"Форми й методи навчання в профільному гуманітарному класі"

Про матеріал

Інформація, викладена в статті, допоможе вчителям зорієнтувати учнів у світі сучасних професій, застосувати ті форми та методи роботи на уроках української мови та літератури, які є найбільш ефективними в рамках профільного (гуманітарного) навчання.

Перегляд файлу

Форми й методи навчання в профільному

гуманітарному  класі

     Інноваційні  процеси, що  відбуваються   сьогодні в  освіті, спричиняють виникнення   нових  підходів  до  організації    й  проведення   уроку  української мови  і  літератури,  адже  головним  завданням  профілю  є

 - формування  усвідомленого   ставлення   до  української мови   як   духовної  цінності  й  потреби  досконало володіти  нею в  усіх сферах суспільного життя,

-  готовності   до  адекватного   вибору  й  отримання професійної   гуманітарної (філологічної)  освіти;

-  розвиток    креативних  здібностей,  прагнення  до творчого   осягнення   вершин   української   культури  й  мистецтва   слова;

-  формування   вмінь  і навичок   переконливо   викладати  свої   думки, дискутувати,  використовуючи   різні   способи   аргументації  тощо.

        Зокрема, під час підготовки учнів до вибору гуманітарного профілю навчання варто наголосити на досить розгалуженій системі сфер використання цих знань із гуманітарних предметів у різних видах професійної діяльності (таблиця 1).

Таблиця 1 Сфери застосування гуманітарної освіти у професійній діяльності

№ п./п.

Сфери гуманітарної діяльності

Наукові галузі

Спеціальності

1

Соціально-гуманітарна

Політологія

Політолог, політик.

Соціологія

Соціолог, соціальний працівник.

Психологія

Психолог, соціальний педагог.

Міжнародні вдносини

Дипломат.

2

Гуманітарно-економічна

Діловодство

Діловод-референт, секретар-референт.

Правознавство

Юрист, адвокат, нотаріус, паспортист.

3

Гуманітарно-філологічна

Філологія

Літературознавець,  мовознавець, редактор, письменник, журналіст, кореспондент,  сценарист, фольклорист,  бібліограф.

Іноземна філологія

Перекладач,  краєзнавець (наприклад,   сходознавець тощо)

4

Гуманітарно-лінгвістична

Прикладна лінгвістика

Перекладач, інформаційнй менеджер,  секретар-машиніст (секретар-диспетчер), лінгвіст, оператор  комп’ютерного набору,  диспетчер.

5

Історико-філософська

Історія

Історик, археолог, етнолог, українознавець, суспільствознавець, архівіст.

Філософія

Філософ, культуролог, екскурсовод.

6

Гуманітарно-педагогічна

Педагогіка

Викладач, вчитель, вихователь, гувернер.

 

         Інформація, викладена в таблиці, допоможе учням та вчителям зорієнтуватися у світі сучасних професій, з’ясувати перспективу застосування  знань,  умінь,  навичок з гуманітарних предметів, стане в нагоді для   впорядкування  підбору професіограм з  метою визначення вимог  різних  професій  до  людини.

         Видатний   український   учений, педагог  Борис  Степанишин  говорив:   "Нехай   заслужено  пишаються   своїми    відкриттями  вчені,  винахідники, нехай не без підстав уважають свою   місію  особливо вагомою медики, священики, державні   діячі, але коли   до   класу заходить  педагог   і  розпочинається   священне  дійство, ім'я   якому -  урок, кермо    планети   й доля  людства,  його  майбутнє - саме  в  руках  учителя".

         Отже, зупинюсь   на  тих  формах   роботи на   уроці,  які, на мою думку, є   найбільш  ефективними   в  рамках   профільного   навчання.

Перш за  все  це   застосування   дидактичних  ігор – ділових і рольових ігор, ігрових ситуацій. Як правило,  це  ділові стосунки   у  виробничому колективі. Наприклад,  програються   ситуації: “Прийом  на  роботу”,  “Перший   робочий день”, “Прийом     відвідувачів”,    “Нарада”   тощо. Такий    підхід зацікавлює  учнів,   формує  в  них  професійно важливі комунікативні уміння, оскільки  навчання  відбувається  через   дії, максимально   наближені до  реальних  умов  ділового спілкування.

        Цікавими  у  роботі є  ігри  дискусійного характеру,  а особливо  ті, що  моделюють  майбутню   професійну   діяльність   учнів. Знаючи  професійний   вибір  своїх  дітей,  наприклад,  вибір  професії  учителя, пропоную їм заздалегідь   підготувати  певний  фрагмент  уроку. Йдеться  про   той   матеріал, який  повторюється. Наприклад,  у 10 класі  учениця   спробувала  себе  у  ролі  вчителя, заздалегідь  отримала    консультацію, що  дало   можливість  їй  підібрати  такі  форми роботи   на  уроці,  щоб   не   тільки  повторити  вивчене, а  й   поглибити   знання  учнів, звернути  увагу  на   складні   випадки  написання слів або  вживання  розділових знаків.

      Майбутнім   журналістам   пропоную  взяти    інтерв'ю  у  письменника   або   героя  твору.  Також традиційними  є  хвилинки  акторської  майстерності  (наприклад, інсценізація   епізодів  з  "Марусі", "Кайдашевої   сім'ї", "Лісової  пісні"  тощо.)

        Можливість  знаходити  і класифікувати знайдений матеріал, обирати найважливіший  та  найцікавіший  і стисло  його  викладати    надає  учням така  робота, як  створення колективних  творчих проектів або  портфоліо  письменника. Крім того,  це   робота  у   групах.   Структуру  портфоліо  я   узгоджую  з   учнями  до  початку  роботи. Наприклад, 1 розділ  "Візитка  письменника" ( ім'я, псевдонім, титул, походження,  дата   народження,    життєва мета,  рід    діяльності, мова творів   тощо), 2 - розділ - "Досягнення"

(успіхи та  досягнення, чим  збагатив  літературу),  3 - розділ -   "Це   цікаво"

(цікаві факти  з  життя  письменника) 4  - розділ  "Презентація  книг  письменника".

        Є  в  літературі  ціла  низка творів,  під час  аналізу яких  можна  залучити  до роботи   майбутніх юристів,  психологів,  істориків,  літературознавців. Так, під  час  аналізу  героїв    повісті   О.Кобилянської  "Земля",  де  брат вбиває свого  рідного брата,  літературознавці досліджують   художні   особливості   тексту, історики  готують  історичну довідку про добу, в якій жили  герої, юристи  висловлюють   свою   думку   щодо  покарання   героя  згідно  з  чинним   Кримінальним  кодексом, а психологи  вказують  на мотивацію  вчинків  героя,  пояснюють  причини  трагедії   в  родині.

        Спрямовую  роботу учнів на розкриття зв’язків між мистецтвом слова й живописом, адже  немає сумніву, що в результаті синтезу мистецтв   розширюється    потенціал   уроків   літератури, діти   можуть у конкретній формі  більш   образно виразити  власне бачення  сприйнятого  матеріалу.

       Пропоную, наприклад,   учням висловити думку  щодо відповідності колористики  картини М.Бурачека "Золота осінь" з  настроєм  новели  "В житах " Г.Косинки, дібрати   картини українського або зарубіжного художника (чи музичний твір) до одного з вивчених віршів  П.Тичини.

       При розгляді імпресіоністичної творчості М. Коцюбинського (новели "Інтермецо", "Цвіт яблуні") використовую репродукції картин французьких  художників-імпресіоністів.

        Учням, які мають творче мислення, естетичний смак, володіють художнім   стилем  мовлення, даються завдання: доповнити авторський  текст, написати свою версію закінчення  твору  на  задану  тему  тощо.

 Іноді   даю  таким учням випереджаюче  завдання. Вони  заздалегідь  читають  твір, який вивчатиметься, наприклад, на уроках позакласного читання, й  придумують  його   рекламу,  яка  б  зацікавила  читачів. Так  при вивченні   інтимної   лірики   І.Франка,  пропоную     прорекламувати  твір

Р. Горака   "Тричі  мені   являлася  любов")

       Отже, у сучасному світі   важливо, щоб  навчальний  та  виховний  процес  давав  учневі    нові  життєві   стратегії,  життєву   компетентність,  сприяв   мобільності   його   соціальної   поведінки, тому  що саме це дозволяє   особистості  подолати   кризові    настрої,  обрати   свій   шлях  у  професійному  зростанні. І    пам'ятаймо, що   ми  виховуємо  не  носія  знань, а  людину,  яка  має  жити  в  суспільстві  й  приносити  йому  користь.

 

 

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку