Художній світ твору 7 клас

Про матеріал
Урок у 7 класі на тему "Художній світ твору та реальний світ життя", містить презентацію
Перегляд файлу

Тема: Художній світ твору та реальний світ життя.

Мета: поглибити поняття про художню літературу як особливу форму свідомості; формувати уявлення учнів про головний об’єкт зображення у творах мистецтва слова; розвивати художню уяву, фантазію, вміння вдумливо читати; виховувати читацькі інтереси та здібності, естетичний смак.

Обладнання: додаток №2 (8 слайдів): прислів’я про книги, репродукція картини Ж. О. Фрагунара "Дівчина, що читає", ілюстрації до творів, що вивчатимуться у 7 класі, схема для співставлення світу реального та художнього.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

Епіграф:

Книга – золотий рудник знань.

Народне прислів’я

(Слайд 1).

І. Оголошення теми  та мети уроку. (Слайд 2).

ІІ. Актуалізація знань. (Слайд 3).

  • Прочитайте прислів’я та приказки про книги. Доповніть своїми прислів’ями.
  • Яка думка об’єднує ці прислів’я?
  • Яку роль відіграє книга в житті людини?
  • Назвіть автора, чиї твори вам подобаються найбільше
  • .Що нового ви дізналися із прочитаних творів?
  • Розкажіть про твір, який вам найбільше сподобався. (Учні розповідають про прочитані влітку твори, використовуючи намальовані ілюстрації або зачитують написані відгуки на прочитану книгу.)

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

Ви познайомилися з чудовими творами, які розкривають різні грані життя, знайомлять з різними героями, розповідають про різні часи і епохи.

 Світ книги настільки захоплюючий, що часом ми забуваємо про реальність, цілком поринаючи у вигадані дивовижні події,  які розгортаються на сторінках твору. І тоді перестає існувати все навколо, а є тільки книга, її автор і ти – читач . Напевне, саме таку мить вдалося передати французькому художнику Жану Оноре Фрагонару на картині "Дівчина, що читає".

(Слайд 4).

 1. Робота з ілюстрацією.

  • Подивіться цю на картину. Що ви можете сказати про дівчину?
  • Яким є її обличчя?
  • Як ви гадаєте, чи зацікавлена вона тим, про що читає?
  • Чому нам цікаво читати книги?
  • З яких книг, крім художніх, ми дізнаємося про життя, людину, суспільство? (Інформацію про навколишній світ ми можемо знайти в наукових, історичних, документальних матеріалах.)
  • Чим відрізняються художні книги від наукових, історичних? (Наукові книги подають нам інформацію об’єктивну, основану на  наукових фактах, а художня література відображає життя через призму поглядів письменника, в ній завжди є вигадка.)
  • Поміркуйте, що або хто є головним об’єктом зображення в літературі. Обґрунтуйте свої міркування.

 2. Слово вчителя. (Слайд 5). Прочитайте визначення художньої літератури.

  • Як ви гадаєте, які слова в ньому є ключовими? (Література -  мистецтво слова.)

 Художня література відбиває найрізноманітніші прояви життя людей, суспільства і природи. Справжній письменник глибоко вивчає дійсність, проникає в закони розвитку окремої людини, усієї нації, людства, всесвіту. У такого митця-дослідника виникає власне розуміння змісту і сенсу людського життя, прекрасного і огидного в ньому, розумного і недоцільного, людського і антигуманного. Тобто створюється певний ідеал людини, суспільства, дійсності.

 Слід пам’ятати, що письменник не просто відтворює дійсність. Він створює її у світлі тих суспільних ідеалів, які відстоює, за які бореться, прагне створити.

 При всій конкретності зображення людини в літературі воно має умовний характер, тому що письменник зображує не ту чи іншу особистість, яку він зустрічав у житті, а відбирає характерні для даного типу риси, підсилює те, що для художника є найбільш вагомим. Читач розуміє, що саме такої людини в  житті не існує, але могла існувати.

 Для того, щоб краще зрозуміти це, розглянемо схему. (Слайд 6).

 

 Уявімо собі перебіг життя у вигляді лінії, і в цьому життєвому потоці "автора", що пише твір. Зверніть увагу, що лінії "життя" й "твір" не збігаються. Вони паралельні, отже не перетинаються. Водночас вони дзеркально протилежні.

  •        Чи можна вважати , що життя відбивається у творі, мов у дзеркалі?

 Так, відбивається, але тільки через особистість автора. Якщо твір і можна вважати дзеркалом, то тільки чарівним, в якому не завжди можна розпізнати реальність.  Але, навіть, коли збігаються події і все впізнаване, то й тоді ми говоримо про особливий світ – світ художнього твору, "художню реальність", світ, який живе за своїми законами мистецтва.

В цьому світі існують свої герої. І це не обов’язково люди. Усе, що є у творі – це художні образи, створені автором у слові й через слово. Саме слово – той універсальний, тонкий, але й могутній інструмент, яким автор і творить прекрасний світ мистецтва.

  •                          Чи можливе життя твору без читача?

 Тривале життя твору залежить не тільки від таланту письменника. Якщо не буде читача, твір приречений на забуття й духовну смерть. Саме через читача твір входить у життя.

ІІІ. Робота з підручником.

 Прочитати статтю підручника. Скласти до неї план. (Слайд 7).

ІV Підсумкова бесіда.

  • Що таке література?
  • Що є головним предметом зображення в літературі ?
  • Як ви розумієте умовний характер зображення в літературі?
  • Назвіть засоби виразності у творі.

(Слайд 8).

V. Домашнє завдання.

  1. Прочитати билини "Ілля Муромець та Соловей Розбійник", "Ілля Муромець і Калин-цар".
  2. Підготувати повідомлення "Культура Київської Русі", "Архітектура, іконопис та рукописні кодекси Київської Русі", "Билинні богатирі".

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Книга вчить, як на світі жить. Одна мудра книга краща від найбільшого багатства. Книга – твій друг, без неї як без рук. Книга – золотий рудник знань. Будеш книги читати – будеш усе знати. Прочитайте прислів'я . Зачитайте ті, які знайшли ви .

Номер слайду 3

Микола Гоголь

Номер слайду 4

Фрагонар «Дівчина, що читає» Що ви можете сказати про дівчину? Яким є її обличчя? Як ви гадаєте, чи зацікавлена вона тим, про що читає? Чому нам цікаво читати книги? З яких книг, крім художніх, ми дізнаємося про життя, людину, суспільство?

Номер слайду 5

Художня література - вид мистецтва, що відображає життя за допомогою слова писемного чи усного. В центрі літератури (як і мистецтва в цілому) стоїть зображення людини в усіх проявах її матеріального та духовного життя.

Номер слайду 6

життя автор твір читач Чи можна вважати, що життя відбивається у творі, мов у дзеркалі? Чи можливе життя твору без читача?

Номер слайду 7

- Що таке література? - Що є головним предметом зображення в літературі ? - Як ви розумієте умовний характер зображення в літературі? - Назвіть засоби виразності у творі.

Номер слайду 8

1. Прочитати билини «Ілля Муромець та Соловей Розбійник», «Ілля Муромець і Калин-цар» 2. Підготувати повідомлення «Культура Київської Русі», «Архітектура, іконопис та рукописні кодекси Київської Русі», «Билинні богатирі»

zip
Додано
20 вересня 2022
Переглядів
886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку