ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ
ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
ТЕМА: ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ – КРОК ДО ДОРОСЛОСТІ
Студентки ІІІ курсу групи МІ18Б
Фізико-математичного факультету
Спеціальності Математика та Інформатика
П’ятигори Марії Валеріївни
Кропивницький – 2021
Мета заходу: Формування почуття відповідальності за власні вчинки й слова як необхідної умови гармонійних відносин з ровесниками та дорослими; розвивати єдність моральної свідомості та поведінки учнів, виховувати соціальну компетентність учнів.
Завдання заходу:
Форма проведення: Етична бесіда.
Обладнання і наочність: Дошка та крейда, аркуші паперу, фломастери.
Хід виховного заходу
І. Вступна частина
(Розкласти аркуші паперу поділені на 3 стовпчика. Заповняти разом з учнями.)
«Життя прожити не річку перейти" – стверджує народна мудрість. І з цим важко не погодитися. Щодня, з народження, з нами трапляються різноманітні життєві ситуації, як заплановані так і стихійні взаємодії із близькими, знайомими і незнайомими людьми.
Чим же відрізняється поведінка дитини й дорослої людини в цих щоденних ситуаціях? (Учні викликаються на діалог ,в якому висвітлюються моменти, в яких діти відрізняються від дорослих. Підводити учнів до поняття «відповідальність»)
Ви назвали багато прикладів різниці між поведінкою дитини і дорослою людиною. Сьогодні ми поговоримо про одне із головних таких явищ як почуття відповідальності. Коли ви були немовлятами, то повністю залежали від інших людей. Тепер ви дорослі і несете самі відповідальність за свої вчинки.
ІІ. Основна частина
На дошці написати слово «відповідальність».
Як ви розумієте слово «відповідальність»? (Учні пояснюють, своє розуміння відповідальносі. Відповіді записують у колонку під назвою «Відповідальність».)
Ситуація для обговорення: Нещодавно один з учнів старших класів мав забрати свою сестричку Оленку із дитячого садочка. Батьки перший раз його про це попросили, бо вважали його відповідальним. Але він затримався в школі і нікому не сказав, що не зможе її забрати. Дівчинка довго чекала свого брата поки вихователі не зателефонували батькам, щоб ті забрали Оленку.
Як ви вважаєте чому так сталось? Із-за необачності батьків чи через невідповідальність хлопця? Чому? (Учні викликаються на діалог , в якому йде обговорення безвідповідальності хлопця.)
Ситуація для обговорення: Була така ситуація, коли в класі троє подружок, хотіли піти з останього уроку, але лише Христина залишилась в школі. Дівчат тоді сварили і вони образились на те, що Христині нічого не сказали бо вона не пішла з ними.
На вашу думку Христина правильно зробила, що не пішла с подругами і як це її характеризує? (Учні викликаються на діалог)
А тепер ми утворимо групи і в них обговоримо конкретні приклади поведінки, що виявляють вашу відповідальність. Це можуть бути приклади з вашого шкільного життя, допомога батькам і тд. Протягом 5-ти хвилин складіть список ваших відповідальних вчинків на аркушах паперу (роздаю аркуші), виберіть «секретарів» вашої групи, які запишуть ваші вчинки і потім зачитають їх для усього класу.
(Учні зачитують свої відповідальні вчинки)
На дошці написати слово « відповідальні вчинки».
Отже, що ж означає «Відповідальний вчинок»? (Учні пояснюють, своє розуміння слова «відповідальний вчинок». Відповіді записують у колонку під назвою «Відповідальний вчинок».)
Ми з вами зазначали, що дорослу людину відрізняє відповідальність. І коли ви відповідальні, то виконувати обов’язки перед собою, а також родиною, товаришами і просто знайомими людьми буде легше. Але часто люди намагаються уникнути відповідальності та різних обов’язків, знаходячи різні відмовки та причини.
Чи згодні ви, що у людини є певні обов’язки, до яких треба ставитись відповідально? (Вислухати відповіді учнів, корегувати і схиляти до того, що у людини є певні обов’язки.)
Намалювати на дошці коло.
Зараз ми розділимо намальоване коло на 5 частин. Такий самий малюнок зробіть у 3-тій колонці вашого аркуша. І разом будемо його заповнювати.
Як ви гадаєте у яких сферах ми несемо відповідальність за виконання своїх обов’язків? (При необхідності підводимо до таких сфер відповідальності: фізична, інтелектуальна, емоційна, соціальна. Учні записують у коло)
Підводки при необхідності:
Ваші думки є дуже слушними. Давайте узагальнимо їх і разом запишимо під нашим колом поради, як розвивати нашу з вами відповідальність перед обов’язками у кожній із сфер нашої життєдіяльності.
Фізична сфера: відпочивай та займайся спортом без нагадувань; веди активний образ життя.
Інтелектуальна сфера: працюй над собой, читай, навчайся; з метою задовольнити свою допитливість поглиблено вивчай тему, яка тебе цікавить.
Емоційна сфера: коли поганий настрій, не ображай інших; з вдячністю сприймай похвалу і компліменти.
Соціальна сфера: визнавай свої помилки і проси пробачення; уважно слухай розповідь чи пояснення інших людей.
Духовна сфера: спілкуйся з батьками, розпитуй їх про їх переконання.
(На дошці написати «Хто я: рибка чи листок?»)
Уявімо собі, що одного дня рибка плаваючи в річці, помітить зірваний вітром листок, що пропливає над нею. І рибка, і листок обоє пливуть у воді, але що все таки суттєво відрізняє їх у їхньому плаванні? (Вислухати відповіді. Корегувати і підводити до того, що треба вміти обирати свої шляхи вирішення тих чи інших ситуацій. )
Ось так і ви можете прожити свої молоді роки активно, як «рибка», або ж пасивно, як самотній листочок. Листки просто пливуть за течією, у них немає вибору, і вони завжди залишаються там, куди їх приб’є хвиля.
9. Ким ви хочете бути? Листком чи рибкою? (Вислухати відповіді, та корегувати до думки, що бути самостійним та відповідальним краще і корисніше для самого себе.)
10. Чи згодні ви, що приймаючи свої власні рішення можна досягти своїх цілей? (Вислухати відповіді, корегувати.)
Підготовленні приклади, підводи для корегування ймовірних думок
Можливі запитання/відповіді учнів:
1. Якщо принцип відповідальності каже «Я несу відповідальність за усі свої вчинки», то для чого мені батьківські поради?
Відповідь: Незважаючи на те, що ти несеш особисту відповідальність за своє життя та свої вчинки, вони також тримають над тобою «парасольку» власної відповідальності. Батьківська відповідальність є для вас додатковим захистом. І, до речі, накладає і на вас певні обов’язки перед батьками.
2.Я відчуваю, що вже можу взяти на себе відповідальність більше, ніж вважають мої батьки. Як мені це їм довести?
Відповідь: Це буває нелегко. Найкращий спосіб – постійно їм показувати, що ти з відповідальністю ставишся до своїх сьогоднішніх шкільних та домашніх обов’язків. Це треба робити не час від часу, а постійно, щоб довести своїм батькам свою готовність брати на себе більше відповідальності.
3. Я вважаю, що у людини немає взагалі обов’язків ні перед ким.
Відповідь: Де в чому я з тобою згодна. Але чи ти не відчуваєш вдячності і якогось обов’язку перед батьками? Якщо ти хочеш гарного ставлення оточуючих до себе, щоб тебе слухали та поважали твої думки, треба йти на компроміси та виконувати такі ж обов’язки і перед іншими.
4. Ми не несемо відповідальності за свої вчинки, адже на нас впливають якісь інші фактори життя.
Відповідь: Так, дійсно на нас завжди будуть впливати ті чи інші фактори життя. Але за свій вибір, свій вчинок ми все одно несемо відповідальність. Наприклад, коли хтось пішов з уроку і кличе тебе з собою, то ти обираєш, чи залишитись і отримати нові знання, чи потім ходити і боятися, що дізнаються батьки, зроблять догану і таке інше. Ти несеш відповідальність не лише за свій вибір, а й за те, що може статися потім.
5. Я хочу бути «листком» та плисти за течією.
Відповідь: Нічого поганого в цьому немає. Та чи будеш ти жити своїм життям? Адже, коли ти сам вирішуєш, що і коли тобі робити, куди тобі хочеться піти, а куди ні, то це ж краще? Коли ти сам керуєш своїм життям, то тебе ніхто не змусить робити те, чого ти не хочеш. Наприклад, візьмемо вибір вашої професії. Якщо ти листочок, то за тебе вирішують наприклад батьки. Ти йдеш вчитися на професію, яка тобі не цікава, потім працюєш все життя на ній і не отримуєш ніякого задоволення, втрачаєш зацікавленість до всього, що тебе оточує. А якби ти обирав сам свою професію згідно до своїх інтересів, то й вчитися було веселіше і цікавіше, доросле життя приносило би тобі більше радості та й час був би для улюблених справ.
6. Не завжди приймаючи свої рішення, можна досягти цілей. Адже вони можуть не допомагати у досягненні цілей.
Відповідь: Дійсно, інколи наше рішення не допомагає у досягнені цілей. Але це навчає нас як треба діяти у майбутньому, що краще робити, а що краще оминати у досягнені мрії. Тож, краще робити власний вибір в той чи іншій ситуації, слухати своє Я і вчитися на своїх помилках.
ІІІ. Заключна частина
Брати на себе відповідальність – нелегка робота, подібно як нелегко плисти рибці проти течії. Але якщо цього не робити, то тоді можна потрапити у повну залежність від інших людей, і вже вони контролюватимуть усі обставини, усі рішення вашого життя.
Якщо ж ви вирішили стати активними творцями свого майбутнього, тоді вирішуйте як краще вам керувати своїми вчинками, які краще вам обрати шляхи вирішення тих чи інших ситуацій.
До кінця тижня записуйте свої відповідальні та не відповідальні вчинки, зробіть аналіз своїх дій, та самі оберіть шлях вирішення проблем, які виникнуть під час цих самих ситуацій.