ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ І ДИНАМІЧНІ ПАУЗИ ЯК КОМПОНЕНТ ЗДОРОВ’ЄЗБЕРЕГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ЛОГОПЕДІЇ.

Про матеріал

Потреба в руховій активності у дітей дошкільного віку дуже велика. Обмеження активності в цей період може призвести до затримки психічного та мовного розвитку дитини. Важливо заохочувати різні форми рухової активності: рухливі та спортивні ігри, вправи на розвиток життєво важливих рухів (ходьба, біг, повзання, лазіння, метання, вправи в рівновазі).

Перегляд файлу

Відділ   освіти
Покровської  міської  ради
дошкільний навчальний заклад № 2 «Росинка»

 

 

 

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ І ДИНАМІЧНІ ПАУЗИ  ЯК КОМПОНЕНТ ЗДОРОВ’ЄЗБЕРЕГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ЛОГОПЕДІЇ.

 

 

                                                                    Вчитель-логопед Матвєєва М.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

 

«Рух - це життя» - ці слова відомі практично кожній людині. Той факт, що рухова активність корисна для організму людини, беззаперечний. Але далеко не всі розуміють, як важлива вона для формування фізичного і психічного здоров'я людини і наскільки необхідно вже змалечку привчати наших дітей вести активний спосіб життя.

Потреба в руховій активності у дітей дошкільного віку дуже велика. Обмеження активності в цей період може призвести до затримки психічного та мовного розвитку дитини. Важливо заохочувати різні форми рухової активності: рухливі та спортивні ігри, вправи на розвиток життєво важливих рухів (ходьба, біг, повзання, лазіння, метання, вправи в рівновазі).

Основними засобами розвитку рухових навичок у ДНЗ є фізкультурні заняття.

Крім фізкультурних занять в ДНЗ рухову активність дітей необхідно розвивати за рахунок збільшення динамічного компонента різних видів діяльності: введення фізкультурних пауз під час занять, сопровождення побутових моментів різними потішками і рухами, рухових разрядок під час ігор, динамічних пауз між заняттями і т. д.

Руховий і ігровий компонент фізкультхвилинок та динамічних пауз повинен сприяти не тільки підвищенню рухової активності, а й фізичному, психічному і мовному розвитку в цілому. Тому підбір вправ необхідно співвідносити не тільки з виховно-освітніми завданнями занять, прогулянок і інших режимних моментів, але і з віком і рівнем розвитку дітей.

Спеціальними науковими дослідженнями встановлено, що рухові навантаження у вигляді фізкультхвилинок на занятті знімають застійні явища, викликані тривалим сидінням за столом, дають відпочинок стомленим м'язам, а також органам зору і слуху. Фізкультхвилинки проводяться в паузах на заняттях з розвитку мовлення, малювання, формування елементарних математичних уявлень. Їх мета - підтримка розумової працездатності дітей на достатньо високому рівні. Втома дітей зазвичай настає після 10-12 хвилини. Воно позначається на їхній поведінці: діти  відволікаються, шумлять, перемовляються. Ці ознаки служать для педагога сигналом того, що діти втомилися, і необхідно дати їм можливість відпочити, переключивши на інший активний вид діяльності. Тривалість фізкультхвилинок 2-3 хв.

 

Основні вимоги до проведення фізкультхвилинок:

• проводяться на початковому етапі втоми 8-13-15-я хвилина заняття (в залежності від віку, виду діяльності, складності навчального матеріалу і т. д.);

• підбираються добре знайомі дітям, прості, цікаві вправи;

• віддається перевагу вправам для стомлених груп м'язів;

• комплекси фізкультхвилинок підбираються залежно від виду заняття і його змісту;

• підбираються різні за змістом і за формою фізкультхвилинки, так як одноманітність знижує інтерес дітей до них, а, отже, результативність.

Фізкультхвилинки можуть проводитися у формі загальнорозвиваючих вправ, рухомий гри, дидактичної гри з рухом, танцювальних рухів, виконання рухів під віршований текст, а також у вигляді будь-якого рухового дії і завдання.

Загально-розвиваючі вправи для фізкультхвилинок підбираються за тими ж ознаками, що і для ранкової гімнастики. Доцільно підбирати 3-4 вправи, закінчити фізкультхвилинки можна стрибками, бігом на місці або ходьбою. Ці комплекси можуть бути використані на всіх видах занять, але найкраще там, де чітко виділені структурні частини.

Наприклад, на заняттях з ознайомлення з тваринним світом корисними будуть ігри «Мишоловка», «Кошенята і щенята», «Зайці та вовк» і т. П.

Дидактичні ігри в русі - фізкультхвилинки добре вписуються в заняття по ознайомленню з природою, по розвитку мовлення, з математики: «До названого дереву біжи», «Знайди дерево по насінню», «Вершки і корінці», «Де ми були - ми не скажемо, а що робили - покажемо »і т. д.

Танцювальні рухи можна використовувати між структурними частинами занять під звукозапис, спів вихователя або самих дітей. Танцювальні рухи під музику створюють у дітей гарний настрій, розвивають творчі здібності. Найбільше підходять мелодії помірного ритму, не гучні, іноді плавні, ліричні.

Фізкультхвилинки під віршований текст в дошкільних установах використовуються найчастіше. При підборі їх до конкретного заняття слід звернути увагу на наступне:

віршований текст повинен бути високохудожнім. Можуть бути використані вірші відомих поетів, потішки, загадки, лічилки;

перевагу слід надавати віршам з чітким ритмом, так як вони дають можливість використовувати різноманітні рухи:

Можна використовувати різні імітаційні руху: зображення спортсменів (лижник, гімнаст, боксер, окремі трудові дії (рубаємо дрова, заводимо мотор і т. Д. Повадки тварин (лисиця крадеться, заєць стрибає).

 

Ігри та вправи для проведення фізхвилинок та динамічних пауз.

Ці вправи можуть бути використані: під час фізкультурних занять, на прогулянках, під час проведення фізкультурних пауз на заняттях, під час ранкової гімнастики вдома або в дитячому саду, на корекційно-розвивальних заняттях різних фахівців з дітьми, в тому числі мають важкі порушення в розвитку, для розвитку і диференціації різних м'язових відчуттів.

Хорошим вправою для дітей, починаючи з 2-річного віку, є ходьба по лінії. Найкраще намалювати еліпс (3х4 м) або коло діаметром 3 м.

Починати ходьбу потрібно в повільному темпі, бажано під спокійну музику. Ускладнюючи вправу, можна міняти музику на більш швидку і змінювати темп руху по колу (прискорюючи його до бігу). Можна чергувати темп рухів, змінюючи музику.

Можна використовувати різні види ходьби: на носках, на п'ятах, на внутрішній стороні стопи, на зовнішній стороні стопи, високо піднімаючи коліна, і т. П.

Можна наслідувати ході різних тварин: пострибати, як зайчики; пройтися, як клишоногі ведмедики; пробігти на носках, як маленькі мишки; пройтися, тупаючи, як великі слони, і т. п.

Нас часто дивує, скільки ж у наших дітей енергії! Недарма кажуть, що всередині у них «вічний двигун, вічний бегатель, вічний пригатель». На жаль, нерідко дорослі не витримують активності дітей і дратуються: «Сиди спокійно, не крутись, що не бігай, що не стрибай. » Але ж мозок дитини (особливо дошкільного віку) отримує харчування і кисень, саме коли дитина рухається. Рух - це життя, розвиток. Рухайтеся, грайте з дітьми і будьте здорові і щасливі.

Фізкультхвилинки

Буратіно потягнувся (стати на носочки, підняти руки вгору),

Раз нагнувся, два нагнувся

(нагнутися, руки перед собою).

Руки в сторони розвів (розвести руки всторону),

Ключик, видно, не знайшов (повернути голову вліво, а потім вправо).

Щоби ключик нам дістати,

Слід нам на носочки встати. (стати на носочки, підняти руки вгору, потягнутися).

***

Раз, два – руки в боки (права та ліва рука на поясі),

Три, чотири – два підскоки (руки на поясі, стрибки на двох ногах),

П’ять, шість – нахились (руки на поясі, нахили вперед),

Сім, вісім – розпрямись (руки опустили, випрямились),

Дев’ять, десять – всі присіли (руки перед собою, присіли),

І за парти тихо сіли (піднялися, сіли на місця).

 

    ***                                         

Покажи, як гримить грім? (на місці потупали ніжками)

Як сонечко вийшло? (піднялися на носочки, потягнулися, посміхнулися один одному)

Як вітер грається з листочками? (руки підняли вгору і помахали в сторони)

Як птахи летять? (руки в сторони, помахали руками)

Як зайчики стрибають? (стрибки на двох ногах на місці)

По долині ми гуляєм, (маршируєм)

Фізкультхвилинку починаєм.

Справа – ліс, а зліва – поле (розводимо руки в сторон),

Унизу іскриться море (опустили руки вниз, помахали руками)

В небі сонечко сіяє (піднятися на носочки, руки вгору, потягнутися),

І з нами промовляє.

Раз, два, три, чотири, п’ять (плескаєм в долоні)

Будем дружними зростать (піднялися на носочки)

Дуже добре будем вчитись,

Вдома, в школі не лінитись.

***

 

Корисні рухи

Довго слухали малята,

Час настав відпочивати

Руки – вгору, руки – вниз  (піднялися на носочки, руки вгору, опустити руки вниз)

І легесенько прогнись (руки в боки, прогнутися назад).

Покрутились, повертілись (опустили руки вниз, повернулися вправо, вліво)

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали (руки на поясі, стрибки на двох ногах)

Раз – присіли, другий – встали (руки перед собою, присіли – встали)

Вдих глибокий – раз, два, три...(вдих – видих)

Вчитись знову почали.

   ***

 

Білочки

Раз. два! Пострибали! (руки на поясі, стрибки на двох ногах)

Три, чотири! Назад стали (зупинилися)

Лапки вліво, лапки вправо (ліва нога вперед- назад, права нога вперед – назад)

Лапки вгору підняли (руки підняли вгору)

Всі тихесенько присіли (руки перед собою- присіли),

Потім знову підвелись (повернулися у вихідне положення)

І кружились, веселились (покружляли, пострибали),

Усміхнулись,

Й за науку знов взялись.

 ***                                             

Зайчик

Сірий зайчик скік та скік (стрибки на місці),

По капусту він прибіг (біг на місці).

Нахиливсь, зірвав головку (руки на поясі, нахили вперед, дістати пальчиками рук носочки ніг)

Але й мав собі мороку.

Поки в ліс її приніс (маршируєм на місці)

Мокрий став у нього ніс (погріти руки)

    ***                                         

Щось не хочеться сидіти (піднялися із-за парт),

Треба трішки відпочити.

Руки вгору, руки вниз (піднялися на носочки, руки вгору підняли, опустили вниз),

На сусіда подивись (повернули голову вліво,  а потім вправо)

І гарненько усміхнись (посміхнулися один одному).

Плесни раз, ще кілька раз (плескаємо в долоньки),

Все гаразд, роботи — час (сіли за парти).

    ***  

Ми писали, ми трудились (зжимаємо пальчики в кулачок),

Наші пальчики стомились.

Ручками махаємо (помахали ручками),

Поки в ліс її приніс (маршируєм на місці)

Мокрий став у нього ніс (погріти руки)

     ***                                        

Щось не хочеться сидіти (піднялися),

Треба трішки відпочити.

Руки вгору, руки вниз (піднялися на носочки, руки вгору підняли, опустили вниз),

На сусіда подивись (повернули голову вліво,  а потім вправо)

І гарненько усміхнись (посміхнулися один одному).

Плесни раз, ще кілька раз (плескаємо в долоньки),

Все гаразд, роботи — час (сіли).

 

Ми писали, ми трудились (зжимаємо пальчики в кулачок),

Наші пальчики стомились.

Ручками махаємо (помахали ручками),

Метелика хапаємо (зжимаємо пальчики в кулачок),

Ворушимо пальчики (по черзі згинаємо пальчики в кулачок),

Пальчики-хапальчики (доторкнутися до кожного пальчика рук),

Ми їх добре розімнемо (потерли долоньки)

І писати знов почнемо (сіли за парти)

 

***

Вже стомилися ми трішки (діти промовляють),

Вийдем разом на доріжку (крокують на місці).

Ось голівонька стомилась (кругові оберти головою),

Вліво, вправо нахилилась (руки на поясі, нахили вліво, вправо).

Будем пальчики стискати (пальчики стискаємо в кулачок),

Щоби краще нам писати (пальчики стискаємо в кулачок).                                 

 

***

Раз — всі встали (піднялися),

Два - підняли руки вгору, похитали (піднялися на носочки, підняли руки вгору, потягнулися),

Всім ласкаво усміхнулись  (посміхнулися один одному).

П'ять — притупнули ногою (тупнули правою ногою),

Шість - тепер іще другою (тупнули лівою ногою)

Сім — за спинку руки склали (руки склали за спину),

Нахилились — знову встали (руки на поясі, нахили вперед, назад).

Вісім раз отак зроби (нахили вперед, назад)

На дев'ятий — рівний ти (стали рівно, опустили руки),

Ну, а десять — вже сідайте (сіли),

Підрахунки починайте!

     ***                                      

Ми, як зайчики маленькі (діти промовляють)

Пострибаєм на лужку (стрибають, як зайчики),

Як метелики гарненькі (діти промовляють).

Політаєм по кружку (політали, як метелики, помахали ручками),

І до сонця рученята (піднялися на носочки)

Тягнугь, тягнуть (підняти руки вгору)

Всі малята (потягнулися вгору.)

Раптом хмарка наступила  (присіли, тримають в руках парасольку)

Дощиком нас пригостила:

Кап-кап-кап-кап! (встали, по долоньці капає дощик)

Капелька до капельки.

Кап-кап-кап-кап! (вісім раз стукають пальчиком по долоньці)

Скільки всього капельок?

    ***                                       

Вийшла качечка із двору (крокуємо на місці)

Підняла крильцята вгору (руки в сторону, підняли вгору)

Відвела крильцята вбік (руки в сторону),

Ще й підскочила — скік-скік! (пострибали на місці)

Підійшла до річки — нахилилась (зімкнулися всередину, розійшлися, руки на поясі – нахились вперед),

Гарно вмилась (вмили личко),

Руки в боки узяла (руки на поясі).

І до дому знов пішла (сіли на місця).

Ноги ширше, руки в боки — (ноги на ширині плечей, руки на поясі)

Ліс зійшов в короткі строки (руки вгору, похитали ручками).

Вітру лісу не зламати (посварили вітер)

Для звірят ліс - їжа й хата.

Гілля-руки підняли (руки підняли вгору),

Сонцю шану віддали (потягнулися до сонечка, простягнули ручки до нього)

А земельці — поклонились (нахилилися вперед),

Гіллям додолу нахилились (нахилилися вперед, опустили руки).

      ***                                     

Пензлик вліво — пензлик вправо (руки ліву в сторону, потім праву – в сторону),

Ось уже картинка встала. (руки розвели в сторону),

Плечі добре я розправлю (розправили плечі, стали рівно, руки опустили).

Пальці добре розімну (склали руки в замок і

зробили кругові оберти руками).

Й намалюю всім на диво (малюємо пальчиками у повітрі)

Сонце, радість і весну!

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
7 січня 2019
Переглядів
7387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку