Фізичні навантаження та реакція на них серцевих скорочень

Про матеріал
ознайомити учнів з тим, як серце реагує на фізичні навантаження, робота з дітками початкових класів
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

ТЕМА: Фізичні навантаження та реакція на них серцевих скорочень

Клас: 1–3
Тривалість: 10–15 хв.
Мета:

  • ознайомити учнів з тим, як серце реагує на фізичні навантаження;
  • сформувати вміння визначати частоту серцевих скорочень (ЧСС);
  • розвивати розуміння зв’язку між руховою активністю та здоров’ям;
  • навчити дітей спостерігати за власними фізіологічними реакціями.

1. ВСТУПНА ЧАСТИНА

Слова вчителя:
«Діти, у кожного з нас є “двигун” — це наше серце. Воно працює завжди: коли ми спимо, стоїмо, рухаємося. Коли ми біжимо чи стрибаємо — серце починає працювати швидше, щоб дати нам більше енергії. Ми зараз дізнаємось, як це відбувається».

Учні:
– слухають, торкаються долонькою грудей, відчуваючи удари серця.


2. МІНІ-СПОСТЕРЕЖЕННЯ «Знайди свій пульс»

Інструктаж

«Покладіть два пальчики на шию або зап’ястя. Це місце, де б’ється ваше серце — це пульс.»

Дії учнів

  • знаходять пульс;
  • вчаться відчувати удари;
  • фіксують приблизну кількість ударів за 10 секунд (умовно, без точності).

3. ОСНОВНА ЧАСТИНА — ПРАКТИЧНИЙ ДОСЛІД

Етап 1. Вимірювання пульсу у спокої

Вчитель:
«Посидимо тихенько 20 секунд… Тепер вимірюємо пульс ще раз.»

Учні вимірюють ЧСС за 10 секунд.
Учитель допомагає умовно «перевести» показник:
ЧСС за 10 сек × 6 = пульс за 1 хв.


Етап 2. Легке фізичне навантаження

Слова вчителя:
«Зараз робимо 20 стрибків “зірочка”. Працюємо весело, але акуратно!»

Учні виконують:
– 20 ритмічних стрибків;
– зупиняються на місці.


Етап 3. Вимірювання пульсу після навантаження

Вчитель:
«Тепер відразу знайдіть свій пульс. Чи змінився він?»

Очікуваний результат:
ЧСС стає швидшим. Діти помічають, що серце працює активніше після руху.


Етап 4. Пояснення вчителя

«Нашому організму під час стрибків потрібно більше кисню та енергії. Серце — як справжній насос — працює швидше, щоб доставити їх до м’язів. Це абсолютно нормально.»


4. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА — ДИХАЛЬНЕ ВІДНОВЛЕННЯ

Вчитель проводить вправу «Спокійна хвилинка»

  • Вдих — руки вгору.
  • Видих — руки вниз.
  • Повторити 4–5 разів.

Учні знову вимірюють пульс

– Зазвичай ЧСС знижується, наближаючись до початкових показників.

Підсумок:
«Чим більше ми рухаємося, тим швидше працює серце. Але після відпочинку воно знову заспокоюється. Це знак, що ми здорові та сильні.»


5. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ

  • У молодшій школі вимірювання ЧСС має бути умовним, спостережним, без точних чисел.
  • Контролюємо, щоб діти не перевтомлювалися.
  • Навантаження повинно бути коротким, ігровим, різноманітним.
  • Дітям із підвищеною тривожністю чи кардіологічними особливостями навантаження зменшуємо.
  • Комбінацію можна використовувати на уроках, фізкультхвилинках, гуртках.

6. СПРОЩЕНЕ ПОЯСНЕННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ

• У спокої серце б’ється повільно.
• Коли ми рухаємось — швидше.
• Після відпочинку — знову повільніше.
• Це означає, що наше серце здорове та сильне!

 

docx
Додано
4 грудня
Переглядів
10
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку