Логоритмічні вправи
Фізкультхвилинки
Логоритмічні вправи мають корекційну спрямованість. Вони нормалізують темп і ритм мовлення, розвивають словниковий запас, загальну й дрібну моторику, виховують довільну увагу, розуміння логічного зв’язку між змістом тексту і рухами.
В процесі систематичного виконання вправ у дітей підвищується емоційний тонус, більш ефективним стає процес запам’ятовування. Вправи, що виконуються разом із однолітками, дорослими дозволяють зняти невпевненість і скутість, що пов’язано з мовними дефектами, або особистісними комплексами.
Логопедичні вправи можна пов’язувати з лексичною темою, застосовувати в роботі з дітьми, що мають мовленнєві вади: заїкування, фонетико – фонематичне недорозвинення мовлення, дизартрію, загальне недорозвинення мовлення.
Вправи, що виконуються з мовним супроводом, можуть використовуватися в якості фізкультхвилинок.
Фізкультхвилинки застосовуються не лише для того, щоб зняти м’язову втому, дати відпочинок зору та слуху, і відтак відновити розумову працездатність, а з метою розвитку мовлення і мислення, творчої уяви.
Особливу увагу має надаватися точному поєднанню руху і тексту з його чітким промовлянням; виконання рухів під віршований текст з чітким темпо – ритмічним малюнком.
Проводиться фізкультхвилинка на дванадцятій хвилині заняття. Вони мають бути пов’язані зі змістом заняття, на основі добре знайомих дітям рухів, з урахуванням мовленнєвого матеріалу, рухливої гри середнього ступеня рухливості ( наприклад хороводні), танцювальних рухів під звукозапис; на основі творчих уявлень.
Логоритмічні вправи, фізкультхвилинки
№/п |
Зміст |
Рухи |
1. |
Вітер лісом пролітав, вітер листя рахував Ось дубовий, ось кленовий, горобиновий, різний Ось з берізки – золотий, ось останній із осики На стежину вітер кинув. |
Рухи долонями хвилеподібні, і по черзі загибати пальці на обох руках; потім спокійно покласти долоні на стіл. |
2. |
Ручки, наче гілочки піднімайте, ними, як ялиночки колихайте. На колінця ставте свої рученята, Забарабанимо по них, як зайчата, А тепер, мов оленям нам ходити, Ніжками, мов копитами тупотіти. |
Рухи – відповідно тексту. |
3. |
Ось листок із клена впав Над землею закружляв Між дерев літав у лісі І на землю тихо влігся |
Присідання Обертання тулуба Нахили до обох ніг Сісти на килим |
4. |
Вийшло вранці ясне сонце, Зазирнуло у віконце, Ми до нього потяглися, за промінчики взялися, Будемо разом присідати, Сонечко розвеселяти. Встали – сіли, встали – сіли, Бачите, як звеселили. Стало сонце танцювати, нас до танцю припрошати. Нумо разом, нумо всі, потанцюймо по росі. |
Рухи руками над головою. Руки розвести в сторони. Стати навшпиньки, руки підняти догори. Присідати.
Виконувати танцювальні рухи. |
5. |
Діти в лісі Діти по лісочку гуляють, Листячко жовте (квіточки) збирають, У пучечки гарно складають, догори високо піднімають, а тепер на свої місця сідають. |
Виконують відповідні рухи: збирають листя або квіти то правою, то лівою рукою і піднімають їх догори. |
6. |
Бджілки Бджілки в поле захотіли і знялися й полетіли, На квіточки тихенько всі присіли, знову полетіли. Бджілки у вулики полетіли! |
«бджілки» вилітають із «вуликів» із гудінням і починають кружляти. «Бджілки» підлітають до квіточок і присідають. Повертаються на свої місця. |
7. |
Воронята Вороненята міцно сплять, В своїх гніздечках всі сидять. А прокинуться на зорі — Будуть каркати у дворі: «Кар – кар – кар». Полетіли, полетіли, Вороненята полетіли, кар! — Вийшла Таня на доріжку, Вороненятам сипле крихти, — Вороненята прилетіли І всі крихітки поїли. Тук-тук-тук, тук-тук-тук! Собачка на подвір’ї гуляла, Вороненяток налякала. |
Сидять, закривши очі; махають руками («крильцями»), відводячи їх у сторони, і кричать «кар-кар - кар»; діти стрибають, бігають («літають»); нібито сипле з чашки крихти; присідають і починають «клювати»; (збирають розсипані каштани, шишки); - промовляють «гавгав»; сідають на свої місця. |
8. |
Чом сіренькі горобчики |
Стрибки на двох ногах. |
|
Зажурились, засмутились? Горобчики, диб, диб, диб, Сіренькі, стриб, стриб, стриб. |
|
9. |
Стали струнко, руки в боки, застрибали скоки – скоки. Стрибу – стрибу, скоки – скоки, Застрибали, як сороки. |
Виконувати рухи і стрибки, відповідно тексту. |
10. |
Скаче жабка по доріжці, Витягнувши довгі ніжки. «Побачила комара», промовляє: «Ква - ква-ква!» |
Стрибки по колу. |
11. |
Добре козенятам на лужку стрибати, Гратись, борюкатись, ріжки наставляти. Грається малеча, і дзвінке Всюди, всюди чути: «Ме-ке-ке». Десь близько ходить вовк-хижак, Клацає зубами він отак. |
Стрибки; піднімають пальці рук до лоба, ніби ріжки.
|
12. |
Правда ж, мамо, я великий? Сам взуваю черевички, Зашнуровую шнурочки, Сам вбираюсь у сорочку, Сам лице і руки мию, Сам зачісуватись вмію І не плачу я ніколи… Скоро вже піду до школи. |
Піднімають руки вгору. Нахиляються. Удають, що шнурують. Удають, що одягаються. Удають, що умиваються. Гладять себе по голівці. «Приказують» пальчиком.
|
13. |
У дитсадок Ясик ішов І жучка знайшов. На травичці він сидів. І від холоду тремтів. |
Крокують на місці. Плескають у долоні. Сідають навпочіпки. Показують, як тремтів, |
|
Відігріє він його, Друга меншого свого. |
б’ють себе по плечах, руках. Дихають на руки. |
14. |
Розмалюю писанку, розмалюю, Гривастого коника намалюю. Розмалюю писанку, розмалюю, І сопілку гарну я намалюю. Ду-ду-ду-ду-ду. |
Діти малюють у повітрі. Підстрибують на місці. Повторно малюють у повітрі. Удають, що грають на сопілці. |
15. |
Сплять маленькі совенята, Раз — розкрили оченята, Подивилися навколо, Потім вгору і додолу. Оченята — блим, блим, блим! Відпочити треба їм! Вправо, вліво оченята Повертали совенята. |
Очі у дітей заплющені. Колові рухи очима. |
16. |
Для матрьошки Лялі, Дім ми будували. Ось такий високий, Ось такий широкий. В дім зайшла матрьошка І взяла гармошку. У танку кружляє, Діток всіх вітає. |
Імітують рухи будівельників. Піднімаються навшпиньки. Розводять руки в різні боки. Крокують. Імітують гру на гармошці. Кружляють на місці. |
17. |
Ми ось кошики несемо Та по колу всі йдемо. Гей, збирай урожай Та на зиму запасай. Ми морквинки всі зберемо, Стиглих бурячків нарвемо |
Ідуть один за одним.
Нахиляються збирають. Кружляють. |
|
І горох про запас — Урожай хороший в нас. Ти пузатий кабачок, Належав собі бочок: Не лінуйся, час не гай, Та у кошичок стрибай. Нас додому через ліс Вантажівник усіх повіз. Браму нам відчиняй — Іде з поля урожай. |
Присідають.
Стрибки.
Їдуть один за одним на місця. |
18. |
Раз — підняти руки вгору, Два — нагнутися додолу. Не згинайте, діти, ноги, Як торкаєтесь підлоги, Три, чотири — прямо стати, Будемо знову починати. Хто зуміє присідати І ногам роботу дати? |
Діти за ходом тексту відтворюють відповідні рухи. |
19. |
Білий сніг, білий сніг Заміта стежинки. Цілий день, цілий день Падають сніжинки, Вітерець-жартівник Віхолу здіймає, А мороз-чарівник З діточками грає. |
Колові рухи руками.
Нахили тулуба вперед.
Повороти навколо себе.
Підстрибування. |
20. |
Підвелися всі швиденько — І на місці біг легенький. Пострибали, як зайчата, Треба м’язи розробляти. Підняли почергово ніжки, Не втомились анітрішки. Всі присіли — підвелися, Знов присіли — підвелися. |
Діти виконують усі рухи за текстом. |
|
Розімніть гарненько пальці, Потанцюйте стильні танці. |
|
21. |
Сіли ми в автомобіль: дир-дир, дир. А тепер в тролейбус сіли, і тихенько покотили: ш-ш-ш-ш. У літак швиденько сіли і одразу полетіли: л – л -л. Ось на потязі я мчу: чух-чу, чух-чу. Любимо ми мандрувати, але час нам працювати. |
- Відтворити за допомогою звуків і рухів певний вид транспорту. |
22. |
В нашого зайчати Довгі ноженята, Довгі вушка, довгі лапки, Милі оченятка. Зайчик прокидається, Під кущем ховається, Звідти виглядає І малят шукає. Ось поскочу, пострибаю, З дітворою я пограю. |
Діти за ходом тексту відтворюють рухи. |
23. |
Чути в лісі: трісь та трісь — То зайча капусту їсть, Яблуко, морквину, грушу Каже: «Сил набратись мушу!»
|
Обертання головою. Робота нижньою щелепою. Потягування, нахил, потягування. Згинання й розгинання піднятих рук. |
24. |
Вітерець гілки гойдає задля гри. Тихо листя з них спадає — Раз, два, три. Він несе його садами, На землі кладе рядами… |
Обертання головою. Махи піднятими руками. Нахили вліво і вправо. Нахили назад і вперед. Обертання тулубом. |
|
|
Присідання. |
25. |
Підвелися ми з-за столу — Раз-два, раз-два. Ледь не впали ми додолу — Закрутилась голова. Ми від столу віджимались, В добру форму повертались.
|
Встали. Сіли, встали, сіли, встали. Хитання тілом із боку в бік. Обертання головою. Віджимання. Демонстрація сили — «гра м’язами». |
26. |
Новорічна ялинка Ми ялинку наряджали, Іграшки вгорі чіпляли. Обважніли гілочки, Загойдались іграшки, Задзвеніли: дінь-дінь-дінь… Ось він, новорічний дзвін! |
Потягування на носочках. Стрибки з піднятими руками. Махи руками. Обертання руками. Оплески. Оплески внизу, угорі, зліва, справа. |
27. |
Зимова прогулянка Вирішив я в ліс піти Взимку — просто, без мети. Кучугурами блукав, Нахилявся, повертав… Морозець хапав за ніс, Під кожух мені заліз… Як додому вже прибіг, То заснув я, щойно ліг. |
Ходьба на місці. Ходьба на напівзігнутих ногах. Нахили з поворотами. Імітація. Точковий самомасаж тіла. Біг на місці. Нахили голови зі складеними біля вух долонями. |
28. |
Зимовий сон їжачка Їжачок гуляв по саду, Сніг на землю тихо падав. На деревах, на хатинках – Срібні зірочки – сніжинки. Їжачок на голочки Назбирав ті зірочки. Раз, два, три, чотири, п’ять – Гарно зірочки блищать. Срібні зірочки – сніжинки Їжачок приніс в хатинку Але сталася біда: Замість зірочок – вода! Раз, два, три, чотири, п’ять – Тільки крапельки блищать… Не журися, їжачок, Повертайся на бочок, І до самої весни Спи собі й дивися сни. |
Ходьба на напівзігнутих ногах. Рухи руками – імітація як падає сніг. Схрещеними долонями показати сніжинки. Пальці – у замок.
Пальцями рук ніби струшуємо крапельки води.
Кисті обох рук з’єднати, підкласти під щоку, імітуючи сон. |
29. |
Мальвіна квітки поливала, У море Русалка пірнала, Літала Жар-птиця предивна, А вершник скакав до царівни. |
Імітація. Стрибки з присіданнями. Махи руками, як крилами. Імітація. |
30. |
Їжак Із гори їжак скотився, Сів, проповз і зупинився. Ніс до сонця простягнув, Покрутився і зітхнув. |
Обертання кистями рук. Імітація. Імітація. Обертання тулубом. Вдих і видих. |
31. |
Сонечко |
|
|
Ось розвіялась імла, Крапає з дахів. І промінчик, як мітла, Сніг старий підмів. |
Відводимо від обличчя долоні й потягуємося. Присідання. Обертання руками. Махи руками.
|
32. |
Сіли ми у космоліт, Вирушаємо в політ. Швидкість набираємо, В космос вилітаємо. |
Присідання. Махи руками. Біг на місці. Стрибки. |
33. |
Равлик Равлик стежкою повзе, Ріжки виставляє. За собою хвіст везе, В гості поспішає.
|
Ходьба на напівзігнутих ногах. Потягування на носочках. Стрибки на лівій нозі з легким волочінням правої. Стрибки на правій нозі з легким волочінням лівої. |
34. |
Через поле і лісок йшов маленький їжачок. Спинку спритно вигинав гострі голки наставляв. На галявинці грибки позбирав він залюбки. Покотився по землі, відпочив він на гіллі. Потім встав та потягнувся та й додому повернувся. Звеселились їжачата зустріли радо тата. |
Діти виконують усі рухи за текстом. |
35. |
Йти у ліс і там пограти |
Крокують. |
|
забажалося малятам. В ліс прийшли всі без зупинки, стали дружно всі навшпиньки, Йдуть тепер вже не малята, а маленькі лисенята, Під кущами присідали, зайця в лісі виглядали. Заєць вискочив прудкий — пострибаємо із ним, А назустріч — вовчисько, зайця він угледів близько, Думав, що спіймає в лісі, та ведмідь став на узліссі. І пошвендяв клишоногий в лісі віднайти дорогу До озерця, до криниці, щоб напитися водиці. — Діти ви відчули втому? Час із лісу йти додому. Ви всі добре відпочили, за столи тихенько сіли. А тепер пограємо і порозмовляємо. |
Ходьба навшпиньки.
Стати навпочіпки. Стрибки. Ходьба широким кроком.
Йдуть на внутрішньому боці стопи.
|
36. |
Жуки дзижчать в садочку літом, По стежці жабка — плиг та плиг. Жоржини квітнуть жовтим квітом, Кружляють бджоли біля них. Он журавель шукає броду – А жабенятко — плиг у воду. Жук до жаби: «Жу-жу-жу Журавлеві розкажу! |
Повороти голови з промовлянням:«Ж - ж». Підскоки. Повороти навколо себе. Піднімання зігнутих у коліні ніг. Підскоки. Повороти тулуба в різні боки. |
37. |
Телевізор ми придбали — Он як! Он як! Ще й по сходах піднімали — Ось |
Руками показати прямокутник. Великими пальцями |
|
так! Ось так! Спину ледь не зіпсували — Отак! Отак! Та хребет полікували! А як? Ось так! |
показати «клас!» Нахили вперед. Присідання. Нахили в сторони. Потриматися за спину, трохи нахилившись уперед. Випростатися. Обертання тулубом. |
38. |
Прилетіла хмара темна, накрапає дрібний дощ Крапля крапає за краплею, дощ пролив багато сліз Дощ сильнішим став, і вітер, раптом злива це, не дощ. Хмара зливу посилає, Як стіна вода тече Де ж від зливи нам сховатись? - Парасолька нас спасе.
|
Стукати кулачком правої руки по кулаку лівої руки. Вказівний палець лівої руки стукає по долоні правої руки. Рухи ребром долоні у різних напрямах, по діагоналі. Різкий рух вперед і вниз. Рухи плечима уверх – униз, подивитися у різні боки. Підняти руки уверх, зображуючи купол парасолі. |
39. |
Ось ворона прилетіла І на дах будинку сіла Покрутила головою, Заспівала нам з тобою: «Кар – кар – кар!» |
Імітація пташиних рухів Наслідування звуків, які видає ворона. |
40. |
Наші пальчики малі в ліс помандрувати пішли. Наші пальчики втомились, на |
Рухи пальцями рук по столу. Рахуємо пальчики. |
|
пеньочок прихилились. Треба їх порахувати. Чи вони не розгубились? Раз – промінчик, два промінчик, три – у небі ясний вінчик. А чотири – ясне сонце, п’ять – освітлене віконце. Шість - тут пташка прилетіла. Ців – ців-ців! Загомоніла. Сім – квіточки розцвітають, вісім – дощик накрапає, дев’ять вітер повіває, Десять – зайчики стрибають, на пеньочки всі сідають. |
Піднімають догори спочатку 1, 2-й палець, а потім розчепірені всі 5 пальців, роблять «віконце» - з’єднують великі і вказівні пальці обох рук; махи кистями; з’єднують долоні рук, розчепірюючи пальці. |
41. |
Хмарка сонечко закрила Срібні зірочки зронила Ми ті зірки пошукаєм, На подвір’ї позбираєм. Пострибаєм зайченятами Політаєм пташенятами Потанцюємо ще трішки, щоб спочили наші ніжки - Відпочили? Так! - Чудово! А тепер до праці знову. |
Руки вгору, влівовправо рухати, імітуючи вітер. Кистями імітувати падіння зоряного дощу. Присісти, ніби збираючи зірки з підлоги. Кругові оберти головою. Стрибки. Махати розслабленими руками, імітуючи крила. Ходьба.
|
42. |
Починається весна: кап- кап, кап – кап Навіть добрий сніговик, щось присів і майже зник. Слізки ллє, як із ведра…так, так, так |
імітація струшування крапель з рук. голова «падає» на груди. «Збирати сльози» в долоньку по черзі. |
|
Тут біжить веселий по полях, по луках, селах наш дружок, веселенький струмок. Скрізь пташки заспівали: горобчики, синички – чик - чик, цінь –цінь, так весну зустріли всі. |
перебирати п повітрі, струмок. пальцями дзьоб, відкривати, його.
|
альцями у імітуючи зробити ритмічно закривати |
43. |
Сіла жабка на латаття Ой, яке ж у мене плаття! То – пригнеться, то - навскоки , От так платтячко у мене Подивись – нове, зелене! |
Присісти. Повернутися. Нахилитися. Пострибати. Повернутися в різні боки. |
|
44. |
Щось не хочеться сидіти Треба трохи відпочити. Руки вгору, руки вниз На сусіда подивись. Руки вгору, руки вбоки. І зроби чотири кроки. |
Рухи – відповідно тексту. |
|
45. |
Буратіно потягнувся, Раз! – нагнувся, два, нагнувся. Руки в сторони розвів, Мабуть ключик загубив. А щоб ключик той дістати, Треба нам навшпиньки стати. |
Рухи – відповідно тексту. |
|
46. |
Прилетів журавель із заморських земель На болоті сів – упав, «добрий ранок » - затурчав. Зазирнув туди – сюди під латаття на воді, І подибав – чвак - чалап - рахувать в болоті жаб. |
Махати розслабленими руками, імітуючи крила. Присідання. Повернутися в різні боки. Ходьба з високо піднятими колінами. |
|
|
|
47. |
1,2 - всі присіли, потім вгору полетіли, 3,4 – нахилились, із струмочка дружно вмились. 5, 6 – всі веселі крутимось на каруселі. 7,8 – знов присіли,підвелись, затупотіли. 9, 10 – відпочили, й на заняття тихо сіли. |
Рухи – відповідно тексту. |
48. |
Лапки в боки, вгору вушка, скачуть білочки – подружки, 1, 2, 3, 4, 5 – по гілках вони летять. Кожен вечір на галяві спритно роблять вільні вправи, 1, 2, 3, 4, 5 – люблять білочки стрибать. |
Рухи – відповідно тексту. Імітація. |
49. |
Жив жучок між бур’янами, Жив без тата і без мами. Жив і жив і не тужив, жовтим листям ворушив. |
Ходьба. Вправа для рук «Ножиці» Рухи плечима – уверх – униз.
|
50. |
Раз, два – час вставати! Будемо відпочивати. Три – чотири – присідаєм, втому швидко проганяєм. П’ять – шість – посміхнулись, до роботи повернулись. |
Рухи – відповідно тексту. |
51. |
Вранці гноми в ліс пішли По дорозі гриб знайшли.
А за ними ще… раз, два, три
Показалися ще три!
Як збирали забарились,
І до школи запізнились!
Тож побігли, поспішили І гриби всі розгубили.
|
Кроки на місці Нахил вперед, випрямитися, руки на поясі Нахили тулуба з боку в бік Руки вперед, потім убік Нахили вперед, руки до підлоги Руки до щік і похитати головою з боку в бік Біг на місці Присісти |