Особливості організму школярів та їх адаптації до фізичних навантажень переважання пластичних процесів (асиміляції) над процесами розпаду (дисиміляції) позитивний азотистий баланс, посилений синтез білків. У зв’язку з цим потреба у білках дітей і підлітків вища, ніж у дорослих (4-7 р. – 4г/кг, 12 р. – 2,5 г/кг, дорослий – 1,5 г/кг). висока інтенсивність вуглеводного обміну. Проте діти характеризуються повільнішою мобілізацією вуглеводних ресурсів, та меншою здатністю підтримувати інтенсивний обмін вуглеводів під час роботи, що може призводити до зменшення рівня глюкози в крові під час тривалих фізичних вправ.
інтенсивність енергетичного обміну у перерахунку на кілограм маси тіла перевищує рівня дорослих. Так, у 8-10 років інтенсивність основного обміну у перерахунку на кілограм маси тіла у 2-2,5 рази перевищує рівень дорослих. Підвищений рівень обміну пов’язаний з інтенсивними пластичними процесами, а також з інтенсивнішою, ніж у дорослих, роботою дихальної, серцево-судинної системи, та більшою тепловіддачею.
Особливості розвитку рухових якостей, аеробних та анаеробних можливостей дітей і підлітків. Для дітей і підлітків характерні певні особливості перебігу станів, які виникають під час занять спортом. Передусім, зміни в показниках організму в передстартовому стані в них більші, ніж у дорослих. Період впрацьовування в дітей і підлітків дещо коротший, ніж у дорослих. Водночас тривалість підтримання стійкого стану менша. Розвиток втоми дітей супроводжується швидшими змінами працездатності, швидкості й точності рухів порівняно з дорослими.
З розвитком опорно-рухового апарату змінюються рухові якості, такі як швидкість, сила, спритність, витривалість. Насамперед розвивається швидкість та спритність. Швидкість рухів у віці 4–5 років значно зростає, але рівня дорослого досягає лише у 13–14 років. Найінтенсивніше зростання сили спостерігається з 14 до 16–17 р. Середня величина сили різних груп м’язів у 16–17-річних порівняно з 14–річними зростає в 1,75 разу. Для дітей і підлітків характерні певні особливості перебігу станів, які виникають під час занять спортом. Передусім, зміни в показниках організму в передстартовому стані в них більші, ніж у дорослих. Період впрацьовування в дітей і підлітків дещо коротший, ніж у дорослих. Водночас тривалість підтримання стійкого стану менша.
Діти характеризуються меншими можливостями посилення зовнішнього дихання при м’язовій роботі. При цьому збільшення ХОД відбувається переважно за рахунок підвищення частоти дихальних рухів, а не збільшення глибини дихання. Це супроводжується зменшенням ефективності дихання внаслідок зростання величини мертвого простору.
ВИСНОВКИ1. У дітей пластичні процесі (асиміляції) переважають над процесами розпаду (дисиміляціїї).2. Максимальний рівень функціональних можливостей багатьох систем організму дітей і підлітків значно нижчий, ніж у дорослих. 3. Діти характеризуються меншими можливостями посилення зовнішнього дихання при м’язовій роботі. 4. З розвитком опорно-рухового апарату змінюються рухові якості, такі як швидкість, сила, спритність, витривалість.5. При виконанні фізичних вправ спостерігається зворотна залежність між максимальною ЧСС і віком дитини - чим молодша дитина, тим більша ЧСС і навпаки. 6. Період впрацьовування в дітей і підлітків дещо коротший, ніж у дорослих. Водночас тривалість підтримання стійкого стану менша.
Використана література Вілмор Дж. Х. Фізіологія спорту / Дж. Х. Вілмор, Д. Л. Костіл – К.: Олімпійська література, 2003. – 655 с. Вовканич Л. С. Фізіологічні основи фізичного виховання і спорту: навч. посібник для перепідготовки спеціалістів ОКР "бакалавр" / Л. С. Вовканич, Д.І. Бергтраум– .: ЛДУФК, 2013. Яремко Є. О. Фізіологія фізичного виховання і спорту : навч. посіб. для практ. занять / Є. О. Яремко, Л. С. Вовканич - Львів : ЛДУФК, 2014. - 192 с. Яремко Є. О. Спортивна фізіологія / Є. О. Яремко – Львів, "Сполом", 2006. – 159 с. Романенко В. А. Диагностика двигательных способностей / В. А. Романенко – Донецк, ДОННУ, 2005. – 290 с.