Логопедичне підгрупове заняття
на тему: «Українські народні страви»
(з використанням інноваційного ігрового матеріалу:
«Дари Фребеля», модульний конструктор, конструктор LEGO)
в старшій групі для дітей із затримкою психічного розвитку
Підготувала:
вчитель-логопед
Пивовар Олександра Олександрівна
Мета:
Корегуюче-навчальна: розширити і активізувати словник з теми «Українські народні страви», уводити у словник дітей слова, що означають якості, властивості предметів, які спраймються зором, на дотик. Удосконалювати граматичний лад мовлення, слухове сприймання та фонематичний слух, навички визначати перший звук у слові. Формувати навички поділу слів на склади та визначати їх кількість. Вправляти у вмінні складати асоціативний, логічний ряд. Формувати навички діалогічного мовлення, стимулювати до вживання речень із звертаннями, прямою мовою, формувати вміння висловлювати свою думку.
Корегуюче-розвивальна: розвивати зорову увагу і сприйняття, фонематичне сприйняття, пам`ять, дрібну і загальну моторику, узгодження мовлення з рухом, силу голосу. Розвивати навички самоконтролю, виправлення граматичних помилок, прагнення розмовляти чистою українською мовою.
Корегуюче-виховна: формувати навички співпраці, взаєморозуміння, доброзичливості, самостійності, ініціативності, відповідальності.
Обладнання: дзеркала, ігровий набір «Дари Фребеля», модульний конструктор, іграшка колобка, велика каструля, овочі (морква,буряк, цибуля, картопля, капуста), 2 однакових мішечки, конструктор LEGO.
Хід заняття
Психогімнастика «Весела казка»
Мета: розвиток слухової уваги, зняття емоційного напруження. Вправляння у вмінні відповідати повним реченням.
Вчитель-логопед. Діти, пропоную вам казку, в ній є деякі помилки. Уважно прослухайте казочку і виправте помилки.
Дітям розповідається казка «Колобок», але навмисно допускаються помилки.
Жили дід та баба, зліпила баба пиріжок…(відповіді дітей), зустрів Колобок Діда Мороза…(відповіді дітей). Покотився Колобок далі, а на зустріч йому крокодил…(відповіді дітей). Котиться Колобок, котиться, а на зустріч йому Баба Яга…(відповіді дітей). Покотився Колобок далі, а на зустріч йому Крокодил…(відповіді дітей).
Творче завдання «Усмішки»
(конструювання з ігрового набору «Дари Фребеля»)
Мета: формування емоційно-вольової сфери; розвиток мислення, дрібної моторики, створення атмосфери довіри.
Вчитель-логопед. Діти, який у вас був настрій, коли слухали казочку? Пропоную вам зобразити ваш настрій, за допомогою ігрового набору «Дари Фребеля»
Діти сідають за столи та з деталей ігрового набору «Дари Фребеля» графічно зображують обличчя та позитивні емоції, які виникли в них після прослуховування казки.
|
|
|
Артикуляційна гімнастика «Відкриваємо замок до казки»
Мета: розвиток рухливості органів мовленнєвого апарату, відпрацювання правильних рухів.
Вчитель логопед. Давайте і ми вирушимо у казку. Але, щоб вийти з дитячого садочка потрібно відкрити замок.
Артикуляційні вправи:
«Годинник» - час вирушати
«Гойдалка» - шукаємо ключ
«Коник» - відкриваємо замок
Вчитель логопед. Дітки, подивіться, який казковий герой до нас завітав. Кругленький, рум’яний, запашний, гаряченький Колобок.
Вправа «Гарячий Колобок»
Мета: зняття емоційної напруги, розвиток мовленнєвого видиху.
Діти торкаються Колобка, уявляючи, що він гарячий і дмухають на нього (стежачи за видихом, не надуваючи щоки), щоб він охолов.
Проблемна ситуація «Допоможемо Колобку» (технологія ТРВЗ)
Мета: розвиток мислення, уваги, зв’язного мовлення. Вправляння у вмінні вести діалог, вислуховувати і поважати думку співрозмовника.
Вчитель-логопед ставить перед дітьми проблемну задачу: що потрібно зробити, щоб Лисичка не з’їла Колобка, щоб кінець казки був добрим (варіанти відповідей дітей). Лисичка голодна, її потрібно нагодувати.
- Які українські страви ви знаєте?
- Що ми можемо запропонувати Лисичці?
- Які страви полюбляєте ви?
Пояснення змісту прислів’я «Борщ та каша - їжа наша»
Дидактична гра «Логічний ланцюжок»
Мета: розвивати логічне мислення та уяву, навички переключення, зосередженість.
Вчитель логопед. Колобок просить допомогти зварити борщ, і нагодувати Лисичку, щоб вона його не з’їла. Яким чином ми можемо виконати його прохання. Діти озвучують алгоритм дій і за допомогою карток, викладають логічний ланцюжок.
ПОГРІБ→ОВОЧІ→КАСТРУЛЯ→БОРЩ
|
|
|
|
Вчитель-логопед. Які ви молодці, ви швидко впоралися з цим завданням, але як нам потрапити до овочесховища, на чому вирушимо? (відповіді дітей)
Конструювання машини з модульного конструктору для поїздки за овочами.
Мета: розвиток рухової активності, орієнтування в просторі, конструкторських здібностей.
Дидактична гра «Моторчик великої і малої машини»
Мета: вправляння в утворенні твердого і м’якого приголосного, розрізнення їх за артикуляцією.
Діти імітують звуки мотора великої машини д-д-д - твердого приголосного, малої машини д’-д’-д’- м’якого приголосного.
Дидактична гра з використанням LEGO - технології «Шість цеглинок»
«Овочі для борщу» (асоціативний ряд)
Мета: учити дітей вибудовувати асоціативний ряд, за певною ознакою (кольором), розвивати пам’ять.
Вчитель -логопед пропонує дібрати овочі (асоціація за кольором) для борщу (вертикальна башточка з 4 цеглинок), запам’ятати та відтворити їх послідовність.
Складаємо овочі (цеглики) у мішечок.
Зелейний-капуста,
Жовтий-картопля
Червоний-буряк
Помаранчевий-морква
Вчитель-логопед. Молодці, дітки, ви добре впоралися з завданням! Тепер можна вирушати до дитячого садка, щоб зварити борщик для лисички і допомогти Колобку.
Дидактична гра з використанням конструктора LEGO «Кого зустріли у дорозі»
Мета: визначення місцезнаходження звуку у слові, розвиток сили голосу на матеріалі голосних звуків.
Діти сідають на машини і їдуть до дитячого садка. Визначають перші звуки в словах: автобус, Еля, олень, удав. Виділяючи перший звук, проспівують його (коротко а,а,а, довго а-а-а). У дітей на машинах розташовані пластини ЛЕГО з короткою і довгою цеглинками. Емітуючи сигнал автомобіля, діти натискають на коротку цеглинку-для короткого звуку, на довгу цеглинку-для вимови довгого звуку. |
|
Вчитель-логопед. Ось ми і приїхали до дитячого садка, тепер запрошую вас за столи, де нас чекає вже Колобок з великою каструлею і овочами, щоб приготувати пригощення для лисички - українську страву борщ!
Дидактична гра «Варимо борщ» з використанням конструктора LEGO
Мета: розподіл слова на склади і визначення їх кількості у слові. Розвиток дрібної моторики.
Ігровий момент: «перетворення» LEGO - цеглинок у справжні овочі.
Вчитель-логопед. Дітки, подивіться, що трапилося з овочами. Ми клали в торбинку цеглинки LEGO, а дістали справжні овочі.
Діти імітують рухи шинкування овочів і вимовляють слово по складах.
(Використання прийому біоенергопластики, співвіднесення ритмічного малюнку слова з рухами дрібної моторики).
Сюрпризний момент. В гості завітала Лисичка.
Вчитель-логопед. Подивіться яка красуня до нас завітала. Давайте нагодуємо Лисичку нашим запашним борщиком.
Дидактична гра «Було - не було»
Мета: рефлексія дітей, стосовно змісту заняття
Лисичка задає дітям питання:
- З чого варять борщ?
- Який борщ на смак?
- Чим корисний борщ?
- Чия це національна страва?