Вивчення природи людиною, розуміння її законів, пояснення таємниць – все це завжди хвилювало не тільки вчених, а й митців. Наукове пізнання природи та її поетичне сприйняття йдуть поруч, взаємно збагачуючи одне одного. Знання фізики, природних явищ, дозволяє ще сильніше відчути їх внутрішню гармонію та красу; в свою чергу відчуття цієї краси – це величезний стимул для подальших досліджень. Це є природно, бо людська душа не відчуває межі між раціональним і емоційним.
Фізика і внутрішня гармонія і краса
Вивчення природи людиною, розуміння її законів, пояснення таємниць – все це завжди хвилювало не тільки вчених, а й митців. Наукове пізнання природи та її поетичне сприйняття йдуть поруч, взаємно збагачуючи одне одного. Знання фізики, природних явищ, дозволяє ще сильніше відчути їх внутрішню гармонію та красу; в свою чергу відчуття цієї краси – це величезний стимул для подальших досліджень. Це є природно, бо людська душа не відчуває межі між раціональним і емоційним.
Не дивлячись на різницю поетичного сприйняття природи та її наукового опису, між ними є глибокий внутрішній зв’язок. Його існування, Нільс Бор пояснював тим, що художник завжди спирається на «загальнолюдський фундамент», на якому будують гіпотези також і вчені. Мистецтво і наука збагачують одне одного (не даремно ж існує словосполучення «Фізики - лірики»).
Матеріал, зібраний з літературних джерел, містить приклади різних фізичних явищ. Якісні задачі, сформульовані на їх основі, дуже цікаві і корисні для розвитку фізичного мислення учнів. Розв’язання таких задач потребує серйозної і грунтовної підготовки, що спонукає учнів до самоосвіти.
Доцільне, доречне і вміле використання літературного матеріалу в навчанні фізики роблять процес пізнання більш емоційним і вражаючим, ні в кого вже не повернеться язик назвати фізику «сухою наукою».
Фізика і мистецтво. Здається вони не сумісні. Але це не так і сьогодні ми спробуємо це довести. Представники мистецтва, іноді самі того не знаючи використовують для своїх творів фізичні закономірності. А фізики… вони люблять і цінять мистецтво, яке пробуджує їх творчі думки, надихає, і саме тому, допомагає розгадувати таємниці природи. А. Енштейн, в хвилини відпочинку грав на скрипці, Л.Д. Ландау любив читати вірші Лермонтова і Байрона, М. Планк і В. Гейзенберг були чудовими піаністами, творець першого в світі ядерного реактора І.В. Курчатов часто відвідував симфонічні концерти, Л. Больцман дуже влучно сказав «Тим, чим я став, я забовязений Шіллеру. Без нього я міг би бути людиною з тією ж бородою і формою носа, як у мене , але це був би не я …«Іншою людиною, яка справила на мене такий вплив, є Бетховен…».
Проблеми «фізиків і лириків» хвилюють людство давно. В 15 столітті в Італії жила людина ім’я якої відомо зараз в усьому світі. Це Леонардо да Вінчі. До цих пір іде суперечка про те, хто він, художник чи вчений (художник, математик, механік інженер, архітектор). Людина всебічно розвинута, він залишив глибокий слід і в нації, і в мистецтві.
Віолетта Дворецька викладає фізику в КРМК НАУ з 1964 року. Відмінник освіти України, викладач-методист вищої категорії, заслужений учитель України. Як класний керівник випустила 11 груп. Неодноразовий лауреат освітянського конкурсу «Таланти твої, Україно!» Переможець конкурсу «Киянка року – 2008». Поетеса, автор багатьох поетичних збірок. Одна з них «Про фізику і фізиків».
Нагороджена медаллю «За заслуги».
Справа життя
Ти певен, що свою щоденно робиш справу?
Що лише в ній одній твоя життєва суть?
Який учитель ти? Ним бути маєш право?
Яке слова твої наповнення несуть?
Питанням цим не раз ти, мабуть, задавався,
І відповідь шукав в очах своїх дітей –
Чи світяться, коли заходиш ти до класу?
І чи потрібен їм запал твоїх ідей?
І якщо так – то знай: працюєш недаремно.
Не буде в душах їх холодної зими.
Ти вчиш дітей добру. І можеш бути певним,
Що виростуть вони хорошими людьми!
Проста вона наука начебто,
А нам допомагає жить.
У дзеркалі себе побачите —
В основі фізика лежить.
На лижі стали — і поїхали,
Або на ковзанах мчите…
І не лякає сніжна віхола —
Ви добре фізику вчите
І знаєте закони руху,
Тому не втратите ви духу!
Солодкий чай ви, мабуть, любите?
Тож цукор в ньому розчиніть.
Якщо ви голку десь загубите-
З магнітом знайдете за мить.
Ось кнопку в ліфті ви натиснули,
І він повіз угору вас.
І знов простий ми робимо висновок:
Працює фізика на нас.
Про фізику і фізиків є дуже велика кількість віршів:
Творці фізики
В четвертім столітті до нашої ери
Про нього весь світ уже знав —
Це древній філософ Мудрець Арістотель
Детально природу вивчав.
У Греції древній Фундамент науки
Заклав інженер Архімед.
Про нього й донині Розказують люди
Чимало цікавих легенд.
Про плавання тіл І прості механізми,
Про Сонце і про дзеркала.
За внесок у всі Природничі науки
Йому, Архімеду, хвала.
А ось астроном Одночасно і фізик
Великий творець – Галілей
В його голові Ще в юнацькому віці
Роїлося сотні ідей.
Експериментатор,
Творець телескопа,
Він фази Венери відкрив,
На Місяці гори,
Нові в небі зорі —
Життя для науки прожив.
Великий Ньютон – Геніальний англієць
Професор із юних ще літ.
Закони динаміки, ним ще відкриті
Вивчає й до нині весь світ.
Максвелл і Ейнштейн,
Резерфорд, Торрічеллі,
Ом, Бор – це далеко не всі.
Та в розвиток фізики Внесок вагомий
Зробили і наші творці.
Пулюй, Корольов,
Кондратюк і Ландау,
Смакула, Засядько,
Шарпак, Кибальчич,
Патон, Ярмошевич і Гамов,
Глушков, Боголюбов, Грицак.
Й Вам вдасться здійснить відкриття.
Прогресу науки і розвитку людства
Вони присвятили життя.
Можливо, колись,
Завдяки працелюбству
І Вам пощастить
Здійснити нові відкриття.
Теплові двигуни
Поважні які теплові двигуни,
Бо людям полегшують працю вони:
Орють, засівають, збирають зерно.
Без них, як без рук, все одно.
Із міста у місто нас возять не раз,
І тим економлять нам сили, і час.
Внизу залишивши свій шлейф вогняний
У простір космічний злітають вони.
В повітрі, як птахи, як риби в воді,
Хоч досить вже давні, та все ж молоді.
Потрібні всім людям усюди й завжди
Та тільки приводять бува до біди.
Повітря отруйне як спадок для всіх
І в тому їх шкода, великий їх гріх.
А скільки пального з’їдають щодня!..
То може повернем вола і коня?
Проблеми відразу розв’яжуться всі
Є віз дерев’яний, навіщо таксі?!
Чи може зуміємо вихід знайти,
Щоб Землю свою й двигуни зберегти.
На річці взимку товстий лід,
Це стан без сумніву твердий.
В повітрі пара, ну а під, під льодом простір водяний.
Ось агрегатні стани всі, -
їх без зусиль запам’ятай.
Природній уклонись красі,
Подякуй за такий розмай.
Задача
Як витягуєм з криниці
Холоднющої водиці,
То дарма часу не гаймо
І роботу визначаймо.
Що ж дано у цій задачі?
Плавно йде відро, не скаче.
І з водою, не з горохом,
Отже, поміркуймо трохи.
Певно нам об’єм відомий,
Відра ж десятилітрові.
Густина води, тим паче,
Вже й спростилася задача.
Розв’язок зовсім простий,
Тільки ж як без висоти?
Метрів візьмемо з десяток,
Ось тепер уже порядок.
Провідність газів
Сотні дослідів доводять:
Гази струму не проводять.
Ми сто перший проведем,
Протилежне доведем.
Увімкнемо лампу в коло,
Хай засвітить всім навколо.
Переріжем провідник —
Струм ішов, і раптом зник.
Вмить причина проясниться:
Непровідна є дільниця,
Між кінцями дроту в нас
Лиш повітря, тобто газ.
Варто газ вогнем нагріти,
Лампа знов буде горіти.
Це наочно доведе,
Що в повітрі струм іде!
При значному нагріванні
Наступає відривання
Електронів від ядра.
Як наступить ця пора,
В газі з’являться іони,
Крім іонів електрони, їх рухливість і заряд
Спричинятимуть розряд.
Цей розряд не самостійний,
Він не може йти постійно.
Струм у газі доти є,
Як іони щось дає.
Залишилося додати,
Що іони можуть дати
Енергійних квантів,
Навіть ультрафіолет.
А рентгенівське проміння,
Що пронизує каміння,
Все, що в газі тільки є,
На іони розіб’є.
Гама-промінь ще сильніший,
Енергійніший, грізніший,
Бо інертний навіть газ
Він провідним робить враз.
Сотні дослідів доводять:
Гази струму не проводять.
Ми сто перший провели,
Протилежне довели.
Електроліз
Нема давно нових ідей
Про струм в електроліті,
Бо їх подав ще Фарадей
В минулому столітті.
Він самий перший ввів слова
“анод” ”катод”, ”іони” і електролізу аж два
Відкрив свої закони.
Хоч солі різні, та завжди
В них спільна є ознака:
Дають, попавши до води,
Іони різних знаків.
Така ж властивість кислоти,
Така ж молекул лугу.
А як до ванни підвести
Від джерела напругу.
Тоді іони, як в строю,
Йдуть в електричнім полі,
І кожний порцію свою
Несе заряду в колі.
До електродів підійдуть,
На них осядуть сходу,
Заряд негайно віддадуть
Аноду чи катоду.
І в тім немає дивини,
Що пропорційна маса
Осілої речовини
До сили струму й часу.
Отож, як бачимо, ясна
І мудра та ідея,
Яка втілилась сповна
В законах Фарадея.
Фізика
Входиш у світ цей формул, графіків і законів,
З ними тоді вже навіки, ти вже у них в полоні.
Тут вже і творчий пошук, логіки дивне диво.
Фізика – це неповторно, фізика – це звабливо!
Ом, Ампер, Ньютон, Паскаль,
Лєбєдєв, Попов, Столєтов…
Не полічиш всіх, на жаль,
Хто відкрив її секрети.
Тут Ейнштейн і Фарадей,
Резерфорд і Бор, й Гальвані.
Скільки вже було ідей!…
Вірю, це ще не останні.
Галілей у цім ряду,
Архімед, Фермі, Курчатов,
Що на щастя чи біду
Приручили “дикий” атом.
Непроста наука ця,
Відкриттям нема кінця.
Молекули, атоми і електрони…
А може це все невідомі світи?
Не мега, а мікро, на нашій долоні, їх цілі
Галактики, спробуй знайти.
Найближчу, найдальшу, розкрий невідоме,
Проникни між них і знанням збагатись.
А поки що в мріях лише, підсвідомо
У захваті в атомні надра дивись!
Дисперсія
Біле світло, чи просте ж?
В нім можливостей без меж.
Сховані всі кольори:
Не один, не два, й не три.
Є оранжевий, червоний,
Жовтий, біля них в полоні,
Голубий, зелений, синій,
- їх знайдеш у літній днині.
Всіх повинно бути сім,
Тож виходить, що не всі.
Залишився про запас
Фіолетовий у нас.
Що за явище, за диво,
Неповторне і звабливе.
І у чому того суть,
Що дисперсією звуть?
Які ж багатогранні ці хвилі світлові
Такі весь час цікаві, такі весь час нові.
Коли інфрачервоні, то лагідні без меж,
Теплом зігріють тіло і душу нашу теж.
І радіосигнали здалеку принесуть,
Щоб знали всі на світі, як люди десь живуть.
Вбивають всі мікроби, хворобам кажуть “ні”,
Коли із сонцем дружиш і влітку, й навесні.
Так розсипають щедро веселки кольори,
Ну, а коли захочеш, – у білий знов збери.
І сонця промінь чистий, і блиск з далеких зір
Одну природу мають, хоч вір, а хоч не вір.
У Ньютоновім законі
Все, неначе на долоні:
P – то сила, m – то маса,
а – прискорення, окраса
Рухів всіх, прямих й не дуже.
А прискоренню байдуже
Чи до центра, чи від нього,
Був би рух лише, й дорога,
а знайдеш, коли повіриш,
Г на ш мерщій поділиш,
І проставиш одиниці,
Як належить, як годиться.
Всіх законів три, як стій,
Вивчи їх і зрозумій.
І тоді не буде горя,
Й не страшне фізичне море.