Факторами називаються постійно діючі обставини, що викликають стійкі зміни тієї чи іншої ознаки. У розглядаємому нами контексті ми повинні визначити види впливу, що викликають різні відхилення у психо-фізичному та особистісно-соціальному розвитку людини. Психічний розвиток - процес накопичення кількісних та якісних прогресивних змін психіки, що зумовлюють формування особистості.
Номер слайду 3
Особливості психічногорозвитку людини:
Номер слайду 4
Виокремлюються такі фактори психічного розвитку, як біологічний, соціальний та активність самої особистості.
Номер слайду 5
Біологічні передумови психічного розвитку.
Номер слайду 6
Соціальний фактор
Номер слайду 7
Засобом активності людини. Що виявляється в діяльності, відбувається двостороння взаємодія підростаючої особистості з соціумом. Впродовж дорослішання індивіда й ускладнення його психічної організації активність теж збагачується. Людина може виконувати поставлені завдання, сама формувати принципи поведінки, копіювати їх у інших людей.
Номер слайду 8
Взаємодія психологічних та соціальних факторів. Природні передумови, сам по собі не визначають психічний розвиток, а виступають лише основою цього розвитку, розвиток психіки (визначається соціальним середовищем) при в взаємодії з біологічними передумовами — вирішальну роль відіграють навчання і виховання. Природні передумови впливають на псих. розвиток в таких напрямках. Визначає шляхи і способи формування певних психічних властивостей. Впливають на темпи та рівень досягнень людини у певній сфері. При дуже яскраво виражених задатках можливе досягнення людиною значних успіхів навіть при несприятливих соціальних умовах. Проте ні біологічні передумови, ні соціальне середовище не може впливати на людину поза її власною активністю.
Номер слайду 9
Рушійні сили психічного розвитку В науці існує дві концепції розгляду проблеми розвитку взагалі і психологічного зокрема:1) метафізична – з позиції цієї концепції розвиток розглядається як накопичення кількісних сил, а проблема рушійних сил розвитку навіть не піднімається з позиції такої концепції розвиток психіки людини розглядається як збільшення обсягу уваги, пам’яті, збільшення словникового запасу тощо.2) діалектико-матеріалістична – з позиції цієї концепції розвитком розглядається не як просте накопичення кількісних змін, а як перетворення на певному етапі кількісних змін у якісні, розвиток психіки трактується як перетворення (збільшення словникового запасу дитини на певному етапі її життя переходить у нову якість здатність до спілкування за допомогою мови. З позиції цієї концепції рушійними силами розвитку є боротьба протилежностей (внутрішні суперечності між новим та старим).
Номер слайду 10
Суперечності між новими потребами які виникають у дитини та наявним рівнем її можливостей який ще недостатній для негайного задоволення її потреб. Між зрослими фізичними та психічними силами дитини та старшими способами взаємодії з дорослими видами діяльності, які вже не задовольняють дити. Суперечність між новими вимогами, що ставляться суспільством та дорослими та наявним рівнем розвитку, що не дозволяє виконувати ці вимоги.