«Фінансова грамотність»
З допомогою фінансової грамотності ми плануємо висвітлювати освітню діяльність відносно питань фінансового навчання і виховання здобувачів освіти.
Одних теоретичних знань недостатньо, здобувач освіти та будь яка сучасна людина спочатку повинна розуміти важливість знань, що отримує і вміти їх використовувати у житті. А без постійного удосконалення цих знань та закріплення їх на практиці навичок не набудеш. Краще всього фінансову культуру в учнях виховувати на власному прикладі. Але, на жаль, фінансова грамотність у більшості населення нашої країни продовжує залишатись на дуже низькому рівні и причин цьому декілька. Одна з них старше покоління не надає належної уваги необхідності пізнавати ази фінансової грамотності, не говорячи вже про більш складні принципи управлення особистими фінансами, але при цьому всі ображаються на постійну нестачу грошей. Друга причина, виходить з першої, в плагах навчальних закладів ПТНЗ нещодавно введено в програму тему «Фінансова грамотність».
Треба вирішувати по можливості виправити положення і організувати навчання через практику, ігри, квести та сучасні методи навчання здобувачів освіти. Тобто попросту дозволити учасникам проекту самостійно и більш раціонально підійти до рішення поставлених завдань. Замість нудних уроків ми проведемо практичні заняття зі 100% залучення всіх присутніх. Навіть те, хто не готов справитися зі складними завданнями, отримують такі доручення, які вони виконують з задоволенням. В цьому легко переконатися, відвідав тренінги по фінансовій грамотності в соціальних мережах.
Спочатку учасники уроку знайомляться з цілями и завданнями, після чого їм пропонують об’єднатися в навчальні команди, у складі яких вони зможуть вивчати одну із тем навчальної програми по фінансовій грамотності. Далі, щоб перевірити якість отриманих знань, їм пропонують прийняти участь в інтелектуальній грі, яка дозволить їм побачити рівень знань гравців, а також їх сильні сторони, такі як: комунікабельність – вміння слухати и працювати в команді; лідерські якості (чесноти) – ораторське мистецтво, вміння переконувати; система вибору – вміння виявити коло своїх інтересів и взнати рівень власної компетенції в той чи іншій області – це допоможе у виборі майбутньої професії; креативність – творчий підхід до справи та вміння швидко находить рішення у нинішній ситуації.
Перед початком гри команди мають представить себе іншим учасникам гри – це дуже важливий навик, якій дозволить їм стати більш впевненим в собі.( логотип, девіз чи лозунг). В ході гри від її учасників потребує вміння концентруватися и швидко приймати правильне рішення. А для того щоб гра проходила більш цікаво кожна команда повинна підготовити художній номер. (сценку) Проявлення таланту дозволить учасникам уроку в майбутньому добитися більш високих результатів. (розкутість, збільшення словарного запасу)
Гра стає надзвичайно популярною серед паралельних груп ліцею.
Мета та завдання гри
Метою гри є підвищення фінансового IQ у учасників гри, а також навчити її учасників цікаво вчитись і нестандартно мислити.
Завдання гри:
1. Сформувати у учасників гри правильне ставлення до грошей;
2. Дати учасникам гри знання з фінансової грамотності та підприємництва;
3. Навчити їх правильно планувати сімейний бюджет;
4. Допомогти їм у виборі ними майбутньої професії;
5. Розвиватиу нихлідерські навички та уміння працювати в команді;
6. Познайомити з успішними представниками бізнесу;
7. Залучити представників бізнесу до участі у навчальному процесі;
8. Дати навички визначення власних життєвих цілей;
9. Допомогти у написанні бізнес-планів та їх захистів;
10. Закріпити отримані знання на практиці;
11. Виховання людяності та чемності – є пріоритетним завданням гри-тренінгу;
12. Виховання любові до природи та надання практичних навичок у її збереженні.
Одним із головних завдань гри навчитись взаємодіяти в команді, навчитись нести відповідальність за себе та інших.
Якісні показники і в чому корисність гри.
В процесі гри, її учасники вчаться:
- нестандартно мислити;
- бути готовими активними;
- вміти ставити і досягати цілі;
- ставати самодисциплінованими самоорганізованими та спроможним повести за собою інших.
У результаті учасники гри:
- починають правильно ставитись до грошей;
- оволодівають знаннями з фінансової грамотності та підприємництва;
- здобувають практичні навички з планування сімейного бюджету;
- визначаються у виборі майбутньої професії;
- розвивають у собі лідерські навички та уміння працювати в команді;
- отримують необхідну для себе інформацію через знайомство з успішними представниками бізнесу – це дає їм можливість зрозуміти, що таке насправді бізнес і чи зможуть вони в майбутньому стати підприємцями;
- починають розумітись на таких речах як власна місія та життєві цілі;
- отримують знання з написання бізнес-планів та навички у їх захисті;
- стають більш людяними та чемними, з повагою ставлячись до себе і оточуючих;
- починають з повагою та любові ставитись до природи та отримують практичні навички щодо її збереження.
Вікова категорія учасників гри-тренінгу
Здобувачі освіти у віці 15 – 20 років.
БІЗНЕС-ГРА «ЮНИЙ ФІНАНСИСТ»
Мета заняття:
– поглибити й узагальнити знання з курсу «Фінансова грамотність»: навчити здобувачів освіти грамотному поводженню з особистими фінансами, навичкам інвестування і побудови свого бізнесу, раціонально вибирати необхідні фінансові послуги, в ігровій формі керувати грошима вже в реальному житті
– управляти власними фінансами ( степиндіїю, коштами від підробіток) та поводити себе відповідально у питаннях, які стосуються фінансів; навчити учнів складати і вести свій сімейний бюджет, правильно використовувати кошти, дізнаватися про нові способи заробітку грошей;
– розвивати креативне фінансове мислення учнів, вміння реагувати на критичні фінансові ситуації, навички ведення бізнесу та інвестування, продуктивної роботи в групах;
– виховувати фінансову та економічну культуру, грамотність, ділову активність, здатність приймати раціональні рішення. Вид заходу: позакласний
Тип заходу: гра
Міжпредметні зв`язки: економіка, математика.
Обладнання: комплект мультимедійного обладнання, роздатковий матеріал (картки «сім’я», «можливості», «ринок», «давай купимо»), калькулятор.
Структура позакласного заходу
I. Організаційний момент 1 хв.
II. Повідомлення теми, мети та плану заходу 2 хв.
III. Пояснення правил гри 5 хв.
IV. Проведення гри 35 хв.
V. Підсумок гри 2 хв.
Хід заняття
«Тих, хто не бажає брати на себе відповідальність за своє фінансове життя прямо зараз, чекає безрадісне існування в майбутньому Роберт Кійосакі»
І. Організаційний момент.
Захід починається з вітання викладача з здобувачами освіти ліцею. Викладач перевіряє наявність учасників гри, об’єднує учнів у групи. ІІ. Повідомлення теми, мети та плану заходу.
Викладач. Сьогодні ми поглибимо свої знання з курсу «Фінансова грамотність». В ігровій формі ми навчимося керувати грошима як у реальному житті – управляти власними фінансами та поводити себе відповідально у питаннях, які стосуються фінансів. За Робертом Кійосакі, всіх людей, що працюють або займаються бізнесом, можна поділити на чотири психологічних типи:
1. Найманий працівник. Це люди, що виконують певні функції, працюючи за зарплату. Вони зацікавлені в стабільності свого положення і певних гарантій з боку роботодавця і держави. Для цього типу людей основною цінністю є зарплата і ті привілеї та гарантії, які вони отримують на цій роботі. «Я хочу мати стабільну роботу і хороші соціальні гарантії». Для цієї категорії правильною є наступна формула співвідношення затрат часу до їхнього доходу: ЧАС = ГРОШІ
2. Підприємець: (сам собі професіонал, сам собі компанія): «Час моєї роботи коштує 100 доларів, я знаю собі ціну, без мене ви не розберетеся. Якщо існує проблема, я її беру на себе і вирішую». Це той, хто відкрив свою справу і працює сам на себе, але не має системи, яка забезпечує його доходом. Тобто, якщо людина перестане працювати, то його доходи також будуть прагнути до нуля. Для цієї категорії правильною є наступна формула співвідношення затрат часу до їхнього доходу: ЧАС = ГРОШІ
3. Бізнесмен: «Моя справа – створити працюючу систему. Я створюю систему і роблю на цьому гроші». Бізнесмен створив систему, яка приносить йому дохід незалежно від його щоденних трудовитрат. Він є роботодавцем, і часто обороти його бізнесу вимірюються дуже великими цифрами порівняно з найманими працівниками та підприємцями. Для цієї категорії правильною є наступна формула співвідношення затрат часу до їхнього доходу: ЧАС ІНШИХ ЛЮДЕЙ = ГРОШІ
4. Інвестор: отримує дохід від вкладення наявних коштів, бізнеси і майно. Прагне отримати якомога більшу віддачу на свої інвестиції, намагається правильно дотримати баланс між ризиками і прибутковістю вкладень. «Я шукаю бізнес-системи, в які можу вкласти гроші і отримувати пасивний дохід»: ГРОШІ = ГРОШІ Викладач. Сьогодні брати участь у грі будуть сім’ї різного достатку (наймані працівники та підприємці). Під час гри ці сім’ї з категорій «Найманий працівник» та « Підприємець» зможуть перейти на категорії «Бізнесмен» та найвищої – «Інвестор» при умові правильного використання своїх фінансових потоків та збільшення пасивних доходів. Хочу звернути вашу увагу на те, що основна відмінність Бізнесменів та Інвесторів від Найманих працівників і Підприємців полягає в умінні створювати активи.
6 Актив – це те, що приносить гроші у Ваш гаманець! Пасив – це те, що забирає гроші з Вашого гаманця! Ця бізнес-гра і вчить умінню розрізняти активи і пасиви та створювати активи. Багатство – це тип мислення, а не розмір банківського рахунку. Саме цей тип мислення ви сформуєте, коли будете грати у гру. Гра починається з рівня, коли у вас є стабільна робота і зарплата. І ви проходите шлях, який пройшли багато бізнесменів, щоб досягти фінансового успіху.
III. Пояснення правил гри ПРАВИЛА ГРИ
1. Рух у грі відбувається на двох колах: – «Щурячі перегони» – відображення щоденного життя від зарплати до зарплати, мрій про багатство, пошуку шляхів для його досягнення, намагання використовувати доступні ресурси (фінансові, часові) для досягнення результату. Знайомство зі стратегіями багатих людей, можливість застосувати їх. – «Коло мільйонерів» або «швидкісної доріжки» – поле здійснення мрій і бажань, поле великих грошей і бізнесів. Нові стратегії і відчуття.
2. Число гравців за столом становить 5 чоловік.
3. У грі обов'язково присутній ведучий, який оголошує правила гри, виступає одночасно і арбітром (він же і банкір) і тренером.
4. Гра триває 45 хв. (в умовах ліцею), що символізує 10 років життя. Під час гри відбувається взаємодія гравців між собою і ведучим, обмін досвідом, аналіз результатів гри і опрацювання висновків, які можуть бути для кожного гравця дуже індивідуальні.
5. Основне правило гри-тренінгу: «Все – як у житті».
ІV. Проведення гри Гроші – це не саме важливе у житті, але вони обов’язково впливають на все, що є важливим. Український форум благодійників
1. Викладач виступає у ролі ведучого (банкіра). Він: – розкладає картки «можливості», «ринок» і «давай купимо» (Додатки 3,4, 5); 7 – роздає ігрові бланки (Додаток 2) кожній групі, на яких будуть проводитись підрахунки; – розподіляє картки «сім’я» (Додаток 1).
2. Учасники гри: – переносять дані на ігровий бланк; – визначають аудитора (той, хто слідкуватиме за підрахунками сусідньої команди справа).
3. Ведучий видає кошти відносно підрахунків балансового листа.
4. Учасники гри обирають ігрові фішки.
5. Кожна команда повинна визначитися з Мрією та поставити фішки на велике коло.
6. Поставити фішки на ігровому полі на старт.
7. Викладач проводить жеребкування та визначає, хто буде ходити першим.
8. Команди по черзі: роблять хід, визначаються з категорією («благодійність», «зарплата», «ринок», «народження дитини», «давай купимо», «звільнення з роботи», «можливість»).
9. Виграє та команда, яка досягне своєї Мрії першою.
10.Гра триває протягом відведеного часу, інші команди мають можливість дійти до «кола мільйонерів».
IV. Заключне слово викладача
Викладач. Шановні учні, беручи участь у бізнес-грі, ви поглибили знання з курсу «Фінансова грамотність»: навчилися раціонально вибирати необхідні фінансові послуги та керувати грошима як у реальному житті – управляти власними фінансами, поводити себе відповідально у питаннях, які стосуються фінансів, правильно використовувати кошти, дізнаватися про нові способи заробітку грошей, ведення бізнесу та інвестування. Гра дозволить вам краще перенести критичні ситуації та орієнтуватися у фінансових питаннях.
Використані джерела
1. Фінансова грамотність: підручник / авт. кол.; за ред. Т. С. Смовженко. – К.: УБС НБУ, 2012. –322 с.
2. Бізнес гра-тренінг Cash Flow або інструкція до Багатства.
Режим доступу: https://kbinvest.jimdo.com
ДОДАТОК 1
СІМ Я
Балансовий лист |
|||
Сім’я Петренків Чистий дохід |
Доходи |
Чистий дохід |
|
Тато |
юрист |
Зарплата 12500грн |
|
мама |
домогосподарка |
|
|
активи |
Дача-45000 грн |
|
|
|
Депозит 5000грн |
|
|
|
|
Витрати |
|
|
|
Оренда будинку – 5000 грн. |
|
|
|
Кредит за автомобіль – 4500 грн. |
|
|
|
Первинні потреби – 4000 грн. |
|
Балансовий лист |
|||
Сім’я Петренків Чистий дохід |
Доходи |
Чистий дохід |
|
Тато |
Охоронець |
Зарплата 3200грн |
|
мама |
продавчиня |
Зарплата 2700грн |
|
активи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Витрати |
|
|
|
Кредит за телевізор – 400 грн. |
|
|
|
Витрати на одну дитину 1000грн |
|
|
|
Первинні потреби – 3300 грн. |
|
Балансовий лист |
|||
Сім’я Романенків |
Доходи |
Чистий дохід |
|
Тато |
Заробітчанин |
Зарплата – 7000 грн. |
|
Мама |
Бухгалтер |
Зарплата – 4200 грн. |
|
|
|
|
|
Активи |
Депозит – 5000 грн. |
Дохід від депозиту 10% |
|
|
Автомобіль – 45000 грн. |
|
|
|
|
Витрати |
|
|
|
Оренда будинку – 3000 грн. |
|
|
|
Кредит за холодильник – 500 грн. |
|
|
|
Первинні потреби – 4000 грн. |
|
|
|
Витрати на двох дітей – 2500 грн. |
|
Балансовий лист |
|||
Сім’я Коваленків |
Доходи |
Чистий дохід |
|
Тато |
Підприємець |
Зарплата – 5100 грн. |
|
Мама |
Підприємець |
Зарплата – 5100 грн. |
|
|
|
|
|
Активи |
Будинок – 45000 грн. |
|
|
|
Депозит – 5000 грн. |
Дохід від депозиту 10% |
|
|
|
Витрати |
|
|
|
Оренда автомобіля – 3000 грн. |
|
|
|
Первинні потреби – 6000 грн. |
|
ДОДАТОК 2
ІГРОВИЙ БЛАНК «ЛИСТ ДОХОДІВ І ВИТРАТ»
Команда «Сім’я____________________»
Доходи |
Аудитор |
|
Зарплата |
|
Пасивний дохід = ___________ (Грошовий потік від капіталовкладень + дивіденди + оренда нерухомості + бізнес)
Загальний дохід______________ |
Капіталовкладення |
|
|
Дивіденди |
|
|
|
|
|
Нерухомість |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бізнес |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Витрати |
Кількість дітей___________ Витрати на дитину__________
Загальні витрати__________
|
|
Податки |
|
|
Оплата орендатору за дім |
|
|
Оплата орендатору за автомобіль |
|
|
Виплати по кредиту |
|
|
Витрати на дітей |
|
|
Виплати кредиту банку |
|
|
|
|
|
|
|
|
Щомісячний дохід |
_____________________________ |
Активи |
Пасиви |
Заощадження |
Кредити до банку: |
Акції / Кількість акцій / Ціна |
|
|
|
|
|
Нерухомість Перша виплата Ціна |
|
|
|
Бізнес Перше вкладення Ціна |
|
|
|
ДОДАТОК 3
МОЖЛИВОСТІ
(МАЛЕНЬКІ СПРАВИ)
Створіть компанію Ви вигадали нові прикраси і вирішили оформити бізнес Вартість: 2000 грн. Пас. дохід: + 300 |
Продається дім Гарний будинок за зниженою ціною. Гарна можливість для майбутнього заробітку. Вартість: 28000 грн. Первинний внесок: 2000 грн. Здача в оренду, пас. дохід: +300 грн. |
Продається дім Гарний будинок за зниженою ціною. Вартість: 50000 грн. Іпотека: 50000 грн. Первинний внесок: 0 грн. Здача в оренду, пас. дохід: +100 грн. |
Продається дім Гарний будинок за зниженою ціною. Гарна можливість для майбутнього заробітку. Вартість: 40000 грн. Іпотека: 38000 грн. Первинний внесок: 2000 грн. Здача в оренду, пас. дохід: +200 грн. |
Продається квартира Гарна можливість для майбутнього заробітку. Вартість: 100000 грн. Іпотека: 98000 грн. Первинний внесок: 2000 грн. Здача в оренду, пас. дохід: +500 грн. |
Продається земля Вартість:5000 грн. Первинний внесок: 5000 грн. Пас. дохід: 0 грн. |
Акції фінансової компанії Крах компанії на ринку. Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні: 1 грн. |
Акції фінансової компанії Крах компанії на ринку. Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні: 5 грн. |
Акції будівельної компанії Крах на ринку. Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні за 1 акцію: 2 грн. |
Акції будівельної компанії Крах на ринку. Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні: 1 грн. |
Продається дім Гарний будинок за зниженою ціною. Займіть гроші в банку але придбайте його. Вартість:30000 грн. Іпотека:28000 грн. Первинний внесок: 2000 грн. Здача в оренду, пас. дохід: +250 грн. |
Рідкісна монета На ринку вам випадково вдалося придбати цінну монету, в майбутньому ви можете продати її за 4000 грн. Вартість сьогодні: 500 грн. |
Можливість продати акції фінансової компанії Ціна сьогодні за 1 акцію: 300 грн. |
Можливість продати акції будівельної компанії Ціна сьогодні за 1 акцію: 400 грн. |
ДОДАТОК 4
РИНОК
Куплю будинок Покупець хоче придбати будинок за 100 000 грн. |
Куплю квартиру Покупець хоче придбати квартиру за 150 000 грн. |
Купити партнерство Бізнес був проданий, і ви отримуєте потрібну ціну за первинні витрати на нього. |
Акції будівельної компанії спеціальна цінова пропозиція Ціна: 90000 грн. Іпотека: 90000 грн. Первинна сплата: 0 Пас. дохід: +200 |
Куплю будинок Покупець хоче придбати будинок за 135 000 грн. |
Куплю землю Покупець хоче придбати землю за 95 000 грн. |
Акції будівельної компанії Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні:50 грн. |
Акції будівельної компанії Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні: 10 грн. |
Акції фінансової кампанії Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні:40 грн. |
Куплю будинок Покупець хоче придбати будинок за 135 000 грн. |
Куплю акції будівельної компанії Покупець хоче придбати акції з іпотекою Ціна: 100 000 грн. |
Куплю цінну монету
Ціна:4000 грн. |
Куплю будинок Покупець хоче придбати будинок за 80 000 грн. |
Куплю акції компанії Покупець хоче придбати акції за ціною в 2 рази вище від первинної. |
Куплю акції компанії Покупець хоче придбати акції за ціною в 2 рази нижче від первинної. |
Куплю землю Покупець хоче придбати землю за 100 000 грн. |
Купити партнерство Бізнес був проданий, і ви отримуєте повну ціну за первинні витрати на нього. |
Акції будівельної компанії Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні: 20 грн. |
Акції фінансової кампанії Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні:50 грн. |
Акції фінансової кампанії Спеціальна цінова пропозиція в майбутньому можна продати за 30-40 грн. Ціна сьогодні:30 грн. |
ЕКОНОМІЧНА ГРА
«ЮНИЙ ФІНАНСИСТ»
Викладач вищої категорії
економічних дисциплін
Ломова Ю.В.
2019