Клас: 9 (алгебра)
Тема: Числові нерівності (фінансова грамотність)
Очікуваний результат: знає про право на рівність, про існування суспільної диференціації; розв’язує сюжетні задачі на розрахунок та аналіз фінансової спроможності людини; розуміє, що проблема соціальної нерівності дуже часто полягає у тому, що немає якісного доступу до прав та можливостей; усвідомлює роль держави у забезпеченні рівного доступу до соціальних благ для всіх громадян.
Складові фінансової та громадянської компетентності, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи: вміння аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, користуючись математичними методами; вміння аргументувати та відстоювати свою позицію; вміння співпрацювати в команді; ощадливість і поміркованість.
Вправа «Зробіть крок вперед» час 20 хвилин
Використані матеріали: посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас», с.157-160
Мета: показати можливості застосування числових нерівностей у моделюванні економічних ситуацій, поглибити розуміння прав людини.
Інструкція
-
Попередньо підготуйте рольові картки ( на кількість малих груп) додаткову інформацію та список «ситуацій та подій»
-
Об’єднайте учнів у малі групи. Роздайте рольові картки (додаток 1) та попросіть їх увійти в роль, ознайомившись із інформацією.
-
Вишикуйте учнів, які будуть презентувати ролі, вздовж уявної лінії.
-
Розкажіть учасникам, що ви прочитаєте список ситуацій (додаток 2). Якщо вони на задану ситуацію можуть відповісти «так», то їм слід зробити крок вперед. В іншому випадку вони повинні залишитись на місці і не рухатись. Запропонуйте скористатися додатковою інформацією.
-
Читайте поступово по одній ситуації. Робіть паузи між прочитаними ситуаціями так, щоб в учасників був час провести розрахунки, ступити вперед і оглянутися навколо та зрозуміти своє положення відносно інших учасників.
Обговорення
-
Було легко чи важко грати різні ролі? Якою ви уявляєте родину, чию роль презентували?
-
Чи були такі моменти, коли хтось відчував, що їхні фінансові можливості обмежують задоволення певних потреб?
-
Яким чином такий досвід відображає суспільство?
-
Кому належить провідна роль у створенні рівних можливостей для громадян?
-
Які перші кроки можна зробити для усунення нерівності в суспільстві?
Підведення до висновку про важливість рівного доступу до прав людини
Додаткова інформація
-
Прожитковий мінімум в Україні з 1 травня 2017 р. становить 1684 грн. в розрахунку на 1 особу.
-
Ставка податку на доходи фізичних осіб – 18%. Податок на доходи не нараховується на пенсії, стипендії, допомогу по безробіттю, тощо.
-
Платники податку, які утримують двох чи більше дітей віком до 18 років, дитину-інваліда, мають право на податкову соціальну пільгу на кожну таку дитину.
-
Допомогу держави – субсидію – можуть отримувати українські родини, якщо їхні комунальні виплати перевищують в середньому 15% щомісячного сукупного доходу.
Малозабезпеченим сім’ям, які мають середньомісячний сукупний дохід нижчий від прожиткового мінімуму для сім’ї, призначається державна соціальна допомога.
Додаток 1 https://docs.google.com/document/d/1ugElwp20aztuQreFahTWgSRR-JZv9fP4P14Th5Ca_yo/edit
Додаток 2 https://docs.google.com/document/d/1ugElwp20aztuQreFahTWgSRR-JZv9fP4P14Th5Ca_yo/edit