5 клас
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія
Завдання 1. Запишіть текст, вставляючи пропущені букви. Виконати фонетичний розбір виділених слів.
Зач..рвоніло над лісом небо. Зач..рвоніла ни..че од лісу вода. Між небом і водою став червоною попругою ліс.
Густа роса осідала на різні рослини. Пр..в’яле від п..кучого сонця бадил..я піднімалося від неї.
Квіти ро..кручували свої пуп’яночки, розгортали л..сточки. Вони були свіжі й гарні, мов личко мален..кої д..тини.
Завдання 2. Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок. Випишіть слова, у яких є ненаголошені е, и, о. При потребі користуйтесь орфографічним словником.
Знайдіть речення за такою схемою __________ _ _ _ _ _ _ ___________
__________________
Ще ховаються по байраках сірі брили злежаного снігу, уночі морозець притрушує білою пудрою зелене листя осоки на болоті, а вже красується золотими сережками ліщина і на пригрітих сонцем галявинах з’являються перші стрілочки трави. У таку пору я поспішаю в ліс, поспішаю вгості до самої весни.
Завдання 3. Запишіть текст, визначивши межі речень. Розставте пропущені розділові знаки. Підберіть до тексту заголовок. В один стовпчик випишіть слова, де я, ю, є позначають два звуки, а в другий, де один звук. Поясніть правопис великої літери.
Було собі в (У, у)країні давнє місто (Ч, ч)орнобиль біля нього побудували атомну електростанцію і недогледіли її погано збудували погано й пильнували сталася аварія на атомній електростанції багато земель (У, у)країни стали брудними на них не можна сіяти хліб пасти худобу брудними стали води могутнього (Д,д)ніпра.
Завдання 4. Запишіть текст. Вставте пропущені букви. Знайдіть речення за схемою
~~~~~~~ ------------ ___________ _________ ---------- , -----------
___________
Давно пов..літали пташ..нята з гнізд. Вил..няли й знову вкрилися новим пір..ям батьки й матері. У зграї збирают..ся пташки, що будут.. відл..тати в далекі т..плі краї. Покинули свої хатки-шпаківні чорно-рябен..кі птахи. В..личезними зграями літают.. вони над лісами, луками.
Завдання 5. Запишіть текст. Поставте на місці крапок апостроф або м’який знак. Виконайте синтаксичний розбір 1 речення.
Біжит.., петляє в..юнка стежечка. Ос.. і зарості терну. Звіддаля бачу, що верхівки чагарників аж сині від р..ясних плодів. Саме пора збирати їх. Після морозу вони пом..якшали, стали приємні на смак. Знизу плодів обмал.., найбіл..ше їх на верхівці. Трапляют..ся прив..ялі, так самі й просят..ся, щоб їх хтос.. з їв.
Завдання 6. Запишіть текст. Поставте, де потрібно, м’який знак. Визначте головні та другорядні члени в першому реченні. Доберіть заголовок. Визначте тип і стиль мовлення.
Прямо над нашою хатою пролітают.. лебеді. Вони летят.. нижче розпатланих обвислих хмар і струшуют.. на землю бентежні звуки далеких дзвонів.Говорят.., що то співают.. лебедині крила.
Я придивляюся до їхн..ого маяння, прислухаюся.. до їхн..ого співу, і мені теж хочет..ся полетіти з лебедями.
Завдання 7. Причитайте текст, охарактеризуйте його за схемою (тема, основна думка, види зв’язку речень у тексті, тип і стиль мовлення).
Вкажіть слова, у яких букви позначають два звуки, а деякі буквосполучення з трьох букв – один звук.
Звичаї – це ті неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших національних справах.
Звичаї, а також мова – це ті найміцніші елементи, що об’єднують людей в один народ, одну націю.
В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми й Богом. Він блукає по світу, як вовкулака. Ніде не може знайти собі ні притулку, ні пристановища, бо він загублений для свого народу.
Творче завдання. Розкажіть про відомі вам народні звичаї.