороні і регулюванню використання підлягають земля, надра, водні ресурси, ліси, полезахисні й водоохоронні лісосмуги, зелені насадження, типові краєвиди, курортні місцевості, рідкісні, корисні, реліктові тварини й рослини, визначні природні об'єкти, державні заповідники і заказники та їхній рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря та інші природні багатства, які залучені до господарського обігу, і ті, що їх не експлуатують. Заборонено таку господарську діяльність, яка може шкідливо вплинути на стан природних багатств, призвести до ерозії ґрунтів, забруднення і обміління водойм, забруднення повітря, знищення корисних тварин і рослин, зруйнування або пошкодження інших цінних об'єктів природи. Організацію заходів стосовно охорони природи та нагляд за їх проведенням здійснюють місцеві органи влади, відомства, інспекції, громадські організації.

Доречі :

16 березня 2000 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про державні нагороди України», у якому була встановлена державна нагорода України — почесне звання «Заслужений природоохоронець України».

 

Які ви знаєте державні заповідники на території України? З якою метою вони створені ?

Пропоную Вам переглянути коротке відео про 5 самих відомих заповідників нашої країни: https://www.youtube.com/watch?v=_YQz2cMs3p4

 

Зберегти природу, примножити її багатства – справа державної важливості. Тому й приймають у нашій державі закони на користь збереження природи. Важливу роль у цьому відіграють природоохоронні території. Це заповідники, національні парки й ботанічні сади, яких в Україні чимало. На цих територіях забороняється вести господарські роботи, полювати на тварин, збирати насіння й плоди рослини.

ІІІ. Заключна частина:

Людина – частина природи. Її життя, з одного боку, залежить від умов існування, а з другого – її діяльність впливає на них. Щоб зберегти життя на Землі, людина повинна охороняти природу.

Кожен з нас може змінити свій спосіб життя, щоб допомогти природі. Почати можна з малого, поступово переходячи до більш серйозних кроків, і ви внесете свій внесоку в спільну справу– захисту навколишнього середовища. Зверніть увагу на свій будинок і повсякденні звички. Поділіться своїми знаннями з оточуючими. Ми можемо жити в злагоді з природою, і повинні захистити нашу планету - наш спільний дім.

Давайте складемо з Вами список правил( порад ), яких необхідно дотримуватись задля збереження та охорони природи.

Практичні поради на кожен день, як бути дружнім до довкілля:

Почніть з себе! Махатма Ганді сказав: «Якщо ти хочеш зміну в майбутньому - стань цією зміною в сьогоденні».

Використовуйте енергозберігаючі лампи. Вони споживають в 3-5 разів менше електроенергії, ніж лампи розжарювання.

Вимикайте на ніч комп'ютер, телевізори. Комп'ютери та деякі інші прилади (телевізори, hi-fi системи) споживають енергію навіть в сплячому режимі, тому вимикайте прилади повністю, коли вони не використовуються (виймайте вилку з розетки).

Сортуйте сміття. Окремо зібрані відходи - це не сміття, це вторинна сировина.

Ходіть за покупками з еко-торбами. Намагайтеся не брати пропоновані пластикові пакети в магазині, заведіть свою торбу з екологічних матеріалів і носіть її з собою.

Не використовуйте одноразове. Намагайтеся не купувати продукцію одноразового використання: посуд, серветки, станки для гоління, ручки, замість цього віддайте перевагу відповідним багаторазовим речам.

Позбавтеся від неекономічної техніки. При покупці звертайте увагу на економічність техніки (маркування А, А+, Energy Star), таким чином можна зменшити свій рахунок за електроенергію на 30%.

Приймайте душ замість ванни. Скоротіть час перебування в душі, уменшіть натиск, придбайте спеціальну економічну насадку з функцією повітряного душу (насичує потік води повітрям). Ремонтуйте протікаючі крани.

Встановіть водо лічильник. Встановивши квартирний водолічильник, ви заощадите на комунальні послуги і в той же час допоможете природі.

Правильно обирайте побутову хімію. Перед покупкою миючих засобів обов'язково зверніть увагу на їх склад, зазначений на упаковці та уважно прочитайте інструкцію.

Здавайте макулатуру. Для виготовлення 60 кг паперу зрубують дерево. Коли ми бачимо величезні ділянки вирубок, нам жаль ліс, і в той же час ми викидаємо газети у відро для сміття.

Обирайте корисне для себе та природи. Обирайте екологічно безпечні продукти, вирощені без застосування добрив і пестицидів.

Даруйте не потрібні речі. Віддавайте їх іншим людям, таким чином Ви даєте друге життя речам, які будуть приносити користь.

Частіше ходіть пішки. Піші прогулянки не завдають шкоди природі і приносять користь Вашому здоров'ю.

 

 

 

docx
Додано
7 квітня 2021
Переглядів
3787
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку