МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
ТЕМА: Фізичні навантаження та реакція на них серцевих скорочень
Клас: 1–3
Тривалість: 10–15 хв.
Мета:
1. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Слова вчителя:
«Діти, у кожного з нас є “двигун” — це наше серце. Воно працює завжди: коли ми спимо, стоїмо, рухаємося. Коли ми біжимо чи стрибаємо — серце починає працювати швидше, щоб дати нам більше енергії. Ми зараз дізнаємось, як це відбувається».
Учні:
– слухають, торкаються долонькою грудей, відчуваючи удари серця.
2. МІНІ-СПОСТЕРЕЖЕННЯ «Знайди свій пульс»
Інструктаж
«Покладіть два пальчики на шию або зап’ястя. Це місце, де б’ється ваше серце — це пульс.»
Дії учнів
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА — ПРАКТИЧНИЙ ДОСЛІД
Етап 1. Вимірювання пульсу у спокої
Вчитель:
«Посидимо тихенько 20 секунд… Тепер вимірюємо пульс ще раз.»
Учні вимірюють ЧСС за 10 секунд.
Учитель допомагає умовно «перевести» показник:
ЧСС за 10 сек × 6 = пульс за 1 хв.
Етап 2. Легке фізичне навантаження
Слова вчителя:
«Зараз робимо 20 стрибків “зірочка”. Працюємо весело, але акуратно!»
Учні виконують:
– 20 ритмічних стрибків;
– зупиняються на місці.
Етап 3. Вимірювання пульсу після навантаження
Вчитель:
«Тепер відразу знайдіть свій пульс. Чи змінився він?»
Очікуваний результат:
ЧСС стає швидшим. Діти помічають, що серце працює активніше після руху.
Етап 4. Пояснення вчителя
«Нашому організму під час стрибків потрібно більше кисню та енергії. Серце — як справжній насос — працює швидше, щоб доставити їх до м’язів. Це абсолютно нормально.»
4. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА — ДИХАЛЬНЕ ВІДНОВЛЕННЯ
Вчитель проводить вправу «Спокійна хвилинка»
Учні знову вимірюють пульс
– Зазвичай ЧСС знижується, наближаючись до початкових показників.
Підсумок:
«Чим більше ми рухаємося, тим швидше працює серце. Але після відпочинку воно знову заспокоюється. Це знак, що ми здорові та сильні.»
5. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ
6. СПРОЩЕНЕ ПОЯСНЕННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ
• У спокої серце б’ється повільно.
• Коли ми рухаємось — швидше.
• Після відпочинку — знову повільніше.
• Це означає, що наше серце здорове та сильне!