Дата ___/____/____ Клас _________ Прізвище вчителя __________________________
Урок № 23
Оксиген. Кисень: склад молекули й фізичні властивості
Мета уроку: закріпити вміння учнів розрізняти поняття «елемент» і «проста речовина» на прикладі Оксигену й кисню; ознайомити учнів з історією відкриття кисню, його фізичними властивостями, з поширеністю Оксигену в природі.
Очікувані результати: учні мають уміти характеризувати хімічний елемент Оксиген, виходячи з його положення в Періодичній системі; уміти пояснювати, у чому полягає відмінність між хімічним елементом і простою речовиною; знати історію відкриття кисню, склад його молекули й фізичні властивості; усвідомити, що Оксиген — один із найважливіших елементів у природі.
Базові поняття й терміни: Оксиген, кисень, хімічний елемент, проста речовина.
Обладнання: ____________________________________________________________
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
1. Організаційний етап
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _________,
кількість присутніх на уроці ___________, відсутніх ___________.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
2.1. Бесіда.
1. Який хімічний символ використовують на позначення Оксигену?
2. Якою є відносна атомна маса Оксигену?
3. Яку валентність має Оксиген у сполуках?
4. Якою є хімічна формула кисню?
5. Якою є відносна молекулярна маса кисню?
2.2. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя
Сьогодні ми з вами говоритимемо про речовину, яку можна схарактеризувати так: усемогутня й невидима. На перший погляд може здатися, що її взагалі не існує, однак ця речовина є, і навіть більше — без неї людство просто задихнулося б!
Учитель пропонує учням відгадати, про яку речовину та, відповідно, про який хімічний елемент ітиметься.
2.3. Повідомлення теми уроку.
2.4. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
3. Етап засвоєння нових знань
Слово вчителя
Дихання — це синонім життя, а джерело життя на Землі — кисень. Підкреслюючи важливість кисню для земних процесів,
Є. Я. Берцеліус казав: «Кисень — це речовина, навколо якої обертається земна хімія».
План пояснення нового матеріалу
1. Характеристика Оксигену за положенням у Періодичній системі хімічних елементів Д. І. Менделєєва. (Бесіда.)
Запитання до учнів:
— Назвіть порядковий номер Оксигену.
— Назвіть номер періоду, у якому знаходиться Оксиген.
— Назвіть номер групи, у якій розміщено Оксиген. Яка це підгрупа — головна чи побічна?
— Який заряд має ядро атома Оксигену?
— Назвіть число протонів, електронів та нейтронів, що їх містить атом Оксигену.
Оксиген — елемент головної підгрупи VI групи, II періоду Періодичної системи хімічних елементів Д. І. Менделєєва, має порядковий номер 8. Позначається символом O (лат. Oxygenium). Відносна атомна маса (Ar) хімічного елемента Оксигену дорівнює 16.
У сполуках Оксиген зазвичай двовалентний, валентності VI в нього не буває. У вільному стані трапляється у вигляді двох простих речовин — О2 (кисень) і О3 (озон).
2. Поширеність Оксигену в природі. (Розповідь учителя.)
Оксиген — найпоширеніший на Землі елемент. На його частку (у складі різних сполук, переважно силікатів), припадає близько 49 % від маси твердої земної кори. Морські й прісні води містять величезну кількість зв’язаного Оксигену — 85,5 % (за масою), в атмосфері вміст вільного кисню становить 21 % за об’ємом і 23 % за масою. Більше 1500 сполук земної кори містять Оксиген. Оксиген входить до складу багатьох органічних речовин і присутній у всіх живих клітинах. За кількістю атомів у живих клітинах він становить близько 20 %, за масовою часткою — близько 65 %.
Оксиген
Літосфера |
Атмосфера |
Гідросфера |
У складі організмів |
49 % за масою — |
кисень О2, |
85,5 % — |
рослин — 40 %, |
солі, оксиди |
озон О3 |
найбільше Н2О |
тварин — 20 %, |
|
(за масою 23 %, |
|
людини 65 % |
|
за об’ємом 21 %) |
|
|
Оксиген |
|
↓ |
↓ |
Проста речовина |
У складі складних речовин |
кисень O2, |
вода |
азот , у складі повітря |
пісок , |
|
мінерали |
3. Історія відкриття кисню. (Повідомлення учнів.)
Матеріал для повідомлень учнів
Кисень має цікаву історію відкриття. Його, можна сказати, відкривали тричі. Такі властивості кисню, як газоподібність, безбарвність, відсутність смаку й запаху, сприяли затримці його відкриття. Учені припускали існування такої речовини. Здавна було відомо, що для горіння необхідне повітря, проте багато століть процес горіння залишався незрозумілим. Лише в XVII в. хіміки Дж. Майов і Р. Бойль незалежно один від одного висловили думку, що в повітрі міститься певна субстанція, яка підтримує горіння, але ця цілком раціональна гіпотеза не отримала поширення й визнання, оскільки уявлення про горіння як процес поєднання горючого тіла з якоюсь складовою повітря, як на той час здавалося, суперечило очевидному факту: під час горіння відбувається розкладання палаючого тіла на елементарні складові. Саме на цій підставі на межі XVII ст. виникла теорія флогістону, яку створили німецькі хіміки Й. Й. Бехер і Г. Е. Шталь.
При цьому цікавим фактом є те, що вперше кисень виділили не хіміки. Це зробив винахідник підводного човна К. Дреббель на початку XVII ст. «Нововиявлений» газ він використовував для дихання в човні, зануреному у воду. Але праці винахідника було засекречено, тож вони не відіграли вагомої ролі в розвитку хімії.
Відкрили ж кисень практично одночасно й незалежно один від одного видатні хіміки XVIII ст.— швед К. В. Шеєле й англієць Дж. Прістлі. К. В. Шеєле виділив кисень дещо раніше, проте його трактат «Про повітря й вогонь» опублікували пізніше, ніж повідомлення про відкриття Дж. Прістлі. Однак «фурору» це відкриття не зробило: просто було відкрито ще один газ. Та й самі науковці впродовж усього свого життя залишилися відданими теорії флогістону, яка наприкінці XVIII ст. стала гальмом для розвитку науки.
Головною ж фігурою у відкритті кисню є славетний французький хімік А. Л. Лавуазьє. Він дізнався про кисень безпосередньо від Дж. Прістлі. До зустрічі з Дж. Прістлі А. Л. Лавуазьє не знав, що в процесах горіння бере участь не все повітря, а тільки одна його складова. Дослідник протягом двох років займався вивченням процесів горіння. Він проводив прискіпливі кількісні вимірювання, здійснюючи досліди з меркурій(II) оксидом. Для цього учений використовував запаяну реторту. А. Л. Лавуазьє поміщав у реторту ртуть, запаював її й нагрів, спостерігаючи утворення червоного меркурій оксиду, зменшення об’єму повітря й збільшення маси ртуті, яка прореагувала. В іншій реторті за більш високої температури вчений розкладав отримані в попередньому досліді 2,7 г меркурій оксиду, у результаті отримуючи 2,5 г ртуті та 8 кубічних дюймів газу, про який говорив Дж. Прістлі. У першому досліді, у якому частина ртуті перетворилася на оксид, саме на 8 кубічних дюймів зменшився об’єм повітря, а те, що залишилося, стало «азотом» — неживим газом, який не підтримує ні дихання, ні горіння. Газ, виділений у результаті розкладання оксиду, проявляв властивості, відмінні від притаманних азоту, тож А. Л. Лавуазьє назвав його «життєвим газом». Учений вивчив і з’ясував суть процесу горіння. Так теорії флогістону було завдано остаточного удару, і потреба в ній відпала. А. Л. Лавуазьє й надалі займався дослідженням властивостей кисню, назвавши його Оксигеном.
4. Фізичні властивості кисню. (Робота учнів із підручником, заповнення таблиці.)
Кисень — це газ без кольору, запаху й смаку, погано розчинний у воді (5 об’ємів кисню в 100 об’ємах води за 0 °С), трохи важчий за повітря (1 л повітря за температури 0 °С і нормального тиску важить 1,29 г, а 1 л кисню — 1,43 г). Рідкий кисень — рухома рідина блакитного кольору, яка кипить за температури –183 °С. Твердий кисень — це сині кристали, які плавляться за температури –218,9 °С.
Часто можна почути, що блакитний колір денного неба пов’язаний із забарвленням кисню. Проте це не зовсім відповідає дійсності. Колір кисню робить свій внесок у забарвлення неба, проте його синій колір пов’язаний передусім із явищем розсіювання сонячного світла в повітрі.
Кисень є парамагнітною речовиною, тобто в рідкому та твердому станах його можна притягнути магнітом.
Атоми Оксигену можуть утворювати ще одну просту речовину — озон. Молекула озону має формулу О3. Озон — це токсичний газ із різким запахом. Він міститься у верхніх шарах атмосфери й захищає Землю від ультрафіолетового проміння. Атмосферний озон утворюється з атмосферного кисню під час грози й обумовлює свіжість повітря після неї. Також озон утворюється під час роботи ксероксів і принтерів. Дуже невеликий вміст озону (7 ∙ 10–6 %) надає повітрю свіжості й позитивно впливає на організм людини. Але якщо вміст озону в атмосфері підвищиться до 10–4 %, людина відчуватиме головний біль та інші ознаки хімічного отруєння.
Учні під керівництвом учителя заповнюють таблицю.
Агрегатний стан за звичайних умов |
Смак |
Запах |
Забарвлення |
Розчинність у воді |
Густина |
Температура кипіння |
Температура плавлення |
Газоподібний |
Відсутній |
Відсутній |
Без кольору |
Малорозчинний |
1,142 |
–183 °С |
–218,9 °С |
4. Узагальнення й систематизація знань
4.1. Експрес-опитування.
1. Повітря — це:
А чиста речовина;
Б суміш газів.
2. Газ кисень — це:
А проста речовина;
Б складна речовина.
3. Газ О2 складається:
А з двох йонів Оксигену;
Б двох атомів Оксигену.
4. Оксиген — це елемент:
А другого періоду;
Б шостого періоду.
5. Найпоширеніша сполука Оксигену — це:
А кисень;
Б вода.
4.2. Завдання на закріплення матеріалу.
1. Обчисліть масову частку Оксигену у воді.
2. За температури –219 °С кисень замерзає, перетворюючись на кристали синього кольору. Про яке явище — хімічне чи фізичне — ідеться? Яка будова утворених кристалів — молекулярна чи немолекулярна? (Ідеться про фізичне явище, кристали мають молекулярну будову.)
5. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
5.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Збірник завдань ________________________________________
5.2. Індивідуальне завдання.
6. Підбиття підсумків уроку
Прийом «Закінчи речення»
— Сьогодні на уроці…
— Тепер я знаю…
— Мені на уроці…
1