ФІНАНСОВО-ГРАМОТНИЙ СПОЖИВАЧ
(6 клас, 35 годин, 1 година на тиждень)
Складено за навчальною програмою з основ фінансової грамотності для 6 класy загальноосвітніх навчальних закладів, схваленою комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (лист Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти від 29.05.2015 № 14.1/12-Г-331)
І семестр (15 год.)
№ уроку |
Дата уроку |
Зміст уроку та види навчальної діяльності |
Прим. |
Тема 1. ГРОШІ ТА ЇХ РОЛЬ У СУСПІЛЬСТВІ (5 год.) |
|||
1 |
|
Значення грошей для людини. Споживання. Рівні споживання. Гроші як еквівалент обміну. Властивості грошей. Функції грошей. Раціональне споживання. |
|
2 |
|
Виникнення та еволюція грошей. Бартерний обмін товарів. Ліквідність. Поява грошей. Монети і паперові гроші. |
|
3 |
|
Грошові відносини. Види грошей в сучасному світі. Готівка і безготівкові платежі. Переваги і недоліки електронних грошей. Фінансова система держави. |
|
4 |
|
Віртуальна екскурсія в Музей грошей Нацбанку України. Історія гривні. |
|
Учень/учениця має загальне уявлення про грошові відносини; розрізняє поняття грошей і фінансів; розповідає про історію виникнення та еволюцію грошей; розуміє значення грошей в сучасних суспільних відносинах; знає історію національної грошової одиниці – гривні; розрізняє види грошей; називає грошові одиниці найбільших країн світу. |
|||
5 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Гроші та їх роль у суспільстві». |
|
Тема 2. СПОЖИВАННЯ ТОВАРІВ ТА ПОСЛУГ (9 год.) |
|||
6 |
|
Товар. Продукт і товар. Класифікація товарів. Властивості товару. Вартість і собівартість. Класифікація ціни товару. Ціноутворення. Структура роздрібної ціни. |
|
7 |
|
Якість товару. Вимоги до якості товарів. Стандарти якості. Міжнародні стандарти ІSO 9000. Показник надійності і його властивості. Акції, знижки, розпродажі. Рольова гра «Знак якості». |
|
8 |
|
Послуга. Види послуг. Властивості послуг. Сфера послуг. Ринок послуг в Україні та світі. Навчальна гра «Формування ринкової ціни» |
|
9 |
|
Купівля товарів. Магазин. Класифікація магазинів. Ринок, базар, ярмарок. Класифікація ринків. Особливості купівлі товару на ринку. Вулична торгівля. Типи і правила вуличної торгівлі. |
|
10 |
|
Оплата товарів та послуг. Форми розрахунку. Готівка і безготівковий розрахунок. РOS-термінал. Каса. Касовий чек. |
|
11 |
|
Інтернет-торгівля. Електронна торгівля. Особливості електронної торгівлі. Переваги і недоліки електронної торгівлі. Інтернет-магазини та інтернет-аукціони. |
|
12 |
|
Суверенітет споживача. Свобода вибору. Споживання товарів, шкідливих для здоров’я. Акцизні податки. Заборона окремих товарів. Споживання під час війни чи стихійного лиха. |
|
13 |
|
Чинники споживчого вибору. Чинники 4Р (Product, Place, Price, Promotion). Поведінка споживача. Реклама. Вплив традицій, моди, релігії та культури. Гра-подорож «Споживач світу». Практична робота № 1. Створюємо рекламу власного товару (послуги). |
|
Учень/учениця розрізняє товари та послуги; визначає якість товарів та послуг; уміє робити обґрунтований вибір якісних товарів та послуг; розуміє механізм формування ціни на товар; усвідомлює значення розвитку ринку послуг для підвищення рівня життя; |
|||
14 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Споживання товарів та послуг». |
|
РЕЗЕРВ (1 год.) |
ІІ семестр (20 год.)
№ уроку |
Дата уроку |
Зміст уроку та види навчальної діяльності |
Прим. |
Тема 3. ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ СПОЖИВАЧІВ (7 год.) |
|||
15 |
|
Права споживачів. Ринкові відносини. Державна споживча політика. Закон України «Про захист прав споживачів». |
|
16 |
|
Захист прав споживача. Фінансова безпека. Рівні безпеки. Порушення прав споживача. Державні органи захисту прав споживачів. Громадські організації. |
|
17 |
|
Навчальна гра «Захисти себе сам». Звернення з питань захисту прав. Зауваження, клопотання, скарга. Складання претензій продавцю чи виробнику на неякісний товар. |
|
18 |
|
Обов’язки споживачів. Обов’язки споживача під час купівлі товару. Обов’язки споживача під час отримання послуги. Відповідальність споживача. |
|
19 |
|
Інформація про товари і послуги. Інструкції і правила користування товарами і послугами. Товарні знаки. Штриховий код. Інші інформаційні знаки. Безпечність товарів та послуг для людини та довкілля. |
|
20 |
|
Практична робота № 2. Складаємо пам’ятку споживача. |
|
Учень/учениця знає про Закон України «Про захист прав споживачів»; перераховує основні права споживачів; розуміє роль якості товарів та послуг для власної безпеки; називає та характеризує основні обов’язки споживачів; аналізує інструкції до товарів та правила користування ними; усвідомлює необхідність виконання обов’язків споживача; знає про можливість захисту прав споживачів; наводить приклади ситуацій щодо захисту власних прав споживача; розуміє необхідність захисту прав споживачів; називає організації, що допомагають у захисті прав споживачів; визначає алгоритм самозахисту споживача. |
|||
21 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Права та обов’язки споживачів». |
|
Тема 4. ЕТИКА СПОЖИВАННЯ (4 год.) |
|||
22 |
|
Етика взаємовідносин споживача та інших учасників ринку. Поведінка та мовний етикет споживача. Усний та письмовий договори. Договір про виконання робіт і надання послуг. Терміни виконання робіт (послуг). Умови виконання робіт із матеріалів виконавця і замовника. Встановлення якості та недоліків виконаних робіт. Права і обов’язки споживачів і виконавця послуг. |
|
23 |
|
Поведінка споживачів під час надання послуг. Служба побуту. Правила побутового обслуговування населення. Поведінка споживачів у хімчистці, ремонтній майстерні, ательє. Фінансові послуги. Порядок користування комунальними послугами. Страхові послуги. Медичні послуги. Нотаріальні послуги. Туристичні послуги. Готельні послуги. |
|
24 |
|
Практична робота №3. Обговорюємо правила етикету споживача / Оплачуємо комунальні послуги. |
|
Учень/учениця уміє будувати діалоги; порівнює усний та письмовий договори; знає норми морально-етичної поведінки споживача; знає про етику споживання; називає правила етикету споживача; знає установи служби побуту, правила побутового обслуговування населення, порядок користування комунальними та телекомунікаційними (радіо, телефон, Інтернет) послугами та порядок сплати за них; дотримується правил поведінки споживачів у хімчистці, ремонтній майстерні, ательє тощо; розраховує вартість кредиту на придбання товарів; розв’язує практичні задачі та вирішує життєві ситуації, які стосуються поведінки споживачів |
|||
25 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Етика споживання». |
|
Тема 5. БЕЗПЕКА СПОЖИВАННЯ (6 год.) |
|||
26 |
|
Безпека споживання товарів. Види безпеки товарів. Запобігання шкоди здоров’ю під час використання харчових продуктів та промислових товарів. Небезпечна продовольча продукція. Вимоги до якості питної води. |
|
27 |
|
Безпека довкілля або «зелене споживання». Вплив товару на довкілля під час споживання. Показники екологічних властивостей товару. Право споживача на чисте і здорове довкілля. Закони України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про забезпечення санітарного і епідеміологічного благополуччя населення». Екологічна культура споживачів. Навчальна гра «Утилізація побутових відходів». |
|
28 |
|
Практична робота №3. Обговорюємо правила поведінки екологічно грамотного споживача. |
|
29 |
|
Навчальний проект. Мистецькі та літературні твори з фінансовим змістом. |
|
Учень/учениця називає види безпеки товарів: хімічну, електричну, термічну, санітарно-гігієнічну, пожежну, радіаційну, механічну, екологічну; знає права споживачів на інформацію, про відповідальність за її викривлення, права споживача у разі неналежної якості товару; уміє користуватись символами і позначеннями на товарах, які попереджають про їхню небезпеку; усвідомлює значення безпеки у споживанні товарів; називає основні правила грамотної фінансової поведінки; визначає ознаки неграмотної фінансової поведінки. |
|||
30 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Безпека споживання». |
|
РЕЗЕРВ (4 год.) |
ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА
ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА
1