Внутрішнє середовище організму. Функції і склад крові

Про матеріал

Внутрішнє середовище організму. Функції і склад крові

Мета уроку: формувати в учнів загальне уявлення про внутрішнє середовище організму, його відносну сталість та значення для метаболізму клітин, функції та фізико-хімічні властивості крові; дати поняття про приготування та використання фізіологічного розчину; переконати в необхідності здорового способу життя

Основні поняття і терміни: внутрішнє середовище організму, гомеостаз, плазма крові, формені елементи, фізіологічний розчин

Обладнання: ноутбук, проектор, презентація, відеоролік

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок

Форма уроку: урок-подорож

Хід уроку

I. Актуалізація життєвого досвіду та опорних знань

Вчитель: сьогодні ми вирушаємо в подорож по людському організму. Форма оцінювання ваших відповідей буде незвичайною – за кожну правильну відповідь ви одержите одне червоне сердечко, а вкінці нашої подорожі ми підіб'ємо підсумки

А зараз прослухайте вірш „Країна життя”

Організм наш мудрий, дивний

Як велике місто, край.

Ідеальний, прогресивний,

Мов комп'ютер, порівняй!

Систем тут різних є багато:

Опорно-рухова, травна,

І гуморальна й видільна,

І ще нервова – головна.

Важливий орган, величавий

Керує організмом, править.

У день він б'ється і вночі,

І серцем звуть його усі.

По судинах прямує кров,

В ній кисень їздить, мов барон,

А ще поживні речовини,

Всі мінерали й вітаміни.

Еритроцитів тут багато,

І немаленька їхня хата.

Є тут гормони, ці хлоп'ята

Вас змусять плакать, реготати.

Така в житті відповідальна

Система нейрогуморальна.

А кров – то сила, вічна, нова

І для людей обов'язкова!

Про які системи органів йдеться у вірші?

Про які органи, тканини, речовини згадується у вірші?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

Щоб перейти до вивчення наступної теми, нам треба перенестися на мільярди років тому, коли на Землі виникло життя.

1.Згадайте як здійснюється обмін речовин і підтримання гомеостазу у одноклітинних організмів.

2.Як ви гадаєте, чому більшість нижчих червів – паразити?

3.Чому виникнення крові та кровоносної системи таке важливе?

4.Як ви гадаєте, які рідини, крім крові, входять до внутрішнього середовища організму?

5.Чому це рідини? Якими якостями вони володіють?

Це і буде темою нашого уроку, тобто „Внутрішнє середовище організму людини „

III.Вивчення нового матеріалу:

Тіло людини, як і всіх живих організмів, складається з клітин. 1.Пригадайте, що таке клітина?

(Клітина – жива система, якій потрібні поживні речовини та енергія. Продукти розпаду і синтезу повинні виводитися з клітини. Це відбувається за допомогою рідини, яка омиває клітини, до неї надходять поживні речовини і видаляються продукти життєдіяльності.)

2.То що ж утворює внутрішнє середовище клітини?

(Кров, лімфа, тканинна рідина.)

Розглянемо малюнок. Тканинна рідина омиває клітини і приносить до них поживні речовини та О2, а забирає продукти розпаду і СО2. Кров приносить поживні речовини і кисень, через стінки судин вони проникають у тканинну рідину, з неї потрапляють у клітини. Продукти розпаду і вуглекислий газ проходять цей шлях у зворотному напрямку. Щоб організм людини добре працював і був здоровим, потрібна сталість температури тіла, кислотно-лужний баланс, тиск крові та інші фізіологічні показники. Це забезпечується сталістю внутрішнього середовища – гомеостазом.

Робота з підручником

-Знайдіть в підручнику термін „гомеостаз” і випишіть його значення у зошит.

Між складовими частинами внутрішнього постійно відбувається обмін речовин, який здійснюється за допомогою дифузії та осмосу. Пригадайте з курсу фізики, що таке дифузія та осмос.

(Дифузія –це процес, за якого речовини проникають у клітину через мембрану завдяки різниці у концентрації речовини зовні та всередині клітини, тобто за градієнтом концентрації. Осмос – проникнення речовин через напівпроникну перегородку-мембрану клітини.)

-Сьогодні ми розглянемо одну складову внутрішнього середовища –кров, і проведемо невеличке дослідження:

1.Чи може людина жити без крові?

У творі „Фауст” В.Гете, Мефістофель пропонував Фаусту укласти угоду з нечистою силою і говорив, що „кров, треба знати, зовсім інший сік...” У цих словах відображене містичне вірування щодо крові.

У східних воїнів був звичай пити кров переможених ворогів. Єгиптяни вважали кров ліками від хвороб (мастили себе кров'ю). Клятви скріплювалися кров'ю. Великий лікар Гіппократ рекомендував тяжкохворим пити кров здорових людей.

2.То що ж таке кров? Що в ній повинно бути?

(Кров – це рідка сполучна тканина, яка перебуває у постійному русі і транспортує до всіх органів і тканин кисень та поживні речовини).

3.Давайте спробуємо визначити функції, які виконує кров в організмі людини, використовуючи робочий зошит з біології.

1.Дихальна – перенесення О2 від легень до тканин і СО2 від тканин до легень.

2.Живильна – перенесення поживних речовин від кишечника до тканин.

3.Видільна – перенесення рідких продуктів від тканин до нирок.

4.Гомеостатична – підтримання гомеостазу, тобто сталості внутрішнього середовища.

5.Гуморально-регуляторна – перенесення гормонів (біологічно активних речовин), за допомогою яких здійснюється регуляція процесів життєдіяльності.

6.Терморегуляторна – підтримання постійної температури тіла.

7.Захисна – забезпечує захисну реакцію від втрати крові при ушкодженні судин та інфекції.

- Розглянемо таблицю „Кров”

Склад крові

/ \

Плазма Формені елементи

крові крові

(60-55%) (40-45%)

Якщо пробірку з кров'ю залишити на деякий час, то на дно осяде червона частина крові, а зверху залишиться жовтувата рідина – плазма крові.

Плазма крові

/ \

Неорганічні речовини Органічні речовини

/ \ / \ \

Вода Мінеральні солі Білки Жири Вуглеводи

(90%) (0,9%) (7,0%) (0, 8%) (0,12%)

Ці показники повинні бути сталими.

Концентрація солей у плазмі становить 0,9%, і підтримується на сталому рівні. Чи знаєте ви як називається такий розчин солей?

Так, фізіологічним розчином.

-А чи можна вводити у кров чисту воду? Чому?

Так, не можна тому, що зміна складу плазми згубно впливає на організм. Це можна довести за допомогою досліду. Якщо у дві пробірки з кров'ю влити однаковий об'єм рідини: у першу – 0,9% фізіологічного розчину, а в другу – дистильованої води, то через деякий час виникає відмінність між вмістом пробірок. В тій пробірці, в яку добавили дистильовану воду, рідина стала каламутною (зруйнувалися еритроцити).

До складу крові, крім плазми, входять формені елементи крові: кров'яні клітини – еритроцити та лейкоцити та кров'яні пластинки – тромбоцити.

Уперше клітини крові відкрив італійський анатом і лікар Марцелло (Марчелло) Мальпігі (1665 р.) Він вважав, що це жирові міхурці. Деякі перші дослідники гадали, що еритроцити і тромбоцити – це маленькі тварини „анімалікули”. Зараз відомо, що клітини крові постійно руйнуються і утворюються органами кровотворення. Розгляньте у підручнику мал.

В організмі дорослої людини кров становить близько 7,7% від загальної маси тіла, тобто в ній циркулює близько 5-5,5л крові. У дітей відносна кількість крові більша, ніж у дорослих, і становить в новонародженої дитини 15% маси, а в дітей до року – 11%. В організмі людини запас крові є в селезінці, печінці та підшкірній сполучній тканині. Організм може використати цей запас у разі необхідності (великої втрати крові, тощо). Але, якщо людина втратить більше 2л крові, вона може загинути, якщо своєчасно не зробити вливання донорської крові. Кров можна замінити плазмою крові або на деякий час фізіологічним розчином.

IV.Закріплення знань учнів

Біологічний диктант

1.Внутрішнє середовище організму...

2.Кров – це...

3.Водний розчин солей, концентрація якого становить 0,9 %, називають...

4.Вперше клітини крові відкрив ...

5.Гомеостаз – це здатність організму...

6.Формені елементи, які містяться у плазмі крові...

Біологічні задачі

1.Визначте кількість крові у вашому організмі, якщо відомо, що вона становить 1/13 маси вашого тіла.

2.У 100г крові людини міститься в середньому 16,7г гемоглобіну. Визначте його кількість у вашій крові.

3.Визначте, яку масу солі і об'єм води потрібно взяти для приготування 200г фізіологічного розчину.

V.Домашнє завдання

Вивчити тему ”Внутрішнє середовище організму”, підготувати цікаві повідомлення з теми „Кров”.

Перегляд файлу

Внутрішнє середовище організму. Функції і склад крові.

 

     Мета уроку: формувати в учнів загальне уявлення про внутрішнє                  середовище організму, його відносну сталість та значення для метаболізму клітин, функції та фізико-хімічні властивості крові; дати поняття про приготування та використання фізіологічного розчину; переконати в необхідності здорового способу життя

 

Основні поняття і терміни: внутрішнє середовище організму, гомеостаз, плазма крові, формені елементи, фізіологічний розчин

 

Обладнання: ноутбук, проектор, презентація, відеоролік

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок

Форма уроку: урок-подорож

 

Хід уроку

 

I. Актуалізація життєвого досвіду та опорних знань

Вчитель: сьогодні ми вирушаємо в подорож по людському організму. Форма оцінювання ваших відповідей буде незвичайною – за кожну правильну відповідь ви одержите одне червоне сердечко, а вкінці нашої подорожі ми підібємо підсумки

 А зараз прослухайте вірш „Країна життя”

Організм наш мудрий, дивний

Як велике місто, край.

Ідеальний, прогресивний,

Мов компютер, порівняй!

 

Систем тут різних є багато:

Опорно-рухова, травна,

І гуморальна й видільна,

І  ще нервова – головна.

 

Важливий орган, величавий

Керує організмом, править.

У день він бється і вночі,

І серцем звуть його усі.

 

По судинах прямує кров,

В ній кисень їздить, мов барон,

А ще поживні речовини,

Всі мінерали й вітаміни.

 

 

Еритроцитів тут багато,

І немаленька їхня хата.

Є тут гормони, ці хлопята

Вас змусять плакать, реготати.

 

Така в житті відповідальна

Система нейрогуморальна.

А кров – то сила, вічна, нова

І для людей обовязкова!

 

Про які системи органів йдеться у вірші?

Про які органи, тканини, речовини згадується у вірші?

 

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Щоб перейти до вивчення наступної теми, нам треба перенестися на мільярди років тому, коли на Землі виникло життя.

  1. Згадайте як здійснюється обмін речовин і підтримання гомеостазу у одноклітинних організмів.
  2. Як ви гадаєте, чому більшість нижчих червів – паразити?
  3. Чому виникнення крові та кровоносної системи таке важливе?
  4. Як ви гадаєте, які рідини, крім крові, входять до внутрішнього середовища організму?
  5. Чому це рідини? Якими якостями вони володіють?

 

Це і буде темою нашого уроку, тобто „Внутрішнє середовище організму людини „

 

III.Вивчення нового матеріалу:

 

Тіло людини, як і всіх живих організмів, складається з клітин. 1.Пригадайте, що таке клітина?

 (Клітина – жива система, якій потрібні поживні речовини та енергія. Продукти розпаду і синтезу повинні виводитися з клітини. Це відбувається за допомогою рідини, яка омиває клітини, до неї надходять поживні речовини і видаляються продукти життєдіяльності.)

2.То що ж утворює внутрішнє середовище клітини?

 (Кров, лімфа, тканинна рідина.)

 

Розглянемо малюнок. Тканинна рідина омиває клітини і приносить до них поживні речовини та О2, а забирає продукти розпаду і СО2. Кров приносить поживні речовини і кисень, через стінки судин вони проникають у тканинну рідину, з неї потрапляють у клітини. Продукти розпаду і вуглекислий газ проходять цей шлях у зворотному напрямку. Щоб організм людини добре працював і був здоровим, потрібна сталість температури тіла, кислотно-лужний баланс, тиск крові та інші фізіологічні показники. Це забезпечується сталістю внутрішнього середовища – гомеостазом.

 

Робота з підручником

  • Знайдіть в підручнику термін „гомеостаз” і випишіть його значення у зошит.

Між складовими частинами внутрішнього постійно відбувається обмін речовин, який здійснюється за допомогою дифузії та осмосу. Пригадайте з курсу фізики, що таке дифузія та осмос.

(Дифузія –це процес, за якого речовини проникають у клітину через мембрану завдяки різниці у концентрації речовини зовні та всередині клітини, тобто за градієнтом концентрації. Осмос – проникнення речовин через напівпроникну перегородку-мембрану клітини.)

  • Сьогодні ми розглянемо одну складову внутрішнього середовища –кров, і проведемо невеличке дослідження:
  1. Чи може людина жити без крові?

У творі „Фауст” В.Гете, Мефістофель пропонував Фаусту укласти угоду з нечистою силою і говорив, що „кров, треба знати, зовсім інший сік...” У цих словах відображене містичне вірування щодо крові.

 У східних воїнів був звичай пити кров переможених ворогів. Єгиптяни вважали кров ліками від хвороб (мастили себе кровю). Клятви скріплювалися кровю. Великий лікар Гіппократ рекомендував тяжкохворим пити кров здорових людей.

 2.То що ж таке кров? Що в ній повинно бути?

(Кров – це рідка сполучна тканина, яка перебуває у постійному русі і транспортує до всіх органів і тканин кисень та поживні речовини).

     3.Давайте спробуємо визначити функції, які виконує кров в організмі людини, використовуючи робочий зошит з біології.

1.Дихальна – перенесення О2 від легень до тканин і СО2 від тканин до легень.

2.Живильна – перенесення поживних речовин від кишечника до тканин.

3.Видільна – перенесення рідких продуктів від тканин до нирок.

4.Гомеостатична – підтримання гомеостазу, тобто сталості внутрішнього середовища.

5.Гуморально-регуляторна – перенесення гормонів (біологічно активних речовин), за допомогою яких здійснюється регуляція процесів життєдіяльності.

6.Терморегуляторна – підтримання постійної температури тіла.

7.Захисна – забезпечує захисну реакцію від втрати крові при ушкодженні судин та інфекції.

 - Розглянемо таблицю „Кров”

 

 

 

 

Склад крові

/          \

 

                 Плазма             Формені елементи

     крові                          крові

         (60-55%)                      (40-45%)

Якщо пробірку з кровю залишити на деякий час, то на дно осяде червона частина крові, а зверху залишиться жовтувата рідина – плазма крові.

Плазма крові

/              \

                           Неорганічні речовини            Органічні речовини

 /      \                                   /       \      \

                            Вода    Мінеральні солі          Білки   Жири  Вуглеводи

                                    (90%)     (0,9%)                 (7,0%) (0, 8%)   (0,12%)

 

Ці показники повинні бути сталими.

Концентрація солей у плазмі становить 0,9%, і підтримується на сталому рівні. Чи знаєте ви як називається такий розчин солей?

Так, фізіологічним розчином.                                   

-А чи можна вводити у кров чисту воду? Чому?

Так, не можна тому, що зміна складу плазми згубно впливає на організм. Це можна довести за допомогою досліду. Якщо у дві пробірки з кровю влити однаковий обєм рідини: у першу – 0,9% фізіологічного розчину, а в другу – дистильованої води, то через деякий час виникає відмінність між вмістом пробірок. В тій пробірці, в яку добавили дистильовану воду, рідина стала каламутною (зруйнувалися еритроцити).

 До складу крові, крім плазми, входять формені елементи крові: кров’яні клітини – еритроцити та лейкоцити та кров’яні пластинки – тромбоцити.

 Уперше клітини крові відкрив італійський анатом і лікар Марцелло (Марчелло) Мальпігі (1665 р.) Він вважав, що це жирові міхурці. Деякі перші дослідники гадали, що еритроцити і тромбоцити – це маленькі тварини „анімалікули”. Зараз відомо, що клітини крові постійно руйнуються і утворюються органами кровотворення. Розгляньте у підручнику мал.             

 В організмі дорослої людини кров становить близько 7,7% від загальної маси тіла, тобто в ній циркулює близько 5-5,5л крові. У дітей відносна кількість крові більша, ніж у дорослих, і становить в новонародженої дитини 15% маси, а в дітей до року – 11%. В організмі людини запас крові є в селезінці, печінці та підшкірній сполучній тканині. Організм може використати цей запас у разі необхідності (великої втрати крові, тощо). Але, якщо людина втратить більше 2л крові, вона може загинути, якщо своєчасно не зробити вливання донорської крові. Кров можна замінити плазмою крові або на деякий час фізіологічним розчином.

 

 

IV.Закріплення знань учнів

 

Біологічний диктант

1.Внутрішнє середовище організму...

2.Кров – це...

3.Водний розчин солей, концентрація якого становить 0,9 %, називають...

4.Вперше клітини крові відкрив ...

5.Гомеостаз – це здатність організму...

6.Формені елементи, які містяться у плазмі крові...

Біологічні задачі

1.Визначте кількість крові у вашому організмі, якщо відомо, що вона становить 1/13 маси вашого тіла.

2.У 100г крові людини міститься в середньому 16,7г гемоглобіну. Визначте його кількість у вашій крові.

3.Визначте, яку масу солі і обєм води потрібно взяти для приготування 200г фізіологічного розчину.

 

V.Домашнє завдання

Вивчити тему ”Внутрішнє середовище організму”, підготувати цікаві повідомлення з теми „Кров”.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
3612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку