Езоп- легендарний байкар. Особливості змісту та байок Езопа

Про матеріал
Закріпити знання учнів про байку, її складові; познайомити з особистістю і творчістю Езопа; розкрити значення поняття «езопова мова»; формувати навички аналізу творів Езопа; розвивати логічне мислення, навички виразного читання, зв’язного мовлення; сприяти вихованню морально- етичних чеснот
Перегляд файлу

Тема.  Езоп – легендарний байкар.  Особливості змісту та будови байок Езопа.

Мета: закріпити знання учнів про байку, її складові; познайомити з особистістю і творчістю Езопа; розкрити значення поняття «езопова мова»; формувати навички аналізу творів Езопа; розвивати логічне мислення, навички виразного читання, зв’язного мовлення; сприяти вихованню морально- етичних чеснот

Обладнання: репродукція картини Д. Веласкеса «Езоп»; виставка книжок з байками Езопа.

Основні поняття: байка, алегорія, мораль, езопова мова, персоніфікація.

Тип уроку: нестандартний урок

 

                                           ХІД УРОКУ

                                                                 Сміючись, говорити правду

                                                                      Античний афоризм

І. Організаційний момент

Діти, сьогодні ми з вами помандруємо  в далекі часи. І розпочнеться ця мандрівка з ... визначення , яке ж місце для людини посідає сміх.

“Оце я собі думаю; що треба, щоб мати право з людини посміятися, покепкувати, навіть насміятися, із своєї, рідної людини?..

Треба – любити людину. Більше, ніж самого себе.

Тоді тільки ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися… із себе, із своїх якихось хиб, недоліків. І буде такий дружній, такий хороший сміх… Той сміх, що не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує… Сміх, спрямований проти різноманітних вад та поганих звичок людей.”

                                                                  (Остап Вишня. Думи мої, думи мої)

Слово вчителя

У сиву давнину людство мало великі потаємні знання та втратило їх через свою зухвалість, гордість і недолугість.

Відголоски цих знань залишилися у найдавніших книгах людства. Так з`явилися міфи, перекази, казки, прислів`я і байки.

- На вашу думку про який жанр літератури  зараз на уроці  йтиме мова?“

ІІ. Актуалізація опорних знань

Запитання до бесіди.

- Що таке байка? (Байка – це коротке оповідання, найчастіше у віршованій формі, переважно сатиричного характеру).

Байка- це твір, де діють ніби казкові герої, хоч вони не такі вже й казкові- хіба не існують насправді лисиця, віл, жаба, вовк, козеня виноград?

-          Що ж тоді тут казкового?

-          Які моменти байки вказують на те, що перед нами не просто казки?

Зверніть увагу на ситуації- чи трапляються такі ситуації серед звірів?(Це життєві ситуації людей).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку (учні роблять записи у зошитах).

Науково- дослідницьке завдання

Слово учителя

Уявіть себе в ролі дослідника, якому необхідно з`ясувати, у чому відмінність байки від інших видів поезії. Що в байці є такого, чого ви не зустрінете в інших поетичних творах?

( Учні прослуховують будь- який вірш)

(Байка має висновок на початку або в кінці твору.)  Це мораль.

Г. Сковорода називав мораль «силою» байки, адже в кількох рядках моралі зосереджена основна ідея твору, тобто  міститься основний удар- сила.

         - На які частини поділяють байку? (Оповідна частина і мораль).

         - Що таке мораль? (Мораль – повчальний висновок у байці).

Сьогодні ми поринемо в світ античної байки. Та спочатку познайомимося з відомим античним байкарем Езопом, людиною, що вперше мудрі поради давала без суворості, прикрашені сміхом.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Образ Езопа в легендах

(Індивідуальне домашнє завдання одного з учнів)

Жив Езоп у Стародавній Греції, приблизно в VII- VI ст.. до н.е. Про нього майже не збереглося достовірних відомостей. За переказами він був не греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, що вважав себе вченим- філософом, а насправді був обмеженою людиною.

З оповідей Езоп постає негарним на вигляд: у нього було велике черево, здорова голова, а на спині- горб. Але цей бридкий раб відзначався неабияким розумом. Про його мудрість складали легенди. Ось одна з них.

Господар Езопа відправив його на базар з дорученням принести йому найдорожчу річ. Раб повернувся додому з язиком.Езоп пояснив господарю: « Язик- могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію,  цінувати та поважати людей, тому язик- найдорожча річ». Через деякий час Ксанф знову відправив Езопа на базар і наказав на цей раз принести найдешевшу річ. Езоп знову приніс язика і так пояснив свій вибір: «Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, призводити до розчарування. Тому це- найдешевша річ».

Езоп умів слухати людей, співчувати їм. Він був розумніший за своїх сучасників, а щоб вони могли скористатися його розумом, повчав їх байками. Пізніше Езоп здобув волю і став радником східного царя Креза, як ніхто інший, мудрець розумів душу приниженої людини. Але люди поставилися до нього жорстоко. Його засудили у Дельфах, несправедливо звинувативши у крадіжці золотого кубка із храму Аполонна, і вбили, скинувши з високої скелі у безодню…

  1. Слово вчителя

(репродукція картини Д. Веласкеса)

Перед вами репродукція  портрета Езопа, - робота відомого іспанського художника XVIIст.Д. Веласкеса. Ми бачимо зовсім не потворного раба Езопа, а незалежну, сповнену гідності людину. Він трішки задумливий, спокоєм світяться його розумні очі. Чому так? Тому що художник знав: цей потворний байкар визначався неабияким розумом та мудрістю, і слава його була величезною.

З іменем Езопа нерозривно пов’язане становлення байки. Віршовані байки, як самостійний жанр, відомі в Грецькій літературі з часів Архілоха. Езопу приписують цілий збірник байок (їх - 426), написаних прозою. Склад цього збірника дуже строкатий: поряд з добре відомими сюжетами, трапляються й анекдоти, що належать до найрізноманітніших епох. Серед байок, які приписують Езопу, є чимало вже знайомих нам («Вовк і Ягня», «Жаба і Віл», «Кінь та Осел», «Вовк і Журавель», «Крук і Лисиця» тощо

             Байки Езопа вирізняються надзвичайною простотою, лаконічністю і словесною економністю сюжету та моралі.

3.Читання та аналіз байок Езопа:

А) «Крук і Лисиця»  (Виразне читання байки)

            -  Про що в ній розповідається?

-          Хто її герої (образи)?

-          Яка мораль байки?  У яких словах виражається? Що засуджує автор?

-          Який тип людини змальовано в образі Крука?

-          Знайдіть у байці зав`язку, розвиток дії, кульмінацію.

-          На чиєму боці авторські симпатії? А ваші?

 

      Будова байки: оповідна частина (зав’язка, розвиток дії, кульмінація) та повчальна (мораль – нерозумних людей можна вмовити виконати будь-що).

 

Записати в зошитах:

(Мораль:  нерозумного можна вмовити до будь- чого. Засуджуються:  лукавство, нещирість, дурість, нерозважливість).

 

Б) «Мурашка і Цикада»

-          Чому саме найменших комах зображує Езоп в образі трударів?

-          Хто представлений в образі Цикади? Чому вона страждає?

-          Яке ваше ставлення до Мурахи і Цикади?

Записи в зошитах:

(Мораль: не можна у житті бути безтурботним і не дбати про майбутнє. Засуджуються: лінощі, безпорадність, легковажне ставлення до життя)

 

В) «Вовк і Ягня»

-          Дайте характеристику героям байки.

-          Що вони символізують?

Записи в зошитах:

(Мораль: навіть справедливий захист не має сили проти тих, хто заповзявся чинити кривду.

Засуджуються: зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабська покірність)

4.Порівняльний аналіз вивчених байок.

             Знайдіть риси, що є спільними для усіх байок Езопа. (Всі написані прозою;одинакові за будовою: спочатку оповідь, а потім – мораль. Обмежена кількістю героїв. Присутня алегорія).

5. Висновок

Персоніфікація (уособлення)- художній прийом перенесення властивостей людини на тварин, рослин, предмети.

Алегорія- відображення одного предмета через інший.

Саме Езоп вперше в своїх байках застосував алегоричну мову, яку й називають езоповою мовою

Езопова мова- замаскований спосіб думок з натяками, недомовками, задля уникнення будь- яких заборон.

Мова байок Езопа завжди проста. Він  застосовував живу розмовну мову, тому байки його були зрозумілі всім.

V. Підсумок уроку

Рефлексія

-          З якими героями ми зустрілися у цих байках?

-          Чи можна твердити, що ці твори лише про тварин, комах? Якщо ні, то чому?

-          Що таке байка? Як ви розумієте слово «алегорія»?

       VI. Домашнє завдання:

-          Прочитати статтю підручника про байку; повторити поняття «байка», «алегорія», «мораль», «езопова мова».

-          Виразне читання байок Езопа; підготувати детальний переказ однієї з них.

 

docx
Додано
6 листопада 2023
Переглядів
686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку