Тема: Фізичні чинники здоров’я. Принципи і методи загартовування. Рухова активність.
Мета: Ознайомитися з поняттями «гіподинамія», «постава»; довести, що рух – це життя, а гіподинамія – основний чинник виникнення хронічних хвороб і скорочення життя; сприяти формуванню вміння самостійно працювати, аналізувати; виховувати потребу вести активний спосіб життя.
Обладнання: Мультимедійна презентація, підготовлені учнями повідомлення.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Хід урока
І. Організаційний етап
«Ніщо так сильно не руйнує людину, як довготривала фізична бездія».
Аристотель.
Вчитель: Як ви розумієте вислів філософа?
Відповіді учнів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Розповідь учителя «Рух-це життя» Відомий фізіолог І.П. Павлов прожив довге життя - 86 років. До кінця своїх днів він залишався бадьорим, фізично міцним, працездатним. У глибокій старості він писав: «Усе своє життя я любив і люблю розумову працю і фізичну, і, мабуть, все-таки другу -більше». Часто можна було бачити, як він копає грядку або їде на велосипеді, біжить на лижах. Це позитивно впливало на його наукову роботу. «Життя потребує руху» - сказав Арістотель, і цього закону життя притримувався І.П. Павлов. Ми знаємо, що рухова активність залежить від скорочення м’язів, яке забезпечує переміщення тіла й окремих його частин у просторі.
У процесі росту й розвитку відбуваються значні зміни опорно-рухової системи (скелета та м’язів). У дитячому та підлітковому віці ці зміни пов’язані насамперед із формуванням вигинів хребта, ростом кісток, окостенінням, зміною пропорцій тіла.
Це спостерігали з давніх-давен. Але сьогодні ми все частіше зустрічаємось з відхиленнями від нормального розвитку опорно-рухової системи, з хворобами, про які діди й прадіди не знали. Їх називають хворобами цивілізації.
Перед нами постають проблеми – з’ясувати, що це за хвороби, які їхні наслідки для організму, як запобігти цьому?
Учні дискутують
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя Наша тема уроку: Фізичні чинники здоров’я. Принципи і методи загартовування. Рухова активність.
На цьому уроці ми дізнаємося про рухову активність, її користь, правила загартовування.
«Народна скарбничка» «Ранок зустрічай зарядкою, вечір проводжай прогулянкою», «Багато ходити – довго жити».
Відповіді учнів (мікрофон)
- Пригадайте правила здорового способу життя.
- Які із цих правил ти виконуєш?
- Якими правилами ти нехтуєш? Чому?
- Чому треба додержуватися здорового способу життя?
Одним із основних правил здорового способу життя та умовою росту та розвитку людини є достатня рухова активність.
Виділяють рухову активність низьку, помірну та інтенсивну.
Робота із словничком «Інтенсивний» (від лат. слова, що означає «напружений» - напружений, посилений).
Робота із підручником с. 71 визначте свою рухову активність протягом дня. Скільки часу в тебе триває:
Низька активність …
Помірна активність …
Інтенсивна активність …
Робота в зошиті с. 25 вправа 2, 3
Розповідь учителя. У твоєму віці найкраще щотижня займатися фізичними вправами тричі на тиждень по 30-40 хвилин. Особливо корисна ранкова гімнастика, спортивні заняття, рухливі ігри. Завдяки інтенсивній активності твоя фігура буде привабливою, стрункою.
За недостатності руху виникає гіподинамія. Вона стає причиною порушень розвитку скелета, втомлюваності, поганого сну.
Робота із словником «Гіподинамія» (грец. походження, що означає «зниження» та «сила») - стан організму, спричинений недостатністю рухової активності.
Розповідь учителя. Однією з хвороб цивілізації є гіподинамія. Які її причини й наслідки? Рух – фізіологічна потреба організму, що росте, і природа проявила велику мудрість, зробивши майже всіх дітей непосидючими, такими, що прагнуть постійно бігати, стрибати, лазити. Споконвіку дорослим доводилося в основному обмежувати цю часом занадто бурхливу активність дітей. Зараз настає інша пора…
За нас тепер дуже багато роблять машини. Ми охоче користуємося ліфтами, міським транспортом, любимо відпочивати сидячи. Гіподинамія стає відмітною рисою життя сучасної людини. Характерна для дорослих, вона підкрадається й до дитини. Перехід із дитячого садка в школу супроводжується значним, приблизно на 50 відсотків, зниженням рухової активності дітей. Дефіцит рухів прогресує в міру переходу з класу в клас, при цьому в дівчаток природна рухова активність набагато нижча, ніж у хлопчиків. Мала рухливість і тривале перебування в одноманітній позі за партою в школі та за столом удома сприяють порушенню постави, деформації хребта, плоскостопості.
Наслідки гіподинамії:
Розповідь учителя. Як же лікувати цю хворобу і, особливо, як запобігти їй?
Робота у зошиті с. 25 вправа 1
Робота із словником Що таке «загартовування»? – це комплекс дій для зміцнення організму
Як правильно загартовуватися?
Відповіді учнів
Розповідь учителя. Ти уже знаєш, що загартовування проводяться за допомогою СОНЦЯ, ПОВІТРЯ, ВОДИ.
Загартовування допомагає підвищити опірність організму до несприятливих зовнішніх чинників, здійснювати профілактику застудних захворювань.
Організм загартованої людини здатний протистояти до мінливих умов довкілля.
Правила загартовування:
Робота у зошиті с. 26 вправа 4
VІ. Узагальнення і систематизація знань
V. Рефлексія уроку. Чи сподобався урок? Що найбільше запам’яталось?
Відповіді учнів
VІ. Домашнє завдання опрацювати ʂ 11, зошит с. 25-26 на с. 26 придумай та запиши гасло, яке закликатиме твоїх друзів загартовуватись.