Фізкультхвилинки на уроках англїйської мови як засіб активізації пізнавальної активності молодших школярів. Розглянуто теоретичний матеріал та також приклади різноманітних фізкультхвилинок.
Фізкультхвилинки як засіб активізації пізнавальної діяльності школярів на уроках англійської мови
Цимбаліста Ірина Анатоліївна
ЗОШ І-ІІІ ст.№5
м. Ніжин
Зміст
Вступ
Розділ І
§1. Особливості застосування фізкультхвилинок на уроках англійської мови
§2. Основні вимоги до організації та проведення фізкультхвилинок
§3. Завдання фізкультхвилинок
Розділ ІІ
§1. Класифікація фізкультхвилинок за напрямком подачі матеріалу
1.Фізкультхвилинки-ігри
2. Фізкультхвилинки – пісні
3. Фізкультхвилинки-римівки
§2Класифікація фізкультхвилинок за завданнями, що виконують фізкультхвилинки на уроці
Висновки
Список використаної літератури
Додатки
Вступ
В наш час, коли в учбовий процес впроваджуються нові комп’ютерні технології, які сприяють недостатній руховій активності учнів, фізкультхвилинки повинні бути невід’ємною частиною кожного уроку.
Відомо, що впродовж шкільного навчального дня поступово збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх працездатність. Першими ознаками цих змін є неуважність; збільшення кількості помилок під час виконання завдань; ненавмисне порушення дисципліни (відволікання від навчальної роботи, розмови та ін.). Тривале сидіння за партою вимагає постійного напруження м’язів спини, шиї, ніг, що призводить до загальної втоми. Особливо це можна спостерігати у дітей, що навчаються в молодших класах. Фізіологи стверджують, що активне сприймання у молодших школярів на уроці триває 15-20 хвилин. Саме тому слід впроваджувати на кожному уроці фізкультхвилинки. Вони знімають втому, нормалізують увагу, відновлюють сили, викликають відчуття бадьорості, поліпшують настрій, підвищують працездатність.
Фізкультхвилинки повинні бути не лише рухливими, а й цікавими і різноманітними за направленням та змістом.
Фізичні вправи у супроводі віршиків, лічилок, скоромовок, дитячих пісень діти завжди виконують із задоволенням.
Щоразу краще змінювати характер вправ для фізкультхвилинок. Якщо вправи повторюються, викликають нудьгу, а не зацікавлення дітей, це призводить спершу до формального виконання вправ, потім до часткового «забування» про них взагалі, а цього робити не можна.
Не менш важливим моментом є те, що фізкультхвилинки та паузи є важливим засобом самовираження: вчитель може краще пізнати своїх учнів, їхні організаторські, творчі здібності, фізичні можливості. Завдяки цьому встановлюється більш тісний контакт між педагогом та дитиною, між дітьми в учнівському колективі.
Розділ І
§1. Особливості застосування фізкультхвилинок на уроках англійської мови
З метою збереження фізичного здоров’я учнів, слід на своїх уроках використовувати різноманітні фізкультхвилинки англійською мовою. Ці оздоровчі хвилинки в молодших класах проводяться щоуроку протягом 1-2 хвилин, а в середніх та старших класах протягом 3-5 хвилин. Вони підсилюють обмін речей в організмі, підвищують концентрацію уваги, покращують постать. В підборі вправ для фізкультхвилинок можна керуватися наступним: вправи повинні охоплювати великі м’язові групи та бути простими у виконанні. Найдоцільніше проводити їх, коли з’являються перші ознаки втоми: знижується розумова активність, порушується увага.
Що стосується початкової школи фізкультхвилинки тут просто необхідні не тільки для зміни роду діяльності. Більшість учнів в молодших класах запам’ятовують тільки у русі, або коли процес запам’ятовування супроводжується дією.
Діти 10 –14 років, підлітки, особливо мають потребу в рухах. Вони ростуть, розвиваються, їм важко відсидіти цілий урок, не рухаючись, вони швидко втомлюються. Тому кожному вчителю треба так планувати свій урок, щоб був час для фізкультхвилинки.
На уроках англійської мови в 5 – 8 класах проведення фізкультхвилинок-рухомих ігор допомагає боротися проти порушень постави та зору, активізу-вати пам’ять, увагу, розумову працездатність.
Фізкультхвилинки розвивають мовлення, збагачують словниковий запас, підтримують інтерес учнів до вивчення англійської мови.
Форми організації та проведення фізкультхвилинок можна використовувати різні. Це можуть бути різноманітні римовані вправи, ігри, пісні, казки, щось нове та незвичне. При їх виборі, варто звертати увагу на вікові особливості учнів, теми уроку та умов, в яких він проводиться.
§2. Основні вимоги до організації та проведення фізкультхвилинок:
1. Фізкультхвилинки проводяться на початковому етапі втоми (8-14 – та хвилина уроку), залежно від віку учнів, складності матеріалу.
2. Для молодших школярів доцільно робит фізкультпаузу між 15-20 хвилинами уроку.
3. Вправи мають бути цікавими та простими у виконанні.
4. Тривалість проведення 2-3 хвилини.
5. Під час проведення фізкультхвилинки учні можуть сидіти за партами або стояти біля них, або біля дошки, поодинці чи групами.
6. Комплекс обов’язково повинен містити вправи, що впливають на великі групи м’язів та сприяють поліпшенню діяльності всіх органів;
7. Вчитель повинен володіти культурою рухів та образно демонструвати вправи, вміти поєднувати рухи з музичним супроводом, знати основні терміни фізичних вправ.
Римівки, пісні, ігри сприяють міцному запам’ятовуванню слів та словосполучень. Вони урізноманітнюють уроки, роблять їх цікавішими.
§3. Завдання фізкультхвилинок:
1) зменшення втоми та зниження негативного впливу одноманітної робочої пози;
2) активізація уваги учнів та підвищення можливостей до сприйняття навчального матеріалу;
3) звільнення учня на деякий час від напруження мозку.
Це можуть бути різноманітні рухи, гра, співи, щось нове та незвичне. Після фізкультхвилинки учні стають більш активними, їхня увага активізується, з`являється зацікавленість у подальшому засвоєнні знань.
Розділ ІІ
§1. Класифікація фізкультхвилинок за напрямком подачі матеріалу:
1.Фізкультхвилинки-ігри
Гра «Simon Says»
Учні виконують рухи тільки після слів учителя: «Simon says…», наприклад :
T: Simon says, hands up!
Гра «Dance like a Bear»
Учні стають у коло. Учитель надягає яскравий кашкетик на голову одному з учнів (ведучому) – він буде демонструвати рухи. Учитель вмикає веселу мелодію й каже: «Dance like a bear/ wolf/cat/fox/lion/ant, etc.».
Гра «Boasting game»
Учні змагаються у кількості рухів, які вони можуть назвати й продемонструвати. Кожний по черзі показує рух і називає його англійською, а всі повторюють.
Виграє той, хто назве найбільшу кількість дієслів.
Гра «Step - word»
Ведучий розкладає на столі картки зворотною стороною до гори. На них написано: animals, food, furniture, numbers, colours, school, house, transport, sport.
Гра ”One or many?”
Учитель називає іменники (назви тварин) у множині чи однині. Учні плескають у долоні, коли чують іменник у множині.
Гра ``Clap/ stamp``.
Clap your hands f you hear healthy food, stamp your feet, when unhealthy:
Apples, sandwiches, bananas, meat, milk, cheese, cola, water, potatoes, lemons, oranges, cabbage, sweets, chocolate, cake, potato-fry, fish, porridge, cookies, carrots.
2. Фізкультхвилинки – пісні
IF YOU HAPPY…
If you are happy and you know it,
Clap your hands.
If you are happy and you know it,
Clap your hands.
If you are happy and you know it,
And you really want to show it,
If you are happy and you know it,
Clap your hands!
If you are happy and you know it,
Snap your fingers.
If you are happy and you know it,
Snap your fingers.
If you are happy and you know it,
And you really want to show it,
If you are happy and you know it,
Snap your fingers!
If you are happy and you know it,
Nod your head.
If you are happy and you know it,
Nod your head.
If you are happy and you know it,
And you really want to show it,
If you are happy and you know it,
Nod your head!
If you are happy and you know it,
Stamp your feet.
If you are happy and you know it,
Stamp your feet.
If you are happy and you know it,
And you really want to show it,
If you are happy and you know it,
Stamp your feet!
If you are happy and you know it,
Click your tongue.
If you are happy and you know it,
Click your tongue.
If you are happy and you know it,
And you really want to show it,
If you are happy and you know it,
Click your tongue!
If you are happy and you know it,
Say OK.
If you are happy and you know it,
Say OK.
3. Фізкультхвилинки-римівки
One potato, two potatoes.
Three potatoes, four.
Five potatoes, six potatoes.
Seven potatoes, more.
Clap, clap, clap your hands,
Clap your hands together.
Stamp, stamp, stamp your feet,
Stamp your feet together.
Spin, spin, spin around,
Spin around together.
Wink, wink, wink your eyes
Wink your eyes together.
Dance, dance, dance about,
Dance about together.
Shake, shake, shake your hands,
Shake your hands together.
Smile, smile at your friends,
Let us smile together.
§2Класифікація за завданнями, що виконують фізкультхвилинки на уроці
1. Фізкультхвилинки для очей
Завдання: розвиток мовного апарату, творчої активності, зняття напруги і втоми очей.
Під час уроку буде доцільним включати вправи на релаксацію для очей. Необхідно переключати фокус зору, дивитися хоча б 2 хвилини у далину, потім треба заплющити очі на 1-2 хвилини, дати їм відпочити. Ця проста вправа знімає втому, тимчасово розслаблює м’язи очей.
Look left
Look right,
Look up,
Look down,
Look around.
Look at your nose,
Look at that rose,
Close your eyes.
Open, wink and smile.
Your eyes are happy again
2. Фізкультхвилинки для рук, для кистей рук
Завдання: розвиток мовного апарату, творчої активності, зняття напруги і втоми рук.
Пальчикова гімнастика – дуже гарний засіб відпочинку після письмових вправ, особливо у молодшому шкільному віці. Гра з пальцями – це інсценівка будь-яких римованих історій чи казок за допомогою пальців та долонь. Під час пальчикової гри діти повторюють рухи за вчителем і тим самим активізують моторику рук. Відпрацьовується спритність, вміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на певній діяльності
I have ten fingers
And they all belong to me,
I can make them do things-
Would you like to see?
I can shut them up tight.
I can open them wide.
I can put them together.
I can make them all hide.
I can make them jump high.
I can make them jump low
I can fold them up quietly,
And hold them just so.
Dance your fingers up,
Dance your fingers down
Dance your fingers to the side,
Dance them all around.
3. Фізкультхвилинки для ніг
Завдання: розвиток мовного апарату, творчої активності, зняття напруги і втоми ніг. Вправи виконуються колективно та тільки стоячи.
We are running
We are jumping,
Trying sky to get.
We are skipping,
Trying sky to get.
We are flying like a real jet.
We are hopping,
We are climbing
Like a funny cat
4. Загальна розминка
Завдання: розвиток мовного апарату, творчої активності, зняття напруги і загальної втоми.
Ці вправи є найефективнішими, так як дозволяють задіяти всі органи людського тіла. Діти під час виконання загальних розминок мають змогу розслабитися і відпочити. Головна їх перевага полягає в тому, що вони мають у собі всі види рухів, притаманних людині – біг, стрибки, пластику рук, тулуба. Під час проведення фізкультхвилинки дитина відчуває радість після напруження
розумових сил.
Walk around the circle, Walk around the circle,
Walking, walking, We all fall down.
Gallop. Gallop around the circle, Gallop around the circle,
Galloping, galloping, We all fall down.
Let’s tip toe. Tip toe around the circle, Tip toe around the circle,
Tip toe, tip toe, We all fall down.
I’m so sleepy. Sleepy, sleepy, sleepy, I’m so sleepy.
Wake up everybody! Come on. We’re gonna hop
Hop around the circle, Hop around the circle, Hopping, hopping, We all fall down. Let’s twirl. Twirl around the circle, Twirl around the circle
Twirling, twirling, We all fall down.
Let’s hop and twirl. Hop around the circle, Twirl around the circle,
Hopping, twirling, We all fall down.
5. Релаксація
Завдання: зняття психологічної напруги і втоми.
Сучасний урок вимагає значної концентрації уваги, але іноді, насамперед у середині чи в кінці учбового дня не кожна дитина вміє вчасно перебудувати сприйняття з одного уроку на інший. Допомогти у цьому може психологічна підтримка, а саме – аутогенне тренування. Аутогенне тренування зазвичай проводиться у середніх та старших класах протягом 3-5 хвилин, на початку або у середині уроку. Учням пропонується зайняти комфортну позицію, заплющити очі, поступово розслабити м’язи обличчя, рук, усього тулуба. Поступово, дослухаючись до слів учителя, викликаємо у себе відчуття тепла, приємної легкості. Не відволікаємось на сторонні думки.
6. Рухливі вправи
Завдання: розвиток мовного апарату, творчої активності, зняття загальної напруги і втоми тіла.
1 little finger, 1 little finger, 1 little finger, tap, tap, tap.
Point your finger up, Point your finger down, Put it on your head.
1 little finger, 1 little finger, 1 little finger, tap, tap, tap. Point your finger up, Point your finger down, Put it on your nose.
1 little finger, 1 little finger, 1 little finger, tap, tap, tap. Point your finger up, Point your finger down, Put it on your chin.
1 little finger, 1 little finger, 1 little finger, tap, tap, tap.
Point your finger up, Point your finger down, Put it on your arm.
1 little finger, 1 little finger, 1 little finger, tap, tap, tap. Point your finger up, Point your finger down, Put it on your leg.
1 little finger, 1 little finger, 1 little finger, tap, tap, tap. Point your finger up, Point your finger down, Put it on your foot. Foot.
Put it on your leg. Leg.
Put it on your arm. Arm.
Put it on your chin. Chin.
Put it on your nose. Nose.
Put it on your head. Head.
Now let’s wave “goodbye”. Goodbye!
Висновки
В. О. Сухомлинський писав: «Турбота про здоров’я людини, тим більш здоров’я дитини – це, перш за все, турбота про гармонію всіх фізичних, духовних сил, і вінцем цієї гармонії є радість творчості».
Сьогодні здоров’я визнано складним феноменом глобального значення, який включає комплекс соціальних, економічних, біологічних, медичних та інших аспектів. Тому виховання людини, охорона її здоров’я є однією із основних проблем сучасного навчального закладу.
Відомо, що вирішення проблеми збереження власного здоров’я закладено в самій людині. Тому шкільні уроки, в тому числі іноземної мови, повинні дати нашим учням знання і розуміння проблем формування, збереження, зміцнення та відновлення здоров’я, навчити дотримуватись правил здорового способу життя.
Іноземна мова, за даними досліджень психологів, педагогів та медиків, належить до групи найбільш важких предметів, що вимагають значного напруження найвищої нервової діяльності учнів. Сучасний урок англійської мови характеризується великою інтенсивністю та вимагає від учнів концентрації уваги, напруження сил, бо у великій кількості використовуються тренувальні вправи.
Слід пам’ятати, що вчитель, який бажає щось міцно закріпити у дитячій пам’яті, повинен потурбуватися про те, щоб як можна більше органів відчуття - око, вухо, голос, м’язові рухи - прийняли участь у запам’ятовуванні. Різноманітні методичні засоби значно підвищують працездатність дітей, бо залучають до роботи інші аналізатори, нові, не втомлені ділянки кори головного мозку.
Для того, щоб досягти високої ефективності уроку слід враховувати фізіологічні та психологічні особливості дітей, плануючи такі види роботи, які б знімали втомлюваність. Під час планування та проведення уроку іноземної мови вчителю просто необхідно включати багатократні зарядки-релаксації.
Список використаної літератури
1. Губарєва С. С. Funny English. Starter Book (до будь-якого підручника) / С.С.Губарєва. – Х.: Ранок, 2013. – 64 с.
2. Гунько С. Граючись, учимось. Англійська в рухах: навч. посіб. для дітей старшого дошкільного віку/ С. Гунько, З. Коновалюк. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2014. – 128 с.
3. Качанова О.В., Кальницька Л.М. Усі уроки англійської мови. – Харків, «Основа», 2009.
4. Матузок Л.І. «Learn andMove!»: Методичний посібник для вчителів англійської мови загальноосвітніх навчальних закладів., 2013. – 24с.
5. Педос Н. Фізкультхвилинки на уроках іноземної мови.//Іноземні мови в школах України. – 2014, №3, с. 60-63.
6. Розова О., Пузанова Л. English Rhimes for Children. – СПб, 1997.
7. Шкваріна Т. М. Англійська для дошкільнят /Тетяна Шкваріна. – К.: Шк. світ, 2007. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
8. Інтернет-ресурси:
http://www.teacherjournal.com.ua/
www.supersimplelearning.com
www.youtube.com
Додаток 1
Фізкультхвилинки на уроках англійської мови
NUMBERS
One, Two, Tie My Shoe
1,2 Tie my shoe
3,4 Shut the door
5,6 Pick up sticks
7,8 Lay them straight
9, 10 A big fat hen.
Let's get up and count again!
Monkeys On the Bed
Five little monkeys jumping
on the bed
One fell off and bumped
his head
Mama called the doctor and
the doctor Said,
" No more monkeys
jumping on the bed!"
Four little monkeys jumping
on the bed, three little monkeys jumping on the bed, (and so on).
BODY PARTS
Five Fingers
Five fingers on this hand. (hold up one hand)
Five fingers on that: (hold up the other hand)
A dear little nose. (point to nose)
A mouth like a rose. (point to mouth)
Two cheeks so tiny and fat. (point to each cheek)
Two eyes, two ears (point to each)
And ten little toes; (point to toes)
That's the way the baby grows.
Head and Shoulders
Head and shoulders, knees and toes.
Knees and toes, knees and toes
Head and shoulders, knees and toes
Make your feet go stamp, stamp, stamp.
Nose and elbows, feet and waist
Feet and waist, feet and waist
Nose and elbows, feet and waist
Make your hands go clap, clap, clap.
FAMILY
A Family Fingerplay
This is a family
Let's count them and see,
How many there are,
And who they can be (count 1, 2, 3, 4, 5)
This is the mother (touch pointer finger)
Who loves everyone
And this is the father (touch big finger)
Who is lots of fun.
This is my sister (touch ring finger)
She helps and she plays,
And this is the baby (touch little finger)
He's growing each day.
But who is this one? (touch thumb)
He's out there alone,
Why it's Jackie, the dog,
And he's chewing a bone. (wiggle thumb)
See my family
See my family? See them all? (Hold up all five fingers)
Some are short (Hold up thumb) Some are tall (Hold up middle finger)
Father, (Hold up middle finger) Mother, (Hold up pointer finger)
Sister, (Hold up ring finger) Brother, (Hold up thumb)
And me. (Hold up pinky finger)