Етична бесіда " Що означає бути справедливим"

Про матеріал
Матеріал містить в собі етичну бесіду для дітей 7-8 класів з цікавими притчами , вправами та тестом.
Перегляд файлу

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

Кафедра педагогіки та менеджменту освіти

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ»

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

ТЕМА: «ЩО ОЗНАЧАЄ БУТИ СПРАВЕДЛИВИМ» __________________________________________

 

 

 

студентки 3  курсу  МІЕ17Б  групи

факультету фізико-математичного

спеціальності математика

Вороної Кристини Дмитрівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2020

 

Мета заходу: навчити учнів  характеризувати справедливість  як мірило людських

відносин, навчити оцінювати події в навколишньому світі та власному житті з позицій справедливості; наводити приклади різноманітних проявів справедливості; пояснити як пов’язані справедливість і правда  та несумісність справедливості  й

жорстокості та насилля.
 

Завдання заходу:
1. поглибити розуміння сутності понять як «справедливість», «правда», «несправедливість», »лукавство», «цінності», «великодушність»; ознайомити із різними трактуваннями поняття,  проаналізувати дії людей з різними розумінням даного поняття;
2. розвинути почуття захоплення вчинками до людини, яка є справедливою; розвинути почуття зневаги до дій людини яка є не справедливою; розвинути почуття поваги до людей , які говорять правду;
3. формувати власні  оціночні судження , погляди щодо ролі й місця справедливості та правди в житті людини, середовища ; ролі справедливості в своєму житті та в житті інших людей.
4. формувати вміння дотримання принципу справедливості у взаєминах з оточуючими
 

Форма проведення:  етична бесіда
Обладнання і наочність: дошка , крейда. 

Цільова аудиторія: учні 7-8 класів

Попередня підготовка: залучення до проведення заходу учнів , пошук потрібної інформації.



 

Використання практикантом джерела інформації для підготовки заходу:

https://vseosvita.ua/library/so-oznacae-buti-spravedlivim-4320.html
http://eprints.zu.edu.ua/19125/1/навчально-методичні%20рекомендації-постранично.pdf
http://svitlytsia.crimea.ua/index.php?section=article&artID=2118&PHPSESSID=3e19ce6c55f9d724e72bd02e435118bd

Рекомендовані учням джерела інформації:

https://www.living-democracy.com.ua/textbooks/volume-4/students-manual-6/student-handout-30/

 

Хід виховного заходу:
I. Вступна частина:
Сьогодні на нашому заході  ми поговоримо про справедливість; навчимося висловлювати свою думку про важливість дотримання принципу справедливості в повсякденному житті, у взаєминах із людьми; поговоримо про почуття справедливості уміння протистояти перешкодам; про справедливе ставлення до тих людей, що нас оточують.

Учень. (виступає с повідомленням)

Кожна людина в світі прагне щоб  до неї ставилися справедливо. Ми хочемо, щоб наші здібності цінували, щоб наші дії та старання було винагороджено. І ми усвідомлюємо, що за погані вчинки нас хвалити не хто не буде. Десь глибоко у свідомості кожної людини лежить розуміння того, що за добро варто платити добром, а зло має бути покараним. Отак в загальних рисах ми розуміємо поняття справедливість.  Якби все так і було в житті, то людині було  б легко вибирати правильний шлях до своєї мети.

 

Проте в дійсності ми часто стикаємося  з тим, що життя несправедливе. Усі ми різні Комусь пощастиловін від природи гарний та здоровий, а хтось інший ні. І звичайно, йому це видається несправедливим. Хтось важко працює та все одно живе бідно, а хтось здобуває багатство нечесним способом. Часто ми не отримуємо вдячності за добрі вчинкихіба це справедливо?

 Справедливість найближче до «золотого правила»- ставитися до інших так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе . Не треба робити тих речей , які по відношенню до себе ми вважаємо неприйнятними

 

II. Основна частина

   Почнемо з історії:

У Стародавній Греції богиню правосуддя Феміду зображали із зав’язаними очима й із терезами в руці.  Як ви гадаєте чому?  (Відповіді: Терези це давній символ справедливості і міри.  На таких терезах зважували добро і зло , вчинки , здійсненні смертними за життя .А пов’язка на очах Феміди це як символ неупередженості, з мечем і терезами в руках.)

 

І так, давайте я вам зачитаю , афганську казку «Справедливий суддя» й біблійну  притчу про царя Соломона. І поміркуємо разом над питаннями.

 

СПРАВЕДЛИВИЙ СУДДЯ

 

В одного скнари пропав гаманець, у якому було сто золотих. Згаявши

чимало часу на марні пошуки, він пообіцяв винагороду - десять золотих тому,

хто знайде гаманець і поверне гроші. Незабаром у дім скнари прийшов чоловік.

- Візьми свій гаманець, - звернувся він до господаря, - а мені віддай

обіцяне.

- У цьому гаманці було сто десять золотих, а тепер тільки  сто. Десять

монет ти вже взяв собі. Що тобі ще треба?

Пішов тоді чоловік до судді й розказав, як було.

- Чому ти  не відаси чоловікові належне ? – спитав суддя у скнари.

- Таж він уже взяв своє з цього гаманця, - вдавано обурився скнара.

Тоді скнара оглянув ще раз гаманець, зав’язав його і сказав скнарі:

- Якщо у твоєму гаманці було сто десять золотих, а тут лише сто, то це не

Твій гаманець. Йди та пошукай ретельніше свого, а цей віддай  чоловікові. Коли

Знайдеться господар гаманця, він сам поверне його.

 


 ПРИТЧА ПРО ЦАРЯ СОЛОМОНА (3 ТРЕТЬОЇ КНИГИ ЦАРСТВ)

Невдовзі після  того як Соломон став царем, прийшли до нього на суд дві жінки . Вони жили в однім домі, і в кожної було по немовляті. Одна з них уві сні

випадково задавила своє немовля і підклала його іншій жінці, а в тієї взяла собі.

Вранці жінки стали сперечатися: «Жива дитина моя, а мертва твоя», - казала

кожна. Так сперечалися вони і перед царем. Вислухавши  їх, Соломон наказав:

«Принесіть меч». І принесли меч цареві. Соломон сказав: «Розрубайте живу

Дитину навпіл і віддайте половину одній і половину іншій». Одна з жінок при

цих словах вигукнула: «Відайте  їй дитину, але не вбивайте її!». Інша ж,

навпаки, казала: «Рубайте, хай не дістанеться не мені, не їй». Тоді Соломон

сказав: «Не вбивайте дитини, а віддайте її першій жінці: вона її мати».

 


Система взаємопов’язаних запитань:

1.Чи справедливим було рішення царя Соломона? ( Так, адже іншого виходу не було вивести ту жінку яка обдурила на чисту воду, бо лише тільки мати зробить все аби тільки її дитина була жива)
2.Чи справедливим було рішення судді? ( Так справедливим , тому що скнара від жадоби прибавив собі кількість монет ,і для того щоб його вивести на  чисту воду  суддя сказав йди шукай далі свій гаманець

3.Чи можна досягти справедливості, якщо не дотримуватися правди? Чому?( ні , тому що як ти можеш вимагати справедливості якщо ти сам  не говориш правди .Потрібно бути розсудливим і тоді ви зможете бути справедливими )

4.Подумайте над ситуаціями, коли почувалися скривдженими самі або спостерігали , як кривдили інших. (відповіді дітей)
 

   Справедливо ставитися до інших досить складно: адже з позицій моралі ми перші маємо вибачити іншій людині, навіть якщо кривда проти нас з її боку була очевидною. Не робіть іншим того чого б ви не захотіли для себе , будьте добрими то милосердними до інших , любіть їх – і тоді ви зможете бути справедливими. Досягти цього у стосунках з іншими не просто. Зазвичай ми хочемо щоб справедливими були до нас , а вже потім ми самі готові  відповідати взаємністю , справедливості на справедливість. З позицій моралі все добро моє ініціювати  сама людина. «Тож досягти справедливості у відносинах між людьми майже неможливо?» - розчаровано спитає хтось із вас. Насправді відчуття справедливості виявляється у спротиві будь –якій кривді властиве кожній людині.

 

Друге інформаційне повідомлення:

Почитаємо ще одну притчу  « Поле» та поміркуємо разом  над питаннями.

 

ПОЛЕ

 

Один батько залишив своїм синам у спадок поле. Брати його справедливо поділили – навпіл. Один брат був багатий і нежонатий, а другий –бідний і мав купу дітей.

Настали жнива. Не йде сон на очі багатому братові, думки в голову лізуть:

«Я багатий, навіщо мені стільки збіжжя? А мій брат бідний, йому треба

годувати сім’ю».

Устав з ліжка старший брат, пішов на своє поле, взяв кілька снопів і переніс на братове. Тієї ж ночі бідний брат міркував собі так : «Мій брат не моє жінки , ні дітей. Єдине , що може його бодай трохи втішити – це багатство.

Допоможу йому примножити багатство». Він устав, пішов на своє поле, взяв кілька снопів і переніс на братове. Вранці обидва брати потайки дуже дивувалися , що снопів на їхніх полях не поменшало . Те саме діялося наступними ночами. Кожен  переносив своє збіжжя на братове поле, і обидва щоранку дивувалися, що його не меншає. Але однієї ночі , переносячи снопи, брати зустрілися на межі. Вони все зрозуміли, засміялися і радісно обійняли один одного

 

Система взаємопов’язаних запитань:

1.У чому виявилася великодушність у ставленні братів один до одного?( Виявилася у доброму вихованні обох синів їхнім батьком , він навчив їх бути добрими , любити один одного  , бути чесними один з одним , і таким чином виховав в них справедливість

2.Кому легше досягти справедливості у відносинах – добрим , великодушним людям чи тим, хто дбає лише про себе? Чому? ( Звісно легше досягти справедливості у відносинах добрим і великодушним людям  ніж тим хто дбає лише про себе , тому що якщо люди добрі ,і чесні , люблячі до інших людей то і вони у замін отримують теж саме , а ті які думають лише про себе  , то так вони і залишаються самі з собою .  )


 Учитель.  І на останок хочу запропонувати вам цікавий тест перевірити себе « Чи є я справедливим в різних життєвих ситуаціях?» (відповідь так або ні)

1. Вам допомогли заробити гроші. Чи готові ви віддати частину з них тому, хто вам допоміг?
2. Вам повідомили , що ваш друг невтішно відгукувався про вас. Чи позначиться таке повідомлення на вашому ставленні до нього?
3. Якщо сваряться ваші батьки , то намагаєтеся ви їх помирити?
4. Якщо вчитель робить вам заслужене зауваження, то чи погоджуєтеся ви з ним?
5. Якщо у вашій присутності говорять те, з чим ви не згодні , то чи підтримуєте ви сказане?
6.Кидаєте ви гру, коли починаєте програвати?
7. Якщо ви впевнені у своїй правоті , то вислухаєте ви того, хто з вами не згоден?
8. Чи намагаєтеся ви відплатити за нанесену раніше образу?
9. Підсміюєтеся ви над ким-небудь , щоб розвеселити оточуючих?
10. Якщо вам приписують чужі заслуги, то чи погоджуєтеся ви з цим?
Ключ до тесту:
Зараховано собі по одному балу за відповідь «ТАК» на питання 1,3,4,7 і за відповідь «НІ» на питання 2,5,6,8,9,10.
8 балів і більше. Ви досить справедливі , і люди, мабуть, відчувають це. Вони не будуть чіплятися до вас з плітками і пустими звинуваченнями на адресу тих, хто поруч,- це марно. Ви можете бути хорошим суддею або прокурором. Хотілося б застерегти від категоричності в вираженні своєї думки . Це часто відштовхує хороших людей. Будь-яку думку потрібно висловлювати так, щоб воно не було сприйнято як повчання або єдина істина.
Від 3 до 8 балів. Ваша справедливість – справа випадку. Для одних ви справедливі , а для інших- не дуже. Є небезпека стати «флюгером». Так називають людей, які повертаються в ту сторону, в яку «дме вітер». Постарайтеся не ділити людей на «своїх» і «чужих». Від цього програєте, перш за все, ви: люди , які можливо, потрібні вам більше за інших , пройдуть повз.
Менше 3 балів. Ви дуже несправедлива людина. Багато оточуючих вас людей впевнені, що до вас звертатися зі своїми потребами марно: ви можете «порадити» не те, що потрібно і корисно людині, а те, що вигідно вам. А вам може бути вигідно все , що не вигідно іншим. Будьте справедливі до людей, і вони будуть частіше допомагати вам.

 

 

III. Заключна частина
 

( Виконання спільного завдання за результатами бесіди)

 Учитель пропонує учням розглянути плакат і дати визначення «справедливий» і «несправедливий».
-ставиться до всіх однаково;
-ставиться добре лише до себе;
-добрий ;
-щирий;
-люблячий;
-мудрий;
-великодушний;
-жадний;
-чесний;
-брехливий;
-розсудливість;
-непідкупний;
-ділить нарівно між усіма;
-ділить нечесно ;
-діє за власною вигодою;
-злий;
-діє за правилами;
-чемний;

-жадібний;
-бере хабарі;

-дружелюбний;

(Відповіді учнів.  Справедливий : ставиться до всіх однаково, діє за правилами, правдивий, непідкупний, ділить  нарівно між усіма, добрий, щирий, люблячий, мудрий, великодушний, чесний, розсудливий ,чемний , дружелюбний, непідкупний. Несправедливий : ставиться добре лише до себе, діє за власною вигодою, брехливий ,бере хабарі, ділить нечесно, злий, жадібний, бере хабарі)

Учитель. Які якості допоможуть нам бути справедливими? (відповіді учнів: чесність, щирість , великодушність, добро , любов, правда)

Які висновки ми можемо зробити? «Що означає бути справедливим»?
Бути справедливим означає бути доброю, чесною, милосердною, люблячою людиною , розсудливою, адже тільки такі люди заслуговують справедливість

Пам’ятайте , що добро породжує добро, а зло породжує зло. Протистояти злому вчинку можна добром. Справедливість – це те, що шукають усі люди. Справедливість – це коли кожен отримує по своїм заслугам. Прагнути справедливості- це природньо. Справедливість дарує людям впевненість та почуття любові до інших, а коли людина постійно на своєму шляху зустрічає лише одну несправедливість, то вона озлоблюється на навколишній світ.

 Та все таки найголовніший принцип етики – це «золоте» правило моральності. «Як ти хочеш , щоб ставились до тебе , так і ти стався до людей».

docx
Додано
12 травня 2020
Переглядів
5336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку