Вимірювання та вимірювальні прилади
Сформувати навички визначення ціни поділки вимірювальних приладів і користування вимірювальними приладами; у процесі виконання л.р. Формувати інтерес до вивчення фізики; виховувати акуратність і точність під час проведення експериментів
Вимірювання та вимірювальні прилади.
Л.Р. № 1 «Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки приладу»
Мета: сформувати навички визначення ціни поділки вимірювальних приладів і користування вимірювальними приладами; у процесі виконання л.р. закріпити вміння визначати ціну поділки й межі вимірювань різних приладів, правила фізичних вимірювань величин; формувати інтерес до вивчення фізики; виховувати акуратність і точність під час проведення експериментів.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: найпростіші вимірювальні прилади (лінійка, термометр, годинник, транспортир, мензурка), шкали вимірювальних приладів, зошити з друкованою основою для лабораторних робіт, підручник, обладнання до л.р.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Аналіз виконання л.р.
ІІ. Перевірка д/з.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Ромашка»
Учитель заздалегідь виготовляє паперову ромашку, на зворотній стороні кожної пелюстки записує запитання. Учнів по черзі відривають пелюстки читають запитання і відповідають на них.
Повідомлення теми і мати уроку.
ІV. Сприйняття навчального матеріалу.
Ми вже знаємо, що фізичні величини вимірюють. Для цього існують спеціальні прилади. Ці прилади називаються вимірювальні.
З якими вимірювальними приладами ви знайомі? Що спільного в цих вимірювальних приладах?
В цих приладах є шкала. Але в кожного вона своя, особлива.
Демонстрування:
Еталон був виготовлений в 1889 р. і з тих пор зберігається в Міжнародному бюро мір і ваг під трьома герметичними скляними ковпаками. Були виготовлені також точні офіційні копії міжнародного еталона, які використаються як національні еталони кілограма. Усього було створено більше 80 копій. Приблизно раз в 10 років національні еталони рівняються з міжнародним. Ці порівняння показують, що точність національних еталонів становить приблизно 2 мкг. Так як вони зберігаються в тих же умовах, немає ніяких підстав уважати, що міжнародний еталон точніше. По різних причинах за сто років міжнародний еталон губить 3х10-8 своєї маси. Однак, по визначенню, маса міжнародного еталона в точності дорівнює одному кілограму. Тому будь-які зміни дійсної маси еталона приводять до зміни величини кілограма.
Шкала приладу являє собою сукупність штрихів, поділок і чисел.
Штрихи – це риски, нанесені на шкалі.
Поділки – це відстань між двома найближчими штрихами.
Біля деяких штрихів на шкалі стоять числа.
Щоб скористатися вимірювальним приладом, зняти показання з нього, спочатку необхідно визначити ціну поділки приладу.
Ціна поділки – це значення найменшої поділки шкали.
Щоб визначити ціну поділки, треба взяти перші два штриха з числами, від більшого значення відняти менше й отримане число розділити на число поділок, що знаходяться між ними
Визначаю ціну поділок демонстраційних приладів і пояснюю, як це робити.
Для того, щоб користуватися вимірювальним приладом, крім ціни поділки необхідно знати межі вимірювання. Межі вимірювання – це найменше і найбільше значення, яке можна виміряти цим фізичним приладом. Визначаю межі вимірювань демонстраційних приладів.
Робота з підручником.
Розгляньте малюнки
Які вимірювальні прилади зображені на малюнку?
Визначте межі вимірювання, ціну поділки вимірювальних приладів.
Які покази цих приладів?
Чи можна під час вимірювань отримати точне значення фізичної величини?
Від чого залежить точність вимірювань?
Результати вимірювань на можуть бути точними, вони завжди наближені, тому що чутливість не тільки наших органів почуттів, але й вимірювальних приладів має певні межі. На точність результатів вимірювання впливає також правильність зняття показів з вимірювального приладу.
Пояснюю, як правильно знімати покази з вимірювальних приладів.
При знятті показів з приладів необхідно вказати не тільки наближене значення фізичної величини, але й похибки, що можуть бути допущенні.
Дайте відповідь на запитання:
V. Початкове закріплення.
1. Визначення ціни поділки і меж вимірювання приладів, зображених на картках.
2. Заповнення таблиці «фізичних величин» в кінці зошита.
VІ. Рефлексія знань.
Проведення інструктажу з безпеки життєдіяльності дітей.
Л.Р. № 1 «Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки приладу»
VІІ. Підсумки уроку.
Інтерактивна вправа «Результат».
Учні по черзі роблять висновки про те , чого вони навчалися на уроці, якого результату досягли.
VІІІ. Домашнє завдання.