«Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують»

Про матеріал
: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

 на тему:

 «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують»

 

 

 

 

                                                              Виконала вчитель хімії

                                                                                  Колаковська Л.О.

 

 

 

Мета:

Навчальна: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання.

Розвивальна:  розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним,  самостійно робити висновки, логічне мислення учнів.

Виховна: виховувати культуру розумової праці та культуру комунікації, інтерес до предмету і потребу в набуванні знань.

Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ, умови виникнення і перебігу хімічних реакцій.

Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті.

Тип уроку: формування нових знань з використанням комп’ютерної техніки.

Форми і методи роботи: пізнавально-пошуковий, творчий, дослідний,  індивідуальна робота, робота зі схемами, комп’ютерна презентація.

Інтерактивні вправи: Асоціація «Квітка», «Ланцюжок», «Знайди пару», «Сортувальник», «Мікрофон», «Впізнай», «Знайди помилку», «Інтелектуальна розминка».

Базові поняття:  явища, фізичні явища, хімічні реакції, реагенти, продукти реакцій.

Обладнання і реактиви: мідний дріт, питна сода,  оцтова кислота, шматочок крейди, питна сода, розчин кислоти, лугу, фенолфталеїн, свічка, сірники, хімічний посуд.

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
  3. Актуалізація  опорних знань, вмінь та навичок.
  4. Вивчення  нового матеріалу.
  5. Закріплення вивченого  матеріалу.
  6. Рефлексія та підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання .

Хід уроку

I Організаційний момент

 

Вчитель: Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

-   Прикріпляю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

http://3.bp.blogspot.com/-gTGJAz4giKk/UQUZzbisN8I/AAAAAAAAAAM/V-yDPHz13pk/s1600/Smiley.svg.png

 

Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями,

 будьте старанними і слухняними.

Щоб не просто слухали, а чули.

Щоб не просто дивилися, а бачили.

Щоб не просто відповідали, а міркували.

Дружно і плідно працювали.

 - А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні у нас незвичайний урок, урок подорож!

Подорож таємничою, чарівною і загадковою країною Хімією! Країна ця прадавня. Вона дає відповіді на багато питань повсякденного життя.

 Дуже скоро буде свято, якого ви з нетерпінням чекаєте.(новий рік). У нас є ялинка, яку нам до кінця уроку треба прикрасити іграшками. Тому за кожну правильну відповідь і правильно виконане завдання на нашій ялинці буде зявлятися іграшка.  Тож давайте зробимо нашу ялинку якнайяскравішою!

  А тему сьогоднішнього уроку вам потрібно сказати самостійно, виконавши наступне завдання.

 

Здатність атома сполучатися з певною кількістю таких самих або інших атомів називається валентністю.

я

Гідроген двовалентний елемент.

р

Відносна молекулярна маса речовини дорівнює сумі відносних мас атомів , що містяться в ній.

в

Речовина, утворена двома хімічними елементами називається складною.

и

Масова часка елемента вимірюється у г.

о

Відносна атомна маса позначається символом Ar.

щ

Хімічний символ Гідрогену позначають літерою С.

к

Атом – це найменша електронейтральна частинка речовини.

а

 

Тому тема сьогоднішнього уроку: «Хімічні та фізичні явища. Реакції що їх супроводжують». ( учні записують у зошит)

 

ІІІ Актуалізація  опорних знань, вмінь та навичок.

Подивіться навколо себе і ви помітите, що ніщо в світі не стоїть на місці, все змінюється. Все тече, все змінюється, стверджували стародавні філософи.

      Змінюються пори року, рухається Сонце, день змінюється на ніч, зростає хлібний колосок, старішає людина,  з’являється  веселка.

Пригадайте. Як називаються зміни, що відбувається в природі і у світі? (Явища)

 Асоціація «Квітка»

Учитель. Згадайте, які явища ви вивчали на уроках природознавства і запишіть їх на пелюстках квітки.

Різні науки вивчають різні явища. Наука хімія вивчає явища що відбуваються з речовинами. А це фізичні та хімічні явища.

Подорожуючи країною Хімія ми повинні вивчити хімічні та фізичні явища.

 

ІV Вивчення нового матеріалу.

Все в світі змінюється. Рухається Земля навколо Сонця. День  змінюється на ніч, течуть річки, іржавіють метали, скисає молоко, старіє людина. Навколо нас і з нами безперервно відбуваються зміни. «Все тече, все змінюється», - стверджували стародавні філософи.

 Будь – які зміни, що відбуваються у світі, називають явищами. Явища бувають фізичні, хімічні, біологічні, суспільні. Різні науки вивчають різні явища. З речовинами, які вивчає хімія, можуть відбуватися як фізичні, так і хімічні явища.

 Давайте подивимося на малюнки природних явищ і дамо їм пояснення.

От ми продивилися на природні явища , давайте разом спробуємо класифікувати їх.

 Явища, під час яких речовина не перетворюється на іншу, називають фізичними.

 Приклади фізичних явищ: кипіння води, дощ, утворення льоду в холодильнику, замерзання річок, відливання виробів із розплавленого металу, веселка, блискавка, розкладання світла на складові та інші.

  При фізичних явищах молекули речовин не змінюються, отже, не змінюються і властивості речовин. А може змінюватись форма тіла та агрегатний стан речовини.

    Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними.

   Приклади хімічних явищ: горіння деревини, поява іржі на поверхні залізних виробів, прокисання молока, горіння парафінової свічки, процес фотосинтезу( утворення зеленими рослинами складних (органічних) поживних речовин з вуглекислого газу та води за допомогою сонячної енергії).

   А тепер з’ясуємо істотні відмінності фізичних і хімічних явищ.

   Демонстрація 1.

Візьмемо шматок мідного дроту ї зробимо спіраль.  Яке це явище? Чому? Відповіді учнів.

Нагріли дріт у полум’ї спиртівки і він став чорного кольору. Яке це явище? Чому? Відповіді учнів.

Розплавимо парафін у пробірці.

Кожна хімічна реакція супроводжується певним явищем, які є ознакою її. Зараз ми спробуємо виділити основні ознаки хімічних реакцій. Для цього починаємо заповняти картку №1. Ознаки хімічних реакцій.

Демонстрація 2.

Візьмемо розчин  Nа2СО3   і додамо сульфатної кислоти Н2So4.

Що спостерігаємо?

Починаємо заповнювати опорну схему уроку .

Демонстрація 3.

До розчину арґентум нітрату додали кілька крапель  хлоридної кислоти.

Що спостерігаємо? Яка ознака хімічної реакції? Запишемо до опорної схеми.

Демонстрація 4.

До розчину натрій гідроксиду додаємо дві краплі фенолфталеїну. Що спостерігаємо?  Записуємо до опорної схеми.

Демонстрація 5.

Запалимо сірника. З’являється запах.

Яка ознака реакції?

Демонстрація 6

Запалимо свічку.

 З ознаками хімічних реакцій ми тільки що познайомилися, виконуючи запропоновані досліди. Розрізняють п'ять  ознак хімічних реакцій.

Перевіримо правильність заповнення опорної схеми до уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.

  Умовний запис хімічної реакції:

                 А   +   В        С   +   D

                 Реагенти          Продукти реакції

 

Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого  матеріалу.

Учень повернувшись з уроку хімії подумав:

«Скрізь явища хімічні, о мамочко моя!

Ось гріє батарея, цьому радію я.

Мій телефон вібрує , а ще –  співать він вміє .

Моя кицюня Мурка не хоче молока.

Воно давно прокисло, вреднючка ж ти така!

Готує мама тісто – он соду додала.

Ще й оцтом загасила, ну це її діла.

А я відкрию «фанту» - там бульби, як завжди.

Піду після обіду, є діло в гаражі.

Дивлюсь: там цвях забитий. іржавий, просто страх.

Визначте чи не помилився учень.

 

Гра  «Знайди пару»

1. Горіння свічки.

2.Почорніння срібних предметів.

3.Взаємодія соди з оцтом.

4. Протухання яєць.

5..Скисання молока.

а.Зміна забарвлення.

б.Поява осаду.

в.Виділення газу.

г.Виділення тепла і світла.

д.Зміна запаху.

 

Вправа «Знайди помилку»

Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо нас хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після додавання цукру чай стає солодким; з) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу; и) на цвяхах з´являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.

 

Гра  «Сортувальник ( Обери всі ознаки хімічної реакції )

  • зміна агрегатного стану речовини
  • випаровування
  • утворення осаду
  • плавлення
  • зміна форми
  • виділення тепла
  •  поява або зміна запаху

Учень, називаючи фізичні явища, перелічив:

  1. одержання цукрової пудри з цукру піску;
  2. танення льоду;
  3. утворення зеленого нальоту на поверхні мідного виробу;
  4. кування заліза;
  5. прокисання молока.
  6. У яких пунктах він допустив помилку?

Визнач явища

  1. Взимку стало  холодати

і ставок вже не пізнати.

Там, де була рідина

Лиш дзеркальна площина

Що за диво кристалічне?

Це фізичне чи хімічне?

  1. В  нас  в  дворі  живе  корова.

Молоко  п'єм  для  здоров'я.

А  побуде  в  теплій  хаті-

Будем  сир  й  сметану  мати.

Що  за  наслідок  логічний?

Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)

  1. На  вогні  пластинка  мідна

Почорніла,  вірогідно.

Що  за  явище  незвичне?

Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)

  1. Осінь  стала  вмить  до діла-

Листя  геть  все  пожовтіло.

Що  за  результат  класичний?

Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)

 

 4.           Позначте явище із літер, що відповідають правильним відповідям, отримайте прізвище ученого-хіміка.

 

Явище                                 Фізичне                            Хімічне

1. Йде дощ                                                   М                                               Л

2. Цвях покрився іржею                              О                                               Е

3. Кипить вода                                             Н                                               М

4. Сіль розчиняється у воді                         Д                                               П

5. Падає листя з гілок                                   Е                       К

6. Протухання риби, м'яса                           Т                                               Л

7. Плавлення воску                                       Е                                               О

8. Підгорання їжі при смажінні                   Б                                               Є

9. Утворення карамелі з цукру                     Г                                              В

    при нагріванні

        Відповідь – Менделеєв.

 

 

    Фотодиктант : розбитий посуд, кування заліза, згинання цвяхів, погашення соди оцтом, плавлення металів, випаровування розчину, прокисання молока, палання вогнища, танення бурульок, замерзання води, кипіння води, іржавіння заліза, горіння бенгальського вогню.

VІ.  Підбиття підсумків уроку.

 Фронтальна бесіда.

  • Які явища називаються фізичними?
  • Які явища називаються хімічними?

Які ознаки хімічних реакцій?

  1.      Закінчіть речення:
    1.  Я думаю, що розповсюдження запахів парфумів належить до … явищ
    2. тому що…,
    3. Я вважаю, що горіння природного газу належить до … явищ, тому що…

Вправа «Підіб´ємо підсумки».

Закінчіть речення:

На уроці я:

дізнався…

зрозумів…

навчився…

найбільший мій успіх – це…

найбільші труднощі я відчув…

не вмів, а тепер умію…

на наступному уроці я хочу…

 

VІІ. Домашнє завдання.

    1.Вивчити §19

    2.Виконати вправи 7,8 ст.95

    3.Творче завдання ” Сюрприз для мами ”

    “ Сюрприз для мами, або як позбутися накипу”. У чайнику з’явився накип – не розчинені солі Кальцію й Магнію. Щоб його позбутися, налийте в чайник оцет і доведіть його до кипіння. Кип’ятіть пів години. Потім злийте у слив і прополощіть водою. Які явища ви спостерігали? Де ще утворюється накип? Як його позбутися.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
18 березня
Переглядів
29
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку