Фізика і внутрішня гармонія і краса

Про матеріал

Вивчення природи людиною, розуміння її законів, пояснення таємниць – все це завжди хвилювало не тільки вчених, а й митців. Наукове пізнання природи та її поетичне сприйняття йдуть поруч, взаємно збагачуючи одне одного. Знання фізики, природних явищ, дозволяє ще сильніше відчути їх внутрішню гармонію та красу; в свою чергу відчуття цієї краси – це величезний стимул для подальших досліджень. Це є природно, бо людська душа не відчуває межі між раціональним і емоційним.


Перегляд файлу

Фізика і внутрішня гармонія і краса

 Вивчення природи людиною, розуміння її законів, пояснення таємниць – все це завжди хвилювало не тільки вчених, а й митців. Наукове пізнання природи та її поетичне сприйняття йдуть поруч, взаємно збагачуючи одне одного. Знання фізики, природних явищ, дозволяє ще сильніше відчути їх внутрішню гармонію та красу; в свою чергу відчуття цієї краси – це величезний стимул для подальших досліджень. Це є природно, бо людська душа не відчуває межі між раціональним і емоційним.

Не дивлячись на різницю поетичного сприйняття природи та її наукового опису, між ними є глибокий внутрішній зв’язок. Його існування, Нільс Бор пояснював тим, що художник завжди спирається на «загальнолюдський фундамент», на якому будують гіпотези також і вчені. Мистецтво і наука збагачують одне одного (не даремно ж існує словосполучення «Фізики - лірики»).

Матеріал, зібраний з літературних джерел, містить приклади різних фізичних явищ. Якісні задачі, сформульовані на їх основі, дуже цікаві і корисні для розвитку фізичного мислення учнів. Розв’язання таких задач потребує серйозної і грунтовної підготовки, що спонукає учнів до самоосвіти.

Доцільне, доречне і вміле використання літературного матеріалу в навчанні фізики роблять процес пізнання більш емоційним і вражаючим, ні в кого вже не повернеться язик назвати фізику «сухою наукою».

Фізика і мистецтво. Здається вони не сумісні. Але це не так і сьогодні ми спробуємо це довести. Представники мистецтва, іноді самі того не знаючи використовують для своїх творів фізичні закономірності. А фізики… вони люблять і цінять мистецтво, яке пробуджує їх творчі думки, надихає, і саме тому, допомагає розгадувати таємниці природи. А. Енштейн, в хвилини відпочинку грав на скрипці, Л.Д. Ландау любив читати вірші Лермонтова і Байрона, М. Планк і В. Гейзенберг були чудовими піаністами, творець першого в світі ядерного реактора І.В. Курчатов часто відвідував симфонічні концерти, Л. Больцман дуже влучно сказав «Тим, чим я став, я забовязений Шіллеру. Без нього я міг би бути людиною з тією ж бородою і формою носа, як у мене , але це був би не я …«Іншою людиною, яка справила на мене такий вплив, є Бетховен…».

Проблеми «фізиків і лириків» хвилюють людство давно. В 15 столітті в Італії жила людина ім’я якої відомо зараз в усьому світі. Це Леонардо да Вінчі. До цих пір іде суперечка про те, хто він, художник чи вчений (художник, математик, механік інженер, архітектор). Людина всебічно розвинута, він залишив глибокий слід і в нації, і в мистецтві.

v-dvoretskaВіолетта Дворецька викладає фізику в КРМК НАУ з 1964 року. Відмінник освіти України, викладач-методист вищої категорії, заслужений учитель України. Як класний керівник випустила 11 груп. Неодноразовий лауреат освітянського конкурсу «Таланти твої, Україно!» Переможець конкурсу «Киянка року – 2008». Поетеса, автор багатьох поетичних збірок. Одна з них «Про фізику і фізиків».

Нагороджена медаллю «За заслуги».

Справа життя

Ти певен, що свою щоденно робиш справу? 
Що лише в ній одній твоя життєва суть? 
Який учитель ти? Ним бути маєш право? 
Яке слова твої наповнення несуть? 
Питанням цим не раз ти, мабуть, задавався, 
І відповідь шукав в очах своїх дітей – 
Чи світяться, коли заходиш ти до класу? 
І чи потрібен їм запал твоїх ідей? 
І якщо так – то знай: працюєш недаремно. 
Не буде в душах їх холодної зими. 
Ти вчиш дітей добру. І можеш бути певним, 
Що виростуть вони хорошими людьми!

Працює фізика на нас


Проста вона наука начебто, 
А нам допомагає жить. 
У дзеркалі себе побачите — 
В основі фізика лежить.
На лижі стали — і поїхали, 
Або на ковзанах мчите…
І не лякає сніжна віхола —
Ви добре фізику вчите
І знаєте закони руху,
Тому не втратите ви духу!
Солодкий чай ви, мабуть, любите?
Тож цукор в ньому розчиніть.
Якщо ви голку десь загубите- 
З магнітом знайдете за мить.
Ось кнопку в ліфті ви натиснули,
І він повіз угору вас.
І знов простий ми робимо висновок:
Працює фізика на нас.


Про фізику і фізиків є дуже велика кількість віршів:

Творці фізики

В четвертім столітті до нашої ери

Про нього весь світ уже знав —

Це древній філософ Мудрець Арістотель

Детально природу вивчав.

У Греції древній Фундамент науки

Заклав інженер Архімед.

Про нього й донині Розказують люди

Чимало цікавих легенд.

Про плавання тіл І прості механізми,

Про Сонце і про дзеркала.

За внесок у всі Природничі науки

Йому, Архімеду, хвала.

А ось астроном Одночасно і фізик

Великий творець – Галілей

В його голові Ще в юнацькому віці

Роїлося сотні ідей.

Експериментатор,

Творець телескопа,

Він фази Венери відкрив,

На Місяці гори,

Нові в небі зорі —

Життя для науки прожив.

Великий Ньютон – Геніальний англієць

Професор із юних ще літ.

Закони динаміки, ним ще відкриті

Вивчає й до нині весь світ.

Максвелл і Ейнштейн,

Резерфорд, Торрічеллі,

Ом, Бор – це далеко не всі.

Та в розвиток фізики Внесок вагомий

Зробили і наші творці.

Пулюй, Корольов,

Кондратюк і Ландау,

Смакула, Засядько,

Шарпак, Кибальчич,

Патон, Ярмошевич і Гамов,

Глушков, Боголюбов, Грицак.

Й Вам вдасться здійснить відкриття.

Прогресу науки і розвитку людства

Вони присвятили життя.

Можливо, колись,

Завдяки працелюбству

І Вам пощастить

Здійснити нові відкриття.

 

Теплові двигуни

Поважні які теплові двигуни,
Бо людям полегшують працю вони: 
Орють, засівають, збирають зерно.
Без них, як без рук, все одно.
Із міста у місто нас возять не раз,
І тим економлять нам сили, і час.
Внизу залишивши свій шлейф вогняний 
У простір космічний злітають вони.
В повітрі, як птахи, як риби в воді,
Хоч досить вже давні, та все ж молоді. 
Потрібні всім людям усюди й завжди 
Та тільки приводять бува до біди. 
Повітря отруйне як спадок для всіх 
І в тому їх шкода, великий їх гріх.
А скільки пального з’їдають щодня!..
То може повернем вола і коня? 
Проблеми відразу розв’яжуться всі 
Є віз дерев’яний, навіщо таксі?!
Чи може зуміємо вихід знайти,
Щоб Землю свою й двигуни зберегти.
На річці взимку товстий лід,
Це стан без сумніву твердий.
В повітрі пара, ну а під, під льодом простір водяний.
Ось агрегатні стани всі, -
їх без зусиль запам’ятай.
Природній уклонись красі, 
Подякуй за такий розмай.



Задача

Як витягуєм з криниці 
Холоднющої водиці,
То дарма часу не гаймо 
І роботу визначаймо.
Що ж дано у цій задачі? 
Плавно йде відро, не скаче. 
І з водою, не з горохом,
Отже, поміркуймо трохи. 
Певно нам об’єм відомий, 
Відра ж десятилітрові. 
Густина води, тим паче, 
Вже й спростилася задача. 
Розв’язок зовсім простий, 
Тільки ж як без висоти? 
Метрів візьмемо з десяток, 
Ось тепер уже порядок.

 

Провідність газів

Сотні дослідів доводять:
Гази струму не проводять.
Ми сто перший проведем, 
Протилежне доведем.
Увімкнемо лампу в коло,
Хай засвітить всім навколо. 
Переріжем провідник —
Струм ішов, і раптом зник.
Вмить причина проясниться: 
Непровідна є дільниця,
Між кінцями дроту в нас 
Лиш повітря, тобто газ.
Варто газ вогнем нагріти, 
Лампа знов буде горіти.
Це наочно доведе,
Що в повітрі струм іде!
При значному нагріванні 
Наступає відривання 
Електронів від ядра.
Як наступить ця пора,
В газі з’являться іони,
Крім іонів електрони, їх рухливість і заряд 
Спричинятимуть розряд.
Цей розряд не самостійний, 
Він не може йти постійно. 
Струм у газі доти є,
Як іони щось дає.
Залишилося додати,
Що іони можуть дати 
Енергійних квантів, 
Навіть ультрафіолет.
А рентгенівське проміння, 
Що пронизує каміння,
Все, що в газі тільки є,
На іони розіб’є.
Гама-промінь ще сильніший, 
Енергійніший, грізніший,
Бо інертний навіть газ 
Він провідним робить враз.
Сотні дослідів доводять:
Гази струму не проводять. 
Ми сто перший провели, 
Протилежне довели.

 

Електроліз

Нема давно нових ідей 
Про струм в електроліті,
Бо їх подав ще Фарадей 
В минулому столітті.
Він самий перший ввів слова 
“анод” ”катод”, ”іони” і електролізу аж два 
Відкрив свої закони.
Хоч солі різні, та завжди 
В них спільна є ознака: 
Дають, попавши до води, 
Іони різних знаків.
Така ж властивість кислоти, 
Така ж молекул лугу.
А як до ванни підвести 
Від джерела напругу.
Тоді іони, як в строю,
Йдуть в електричнім полі,
І кожний порцію свою 
Несе заряду в колі.
До електродів підійдуть,
На них осядуть сходу,
Заряд негайно віддадуть 
Аноду чи катоду.
І в тім немає дивини,
Що пропорційна маса 
Осілої речовини 
До сили струму й часу.
Отож, як бачимо, ясна 
І мудра та ідея,
Яка втілилась сповна

В законах Фарадея.

 

Фізика

Входиш у світ цей формул, графіків і законів, 
З ними тоді вже навіки, ти вже у них в полоні. 
Тут вже і творчий пошук, логіки дивне диво. 
Фізика – це неповторно, фізика – це звабливо!

Ом, Ампер, Ньютон, Паскаль,
Лєбєдєв, Попов, Столєтов…
Не полічиш всіх, на жаль,
Хто відкрив її секрети.
Тут Ейнштейн і Фарадей,
Резерфорд і Бор, й Гальвані.
Скільки вже було ідей!…
Вірю, це ще не останні.
Галілей у цім ряду,
Архімед, Фермі, Курчатов,
Що на щастя чи біду 
Приручили “дикий” атом.
Непроста наука ця,
Відкриттям нема кінця.
Молекули, атоми і електрони…
А може це все невідомі світи?
Не мега, а мікро, на нашій долоні, їх цілі 
Галактики, спробуй знайти. 
Найближчу, найдальшу, розкрий невідоме, 
Проникни між них і знанням збагатись.
А поки що в мріях лише, підсвідомо 
У захваті в атомні надра дивись!

 

Дисперсія

Біле світло, чи просте ж?
В нім можливостей без меж.
Сховані всі кольори:
Не один, не два, й не три.
Є оранжевий, червоний, 
Жовтий, біля них в полоні, 
Голубий, зелений, синій, 
- їх знайдеш у літній днині. 
Всіх повинно бути сім,
Тож виходить, що не всі. 
Залишився про запас 
Фіолетовий у нас.
Що за явище, за диво, 
Неповторне і звабливе.
І у чому того суть,
Що дисперсією звуть?

Які ж багатогранні ці хвилі світлові 
Такі весь час цікаві, такі весь час нові.
Коли інфрачервоні, то лагідні без меж, 
Теплом зігріють тіло і душу нашу теж.
І радіосигнали здалеку принесуть,
Щоб знали всі на світі, як люди десь живуть. 
Вбивають всі мікроби, хворобам кажуть “ні”, 
Коли із сонцем дружиш і влітку, й навесні. 
Так розсипають щедро веселки кольори,
Ну, а коли захочеш, – у білий знов збери.
І сонця промінь чистий, і блиск з далеких зір 
Одну природу мають, хоч вір, а хоч не вір.

У Ньютоновім законі 
Все, неначе на долоні:
P – то сила, m – то маса,
а – прискорення, окраса 
Рухів всіх, прямих й не дуже. 
А прискоренню байдуже 
Чи до центра, чи від нього, 
Був би рух лише, й дорога,
а знайдеш, коли повіриш,
Г на ш мерщій поділиш,
І проставиш одиниці,
Як належить, як годиться.
Всіх законів три, як стій,
Вивчи їх і зрозумій.
І тоді не буде горя,
Й не страшне фізичне море.

 

 


 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
15 лютого 2018
Переглядів
1134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку