Казка "Хлопчик-Зірка". Еволюція образу головного героя. Шлях до відродження душі головного героя. Символічний зміст назви казки

Про матеріал

Урок за казкою О.Уайльда "Хлопчик-Зірка" для 5 класу. Містить розгорнутий план-конспект

Перегляд файлу

Тема: Еволюція образу головного героя. Шлях до відродження душі    головного героя. Символічний зміст назви казки

Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-зірка», сприяти усвідомленню учнями символічного змісту назви казки, простежити шлях еволюції Хлопчика-зірки; розвивати вміння характеризувати  персонаж, узагальнювати    прочитане, роботи висновки; виховати повагу до загальнолюдських моральних цінностей та норм поведінки.

Обладнання: портрет письменника, презентація «Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка», відео «Загадковий космос», мультимедійна дошка.

Т.Л.: літературна казка, художній образ, антитеза, еволюція.

Тип уроку: поглибленої роботи над твором.

Очікувані результати: учні вміють характеризувати героя літературного твору, узагальнювати, робити висновки,  формулювати головну думку твору; розуміють значення любові в житті людини.

   

Хід уроку

 

Епіграф: Гляди не забудь: Людиною будь!

                                                                             Народна мудрість.

 

 

 

І. Організаційний момент. 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Літературний диктант «Так» чи «Ні»

  1. Коли Дроворуби йшли додому через ліс, їх обступили звірі, вимагали теплий одяг для себе (Ні)
  2. Дроворуби знайшли загорнуту в золотий плащ дитину (Так)
  3. Дружина Дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх (Ні)
  4. Красивий Хлопчик-зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним (Так)
  5. Хлопчик-зірка запропонував прогнати брудну жебрачку із села (Так)
  6. Коли Хлопчик-зірка став потворним, друзі його підтримали й пообіцяли допомогти розшукати матір (Ні)
  7. Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун (Так)
  8. Усі звірі, бачачи, що Хлопчик-зірка став добрим і дуже страждає,почали шукати для нього монети (Ні)
  9. Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою (Так)

Отже , я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя

ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.

Казку полюбляють всі і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»

Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».

 ( запис дати, теми та епіграфа  уроку)

V. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

1.Перегляд відео «Загадковий космос».( на його фоні слова вчителя)

Погляньте на це загадкове небо. Воно приваблює, манить, надихає…

Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна символіка кваліфікувала « зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей».

Як не згаснути , живучі на землі. Як залишити по собі слід , про який будуть згадувати інші..

Що найголовніше у житті… Про це піде мова на нашому уроці.

2. Робота з епіграфом.

- Прочитайте і поясніть значення прислів’я, що є епіграфом до нашого уроку.

VІ. Сприйняття нового матеріалу.

1.Робота над образом Хлопчика-зірки ( на екрані слайд із зображенням Хлопчика - зірки)

- Бесіда з учнями:

  • Як Хлопчика-зірка з’явився на землі? А чому саме він впав з неба?
  • Хлопчик-зірка ріс й виховувався вкупі з дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався разом з ними. Чому став іншим?
  • Зачитайте портрет героя. Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя? Чому завжди йде порівняння з квіткою «нарцис?(бо у перен. значенні нарцис - самозакохана, егоїстична, байдужа до інших людина)
  • Про які риси характеру говорить перша зустріч хлопчика з матір’ю?
  • Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому?
  • Чому зникла врода хлопчика?
  • Чому з гарної квітки хлопчик перетворився на бридку жабу?
  • Чому всі відвернулися від Хлопчика-зірки?
  • Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»).

Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

  • Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері?( пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав,  дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )
  • Хто і коли продав у рабство Хлопчика-зірку?
  • Ким був дідуган, що купив хлопчика?
  • За що покарав  чаклун його?
  • Що спонукало хлопчика допомогти Зайченяті?
  • Чому відбулося нове перетворення, коли хлопчик зустрівся з батьками?
  • Перекажіть зустріч Хлопчика-зірки з батьками та його правління.
  • Чому казка має таку назву? (Зіркова хвороба, впав із неба).

2. Фізхвилинка:

Встаньте, діти,посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

3.Інтерактивна вправа «Сонечко» . Робота в парах

Схарактеризуйте головного героя -  до перетворення (дівчата):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Після перетворення (хлопці):

 

  • Добрий

 

  • Милосердний

 

  • Витривалий

 

  • Мужній

 

  • Чутливий

 

  • Справедливий

 

  • Терплячий

 

  • Самовідданий

 

  • Щирий

 

  • Безкорисливий

4.  Проблемне запитання:

  • Чому так склалися стосунки Хлопчика-зірки й дітей?
  • Чи можуть бути такими стосунки між нинішніми школярами?

5.Міні-диспут:

- Які думки та почуття у вас викликає образ Хлопчика-зірки?

- Чи можна пробачити його негідні вчинки за його красу?

- Як відбувається еволюція (розвиток) образу головного героя? (Від краси зовнішньої до потворності й краси внутрішньої та краси зовнішньої і внутрішньої)

- Який шлях пройшов головний герой, щоб відбулося відродження його душі?

6.Т.Л. Літературна казка, художній образ. Назвіть приклади використання антитези в казці .                        

(багатий – бідний, красивий – потворний, жорстокий – милосердний)

VІІ. Підбиття підсумків уроку (на слайді).

1. Робота з епіграфом.

- Як ви вважаєте, чи вдало я підібрала епіграф до сьогоднішнього уроку? Чому?

2. Підсумкова бесіда:

- Визначте тему, ідею казки. (Будь добрим, милосердним, і добро повернеться до тебе. До старших, до близьких потрібно ставитися з повагою, із вдячністю за їх піклування. Злі вчинки не залишаються безкарні.)

- Опишіть вади героя казки, використовуючи цитати з твору?

- Яке враження на вас справила казка?

-  Що казкове, а що реальне в казці?

- Що означають слова: «Чини з людьми так, як ти хотів би, що вони чинили з тобою?»

3. Вчитель

О. Уайльд сказав дуже мудрі слова: «Благо, що дарує нам мистецтво, не в тому, чому ми в ньому навчились, а в тому, якими ми завдяки йому стаємо…» .

Я сподіваюся, що  ви зробили із твору «Хлопчик-зірка» правильні висновки і все життя будете пам’ятати  слова В. Симоненка:

     «Можна вибрать друга і по духу брата,

        Та не можна рідну матір вибирати»

VІІІ. Оцінювання і коментування оцінок.

ІХ. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи (літературні казки);  дібрати прислів’я, які відображають ідею казки.

 

doc
Додано
16 вересня 2022
Переглядів
2688
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку