Етична бесіда на тему "Правдивість - основа гідності"

Про матеріал
Бесіда "Правдивість - основа гідності" створена для учнів 5 класу з метою формувати моральності учнів, ціннісного ставлення до себе та інших, поглибити усвідомлення таких понять, як «правдивість» і «щирість», як основи гідності.
Перегляд файлу

 

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

 

 

Кафедра педагогіки та менеджменту освіти

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

для учнів 5 класу

ТЕМА: « Правдивість – основа гідності»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Студентки Ⅳ курсу МІЕ17Б групи

 фізико-математичного факультету

Осіпової Вікторії Василівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький – 2021

 

Тема: «Правдивість – основа гідності»

Мета: формувати моральності учнів, ціннісного ставлення до себе та інших, поглибити усвідомлення таких понять, як «правдивість» і «щирість», як основи гідності.

 Завдання:

  • розширити уявлення учнів про сутність поняття «правдивість» та «щирість»;
  • розвинути почуття відповідальності за свої вчинки; формувати почуття особистої гідності; формувати вміння оцінювати власні вчинки та вчинки товаришів;
  • формувати переконання в цінності говорити правду для людини з особистою гідністю;
  • розвивати в учнів прагнення до саморозвитку правдивості, як якості людини з особистою гідністю; 

 Форма проведення: етична бесіда

 Обладнання та наочність: кросворд, таблиці.

 Попередня підготовка: пошук інформації, підготовка карток, кросворду, планування, написання на дошці епіграфу та малювання таблиці до початку бесіди.

 


Хід виховного заходу:

«Правдивість це дихання життя,

це основа будь-якої гідності»

Теодор Драйзер

І. Вступна частина:

Слова вчителя. Ми сьогодні поговоримо про правдивість і щирість. Давайте поглянемо на дошку та разом прочитаємо епіграф нашої сьогоднішньої бесіди. Що ви можете сказати про слова Теодора Драйзера? Чи розділяєте ви його думку?

(відповіді учнів)

Для того, щоб розібратися в правдивості даного епіграфа, давайте спробуємо підібрати синоніми та антоніми до слова правдивість.

Поділимося на дві групи. Перша група буде підбирати синоніми до слова правдивість, друга група – антоніми.

Робота в групах

ПРАВДИВІСТЬ

СИНОНІМИ

АНТОНІМИ

Відвертість

Брехливість

Чесність

Підлабузництво

Невдаваність

Лукавість

Нелукавість

Закритість

Відкритість

Вдаваність

Привітність

Нещирість

Істинність

Недостовірність

Щирість

Недійсність

Достовірність

Нечесність

Дійсність

Непорядність

Що ви можете сказати про синоніми та антоніми до слова правдивість?

Якими якостями ви володієте? А якими б ви хотіли володіти?

Чому ніхто з вас не хоче володіти такими якостями, як непорядність, лукавість, нещирість? (Якщо діти не назвали жодної якості з таблиці «антоніми») Якщо ж у людини присутні такі якості, чи потрібно їх позбуватися?

Ймовірні відповіді учнів: так, від них потрібно позбуватися, тому що це негативні якості людини, якими люди не повинні володіти.

ІІ. Основна частина:

Слова вчителя. Правда й брехня…, чесність, порядність і брехливість – ці поняття дуже часто супроводжують людину. Але одне з них возвеличує, а інше ганьбить її. Як не розгубитися, як відрізнити правду від брехні, плітки від істини, наклеп від щирості?

Ймовірні відповіді учнів:

  • Говорити правду та не брехати;
  • Бути чесними;
  • Бути щирими та відвертими;
  • Не пліткувати за спиною інших;

Щоб знати, як діяти, треба чітко розуміти сутність, значення слова. І допоможе нам у цьому тлумачний словник. Давайте знайдемо тлумачення слів «правда» і «брехня».

Ймовірні відповіді учнів:

Правда   це  те, що відповідає дійсності. Брехня – те, що не відповідає дійсності.

Правдивий – той, що говорить правду, істину. Брехливий – той, хто говорить неправду.

 А що таке гідність?

 Ймовірні відповіді учнів:

  1. Сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості.
  2. Усвідомлення людиною своєї громадської ваги, громадського обов'язку.

Щоб краще розібратися, що таке гідність та яку людину можна назвати з особистою гідністю, давайте пригадаємо «Гаррі Поттера». Кожен з вам хоч раз дивився фільм, а деякі можливо і читали книжку. Чи пам’ятаєте ви такий уривок:

 Драко Малфой: 

— Ти скоро побачиш, що деякі чаклунські родини кращі, ніж інші, Поттер. Ти ж не хочеш мати неправильних друзів? Я тобі допоможу.
 Гаррі Поттер:

— Знаєш, мене також можна назвати неправильним.

 Які події відбувалися у фільмі під час цього діалогу?

(Гаррі демонстративно не тисне руку Драко, він робить свій сміливий вибір – дружити з тими, хто не хизується статками та походженням. Він зміг відмовитись, наживши собі ворога, але не пішов проти совісті. Це гідна відповідь тому, хто вважає себе кращим за інших)

 Чи можна назвати вчинок Гаррі гідним?

(обговорення з учнями)

 Які гідні вчинки Гаррі ви можете пригадати?

 Ймовірні відповіді учнів:

  • Дементори нападають на хлопця та його кузена Дадлі. Попри відверто ворожі стосунки, Гаррі не лише рятується сам, а й допомагає брату, хоча сам від того потім і страждає.
  • Гаррі, Герміона та Рон могли спокійно втекти від вогню, але Поттер наполягає, що необхідно повернутися та врятувати їх запеклого ворога Драко.

 А чи може бути правда – основою гідності? Чому? Обґрунтуйте свою відповідь.

Читання вірша Д. Павличка «Мухомори»

Мухомор сказав до мухомора:

– В нашім лісі ти – найкращий гриб! –

І подумав: «От яка потвора –

де ти взявсь, чорти тебе взяли б!»

Мухомор одмовив мухомору:

– В нашім лісі кращий ти за всіх! –

І подумав: «Хто таку потвору

Сотворив i виставив на сміх!»

Запитання вчителя для обговорення:

Подумайте, як можна назвати таких мухоморів?

Яких людей вони нагадують?

Як ви ставитесь до подібних людей?

Звідки, на вашу думку, беруться такі люди? Чи їх огидні риси вроджені, чи набуті внаслідок неправильного виховання?

Що спонукає людину говорити неправду?

Чи зустрічаються прояви лицемірства у шкільному житті?

(обговорення з учнями)

Дискусія «Моя особиста позиція»

Учні, сидячи у колі, висловлюють свої думки щодо проблемних ситуації:

Петрик вдарив по м’ячу, i м’яч влучив у вікно. Вікно розбилося, а м’яч, відскочивши від рами, впав прямо в руки Андрійкові, який проходив біля вікна. Виходить учителька. Оцінивши побачене, вона звертається до Андрія: — Андрійку, хіба ти не знав, що гратись м’ячем під вікнами не можна? Це призвело до того, що ти розбив вікно.

Можливі два варіанти розвитку діалогу:

І варіант. Андрій, не бажаючи видати Петрика, бере провину на себе.

ІІ варіант. Петрик зізнається, що це він розбив шибку.

(Діти висловлюють своє ставлення до вчинків Андрія i Петрика, оцінюють їх)

Важливо надати слово кожному, уникаючи відповідей: «Я зроблю так...». Доцільними є відповіді: «Я відчуваю...», «Мені хочеться...».

Гра «Поганий-хороший»

(Для гри потрібно об’єднати дітей у пари та видати кожному змодельовану ситуацію, до якої один з учнів має написати гідний вчинок, а інший – поганий вчинок. Після написання кожна пара зачитує ситуацію та вчинки, які вони написали. Застосувати колективне обговорення з учнями для кращого сприйняття гідних вчинків)

Ситуації:

  • Мама попросила викинути сміття.
  • Тато попросив виконати домашнє завдання;
  • Напередодні ти отримав двійку у школі, а ввечері мама запитала, як успіхи у навчанні.
  • Однокласнику не вистачає на автобус однієї гривні, батьки дали тобі сьогодні на гривню більше, ніж зазвичай.
  • Батьки попросили помити посуд та пограти з молодшою сестричкою.
  • Бабуся попросила допомогти перейти їй дорогу.
  • У дворі ти побачив, як з маленького хлопчика глузують твої однолітки.

Слова вчителя. На дошці записані мудрі вислови великих людей. На партах лежать сигнали у вигляді вогника. Ви повинні прикріпити свій вогник до того вислову, який показує, якою людиною ви хочете стати в майбутньому.

«Не можна бути справедливим, не будучи людяним»

Л. Вовенарг.

«Бути добрим зовсім не важко: важко бути справедливим»

В. Гюго.

«Ніколи не пізно замовкнути, якщо знаєш що брешеш»

А. Дюма.

Чому ви зробили саме такий вибір?

(відповіді учнів)

Робота в групах

Слова вчителя. Перед вами лежить конверт. У ньому знаходяться слова. Вам необхідно зібрати з них прислів'я та пояснити їх .

  1. Два брехуни одної правди не скажуть.
  2. Коли гине леопард, шкура залишається, коли помирає людина, залишається ім'я.
  3. Неприваблива правда краща від дотепної брехні.
  4. Не шукай правди в інших, коли в тебе її нема.
  5. Топчи правду в калюжу, а вона все чиста буде.

Гра

Завдання I. Учням роздаються листочки паперу, на яких вони повинні продовжити фрази:

У класі я –

Вдома я –

Серед друзів я –

На картках, на яких учні написали пропозиції, своє ім'я писати не потрібно. Потім всі картки перемішуються і складаються в коробку. Вчитель витягує картку, зачитує відповіді і дає учням право визначити, про кого йде мова. Якщо діти вгадують правильно, але з якоїсь причини учень не хоче це визнавати, він може це не робити.

Завдання II. Учням пропонується пограти в гру, яка називається «Чарівний капелюх».

Слова вчителя. Уявіть собі, що добра чарівниця подарувала вам капелюх, за допомогою якого ви можете перевтілюватися в різних тварин.

Якби ви наділи капелюх на уроці, в кого б ви хотіли перетворитися?

Якби ви наділи капелюх, гуляючи зі своїми друзями, в кого б ви хотіли перетворитися?

Якби ви наділи капелюх в будинку, в кого б ви хотіли перетворитися?

(відповіді учнів)

Слова вчителя. Як ви вважаєте, чому діти, хоч і розуміють, що говорити неправду – погано,  все ж таки обманюють? Давайте визначимо основні причини і наслідки.

Учні в ході бесіди заповнюють схему на дошці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд «Відгадай та поясни прислів’я»

  1. Серце … людини на дзеркало схоже. (Чесної)
  2. Словом можна скривдити, … — не скривдиш. (Правдою)
  3. Велике діло гроші, а ще … — правда. (Більше)
  4. … чоловік — як вугіль: хоч не спалить, то очорнить. (Брехливий)
  5. Правда — як олія, скрізь наверх … . (Спливає)

 

ІІІ. Заключна частина:

Написання листа гідності

Слова вчителя. Пропоную написати невеликий лист собі в майбутньому, у якому вам потрібно відповісти на декілька запитань.

  1. Чого я хочу? Що я маю робити, аби почувати себе людиною з особистою гідністю?
  2. Як можна комусь допомогти підтримати почуття власної гідності?
    Наприклад, допомогти молодшій сестрі з домашнім завданням, щоб завтра вона не отримала поганої оцінки; поспілкуватися з однокласником, якого всі ігнорують, спитати, що його цікавить. Також це можуть бути плани на майбутнє.

Щойно завдання буде виконано, потрібно зібрати листи та закрити у спеціальній коробці, а через рік дістати їх та роздати учням. Таким чином разом можна буде проаналізувати, що зроблено за рік.

«Мікрофон»

Виконуючи завдання, до  якого висновку дійшли?

Чого навчилися?

Що було корисним для вас?

Для чого це потрібно кожному з вас?

Слова вчителя. Чесність, правдивість, скромність завжди були і залишаться найбільшим багатством людини і складають основу гідності. Ніколи не бреши ні батькові, ні матері, ні друзям, ні знайомим, і незнайомим не бреши. Брехня приносить величезну шкоду, починаючи з того, що заховав щоденник з поганою оцінкою.

Є діти, які бояться говорити правду. Вони думають: «Скажу правду – втрачу друга, кінець дружбі». Але життя спростовує це. Дружба на брехні ніколи не трималася, зовсім навпаки. Багато дітей правильно розуміють критику.

Брехня найчастіше властива людям самолюбним, але слабким і обмеженим. Про те, чи розумна людина, можна судити по тому, наскільки вона правдива. Збрехати –  в будь-якому випадку низько і нерозумно.

Я сподіваюся, що ви так не робите. Адже чесність і правдивість є найважливішими моральними якостями людини з особистою гідністю. Сподіваюсь, що після нашої бесіди ви виберете правильний шлях та будете йти з ним протягом всього життя. До нових зустрічей. 

 

 

doc
Додано
11 березня 2021
Переглядів
1463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку