Тема: Диференціація звуків і букв З – Ж.
Мета: Вчити дітей розпізнавати на слух звуки з-ж, розвивати фонематичний слух; чітко вимовляти звуки у складах і словах; розвивати зорове сприймання, зорову увагу;формування чіткого образу букви.
Розвивати навички звуко - буквеного аналізу, словотворення; активізувати, розширювати словниковий запас за темою «Тварини».
Розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу, навички самоконтролю.
Матеріали: Літери З, Ж, складова таблиця, цифрові ряди, предметні малюнки на тему «Дикі та свійські тварини». Комп’ютерні розробки. Загадки, скоромовки.
Хід заняття:
1.Організаційний момент. Психологічне налаштування.
Учні разом із логопедом промовляють девіз заняття:
Не просто слухаю, а чую. Не просто дивлюся,а бачу.
Відповідаю та міркую. Плідно працюю!
2. Уведення у тему заняття.
Вправа «Назви малюнки»
На екрані з’являються малюнки. Треба назвати, що зображено на малюнку, визначити спільний звук :
Жираф, їжак, жаба, кажан (звук «ж»); зебра, заєць, бізон, коза (звук «з»).
- Хто на малюнках? (Тварини.)
3. Основна частина.
Повідомлення теми заняття.( Розрізнення на слух звуків «З - Ж», чітка їх вимова у словах, реченнях.)
Уточнення артикуляції звуків «З-Ж». Порівняння вимови звуків.
Порівняння графічних образів букв З і Ж. Діти промовляють чистомовки, відшукують відповідну картку з літерою З або Ж.
Зе – зе – зе – по стежині змій повзе,
Вигнувсь він, як буква Зе.
Буква Зе, як цифра 3,
Якщо хочеш - повтори.
Я зажав жука у жмені –
Жук у жмені – же, же, же,
Схожий він на букву Же.
Гра «Спіймай звук.» Визнач місце звука у слові». Кожне почуте слово сигналізується буквою. Відшукуємо на якому місці стоїть літера З або Ж. сигналізуємо цифрою.
Слова: заєць, мороз, коза, візерунок;
журавель, гараж, стриж, їжа, жук.
На екрані з’являються сходинки. Прочитай склади по жовтій і зеленій доріжці.
Склади на зеленій доріжці: зе, зо, зу, зи, за.
Склади на жовтій доріжці: жо, жи, жа, же.
Гра «Добери слово». Зі складом треба придумати слово : жа: жа-ба, ка-жан, жи : жи-раф, же : Же – ня; зи: зи-ма, за: коза, зо: зо- зу – ля, зе: зе-бра.
Фізкультхвилинка «Журавель» Діти промовляють слова, виконують відповідні рухи.
Прилетів журавель із заморських земель,
На болоті сів – упав, «Добрий ранок » - затурчав.
Зазирнув туди – сюди, під латаття на воді,
І подибав – чвак – чалап, рахувать в болоті жаб.
Відгадування загадок. На дошці слайд із малюнками. Діти вгадують, про кого із тварин йдеться. Визначають звуки З –Ж у словах відгадках.
Фонематичний аналіз слова журавель (викласти з фішок).
Гра «Плутанина». Виправ помилку в словах.
Слова: заба, золудь, жожуля, зуравель, жмія, морож, морз, мороживо, зайворонок, лизі.
Гра «На якому місці » Визначення місця звука З або Ж у виправлених словах: наприклад:жаба (ж – 1), змія ( з - 1), морозиво (з - 5)
Завчення скоромовок.
А змія із їжаком.
Від змії я біг чимдуж, а то виявився вуж.
4. Підведення підсумків заняття.
- Які звуки ми порівнювали на занятті? (звертається увага на положення артикуляційних органів у момент вимови звуків, на спільне між обома звуками: дзвінкі приголосні)
- Чи однаково ми їх вимовляємо?
- Якими літерами позначається звук З? (Ж)
- Що вас зацікавило на занятті? Чого ви дізналися про звуки і букви З і Ж?
Додаток до конспекту заняття на диференціацію звуків З – Ж
Загадки
Нагоняю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма,
Здогадались? Це - ...(зима)
Ніжна зірка срібно – біла
На рукав з гори злетіла.
Принесу її сюди –
Стане краплею води. (Сніжинка )
Узимку хто, скажіть мені
Малює квіти на вікні? (Мороз)
Дві дощечки, дві сестри
Несуть мене з гори. (Лижі)
Всіх до себе припрошаю
На блискучу спину.
Хто умійко – покатаю,
Хто невмійко – кину. (Ковзанка)
Хоч не шию я ніколи,
А голок завжди доволі.(Їжак)
Така велика, довгошия,
І вища за найбільшу шафу,
Така розумна і красива
Живе у Африці… (жирафа)
Смугаста конячка. (Зебра)