Флеш-тренінг для педагогів «Психологічне благополуччя та резілієнс сучасного педагога»

Про матеріал

Професія вчителя має велике соціальне значення, оскільки пов'язана з вихованням, забезпеченням належного рівня розумового та фізичного розвитку молодого покоління. Ефективно виконати поставлені перед педагогом завдання можливо лише за умови високого рівня його професійного здоров'я. Завдання психолога тут полягають у розвитку психологічної грамотності педагогів, у сприянні формуванню усвідомленої професійної позиції, ознайомлення з засобами профілактики емоційних проблем,вдосконалити необхідні навички саморегуляції, керування власним психоемоційним станом та озброєння сучасними ефективними технологіями резілієнса педагогів.

Перегляд файлу

ФЛЕШ-ТРЕНІНГ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ

«Психологічне благополуччя  та резілієнс сучасного педагога»

 

Актуальність. Професія вчителя має велике соціальне значення, оскільки пов’язана з вихованням, забезпеченням належного рівня розумового та фізичного розвитку молодого покоління. Ефективно виконати поставлені перед педагогом завдання можливо лише за умови високого рівня його професійного здоров’я. Завдання психолога тут полягають у розвитку психологічної грамотності педагогів, у сприянні формуванню усвідомленої професійної позиції, ознайомлення з засобами профілактики емоційних проблем,  вдосконалити необхідні навички саморегуляції, керування власним психоемоційним станом та озброєння сучасними ефективними технологіями резілієнса педагогів.

Мета: профілактика емоційного вигорання та неврозів в період атестації, розширення уявлення про оздоровчі технології, навчання навичкам саморегуляції та самодопомоги,  формування позитивного емоційного стану. Ресурси: плакат «Берег надій – берег реалізованих сподівань», стікери-кораблики; непрозорий пакет з м'якими іграшками аркуші паперу для кожної підгрупи, кольорові фломастери певного кольору, мольберт; аркуші паперу, ручки, шарик для пінг-понгу.

Тривалість: 2 год. 15 хв.

Хід :

Вправа «Привітання» (10 хв.)

Мета: сприяння знайомству учасників, та допомогти емоційно налаштуватися на роботу, створення невимушеної атмосфери в групі та умов для амореалізації, формування згуртованості учасників зустрічі.

Хід. Учасникам  пропонується привітатися за руку, але особливим чином. Вітатися потрібно двома руками з двома учасниками одночасно, при цьому відпустити одну руку можна тільки, коли знайдеш того, хто теж готовий привітатися, тобто руки не повинні залишатися без діла  більше секунди.

Завдання - привітатися таким чином з усіма учасниками групи. Під час гри не повинно бути розмов.

Коментар. Рукостискання - це символічний жест відкритості і доброї волі. Важливо, що при цьому відбувається контакт очима - це сприяє виникненню близькості і позитивної внутрішньої установки. Те, що дія відбувається без слів, підвищує концентрацію уваги членів групи і надає дії принадність новизни).

Вступне слово психолога (5 хв.)

Добрий день шановні педагоги, я рада вас вітати на нашому тренінгу. У процесі будь-якої професійної діяльності людина стикається з безліччю проблем, труднощів і хвилювань. З цим ми, як педагоги, щодня маємо справу: не завжди культурні та освічені батьки; різні діти, серед яких - діти з проблемами в поведінці, емоційній сфері; низька заробітна плата; публічні виступи (відкриті уроки, заходи, конкурси, семінари, відповідальність, необхідність бути об'єктом спостереження і оцінювання інших людей, необхідність постійно підтверджувати свою педагогічну компетентність), проходження атестації  і безліч інших моментів, які є стресовими факторами.

   Наш психологічний тренінг розрахований на те, щоб торкнутися психологічної теми: емоційного стану людини підчас проходження атестації, краще зрозуміти самих себе та інших, навчитися висловлювати свої почуття, переживання, практикувати прийоми релаксації та відновлення своїх ресурсів.

Вправа правила групи (10 хв.)

Мета: обґрунтування  необхідності вироблення та дотримання певних правил роботи в групі, складання правила роботи в групі, створення  робочої та доброзичливої атмосферу під час сумісної роботи.

Хід. Правила вкрай необхідні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник міг відверто висловлюватись і виражати свої почуття й погляди; не боявся стати об’єктом глузувань та критики; був упевнений у тому, що все особисте, що обговорюється на занятті, не вийде за межі групи; одержував інформацію сам і не заважав отримувати її іншим учасникам. Щоб заняття було більш продуктивним, а спілкування ефективним,

учасникам пропонується  скласти правила роботи в групі, і дотримуватися  їх до кінця тренінгу.  

-Бути позитивними;

-говорити по черзі;

-бути активними;

-слухати й чути кожного;

-толерантно ставитись один до одного;

-бути пунктуальними;

-діяти за принципом «тут і зараз».

-Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила?

Вправа-очікування «Берег надій – берег реалізованих сподівань» (10 хв.).

Мета: виявлення очікувань учасників від перебування на зустрічі, надання можливості кожному висловити свої сподівання.

Хід. Кожен учасник отримує стікер («кораблик»), записує власні очікування від семінару, озвучує їх та наклеює «кораблик» до «берега надій».
Після привітання, оголошення мети тренінгу й повторення правил психолог звернутається  до учасників з проханням висловити свої очікування. 

Вправа  «Моя улюблена якість» (10 хв.)

Мета: виявлення  емоційного  стану групи на момент початку тренінгу, активізація групової роботи.

Хід. Учасникам  пропонується об'єднатися у пари і сісти один навпроти одного.

Психолог зачитує по черзі три позитивних якості. У парі необхідно обговорити, яка якість з перерахованих, найбільше підходить кожному у парі, і чому. (пропоновані якості)

  • мудрість, надійність, наполегливість;
  • активність, безкорисливість, ввічливість;
  • сила волі, скромність, сміливість;
  • самозабуття, тактовність, терплячість;
  • незворушність, чарівність, товариськість.

Обговорення:

-             У яких пар якості збіглися? Чому?

-             Які якості вам найбільше підходять?

-             Кому яких якостей бракує?

Вправа  «Асоціації з іграшкою» (10хв.)

Мета: виявлення  емоційного стану учасників, зняття емоційної напруги, сприяння емоційному зближенню учасників.

Хід. Психолог  показує  непрозорий пакет з м'якими іграшками, і  пропонує по колу дістати на дотик будь-яку іграшку і подумати про те, чим ця іграшка схожа на нього підчас проходження атестації. 

Обговорення:

-             Чим іграшка схожа на учасника?

-             Які якості вам подобаються у цій іграшці?

-      Який в неї емоційний стан?

-             Пропоную  вам описати емоційно благополучну людину. Яка вона?

-             За якими критеріями можна визначити «емоційне благополуччя?

Висновок: Загалом ми з вами назвали основні критерії емоційного благополуччя людини, це:

* впевненість в собі;

* отримання задоволення від життя;

* задоволеність життям і роботою;

* гарний настрій;

* здоров'я;

* працездатність.

Робота в групах  «Проблема по колу» (15хв.)

Мета: актуалізація знань з теми, допомога у визначенні факторів, що пошкоджують психічне здоров’я педагога.

Матеріал: аркуші паперу для кожної підгрупи, кольорові фломастери певного кольору, мольберт.

Хід. Педагогам пропонується об’єднатися у 2 групи  (день-ніч) і на власному аркуші протягом 2 хв. записати які фактори погіршують психічне здоров’я педагога. Одна підгрупа фіксує фактори, що стосуються професійної діяльності, інша – особистого життя. Після чого підгрупи міняються аркушами, аналізують фактори, запропоновані колегами і маркером свого кольору (іншого) доповнюють записи. Після закінчення вправи кожна група зачитує умови, що погіршують психічне здоров’я педагога.

Ведучий підсумовує запропоновані варіанти і питає учасників, а що ж робити, чи існують способи зміцнення психічного здоров’я, так званого відновлення ресурсів, резілієнса педагогів?

Вправа «Пінг-понг оздоровчих технологій» (10хв.)

Мета: розширення уявлень про оздоровчі технології, які можна використовувати для зміцнення і укріплення власного здоров’я.

Матеріал: аркуші паперу, ручки, шарик для пінг-понгу.

Хід. Учасникам пропонується пригадати і занотувати оздоровчі техніки та технології, які можна використовувати для зміцнення і укріплення власного здоров’я (виконують в мікрогрупі). Після чого команди по черзі перекидають шарик від команди до команди та озвучують по одній  занотованій технології. Основна умова – не повторювати те, що зазначили колеги.

Висновок.  Емоції впливають на педагогічну діяльність як позитивно, так і негативно. Найчастіше негативні емоції, отримані на роботі, переносяться в особисте життя. Буває і навпаки. Накопичується напруга. Це веде до незадоволення професією, а іноді й життям в цілому. Виникає загроза психічному здоров'ю. Існує багато технік і технологій, які допоможуть педагогу зміцнити власне психічне здоров’я.

Куоуч сесія  «Засоби резілієнс педагога» (30 хв.)

Мета: Ознайомлення учасників з нетрадиційними технологіями відновлення ресурсів, боротьби зі стресом, активізувати групову роботу.

Хід. Одним з поширених стереотипів життєвої психогігієни є уявлення про те, що найкращим способом відпочинку та відновлення є наші захоплення, улюблені заняття, хобі. Число їх зазвичай обмежена, тому що у більшості людей є не більше 1-2 хобі. Багато з таких занять вимагають особливих умов, часу або стану самої людини. Однак, існує багато інших можливостей відпочити і відновити свої сили.

Учасники об’єднуються у 2 групи за фішками емблемами, які отримали на початку зустрічі. Кожна група має свого коуча. Коучам пропонується протягом 10хв. підготувати групу для презентації певної технології.

І.  Технологія «Сміхотерапія».

Учасники групи надають коротку інформацію про особливості використання даної технології; пропонують вправи, надають рекомендації; використовують мультимедійний супровід.

Теоретичний дайджест. Сміх - уривчасті горлові звуки, створювані видихальний рухами при прояві веселощів, радості, задоволення (з тлумачного словника). Вираз "не до сміху" означає важке неприємне становище.

Уміння сміятися над собою та іншими - гарна якість, що полегшує нам життя. Сміх розслабляє і може оздоровити організм, часто розряджає напружену ситуацію, дозволяє поглянути на життєві ситуації простіше. Усміхнені люди стають добріші. Відоме висловлювання Бернарда Шоу про те, що «іноді треба розсмішити людей, щоб відволікти їх від наміру вас повісити», нагадує про цілющу силу сміху.

У сучасній медицині є метод лікування - сміхотерапія (Геотологія). Доведено, що сміхотерапія має величезне значення в оздоровленні людини!

Ще Гіппократ, 2000 років тому, відзначав у своїх творах користь сміху, розглядаючи його як лікувальний засіб. А при царях завжди тримали блазня, який міг сказати йому що завгодно на відміну від решти світи. Образ Царівни-Несміяни оспіваний в наших народних казках, дівчину за наполяганням батьків лікували сміхом, причому переможцю віддавали її в дружини з упевненістю, що сімейне життя її стане щасливою, коли поруч буде людина, здатна припинити потік її сліз.

Відомо, що почуття і думки сильно впливають на наш фізичний стан.

Сміх, позитивні емоції творять чудеса: зміцнюють імунітет, лікують хвороби, допомагають впоратися з непереборними труднощами.

Вчіться сміятися, смійтеся на здоров'я, і не вичерпається джерело вашого веселощів.

Вправи на скандування

1.Робите ряд простих вправ (ваша фантазія), в які включаєте скандування "хо, хо, ха, ха", рух по кімнаті, контакт очима.

2. Вправа "сміх по телефону": кожен з учасників робить вигляд, що говорить по мобільному телефону, а потім, встановивши один з одним контакт очима, скандують своє "хо, хо, ха, ха".

3. Вправа "мстивий сміх": всі учасники вказівними пальцями загрожують один одному, вигукуючи "ха".

4. Вправа "чому я": учасники наголошують руки в боки, дивляться на інших і запитують: "Чому я? Ха, ха, ха".

Кожну вправу зі скандуванням виконуємо 1 - 2 хвилини. Потім робимо вправу «глибоке дихання» і розтяжки, а потім переходимо до наступної вправи. Поєднання глибокого дихання, розтяжок і скандування "хо, хо, ха, ха" прекрасно стимулює, активізує діафрагму, легені м'язи і живота. Вправи ви можете винаходити власні. Головне, щоб було смішно і корисно. Перебування в неординарних, безглуздих позах і перебування в них інших, швидко викликає заразливий, справжній сміх. Єдине правило при цьому: сміємося один з одним, а не один над одним.

Деякі вправи зі  сміхотерапії

1. Встаньте, вдихніть і ... посмійтеся! Вийшло? Ні? Ми дуже серйозні, тому нам так складно щиро розсміятися. Почувши веселий жарт, ми всього лише сміявся. А адже саме сміх, а не чергова посмішка, приносить максимум користі. Потренуйтеся - і ви навчитеся сміятися в будь-який момент.

2. Виконайте ще одна вправа - посміхніться і утримуйте посмішку. Хід думок і навіть настрій почнуть поліпшуватися - і ось вже ваша усмішка стане не награною, а справжньою.

3. В американських книгах можна знайти таку рекомендацію: «Встаньте перед дзеркалом і почніть корчити пики і показувати мову своєму відображенню! Сміх не змусить себе чекати! ». Напевно, такий спосіб не всім підходить, але в кожного з нас є щось, що викликає щирий сміх - такі собі «сміхотаблетки».

 Це може бути улюблена комедія, анекдоти, збірники анекдотів або відеозапису, на яких відображені сімейні свята. Зберіть для себе скриньку сміху і відкривайте її, коли це необхідно. Погане самопочуття, поганий настрій і депресія відступлять під натиском радісного сміху! Смійтеся на здоров'я!

Користь сміху  Смійтеся частіше, адже цей процес не тільки приємний, а й цілющий.               Фізичне здоров'я. Завдяки терапії сміхом покращується дихання, кровообіг внутрішніх органів і тканин. У веселунів швидко стабілізується артеріальний тиск, знижується рівень холестерину, проходять головні болі. Дітки, народжені позитивно налаштованими мамами, мають міцний імунітет і стійкі до ГРВІ.               Боротьба зі стресом і страхом. Без антидепресантів і транквілізаторів ви зможете налагодити сон, адекватно реагувати на стресові ситуації, позбутися нав'язливих страхів (фобій).               Зовнішній вигляд. Усміхнена людина виглядає молодшою ​​і притягує позитивних людей; хвилина сміху прирівнюється до півгодинному заняття аеробікою, адже в процесі активізується майже 80 груп м'язів.               Розслаблення. Посміявшись 5 хвилин, ви відчуєте прилив сил як від 40 хвилин повноцінного відпочинку. Задоволення. При сміху виробляється гормон радості ендорфін - природний «наркотик», що викликає відчуття насолоди, схоже з оргазмом.

ІІ. Технологія «Фототерапія».

 Учасники групи надають коротку інформацію про особливості використання даної технології; пропонують вправи, надають рекомендації; використовують мультимедійний супровід.

Теоретичний дайджест. З незапам'ятних часів люди любили робити своє зображення на камені, пізніше на папері - портрет або сюжет, і милуватися ним. З винаходом фотоапарата і фотографії люди стали помічати, що перегляд окремих кадрів полегшують їм життєві труднощі, піднімають настрій, додають впевненості в собі. Згодом фотографія - була визнана мистецтвом. А в 1970-х рр. в США і Канаді психотерапевти почали використовувати фотографію як інструмент психологічного консультування і називати фототерапією. Активне використання почалося з кінця 1979 х рр. психологом і арт-терапевтом Джуді Вайзер.

 Ми майже щодня використовуємо можливості фототерапії, самі того не усвідомлюючи:

- коли робимо серію знімків, шукаємо найкращий ракурс, досліджуємо простір навколо себе, моделюємо картинку свого життя;

- коли викладаємо фотографії про поїздку, подію, враження в соцмережах, створюючи свою історію - веселу, ніжну або авантюрну;

- коли позуємо перед камерою, створюючи певний образ і настрій;

- коли переглядаємо старий сімейний альбом з пожовклими фото, поєднуючи себе з історією свого роду і сім'ї.

 Кожен особистий знімок є одним з типів автопортрета, так називаємим "дзеркалом пам'яті", які повертають моменти і людей, які були забуті. Фототерапію можна розглядати як гру. Вона дійсно дозволяє «грати» з реальністю і її зримими відображеннями, вибирати те, що для людини найбільш цікаво і важливо зараз, творчо комбінувати різні елементи реальності один з одним і навіть створювати іншу, нову реальність.

• Фотографія дозволяє працювати з образом "Я": наскільки я себе знаю, наскільки приймаю, чи відповідає мій зовнішній образ моєму внутрішньому відчуттю.

• В процесі фототерапії люди відкривають нові грані своєї особистості, розкривають внутрішні ресурси.

Проективна методика  «Гороскоп емоцій»

Мета: настрій учасників на роботу, створення позитивного мікроклімату

Матеріал: слайди з фотографіями пір'я птахів, скелець, масажних м'ячиків-їжачків, пластмасових кольорових кульок.

Хід. Учасникам демонструються фотографії. Після цього пропонується вибрати, один предмет, який найбільше сподобався або привернув їхню увагу.

Інтерпретація:

• Ви вибрали перо! Ви легкі на підйом; товариські, хороші слухачі; ніжні і ласкаві, вразливі і тонкі натури; готові будь-якого підтримати в скрутну хвилину і розсмішити, підняти настрій; ви з почуттям гумору.

• Хто вибрав скляний камінчик - у вас завжди все гладко, так солодко; ви відкриті душею, легкі в спілкуванні, гнучкі натури; не схильні до чужого впливу; гламурні, витончені і добре розбираєтеся в моді.

• Якщо ви вибрали м'ячики-їжачки - ви загадкові і привабливі натури; спритні, енергійні і веселі; не даєте себе в образу, можете постояти за себе; дбаєте про своє дорогоцінне здоров'я; ви легко справляєтеся з будь-якою ситуацією, завжди знайдете вихід.

• У кого виявилися кольорові кульки - це значить, що ви веселі і бадьорі, життєрадісні і енергійні; відкриті, добрі і довірливі; товариські; ви завжди попереду, прагнете до перемоги; вас всюди помічають; з вами разом - завжди свято, ви душа компанії.

Висновок: Ми більше дізналися один про одного і в цьому сьогодні нам допомогла фототерапія. Пропоную вам сьогодні розширити свої знання про фототерапії.

Вправа «Метафоричний автопортрет»

Мета: відпрацювання навичок роботи з технікою: актуалізація і вираження почуттів, пов'язаних зі ставленням до себе, дослідження і зміцнення Я-концепції.

Хід.  Кільком учасникам пропонується ряд знімків, за принципом гри в асоціації. Якби я був рослиною (тваринам, книгою, річчю, будівлею, продуктом і ін.) То я був би ... .. Потім кожен має асоціативні фотографії по колу. Чи не поміщаючи свою фотографію в центр. Завдання всієї групи - по асоціативним знімкам відгадати, чий це метафоричний автопортрет і потім помістити в центрі його фотографію.

Вправа «Чарівна cкринька порад» (5 хв.)

Мета: ознайомлення учасників з конструктивними методами подолання стресу та відновлення власних ресурсів.

Матеріал: скринька порад.

Хід. Педагогам пропонується  дістати по одній підказці та презентувати її усім учасникам (опрацювання матеріалу учасниками).

1. Навчіться по можливості відразу скидати негативні емоції, а не витісняти їх в психосоматику. Як це можна зробити в умовах роботи в школі:

- голосно заспівати;

- різко встати і пройтися;

- швидко і різко написати або намалювати щось на дошці або аркуші паперу;

- розмальований листок паперу, зім'яти і викинути.

2. Якщо у вас є порушення сну, намагайтеся читати на ніч вірші, а не прозу. За даними досліджень вчених, вірші і проза розрізняються по енергетиці, вірші ближче до ритму людського організму і діють заспокійливо.

3. Щовечора обов'язково стаєте під душ і промовляючи події тижня, що минув, "змивайте" їх, т. К. Вода здавна є потужним енергетичним провідником.

4. Починайте відновлюватися вже зараз, не відкладайте на потім!

Рефлексія.  Вправа «Берег надій – берег реалізованих сподівань» (10 хв.)

Мета: визначення рівня реалізації очікувань учасників від тренінгу, надання можливості  висловити свої враження від роботи групи.

Хід. Учасники висловлюються по колу про семінару, якщо їх очікування справдились, то вони можуть перемістити свої кораблики до берега реалізованих сподівань.

Підведення підсумків Дякую за активну роботу. Хочеться вірити, що наша зустріч не пройде безслідно й, колись ви згадаєте про те, що вас сьогодні здивувало чи порадувало,  додало сил і віри в себе.

У подарунок кожен учасник тренінгу отримує буклет "Банк способів саморегуляції".

Банк способів саморегуляції

Природні способи саморегуляції:

1. Сміх, посмішка, гумор.

2. Роздуми про хороше і приємне.

3. Різні рухи типу підтягування і розслаблення м'язів.

4. Спостереження за пейзажем за вікном.

5. Розгляд квітів в приміщенні, фотографій, інших приємних або дорогих для людини речей.

6. Уявне звернення до вищих сил (Бога, Всесвіту, великій ідеї).

7. «Купання» (реальне або уявне) в сонячних променях.

8. Вдихання свіжого повітря.

9. Читання віршів.

10.Висловлювання  похвали, компліментів кому-небудь просто так.

Способи, пов'язані з керуванням  диханням.

Управління диханням - це ефективний засіб впливу на тонус м'язів і емоційні центри мозку. Повільне і глибоке дихання (за участю м'язів живота) знижує збудливість  нервових центрів, сприяє м'язовому розслабленню, тобто релаксації. Часто (грудне) дихання, навпаки, забезпечує високий рівень активності організму, підтримує нервово-психічну напруженість.

Способи, пов'язані з управлінням тонусом м'язів, рухом.

Під впливом психічних навантажень виникають м'язові затиски, напруга. Вміння їх розслабити дозволяє зняти нервово-психічну напруженість, швидко відновити сили.

Способи, пов'язані з впливом слова.

Відомо, що «слово може вбити, слово може врятувати». Словесне вплив задіє свідомих механізм самонавіювання, йде безпосередній вплив на психофізіологічні функції організму. Формулювання самовнушений будуються у вигляді простих і коротких тверджень, з позитивною спрямованістю (без частки «не»).

Самопрограмування (Саме сьогодні у мене все вийде).

Використана література:

  1. http://literacy.com.ua/praktychna-psyhologija/212-prosvitnyctvo-i-profilaktyka/764-emotsiine-vyhorannia-pedahohiv.html.
  2. wiki.ciit.zp.ua/.../Профілактика професійного вигорання.
  3. Синдром професійного вигорання. – газета "Психолог" № 45 грудень 2011р.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
9539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку