Тема. Езоп – легендарний байкар. Особливості змісту та будови байок Езопа.
Мета: закріпити знання учнів про байку, її складові; познайомити з особистістю і творчістю Езопа; розкрити значення поняття «езопова мова»; формувати навички аналізу творів Езопа; розвивати логічне мислення, навички виразного читання, зв’язного мовлення; сприяти вихованню морально- етичних чеснот
Обладнання: репродукція картини Д. Веласкеса «Езоп»; виставка книжок з байками Езопа.
Основні поняття: байка, алегорія, мораль, езопова мова, персоніфікація.
Тип уроку: нестандартний урок
ХІД УРОКУ
Сміючись, говорити правду
Античний афоризм
І. Організаційний момент
Діти, сьогодні ми з вами помандруємо в далекі часи. І розпочнеться ця мандрівка з ... визначення , яке ж місце для людини посідає сміх.
“Оце я собі думаю; що треба, щоб мати право з людини посміятися, покепкувати, навіть насміятися, із своєї, рідної людини?..
Треба – любити людину. Більше, ніж самого себе.
Тоді тільки ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися… із себе, із своїх якихось хиб, недоліків. І буде такий дружній, такий хороший сміх… Той сміх, що не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує… Сміх, спрямований проти різноманітних вад та поганих звичок людей.”
(Остап Вишня. Думи мої, думи мої)
Слово вчителя
У сиву давнину людство мало великі потаємні знання та втратило їх через свою зухвалість, гордість і недолугість.
Відголоски цих знань залишилися у найдавніших книгах людства. Так з`явилися міфи, перекази, казки, прислів`я і байки.
- На вашу думку про який жанр літератури зараз на уроці йтиме мова?“
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання до бесіди.
- Що таке байка? (Байка – це коротке оповідання, найчастіше у віршованій формі, переважно сатиричного характеру).
Байка- це твір, де діють ніби казкові герої, хоч вони не такі вже й казкові- хіба не існують насправді лисиця, віл, жаба, вовк, козеня виноград?
- Що ж тоді тут казкового?
- Які моменти байки вказують на те, що перед нами не просто казки?
Зверніть увагу на ситуації- чи трапляються такі ситуації серед звірів?(Це життєві ситуації людей).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку (учні роблять записи у зошитах).
Науково- дослідницьке завдання
Слово учителя
Уявіть себе в ролі дослідника, якому необхідно з`ясувати, у чому відмінність байки від інших видів поезії. Що в байці є такого, чого ви не зустрінете в інших поетичних творах?
( Учні прослуховують будь- який вірш)
(Байка має висновок на початку або в кінці твору.) Це мораль.
Г. Сковорода називав мораль «силою» байки, адже в кількох рядках моралі зосереджена основна ідея твору, тобто міститься основний удар- сила.
- На які частини поділяють байку? (Оповідна частина і мораль).
- Що таке мораль? (Мораль – повчальний висновок у байці).
Сьогодні ми поринемо в світ античної байки. Та спочатку познайомимося з відомим античним байкарем Езопом, людиною, що вперше мудрі поради давала без суворості, прикрашені сміхом.
ІV. Вивчення нового матеріалу
(Індивідуальне домашнє завдання одного з учнів)
Жив Езоп у Стародавній Греції, приблизно в VII- VI ст.. до н.е. Про нього майже не збереглося достовірних відомостей. За переказами він був не греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, що вважав себе вченим- філософом, а насправді був обмеженою людиною.
З оповідей Езоп постає негарним на вигляд: у нього було велике черево, здорова голова, а на спині- горб. Але цей бридкий раб відзначався неабияким розумом. Про його мудрість складали легенди. Ось одна з них.
Господар Езопа відправив його на базар з дорученням принести йому найдорожчу річ. Раб повернувся додому з язиком.Езоп пояснив господарю: « Язик- могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик- найдорожча річ». Через деякий час Ксанф знову відправив Езопа на базар і наказав на цей раз принести найдешевшу річ. Езоп знову приніс язика і так пояснив свій вибір: «Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, призводити до розчарування. Тому це- найдешевша річ».
Езоп умів слухати людей, співчувати їм. Він був розумніший за своїх сучасників, а щоб вони могли скористатися його розумом, повчав їх байками. Пізніше Езоп здобув волю і став радником східного царя Креза, як ніхто інший, мудрець розумів душу приниженої людини. Але люди поставилися до нього жорстоко. Його засудили у Дельфах, несправедливо звинувативши у крадіжці золотого кубка із храму Аполонна, і вбили, скинувши з високої скелі у безодню…
(репродукція картини Д. Веласкеса)
Перед вами репродукція портрета Езопа, - робота відомого іспанського художника XVIIст.Д. Веласкеса. Ми бачимо зовсім не потворного раба Езопа, а незалежну, сповнену гідності людину. Він трішки задумливий, спокоєм світяться його розумні очі. Чому так? Тому що художник знав: цей потворний байкар визначався неабияким розумом та мудрістю, і слава його була величезною.
З іменем Езопа нерозривно пов’язане становлення байки. Віршовані байки, як самостійний жанр, відомі в Грецькій літературі з часів Архілоха. Езопу приписують цілий збірник байок (їх - 426), написаних прозою. Склад цього збірника дуже строкатий: поряд з добре відомими сюжетами, трапляються й анекдоти, що належать до найрізноманітніших епох. Серед байок, які приписують Езопу, є чимало вже знайомих нам («Вовк і Ягня», «Жаба і Віл», «Кінь та Осел», «Вовк і Журавель», «Крук і Лисиця» тощо
Байки Езопа вирізняються надзвичайною простотою, лаконічністю і словесною економністю сюжету та моралі.
3.Читання та аналіз байок Езопа:
А) «Крук і Лисиця» (Виразне читання байки)
- Про що в ній розповідається?
- Хто її герої (образи)?
- Яка мораль байки? У яких словах виражається? Що засуджує автор?
- Який тип людини змальовано в образі Крука?
- Знайдіть у байці зав`язку, розвиток дії, кульмінацію.
- На чиєму боці авторські симпатії? А ваші?
Будова байки: оповідна частина (зав’язка, розвиток дії, кульмінація) та повчальна (мораль – нерозумних людей можна вмовити виконати будь-що).
Записати в зошитах:
(Мораль: нерозумного можна вмовити до будь- чого. Засуджуються: лукавство, нещирість, дурість, нерозважливість).
Б) «Мурашка і Цикада»
- Чому саме найменших комах зображує Езоп в образі трударів?
- Хто представлений в образі Цикади? Чому вона страждає?
- Яке ваше ставлення до Мурахи і Цикади?
Записи в зошитах:
(Мораль: не можна у житті бути безтурботним і не дбати про майбутнє. Засуджуються: лінощі, безпорадність, легковажне ставлення до життя)
В) «Вовк і Ягня»
- Дайте характеристику героям байки.
- Що вони символізують?
Записи в зошитах:
(Мораль: навіть справедливий захист не має сили проти тих, хто заповзявся чинити кривду.
Засуджуються: зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабська покірність)
4.Порівняльний аналіз вивчених байок.
Знайдіть риси, що є спільними для усіх байок Езопа. (Всі написані прозою;одинакові за будовою: спочатку оповідь, а потім – мораль. Обмежена кількістю героїв. Присутня алегорія).
5. Висновок
Персоніфікація (уособлення)- художній прийом перенесення властивостей людини на тварин, рослин, предмети.
Алегорія- відображення одного предмета через інший.
Саме Езоп вперше в своїх байках застосував алегоричну мову, яку й називають езоповою мовою
Езопова мова- замаскований спосіб думок з натяками, недомовками, задля уникнення будь- яких заборон.
Мова байок Езопа завжди проста. Він застосовував живу розмовну мову, тому байки його були зрозумілі всім.
V. Підсумок уроку
Рефлексія
- З якими героями ми зустрілися у цих байках?
- Чи можна твердити, що ці твори лише про тварин, комах? Якщо ні, то чому?
- Що таке байка? Як ви розумієте слово «алегорія»?
VI. Домашнє завдання:
- Прочитати статтю підручника про байку; повторити поняття «байка», «алегорія», «мораль», «езопова мова».
- Виразне читання байок Езопа; підготувати детальний переказ однієї з них.