У дані роботі описуються форми і методи проектного навчання предметів природничо-математичного циклу. Матеріал буде корисним для педагогів, які викладають географію, фізику, хімію, біологію, математику, інформатику.
Мащанський ліцей
Семінар-практикум вчителів природничо-математичного циклу
Форми і методи
проектного навчання предметів
природничо-математичного циклу
Підготував
вчитель географії та інформатики,
керівник семінару-практикуму
вчителів природничо-
математичного циклу
Мащанського ліцею
Озарчук А. В.
2018
Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції, які на Раді Європи були визначені як основні в ХХІ столітті: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні.
Участь у проектах позитивно впливає на навчально-пізнавальну діяльність учнів, бо надає змогу підтримувати пізнавальний інтерес до тем, що вивчаються, у вигляді різних заохочень можливості побачити результати своєї роботи, і усвідомлення того, що їх побачать в інших містах України та за кордоном. Також проекти працюють в рамках уроків або факультативів, а саме з інформатики, фізики, математики, географії та інших, тобто діяльність учнів навчальна. Вона є самостійною, бо вимагає пошуку та творчого підходу до поставленої мети. Діяльність за проектами передбачає застосування творчо-пошукових; методів навчання, що в свою чергу вимагає активності учнів в роботі.
Робота над проектом — практика особистісно-орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі подальшого вибору, з урахуванням його інтересів. У свідомості учня це має такий вигляд: "Все, що я пізнаю, я знаю, Чого це мені треба і де я можу ці знання застосувати". Для педагога — це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.
Навчальні проекти орієнтовані, перш за все, на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу. Технологія проектного навчання передбачає розв'язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого — інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості. Результати виконання проектів повинні бути "відчутні": якщо це теоретична проблема, то конкретне її вирішення, якщо практична — конкретний результат, готовий до впровадження. Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
Таким чином, суть проектної технології — стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань. Від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання з прагматичними, дотримуючи відповідний їх баланс на кожному етапі навчання.
Типи проектів
Дослідницькі проекти — потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників, соціальної значущості, продуманості методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об'єкта, завдань і методів, визначення методології дослідження, висунення гіпотез розв'язання проблеми і намічання шляхів її розв'язання.
Творчі проекти — не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення — рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети.
Ігрові проекти — учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим видом діяльності все-таки є гра.
Інформаційні проекти — спрямовані на збирання інформації про який-небудь об'єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й електронні, інтерв'ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
Практико-орієнтовані проекти — результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма, рекомендації, проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження у практику.
За характером контактів проекти поділяються на внутрішні та міжнародні. Внутрішніми називають проекти, організовані або всередині однієї школи, або між школами, класами всередині регіону, країни. У міжнародних проектах беруть участь представники різних країн, для їх реалізації можуть застосовуватися засоби інформаційних технологій. За кількістю учасників проекти поділяються на особистісні, парні та групові. За тривалістю проведення проекти розрізняють короткодіючі (кілька уроків з програми одного предмета), середньої тривалості (від тижня до місяця), довготривалі (кілька місяців). На практиці частіше доводиться мати справу зі змішаними типами проектів.
Дуже важливо організувати зовнішню оцінку виконання проекту, що дозволяє підвищити ефективність його виконання, усунути труднощі, вносити вчасну корекцію. В ігрових проектах, що мають характер змагання, може використовуватися бальна система. Важко оцінювати проміжні результати у творчих проектах. Але здійснювати моніторинг все одно необхідно, щоб допомогти, коли це потрібно.
Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів, яка реалізується як в індивідуальній, так і в парній, груповій діяльності, що завжди передбачає розв'язання проблеми: з одного боку — використання сукупності різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого — необхідність інтегрування знань, уміння використовувати знання з різних галузей науки, техніки тощо.
Основними вимогами до використання методу проектів є: наявність значущої у дослідницькому, творчому плані проблеми, дослідницького пошуку; практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів; самостійна діяльність учнів; структурування змістової частини проекту; використання дослідницьких методів: визначення проблеми досліджуваних завдань; систематизація та аналіз отриманих даних; підбиття підсумків, оформлення результатів; висновки.
Таким чином, проектне навчання – це навчання, де цільовою настановою є способи діяльності, а не накопичення фактичних знань, і його варто використовувати як доповнення до інших видів прямого чи непрямого навчання.
ОСНОВНІ СТАДІЇ РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ
Стадія роботи над проектом |
Зміст роботи на кожні стадії |
Діяльність учнів |
Діяльність учителя |
Підготовка |
Визначення теми і цілей проекту, його типу, висунення проблеми дослідження, визначення кількості учасників |
Колективно обговорюють предмет із учителем («мозкова атака») та одержують в разі необхідності додаткову інформацію. Установлюють мету, визначають проблему дослідження |
Мотивує учнів, знайомить зі змістом проектного підходу, допомагає в постановці цілей,висуванні варіантів проблеми |
Планування |
Визначення джерел інформації, способів збору й аналізу інформації, методів дослідження, способу представлення результатів (форми звіту), установлення процедур і критеріїв оцінки результатів і процесу; розподіл задач (обов'язків) між членами команд (груп) |
Формулюють гіпотези про можливі способи рішення поставленої проблеми і результати майбутнього дослідження, виробляють план дій, формулюють задачі, з'ясовують методи дослідження, визначають форми звіту, установлюють процедуру і критерії оцінки результатів і процесу; розподіляють задачі (обов'язки) між групами і членами груп |
Пропонує ідеї, висловлює припущення, коригує діяльність учнів |
Дослідження |
Робота учасників проекту щодо розв'язання дослідницьких і творчих задач, збір інформації, розв'язання проміжних задач. Основні інструменти: інтерв'ю, опитування, спостереження, експерименти і т. ін. |
Самостійно працюють над своїми індивідуальними чи груповими дослідженнями; вирішують проміжні задачі, періодично обговорюючи їх у групах |
Спостерігає, радить, побічно керує діяльністю |
Результати і висновки |
Аналіз дослідницької діяльності, отриманих результатів, формулювання висновків |
Аналізують свою дослідницько-пошукову діяльність, отримані результати, формулюють висновки |
Спостерігає, радить, допомагає за необхідності |
Презентація проекту |
Презентація проекту, опонування |
Презентують проект, обговорюють отримані результати і можливість ш застосування |
Слухає, ставить доцільні питання в ролі рядового учасника |
Оцінка результатів і процесу |
Колективне обговорення, експертиза, оголошення результатів зовнішнього оцінювання, висування пропозицій |
Беруть участь в оцінці шляхом колективного обговорення і самооцінювання, висувають пропозиції щодо нових проблем дослідження |
Оцінює зусилля учнів, креативність, якість використання джерел, невикористані можливості, потенціал продовження, якість звіту, висуває пропозиції щодо варіантів можливих проектів |