Квадратний тричлен та його корені. Розкладання квадратного тричлена на лінійні множники

Про матеріал
Мета: домогтися засвоєння учнями означення квадратного тричлена та його коренів, а також формулу розкладання квадратного тричлена на лінійні множники; сформувати вміння відтворювати вивчені означення і формули та використовувати їх для розв'язування завдань на знаходження коренів квадратного тричлена, розкладання квадратного тричлена на лінійні множники.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Квадратний тричлен та його корені. Розкладання квадратного тричлена на лінійні множники

Мета: домогтися засвоєння учнями означення квадратного три­члена та його коренів, а також формулу розкладання квадратного тричлена на лінійні множники; сформувати вміння відтворювати вив­чені означення і формули та використовувати їх для розв'язування за­вдань на знаходження коренів квадратного тричлена, розкладання квадратного тричлена на лінійні множники.

Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.

Наочність та обладнання: опорний конспект «Квадратний тричлен».

Хід уроку

I. Організаційний етап

На цьому етапі уроку слід надати учням інформацію про:

  • орієнтовний план вивчення розділу;
  • кількість навчальних годин;
  • приблизний зміст матеріалу;
  • основні вимоги до знань та вмінь учнів;
  • приблизний зміст завдань, що будуть винесені на контроль.

(Цю інформацію можна помістити на стенді «Довідково-інфор­маційний куточок» у кабінеті математики та для економії часу запро­понувати учням для самостійного ознайомлення у позаурочний час).

 

II. Перевірка домашнього завдання

Зібрати зошити учнів на перевірку якості виконання аналізу кон­трольної роботи.

 

III. Формулювання мети і завдань уроку

Вчитель повідомляє учням про те, то вміння розв'язувати квадрат­ні рівняння є одним із найважливіших для подальшого вивчення не тільки алгебри, але й багатьох суміжних дисциплін. Так, тема цілком присвячена вивченню питання про сферу застосування вмінь розв'язу­вати квадратні рівняння під час виконання завдань, передбачених про­грамою з математики у 8 класі.

Метою цього і наступного уроків є вивчення способу застосування квадратного рівняння для розкладання многочленів на множники.

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

З метою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: виконання ариф­метичних дій з раціональними числами; виконання арифме­тичних дій з раціональними виразами; застосування різних способів та прийомів розв'язання квадратних рівнянь різних видів.

Виконання усних вправ

  1. Розкладіть на множники вираз:  а) х2 – 144; б) 7 – у2; в) а3 + 2а2;

г) т3 + 1; д) b2 10b + 25; е) b2 а2 + b а; ж) (m 1)2 4.

  1. Чи має квадратне рівняння корені? Якщо має, то скільки:
    a) x2 – 2x + 1 = 0; б) x2 – 5 = 0; в) х2 + 1 = 0; г) 3x x2 = 0.

 

V. Засвоєння знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Що таке квадратний тричлен?
  2. Що називається коренем квадратного тричлена? Як знайти всі ко­рені квадратного тричлена?
  3. За якою формулою можна розкласти квадратний тричлен на множни­ки? Які дії слід виконати, щоб розкласти даний квадратний тричлен на лінійні множники (якщо це можливо на множині дійсних чисел)?

 

 

Конспект

 

1.

Квадратний тричлен

Означення:

 

ах2 + bх + с, а 0

— квадратний тричлен

 

2.

Корені квадратного тричлена:

 

 

якщо х таке, що ах2 + bх + с = 0, то

 

 

 

 

х — корінь квадратного тричлена ах2 + bх + с

 

3.

Розкладання квадратного тричлена на лінійні множники:

 

 

якщо x1 і х2корені тричлена ах2 + bх + с, то

 

 

 

 

ах2 + bx + c = а(х х1)(х х2)

 

 

 

 

 

Вивчаючи матеріал уроку за поданим планом, учні мають засвої­ти означення квадратного тричлена та вміти відрізняти його се­ред інших виразів, а також наводити свої приклади квадратних тричленів (цьому сприяє виконання відповідних усних вправ).

Крім того, учні мають усвідомити, що задача про відшукання ко­ренів квадратного тричлена зводиться до розв'язування відповідного квадратного рівняння (тому перед вивченням теми слід організувати повторення матеріалу, пов'язаного з розв'язуванням квадратного рів­няння — див. етап актуалізації...). Слід підкреслити, що розкладання квадратного тричлена на лінійні множники за формулою є ще одним зі способів розкладання многочленів на множники, який широко засто­совується в курсі алгебри.

Учні мають знати означення квадратного тричлена, означення ко­реня квадратного тричлена, формулу розкладання квадратного тричле­на на лінійні множники. Усвідомленому сприйняттю учнями нового матеріалу може сприяти інтерактивна форма запису конспекту уроку: у вигляді діалогу — питання – відповідь.

 

VI. Формування вмінь

Виконання усних вправ

  1. Чи є число 1; 0; коренем квадратного тричлена:

а) 2х2 5х + 3; б) ; в) х2 х?

  1. Доведіть, що квадратний тричлен х2 + 2 не має коренів.
  2. Чи має квадратний тричлен корені і якщо має, то скільки:

а) х2 + 2х + 1; б) х2 + 5; в) х2 1; г) -3х + х2?

  1. Відомо, що а — перший коефіцієнт, a х1 і х2 — корені деякого квадратного тричлена. Подайте тричлен у вигляді добутку, якщо:

а) а = 1; х1 = 2; х2 = -3; б) а =3; ; .

Виконання письмових вправ

Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв'язати завдання та­кого змісту:

  1. Знаходження коренів квадратного тричлена.
    Знайдіть корені квадратного тричлена:

а) x2 + х 12; б) х2 2х 35; в) 3х2 + 16х + 5; г) 7х2 96х 28;

д) х2 10х + 18; є) 16х2 + 24х + 3; ж) 4х2 28х + 49; з) х2 + 3х + 5.

  1. Знаходження кількості коренів квадратного тричлена.
  2. Розкладання на множники квадратного тричлен. Чи можна роз­класти на лінійні множники квадратний тричлен?

1) Розкладіть на множники квадратний тричлен:

а) а2 13а + 22; б) -b2 + 2b + 24; в) 100с2 50c + 6; г) ;

д) ; е) т2 6m 1; ж) 4х2 20х + 25; з) -3х2 + 7х 5.

2) При яких значеннях а можна розкласти на лінійні множники квадратний тричлен:

а) 2х2 + 7х а; б) ах2 + 4х + 8; в) 3х2 5ах 1; г) (a 1)х2 + 6ах + 6?

  1. Логічні вправи та завдання підвищеного рівня складності для учнів, які мають достатній та високий рівні знань.

1) Розкладіть на множники тричлен:

а) х2 2ху + 63у2; б) 2а2 + 7аb + 3b2; в) 3m2 +11тп4п2.

2) Знайдіть пропущений вираз:

 

a2 b2

а2 + b2

a + b

-2х2 + 7х 3

10x2 x – 2

?

 

  1. На повторення: виділити квадрат двочлена з виразу.

Розв'язування завдань на знаходження коренів, дослідження існування коренів квадратного тричлена зводиться до розв'язу­вання відповідного квадратного рівняння (відповідні відомості активізовано на етапі актуалізації). Перед розв'язуванням за­вдань, що вимагають розкладання квадратного тричлена на лінійні множники, доречно спочатку з'ясувати, чи можливе воно, тобто визначити знак дискримінанта квадратного три­члена, і тільки після цього виконувати розкладання на множ­ники, якщо воно можливе.

Завдання на повторення має на меті підготувати учнів до сприй­няття деяких властивостей квадратного тричлена, про які мова піде на­ступного уроку.

 

VII. Підсумки уроку

Укажіть правильну відповідь.

1) Корінь тричлена 3х2 13х +4: а) 4; ; б) ; 4; в) 1; 12; г) - 1; - 12.

2) Розклад тричлена 3х2 13х + 4 на лінійні множники має вигляд:

а) ; б) ; в) ; г) (3х 1)(х + 4).

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити зміст основних нових понять, вміти відповідати на запи­тання (див. конспект).
  2. Розв'язати вправи на знаходження коренів квадратного тричлена та на розкладання квадратного тричлена на лінійні множники.
  3. На повторення: теорема Вієта та обернена теорема, їх застосування для розв'язування квадратних рівнянь; розв'язати завдання на виді­лення повного квадрата.

 

 

doc
Додано
12 березня 2020
Переглядів
12688
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку