Фізкультхвилинки, логоритмічні вправи

Про матеріал
Матеріал для використання на логопедичних заняттях, на уроках у початковій школі в якості руханок, фізкультхвилинок.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Логоритмічні вправи 

 

 

Фізкультхвилинки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логоритмічні вправи мають корекційну спрямованість. Вони нормалізують темп і ритм мовлення, розвивають словниковий запас, загальну й дрібну моторику, виховують довільну увагу, розуміння логічного зв’язку між змістом тексту і рухами.

В процесі систематичного виконання вправ у дітей підвищується емоційний тонус, більш ефективним стає процес запам’ятовування. Вправи, що виконуються разом із однолітками, дорослими дозволяють зняти невпевненість і скутість, що пов’язано з мовними дефектами, або особистісними комплексами.

Логопедичні вправи можна пов’язувати з лексичною темою, застосовувати в роботі з дітьми, що мають мовленнєві вади: заїкування, фонетико – фонематичне недорозвинення мовлення, дизартрію, загальне недорозвинення мовлення. 

Вправи, що виконуються з мовним супроводом, можуть використовуватися в якості фізкультхвилинок.

Фізкультхвилинки застосовуються не лише для того, щоб зняти м’язову втому, дати відпочинок зору та слуху, і відтак відновити розумову працездатність, а з метою розвитку мовлення і мислення, творчої уяви.

Особливу увагу має надаватися точному поєднанню руху і тексту з його чітким промовлянням; виконання рухів під віршований текст з чітким темпо – ритмічним малюнком.

Проводиться фізкультхвилинка на дванадцятій хвилині заняття. Вони мають бути пов’язані зі змістом заняття, на основі добре знайомих дітям рухів, з урахуванням мовленнєвого матеріалу, рухливої гри середнього ступеня рухливості ( наприклад хороводні), танцювальних рухів під звукозапис; на основі творчих уявлень.

 

 

 

 

Логоритмічні вправи, фізкультхвилинки

 

№/п

Зміст

Рухи

1.

Вітер лісом пролітав, вітер листя рахував

Ось      дубовий,      ось      кленовий,

горобиновий, різний

Ось з берізки – золотий, ось

останній із осики

На стежину вітер кинув.

Рухи        долонями хвилеподібні, і по черзі загибати пальці на обох руках; потім спокійно покласти         долоні         на стіл.

2.

Ручки, наче гілочки піднімайте,  ними, як ялиночки колихайте. На колінця ставте свої рученята, 

Забарабанимо по них, як зайчата, А тепер, мов оленям нам ходити,

Ніжками, мов копитами тупотіти.

Рухи        –         відповідно тексту.

3.

Ось листок із клена впав

Над землею закружляв

Між дерев літав у лісі

І на землю тихо влігся

Присідання

Обертання тулуба

Нахили до обох ніг

Сісти на килим

4.

Вийшло вранці ясне сонце, 

Зазирнуло у віконце, Ми до нього потяглися,  за промінчики взялися, Будемо разом присідати, Сонечко розвеселяти. Встали – сіли, встали – сіли, Бачите, як звеселили. Стало сонце танцювати,  нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі, потанцюймо по росі.

Рухи        руками    над головою.

Руки        розвести в сторони.

Стати      навшпиньки, руки підняти догори. Присідати.

 

 

 

Виконувати танцювальні рухи.

 

5.

Діти в лісі

Діти по лісочку гуляють,

Листячко         жовте         (квіточки)

збирають,

У     пучечки гарно       складають, догори високо піднімають, а тепер на свої місця сідають.

 

Виконують відповідні рухи: збирають листя або квіти то правою, то лівою рукою і піднімають їх догори.

6.

Бджілки

Бджілки в поле захотіли і знялися й полетіли, 

На квіточки тихенько всі присіли, знову полетіли.

Бджілки у вулики полетіли!

«бджілки» вилітають із «вуликів» із гудінням і починають кружляти.

«Бджілки» підлітають до квіточок і присідають.

Повертаються на свої місця.

7.

Воронята

Вороненята міцно сплять, В своїх гніздечках всі сидять.

А прокинуться на зорі —

Будуть каркати у дворі: «Кар – кар – кар».

Полетіли, полетіли,

Вороненята полетіли, кар! —

Вийшла Таня на доріжку,

Вороненятам сипле крихти, —

Вороненята прилетіли

І всі крихітки поїли. Тук-тук-тук, тук-тук-тук! Собачка на подвір’ї гуляла,

Вороненяток налякала. 

 

Сидять, закривши очі;

махають              руками

(«крильцями»), відводячи їх у сторони, і кричать «кар-кар - кар»; діти стрибають, бігають

(«літають»); нібито сипле з чашки крихти;

присідають     і починають «клювати»; (збирають       розсипані каштани, шишки);

- промовляють «гавгав»; сідають на свої місця.

8.

Чом сіренькі горобчики

Стрибки на двох ногах.

 

 

Зажурились, засмутились? Горобчики, диб, диб, диб,

Сіренькі, стриб, стриб, стриб.

 

9.

Стали струнко, руки в боки,  застрибали скоки – скоки. Стрибу – стрибу, скоки – скоки, Застрибали, як сороки.

Виконувати  рухи і стрибки, відповідно тексту.

10.

Скаче жабка по доріжці,

Витягнувши довгі ніжки.

«Побачила    комара»,    промовляє:

«Ква - ква-ква!»

Стрибки по колу.

11.

Добре      козенятам      на      лужку

стрибати,

Гратись, борюкатись,   ріжки наставляти.

Грається малеча, і дзвінке

Всюди, всюди чути: «Ме-ке-ке». Десь близько ходить вовк-хижак, Клацає зубами він отак.

Стрибки;         піднімають пальці рук до лоба, ніби ріжки.

 

 

12.

Правда ж, мамо, я великий? 

Сам взуваю черевички, 

Зашнуровую шнурочки, 

Сам вбираюсь у сорочку,

Сам лице і руки мию, 

Сам зачісуватись вмію І не плачу я ніколи… 

Скоро вже піду до школи.

Піднімають руки вгору.

Нахиляються.

Удають, що шнурують.

Удають, що одягаються.

Удають, що умиваються.

Гладять себе по голівці.

«Приказують» пальчиком.

 

13.

У дитсадок Ясик ішов  І жучка знайшов. 

На травичці він сидів. 

І від холоду тремтів. 

Крокують на місці.

Плескають у долоні.

Сідають навпочіпки.

Показують, як тремтів,

 

 

Відігріє він його, 

Друга меншого свого.

б’ють себе по плечах, руках.

Дихають на руки.

14.

Розмалюю писанку, розмалюю, Гривастого коника намалюю.  Розмалюю писанку, розмалюю, І сопілку гарну я намалюю.

 Ду-ду-ду-ду-ду. 

Діти        малюють        у повітрі.

Підстрибують на місці. Повторно малюють у повітрі.

Удають, що грають на сопілці.

15.

Сплять маленькі совенята,

Раз — розкрили оченята, Подивилися навколо,

Потім вгору і додолу.

Оченята — блим, блим, блим! Відпочити треба їм! Вправо, вліво оченята Повертали совенята.

Очі у дітей заплющені. Колові рухи очима.

16.

Для матрьошки Лялі, Дім ми будували.

Ось такий високий, Ось такий широкий. В дім зайшла матрьошка І взяла гармошку. У танку кружляє, Діток всіх вітає.

Імітують         рухи будівельників. Піднімаються навшпиньки.

Розводять руки в різні боки.

Крокують.

Імітують         гру на гармошці.

Кружляють на місці.

17.

Ми ось кошики несемо Та по колу всі йдемо.  Гей, збирай урожай Та на зиму запасай.

Ми морквинки всі зберемо,

Стиглих бурячків нарвемо

Ідуть один за одним.

 

 

 

Нахиляються збирають.

Кружляють.

 

 

І горох про запас — Урожай хороший в нас. Ти пузатий кабачок, Належав собі бочок:

Не лінуйся, час не гай, Та у кошичок стрибай. Нас додому через ліс Вантажівник усіх повіз. Браму нам відчиняй — Іде з поля урожай.

 

 

Присідають.

 

 

Стрибки.

 

Їдуть один за одним на місця.

18.

Раз — підняти руки вгору, Два — нагнутися додолу. Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги,

Три, чотири — прямо стати, Будемо знову починати. Хто зуміє присідати

І ногам роботу дати?

Діти за ходом тексту відтворюють відповідні рухи.

19.

Білий сніг, білий сніг Заміта стежинки. 

Цілий день, цілий день

Падають сніжинки, 

Вітерець-жартівник 

Віхолу здіймає, А мороз-чарівник  З діточками грає.

Колові рухи руками.

 

Нахили тулуба вперед.

 

Повороти навколо себе.

 

Підстрибування.

20.

Підвелися всі швиденько — І на місці біг легенький. Пострибали, як зайчата, Треба м’язи розробляти. Підняли почергово ніжки, Не втомились анітрішки.

Всі присіли — підвелися,

Знов присіли — підвелися.

Діти виконують усі рухи за текстом.

 

 

Розімніть гарненько пальці, Потанцюйте стильні танці.

 

21.

Сіли ми в автомобіль: дир-дир, дир.

А     тепер       в      тролейбус         сіли,        і тихенько покотили: ш-ш-ш-ш.

У літак швиденько сіли і одразу полетіли: л – л -л. Ось на потязі я мчу: чух-чу, чух-чу.

Любимо ми мандрувати, але час нам працювати.

- Відтворити за допомогою звуків і рухів певний вид транспорту.

22.

В нашого зайчати

Довгі ноженята,

Довгі вушка, довгі лапки, Милі оченятка.

Зайчик прокидається,

Під кущем ховається, Звідти виглядає І малят шукає.

Ось поскочу, пострибаю, З дітворою я пограю.

Діти за ходом тексту відтворюють рухи.

23.

Чути в лісі: трісь та трісь —

То зайча капусту їсть, 

Яблуко, морквину, грушу

Каже: «Сил набратись мушу!» 

 

Обертання головою.

Робота    нижньою щелепою.

Потягування, нахил, потягування.

Згинання й розгинання піднятих рук.

24.

Вітерець гілки гойдає задля гри.  Тихо листя з них спадає — Раз, два, три. 

Він несе його садами, 

На землі кладе рядами…

Обертання головою.

Махи       піднятими руками.

Нахили вліво і вправо.

Нахили назад і вперед.

Обертання тулубом.

 

 

 

Присідання.

25.

Підвелися ми з-за столу — Раз-два, раз-два. 

Ледь не впали ми додолу —

Закрутилась голова. 

Ми від столу віджимались, 

В добру форму повертались.

 

Встали. Сіли, встали, сіли, встали.

Хитання тілом із боку в бік. Обертання головою.

Віджимання.

Демонстрація сили — «гра м’язами».

26.

Новорічна ялинка

Ми ялинку наряджали,

Іграшки вгорі чіпляли. 

Обважніли гілочки, 

Загойдались іграшки,  Задзвеніли: дінь-дінь-дінь…  Ось він, новорічний дзвін! 

 

Потягування на носочках.

Стрибки з піднятими руками.

Махи руками.

Обертання руками.

Оплески.

Оплески внизу, угорі, зліва, справа.

27.

Зимова прогулянка

Вирішив я в ліс піти

Взимку — просто, без мети.

Кучугурами блукав, 

Нахилявся, повертав…  Морозець хапав за ніс,

Під кожух мені заліз…  Як додому вже прибіг, 

То заснув я, щойно ліг. 

 

Ходьба на місці.

Ходьба    на напівзігнутих ногах.

Нахили з поворотами.

Імітація.

Точковий         самомасаж тіла.

Біг на місці.

Нахили голови зі складеними біля вух долонями.

 

28.

Зимовий сон їжачка Їжачок гуляв по саду, Сніг на землю тихо падав.

На деревах, на хатинках –  Срібні зірочки – сніжинки. Їжачок на голочки Назбирав ті зірочки.

Раз, два, три, чотири, п’ять –  Гарно зірочки блищать. Срібні зірочки – сніжинки Їжачок приніс в хатинку Але сталася біда:

Замість зірочок – вода! Раз, два, три, чотири, п’ять –  Тільки крапельки блищать…

Не журися, їжачок,

Повертайся на бочок,

І до самої весни

Спи собі й дивися сни.

Ходьба    на напівзігнутих ногах.

Рухи руками – імітація як падає сніг.

Схрещеними долонями показати сніжинки. Пальці – у замок.

 

 

 

 

Пальцями рук ніби струшуємо крапельки води.

 

 

 

Кисті обох рук з’єднати, підкласти під щоку, імітуючи сон.

29.

Мальвіна квітки поливала, 

У море Русалка пірнала,  Літала Жар-птиця предивна, 

А вершник скакав до царівни. 

Імітація.

Стрибки з присіданнями.

Махи       руками,   як крилами.

Імітація.

30.

Їжак

Із гори їжак скотився,  Сів, проповз і зупинився.  Ніс до сонця простягнув,  Покрутився і зітхнув. 

 

Обертання      кистями рук.

Імітація.

Імітація.

Обертання        тулубом.

Вдих і видих.

31.

Сонечко

 

 

 

Ось розвіялась імла,  Крапає з дахів.  І промінчик, як мітла,  Сніг старий підмів. 

Відводимо від обличчя долоні й потягуємося.

Присідання.

Обертання руками. Махи руками.

 

32.

Сіли ми у космоліт,  Вирушаємо в політ.  Швидкість набираємо,  В космос вилітаємо.  

Присідання.

Махи руками.

Біг на місці.

Стрибки.

33.

Равлик

Равлик стежкою повзе,  Ріжки виставляє.  За собою хвіст везе,  В гості поспішає. 

 

 

Ходьба    на напівзігнутих ногах.

Потягування на носочках.

Стрибки на лівій нозі з легким    волочінням правої.

Стрибки на правій нозі з легким волочінням лівої.

34.

Через поле і лісок йшов маленький їжачок.

Спинку спритно вигинав гострі голки наставляв.

На галявинці грибки позбирав він залюбки.

Покотився по землі, відпочив він на гіллі.

Потім встав та потягнувся та й додому повернувся.

Звеселились їжачата зустріли радо тата.

Діти виконують усі рухи за текстом.

35.

Йти     у     ліс     і     там     пограти

Крокують.

 

 

забажалося малятам. 

В ліс прийшли всі без зупинки, стали дружно всі навшпиньки, Йдуть тепер вже не малята, а

маленькі лисенята,

Під кущами присідали, зайця в лісі виглядали. 

Заєць      вискочив      прудкий      —

пострибаємо із ним, 

А назустріч — вовчисько, зайця

він угледів близько,

Думав, що спіймає в лісі, та ведмідь став на узліссі.

І пошвендяв клишоногий в лісі віднайти дорогу

До озерця, до криниці, щоб напитися водиці.

— Діти ви відчули втому? Час із лісу йти додому. Ви всі добре відпочили, за столи тихенько сіли.

А тепер пограємо і порозмовляємо.

Ходьба навшпиньки.

 

 

Стати навпочіпки.

Стрибки.

Ходьба    широким кроком.

 

Йдуть на внутрішньому боці стопи.

 

36.

Жуки дзижчать в садочку літом,  По стежці жабка — плиг та плиг. 

Жоржини квітнуть жовтим квітом, Кружляють бджоли біля них. Он журавель шукає броду –  А жабенятко — плиг у воду.  Жук до жаби: «Жу-жу-жу Журавлеві розкажу!

Повороти       голови    з промовлянням:«Ж - ж». Підскоки.

Повороти навколо себе.

Піднімання зігнутих у коліні ніг.

Підскоки.

Повороти тулуба в різні боки.

37.

Телевізор ми придбали — Он як! Он як! 

Ще й по сходах піднімали — Ось

Руками   показати прямокутник.

Великими        пальцями

 

 

так! Ось так! 

Спину ледь не зіпсували — Отак! Отак! 

Та хребет полікували! А як? Ось так!

показати «клас!»

Нахили                вперед.

Присідання.

Нахили в сторони. Потриматися за спину, трохи нахилившись уперед.

Випростатися.

Обертання тулубом.

38.

Прилетіла хмара темна, накрапає дрібний дощ Крапля крапає за краплею,  дощ пролив багато сліз Дощ сильнішим став, і вітер,  раптом злива це, не дощ.

Хмара зливу посилає,

Як стіна вода тече

Де ж від зливи нам сховатись? -  Парасолька нас спасе.

 

Стукати кулачком правої руки по кулаку лівої руки.

Вказівний палець лівої руки стукає по долоні правої руки.

Рухи ребром долоні у різних напрямах, по діагоналі.

Різкий рух вперед і вниз.

Рухи плечима уверх – униз, подивитися у різні боки.

Підняти руки уверх, зображуючи купол парасолі.

39.

Ось ворона прилетіла І на дах будинку сіла

Покрутила головою,

Заспівала нам з тобою: «Кар – кар – кар!»

Імітація          пташиних

рухів

Наслідування         звуків, які видає ворона.

40.

Наші       пальчики        малі         в         ліс помандрувати пішли.

Наші     пальчики    втомились,    на

Рухи пальцями рук по столу.      Рахуємо пальчики.

 

 

пеньочок прихилились.

Треба їх порахувати. Чи вони не розгубились?

Раз – промінчик, два промінчик, три – у небі ясний вінчик. А чотири – ясне сонце, п’ять – освітлене віконце. Шість - тут пташка прилетіла. Ців – ців-ців! Загомоніла.

Сім – квіточки розцвітають, вісім – дощик накрапає, дев’ять вітер повіває,

Десять – зайчики стрибають, на пеньочки всі сідають.

Піднімають догори спочатку 1, 2-й палець, а потім розчепірені всі 5 пальців, роблять «віконце» - з’єднують великі і вказівні пальці обох рук;  махи кистями; з’єднують долоні рук, розчепірюючи пальці.

41.

Хмарка сонечко закрила 

Срібні зірочки зронила  Ми ті зірки пошукаєм,  На подвір’ї позбираєм. 

Пострибаєм зайченятами 

Політаєм пташенятами 

Потанцюємо ще   трішки,   щоб спочили наші ніжки  - Відпочили? Так! 

- Чудово! А тепер до праці знову.

Руки        вгору,         влівовправо         рухати, імітуючи вітер.

Кистями імітувати падіння зоряного дощу.

Присісти,       ніби збираючи       зірки         з підлоги. Кругові оберти головою. Стрибки.

Махати розслабленими руками,   імітуючи крила. Ходьба. 

 

42.

Починається весна: кап- кап, кап – кап 

Навіть     добрий    сніговик,         щось присів і майже зник.

Слізки ллє, як із ведра…так, так, так

імітація   струшування крапель з рук.

голова     «падає»   на груди.

«Збирати        сльози»   в долоньку по черзі.

 

 

Тут біжить веселий по полях, по луках, селах наш дружок, веселенький струмок.

Скрізь пташки заспівали: горобчики, синички – чик - чик, цінь –цінь, так весну зустріли всі.

перебирати п повітрі, струмок. пальцями дзьоб, відкривати, його.

 

альцями у імітуючи

зробити ритмічно закривати

43.

Сіла жабка на латаття 

Ой, яке ж у мене плаття! 

То – пригнеться, то - навскоки , От так платтячко у мене Подивись – нове, зелене!

Присісти. 

Повернутися.

Нахилитися. 

Пострибати.

Повернутися         в        різні боки.

44.

Щось не хочеться сидіти  Треба трохи відпочити. Руки вгору, руки вниз На сусіда подивись.

Руки вгору, руки вбоки.

І зроби чотири кроки.

Рухи       –      відповідно тексту.

45.

Буратіно потягнувся,

Раз! – нагнувся, два, нагнувся. Руки в сторони розвів, Мабуть ключик загубив.

А щоб ключик той дістати,

Треба нам навшпиньки стати.

Рухи       –      відповідно тексту.

46.

Прилетів журавель із заморських земель

На болоті сів – упав, «добрий ранок » - затурчав.

Зазирнув туди – сюди під латаття

на воді,

І подибав – чвак - чалап - рахувать в болоті жаб.

Махати розслабленими руками, імітуючи крила. Присідання.

Повернутися         в        різні боки.

Ходьба з       високо піднятими колінами.

 

 

 

 

47.

1,2 - всі присіли, потім вгору полетіли,

3,4 – нахилились, із струмочка дружно вмились.

5, 6 – всі веселі крутимось на каруселі.

7,8   –      знов         присіли,підвелись, затупотіли.

9, 10 – відпочили, й на заняття тихо сіли.

Рухи        –         відповідно тексту.

48.

Лапки в боки, вгору вушка, скачуть білочки – подружки,

1, 2, 3, 4, 5 – по гілках вони летять.

Кожен вечір на галяві спритно роблять вільні вправи,

1, 2, 3, 4, 5 – люблять білочки стрибать.

Рухи        –         відповідно тексту. Імітація.

49.

Жив жучок між бур’янами, Жив без тата і без мами.  Жив і жив і не тужив, жовтим листям ворушив. 

Ходьба.

Вправа         для         рук

«Ножиці»

Рухи плечима – уверх – униз.

 

50.

Раз, два – час вставати! Будемо відпочивати.

Три – чотири – присідаєм, втому швидко проганяєм.

П’ять – шість – посміхнулись, до роботи повернулись.

Рухи        –         відповідно тексту.

51.

Вранці гноми в ліс пішли По дорозі гриб знайшли.

 

 

А за ними ще… раз, два, три

 

Показалися ще три!

 

Як збирали забарились,

 

І до школи запізнились!

 

Тож побігли, поспішили І гриби всі розгубили.

 

 

Кроки на місці

Нахил вперед, випрямитися, руки на

поясі

Нахили тулуба з боку в бік

Руки вперед, потім убік Нахили вперед, руки до підлоги

Руки до щік і похитати головою з боку в бік

Біг на місці

Присісти

 

 

pdf
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
23 березня 2020
Переглядів
4940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку