Філологічний брейн-ринг до Дня української писемності та мови для учнів 8-10 класів

Про матеріал

Цікава командна гра, розрахована на учнів 8-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів, з різноманітними мовознавчими конкурсами з області фразеології, лексикології, граматики, поезії, фольклору.

Перегляд файлу

ФІЛОЛОГІЧНИЙ БРЕЙН-РИНГ

ДЛЯ УЧНІВ 9-11 КЛАСІВ

 

ХІД ЗАХОДУ

 

Ведучий.

Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих, - рідна мова.

Вишневих ніжність пелюстків,

Сурма походу світанкова,

Неволі стогін, волі спів,

Життя духовного основа.

 

Ведуча.

О мово рідна! Золота колиско,

В який світах би не бувала я, -

З тобою серцем, і по-українськи

Я вимовляю мамине ім’я.

 

Ведучий.

    Шановна громадо! Сьогодні ми зібралися, аби вшанувати рідне слово. Адже одним із найцінніших скарбів, які успадковує кожний народ від своїх пращурів, є, безперечно, його мова.

 

Ведуча.

    Мова – це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.

 

Ведучий.

В землі віки лежала мова

І врешті вибилась на світ.

О мово, ночі колискова!

Прийми мій радісний привіт.

 

Ведуча.

Навік пройшла пора безславна…

Цвіти й сіяй, моя державна…

Ведучий.

    Філософи і митці в усі часи намагалися розкрити таємниці людської мови, пізнати її роль не тільки як засобу комунікації, а й знаряддя формування і висловлення думки, як основу духовності народу, як імпульс до самовираження у творчості.

 

Ведуча.

    Мова має божественне походження. Вона подарована людям як вище благо. Недарма в Біблії читаємо: «Спочатку було Слово і Слово було Бог».

 

Ведучий.

    Мова – велика духовна сила, щоденна копітка робота і творчість кожної людини, канал інформації і джерело духовної енергетики.

 

Ведуча.

    Це осмислена краса, вмістилище знань і почувань. Мовою можна передати найменші порухи людської душі.

Ну, що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує!..

 

Ведучий.

    Наша мова прекрасна. Хоч вона вмирала з голоду і бідувала, її переслідували й забороняли, вона знов ожила, що хвилювати струни наших сердець.

Як довго ждали ми своєї волі слова,

І ось воно співа, бринить.

Бринить, співає наша мова,

Чарує, тішить і п’янить.

 

Ведуча.

    День української писемності і мови – особливе свято. В ньому є радість і гордість, але є й туга, біль. Не все гаразд сьогодні з вивченням мови в навчальних закладах, функціонуванням її на виробництві та в бізнесі, з уживанням у родинах. І це викликає занепокоєння.

 

Ведучий.

   Але віриться: мине час, а мова житиме щодня і щомиті у щоденному спілкуванні людей і в будні, і у свята.. і кожен з нас дбатиме про чистоту мови, зберігаючи її нев’янучу красу.

 

Ведуча.

    А зараз дозвольте розпочати командну гру для знавців рідного слова – філологічний брейн-ринг. Правила гри такі: 3 команди по 5 осіб беруть участь у різноманітних конкурсах, застосовуючи своє знання граматики української мови, поезії, фольклору. Під час гри учасники виявляють рівень своєї загальної ерудиції, творчі здібності й уміння працювати в команді.. переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей на поставлені питання та краще впорається з усіма завданнями.

 

Ведучий.

    Крім того, активні глядачі матимуть змогу заробити для команди, за яку вони вболівають, додаткові бали. А судити поєдинок команд буде шановне журі у складі:…………………………………………………………………………………………………..

Хай вам щастить!

 

Ведуча.

    Перший конкурс – «Візитна картка». Команди знайомлять уболівальників і членів журі зі своєю назвою, гаслом, іменами учасників гри. За цей конкурс можна отримати 1, 2 або 3 бали.

 

Ведучий.

    Наступний конкурс –  «Розминка», де команди продемонструють свою кмітливість. Вислухавши питання, відповідатиме команда, яка першою підніме сигнальний прапорець. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

 

Ведуча.

    Раніше у вищих навчальних закладах обов’язковим предметом викладання була піїтика – наука про віршування.

 

 

 

Ведучий.

    Кожен з нас в душі якоюсь мірою поет. А от наскільки здібними в цьому плані є наші учасники, покаже наступний конкурс «Словограй».

 

Ведуча.

    Учасникам необхідно скласти чотиривірші за поданими римами. При цьому враховуватимуться змістовність, образність, емоційність, дотримання правил віршування, оригінальність. Максимальна кількість балів за виконане завдання – 5 балів.

 

Ведучий.

    А поки учасники виступають у ролі поетів, проведемо конкурс для вболівальників. Відгадайте українські народні загадки та заробіть для своєї команди 1 бал.

  1. Два брати рідні: одного всі бачать, але не чують, другого всі чують, але ніхто не бачить. (блискавка і грім)
  2. Без рук, без ніг, тільки з рогами, а ходить попід небесами. (місяць)
  3. Піднялися ворота – всьому світу красота. (веселка)
  4. Годинника не має, а час знає. (півень)
  5. Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (молоко)
  6. Як ходять, то повні, як стоять, то порожні. (чоботи)
  7. В одній діжці два тіста, штовхаються, штовхаються, ніколи не змішаються. (яйце)
  8. Вухо має, а не чує, без очей і без ніг, а ходить і за собою водить. (голка)

 

Ведуча.

     Зараз запрошуємо команди прочитати свої чотиривірші.

А поки члени журі підраховуватимуть бали – у нас перерва.

Любі Павлики й Маринки,

Усміхніться на хвилинку.

Ось вам наші веселинки

У хвилинку відпочинку.

 

(СЦЕНКИ У ВИКОНАННІ УЧНІВ 6, 7 КЛАСІВ)

 

(ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ)

 

Ведучий.

    Увага! Командам треба зосередитися – починається IV конкурс «Бліц-опитування», протягом якого за 1 хвилину учасникам необхідно дати якомога більше правильних відповідей на почуті запитання . відповідати можуть усі учасники, головне – швидко. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

 

Ведуча.

    Після такого напруженого конкурсу командам варто відпочити. А ми поки що проведемо гру з глядачами, яка має назву «Заморочки з бочки». Кожна правильна відповідь на «заморочку»  – 1 бал.

 

Ведучий.

    Здавна мова українців відзначалася розмаїттям слів, влучним дотепом, фразеологічним багатством.

 

Ведуча.

    Так, у своєму мовленні ми часто вживаємо фразеологізми, навіть не замислюючись над цим. Та погодьтеся, багато того, що передали нам у спадок предки, почало забуватися.

 

Ведучий.

    От ми вам і пропонуємо зараз розтлумачити українські фразеологізми. Відповідатиме першою та команда, яка першою підніме сигнальний прапорець. Якщо команди не знають відповіді – допомагають глядачі. Відповідь команди приносить їм 2 бали, а допомого вболівальників – 1 бал.

  1. П’ятами накивати (втекти)
  2. Пекти раків (червоніти)
  3. Хоч в око стрель (темно)
  4. Робити з мухи слона (перебільшувати)
  5. Ходити гоголем ( вести себе зверхньо)
  6. Топтати ряст (жити)
  7. Розводити Химині кури ( говорити пусте)
  8. Передати куті меду (перевищити норму, міру, перебільшувати)
  9. Давати гарбуза (відмовити у залицянні)
  10.                      Зарубати на носі (запам’ятати).

 

Ведуча.

    Як бачимо, багато чого є для нас ще невідомим, тому свою мову дійсно треба вчити все життя.

 

(ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ)

 

Ведучий.

    А зараз починаємо останній конкурс «Переверти».

 

Ведуча.

    Учасникам треба записати українські прислів’я, замінивши подані слова антонімами. За кожне правильно записане прислів’я нараховується 1 бал. Командам роздаються аркуші з однаковими текстами.

 

Ведучий.

    Поки гравці готуються, вболівальники мають шанс допомогти своїм командам отримати 2 додаткових бали. Пропоную «Аукціон скоромовок» . Скоромовку треба прочитати швидко, але дотримуючись при цьому  фонетичних норм української мови.

 

Ведуча.

    Випробування для учасників сьогоднішньої програми завершилися, і ми запрошуємо членів журі підвести підсумки: назвати найкмітливішого і найактивнішого вболівальника та загальну суму балів, набрану кожною командою. Поки будуть підводитися підсумки, у нас з вами буде весела перерва.

 

(СЦЕНКИ У ВИКОНАННІ УЧНІВ 6,7 КЛАСІВ)

 

(ОГОЛОШЕННЯ ПІДСУМКІВ, НАГОРОДЖЕННЯ ПЕРЕМОЖЦІВ)

 

Ведуча.

    Мова народу – це його дух, і дух народу – це його мова. Мова, якою не спілкуються, вмирає. Народ, який утратив свою мову, втрачає й весь духовно-культурний світ цінностей, що витворився на ґрунті його мови. тож нам слід докласти всіх зусиль, аби зберегти свій неповторний світ, свою мову.

 

Ведучий.

    Дорогі друзі, ми раді, якщо ви сьогодні отримали задоволення від заходу. Вивчайте і шануйте надалі рідне слово! На все добре! Хай вам щастить.

 

 

 

 

 

 

     is.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС «ЗАМОРОЧКИ З БОЧКИ»

 

  1. З якої миски не можна наїстися? (з порожньої)
  2. У яку бочку не можна налити води? (у повну)
  3. Що важче: кілограм пір’я чи кілограм заліза? (однаково)
  4. Що стоїть між небом і землею? (буква і)
  5. Чого багато в болоті і зовсім нема в річці? (літера о)
  6. Як можна з буряка зробити бурю? (відкинути букву к)
  7. Які займенники заважають машинам їздити по дорозі? (я-ми)
  8. Чим закінчується вечір і починається ранок? ( літерою р)
  9. Як сказати по-іншому :Марія, дочка Івана? (Марія Іванівна)
  10.                  Як по-іншому сказати: дев’ять десятків? (дев’яносто)
  11.                  Як сказати одним словом :минулого року? (торік)
  12.                  Перекладіть українською мовою назву магазину «Чулки и носки». («Панчохи та шкарпетки»)
  13.                  Скажіть одним словом: 24 години. (доба)
  14.                  Жіночий рід вареника? (варениця)
  15.                  Що треба зробити, щоб майка злетіла? (змінити букву м на ч)

 

 

 

 

БЛІЦ-ОПИТУВАННЯ

 

  1. Винагорода, яку вручають переможцеві. (приз)
  2. Масове інфекційне захворювання. (епідемія)
  3. Льодова гора, що плаває в океані. (айсберг)
  4. Певний режим харчування. (дієта)
  5. Прохід, прокладений під землею. (тунель)
  6. Живописне зображення Бога. (ікона)
  7. Костюмований бал. (маскарад)
  8. Авторський висновок у байці. (мораль)
  9. Умовні знаки для секретного письма. (шифр)
  10.                  Документ про закінчення вищого навчального закладу. (диплом)
  11.                  Домашній учитель. (репетитор)
  12.                  Легковик підвищеної прохідності. (джип)
  13.                  Розмальоване яйце. (писанка)
  14.                  Префікс у слові прекрасний. (пре-)
  15.                  Знак у слові з-поміж. (дефіс)
  16.                  Частина мови «ой». (вигук)
  17.                  Знак у слові В’ячеслав. (апостроф)
  18.                  Символ українців, що оберігає. (оберіг)
  19.                  Головні члени речення. (підмет і присудок)
  20.                  Слова з протилежним значенням. (антоніми)
  21.                  Державна мова України. (українська)
  22.                  Частина мови про ознаку предмета. (прикметник)
  23.                  Найменша одиниця мови. (звук)
  24.                  Знак у кінці розповідного речення. (крапка)
  25.                  У що береться пряма мова? (у лапки)
  26.                  Буква без звука. (м який знак)
  27.                  Народна назва Пасхи. (Великдень)
  28.                  Сьомий відмінок нашої мови. (кличний)
  29.                  Остання частина слова. (закінчення)
  30.                  Розмова двох осіб. (діалог)
  31.                  Слова з близьким значенням. (синоніми)
  32.                  Нема України без верби і…? (калини)
  33.                  Частина мови про кількість. (числівник)
  34.                  Стиль у науці. (науковий)
  35.                  Речення з однією граматичною основою. (просте)
  36.                  Опис природи. (пейзаж)
  37.                  Автор «Заповіту». (Шевченко)
  38.                  Яка Десна в Довженка? (зачарована)
  39.                  Народні пісні про весну. (веснянки)
  40.                  У кого рученьки терпнуть? (у швачки)
  41.                  Словниковий запас мови. (лексика)
  42.                  Антонім до слова сидіти. (стояти)
  43.                  Псевдонім Лариси Косач. (Леся Українка)
  44.                  Скільки букв має український алфавіт? (33)
  45.                  Як пишеться слово рано-вранці? (через дефіс)
  46.                  Яка частина мови не належить ні до самостійних , ні до службових? (вигук)
  47.                  Яка частина мови відповідає на питання Хто? Що? (іменник)
  48.                  Значуща частина слова, що стоїть після кореня. (суфікс)
  49.                  Хто з українських письменників народився і помер у березні? (Шевченко)
  50.                  Хто автор повісті «Захар Беркут»? (Іван Франко)

РОЗМИНКА

 

  1. Буквосполучення ЙО вживається на початку складу, в середині чи в кінці складу? (на початку складу)
  2. Слова, що мають кілька значень. (багатозначні)
  3. Який жанр народної творчості має такі види: про тварин, побутові, героїко-фантастичні? (казки)
  4. Які є види речень за метою висловлювання? (розповідні, питальні, спонукальні)
  5. Який член речення відповідає на питання який, чий, котрий? (означення)
  6. Який приголосний звук в українській мові завжди позначає два звуки? (щ)
  7. Як називається художній засіб, за допомогою якого один предмет зіставляється з іншим, чимось на нього схожим? (порівняння)
  8. Назвіть президента України. (Віктор Янукович)
  9. Які члени речення можуть бути однорідними? (головні і другорядні)
  10. Розділ мовознавчої науки, що вивчає правила вживання розділових знаків. (пунктуація)
  11. Чи завжди звертання відокремлюється розділовими знаками? (так)
  12. Яка буква не вживається на початку слова? (м’який знак)
  13. Що означає фразеологізм «грати на нервах»? (дратувати)
  14. Хто автор і композитор гімну «Ще не вмерла Україна»? (Чубинський і Вербицький)
  15. Яке з двох слів є синонімом до слова зелений: смарагдовий чи бурштиновий? (смарагдовий)
  16. Як називаються слова типу ООН, СНІД? (абревіатури)
  17. Перекладіть українською мовою капризный ребёнок. (вередлива дитина)
  18. Річка тече – це речення чи словосполучення? (речення)
  19. От бувають у мові дива! Це слівце інтригує недаром. На шість літер апострофів два, означає місцину над яром. (над’яр’я)
  20. Чим ускладнене речення «Я, напевне, трохи спізнюсь»? (вставним словом)
  21. Яким способом утворене слово прибережний? (префіксально-суфіксальним)
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
5435
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку