Розробка розрахована для учнів 9 класу. Урок зроблений у вигляді гри "математичне ралі". Учні повинні розділитися на пари, тому форма урока : парна. Це дозволяє охопити всіх учнів та оцінити їхні знання по даній темі. Урок передбачає декілька етапів перегонів. На кожному етапі будуть використовуватися різні формули для знаходження площі трикутника. Всі задачі взяти з підручника.: Геометрія, 9 клас, Бевз Г.П., рекомендований МОН України.
Енергодарський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад ІІ-ІІІ рівня - міжшкільний навчально-виховний комбінат»
Енергодарської міської ради Запорізької області
9- А класа
на тему: «Формули для знаходження
площі трикутника»
Підготувала: вчитель математики,
спеціаліст
Парфеьонова О.С.
Енергодар
2018
Тип урока: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок
Мета урока:
Засоби навчання: підручник: Геометрія: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту / А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, M.С. Якір - К .: Генеза 2017 (підручник в електронному вигляді: http://vshkole.com/9-klass/uchebniki/geometriya/ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2017), мультимедійна презентація, дошка і крейда, різнокольорові картки з балами.
Методи:
Форма організації пізнавальної діяльності:
На дошці записано число, місяць, рік даного уроку, а також тема уроку. Тривалість уроку - 45 хвилин.
№ п\п |
Структура урока |
Хронометраж уроку, хв. |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Мотивація навчальної діяльності |
3 |
3 |
Актуалізація опорних знань |
6 |
4 |
Рішення задач і вправ |
28 |
5 |
Оцінювання та підведення підсумків кроку |
3 |
6 |
Інформація про домашнє завдання |
2 |
7 |
Релаксасія |
2 |
Хід урока
Перевірка готовності учнів до уроку. (слайд 1)
Відомо давно, що одна голова добре, а дві краще, тому ви сьогодні працюєте в парах. Відомо також, що дорогу осилить той, хто йде. Але ми живемо в століття швидкостей та дороги, а значить можна сказати так: «Дорогу здолає той, хто їде», тому сьогодні урок у нас пройде у вигляді гри «Геометричне ралі». І зараз я прошу вас сісти парами за парти, як ви самі цього бажаєте..
Головне завдання сьогоднішнього уроку: подивитися наскільки ви засвоїли тему, навчилися застосовувати основні формули для знаходження площ трикутника.
Кожна пара - це екіпаж машини на чолі з рульовим.
Мета гри:
• успішно пройти маршрут кожному екіпажу;
• виявити чемпіонів ралі.
Назва екіпажів відповідає марці машини, на якій ви робите пробіг. Марку машини ви можете придумати собі самі, наскільки дозволяє вам ваша фантазія.
Девіз перегонів: «Поспішай повільно!»
Вам належить зробити пробіг по «математичній місцевості» з безліччю перешкод.
Маршрутні листи кожному екіпажу видані, це ваші зошити. Подолати перешкоди зможуть екіпажі, які знають формули для знаходження площ трикутника.
Під час пробігу кожна група буде отримувати бали у вигляді карток. В кінці уроку кожна пара підраховує ці бали і переведе їх по таблиці в оцінку. Під час пробігу з перешкодами перші 2 пари отримують бали позачергово (після перевірки вчителем виконаного завдання), третя пара отримає бал після того, як відповість біля дошки.
Вам належить подолати наступні етапи шляху (слайд 2):
I етап. ПДР (правила дорожнього руху).
II етап. Техогляд.
III етап. Перегони по пересіченій місцевості.
IV етап. Раптова зупинка - аварія.
V етап. Привал.
VI етап. Фініш.
Запишіть у зошиті сьогоднішню дату, класна робота та тему урока.
Отже, уперед!
I етап. ПДР (правила дорожнього руху). (6хв)(слайд 3)
Перший етап нашого ралі починається з правил дорожнього руху. На цьому етапі ми повторимо з Вами формули, які застосовуються для знаходження площі трикутника.
Завдання: потрібно зібрати «розсипані» формули. (слайд 4). Екіпажі повинні привести у відповідність формули у зошиті. Перші дві пари, які підняли руки, отримують картки з максимальною кількістю балів за умови, що всі відповіді правильні. Третя пара, яка підніме руку отримає 5 балів за умови що всі відповіді правильні. Потім інші машини можуть теж заробити бали на цьому етапі, відповідаючи біля дошки. Максимальна кількість балів - 9 балів. На виконання завдання відведено 4 хв. Уперед!
1 |
Через підставу і висоту |
а |
|
2 |
Через дві сторони та кут |
б |
|
3 |
Фомула Герона |
в |
|
4 |
Полупериметр |
г |
|
5 |
Площа прямокутного трикутника |
д |
|
6 |
Площа рівнобедреного трикутника |
е |
|
7 |
Площа рівностороннього трикутника |
ж |
|
8 |
Площа трикутника, вписаного в коло |
з |
|
9 |
Площа трикутника, описаного навколо кола |
и |
|
А тепер перевіряємо правильність постановки відповідей у зошиті.
Примітка! Учні виходять до дошки і записують відповіді, інші учні перевіряють їх у своїх зошитах. Перевіряються помилки, які зробили учні і виправляються учнями або вчителем. По завершенню перевірки правил дорожнього руху вчитель підбиває підсумки, які формули учні знають найкраще, а на які треба звернути увагу.
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
в |
а |
е |
ж |
б |
г |
д |
и |
з |
А тепер переходимо до наступних етапів нашого ралі. На цих етапах перевіряємо наскільки Ви можете застосувати формули, які використовуються для знаходження площі трикутника.
II етап. Техогляд. (5 хв) (слайд 5)
Ітак, другим етапом нашого ралі є техогляд. На цьому етапі потрібно розв’язати задачу, яка знаходиться у підручнику на сторінці 41 №. 5.5. Задачу записуєте самостійно у зошити.
Перші 2 пари, які піднімуть руку, отримують картки з максимальною кількістю балів за умови, що задача розв’язана та оформлена правильно. Третя пара, яка впорається з цим завданням, буде записувати задачу на дошці, за це теж отримує бал. Якщо цей учень зробить помилку, то Ви можете його виправити, за це теж потримуєте 1бал.
Максимальна кількість балів - 2 бали. На виконання цього завдання відведено 3 хвилини. Малюнок до задачі на слайді. (слайд 6)
Рішення задачі:
Примітка!
Після того, як вчитель перевірив у двох перших пар задачу, викликається представник третьої пари до дошки і він записує задачу на ній. Інші учні перевіряють правильність розв’язання задачі. Учитель підбиває підсумки по етапу, якщо є помилки пояснює їх.
III етап. Перегони по пересіченій місцевості. (10 хв)(слайд 7)
Переходимо до третього етапу наших перегонів. Це перегони по пересічній місцевості. На цьому етапі Вам потрібно розв’язати дві задачі з використанням формули Герона. Правила такі самі, як і на попередньому етапі. Перші 2 пари, які піднімуть руку, потримують картки з максимальною кількістю балів за умови, що задача розв’язана та оформлена правильно. Третя пара, яка впоралась з цим завданням, буде записувати задачу на дошці, за це теж отримують 4 бали. Якщо цей учень зробить помилку, то Ви можете його виправити, за це теж отримуєте 2 бали.
Максимальна кількість балів, яку ви можете потримати - 8 балів (по 4 бали на кожну задачу). На виконання цього завдання відведено 8 хв. Малюнок до задач на слайді. (слайд 8)
Задача ст.41 №5.8
Рішення задач:
Примітка!
Після того, як вчитель перевірив у двох перших пар задачу, викликається представник третьої пари до дошки і він записує задачу на ній. Інші учні перевіряють правильність розв’язання задачі. Учитель підбиває підсумки по етапу, якщо є помилки пояснює їх.
IV етап. Раптова зупинка - аварія. (10хв)(слайд 9)
Ваш автомобіль зламався. Необхідно усунути несправність вашого автомобіля.
Для цього Вам потрібно вирішити задачі №5.13 ст 41.
Перші 2 пари, які піднімуть руку, отримують картки з максимальною кількістю балів за умови, що задача розв’язана та оформлена правильно. Третя пара, яка впорається з цим завданням, буде записувати задачу на дошці, за це теж отримують 4 бали. Якщо цей учень зробить помилку, то Ви можете його виправити за це теж отримати 2 бали. Малюнок до задача на слайді (слайд 10).
Максимальна кількість балів -6 балів (по 3 бали за кожну задачу). На виконання цього завдання відведено 8 хв.
Рішення задач:
Примітка!
Після того, як вчитель перевірив у двох перших пар задачу, викликається представник третьої пари до дошки і він записує задачу на ній. Інші учні перевіряють правильність розв’язання задачі. Учитель підбиває підсумки по етапу, якщо є помилки пояснює їх.
Також, якщо є час, то додатково на цьому етапі можна додати ще одну задачу для учнів Оцінити задачу можна також 3 балами і так само запропонувати учням розв’язати її на дошці.
Задача №5.11 ст41,
V етап. Привал. (3 хв)(слайд 11)
Ви втомилися і повинні відпочити. Тому я пропоную Вам відгадати ребус. Будьте уважні! На виконання завдання у Вас 3 хв. Перші 4 пари, які піднімуть руку, отримають картки з максимальною кількістю балів за умови, що задача розв’язана та оформлена правильно. Максимальна кількість балів, яку можна отримати -3 бали
Слайд 12 (трикутник)
|
|
|
|
VI етап. Фініш. (слайд 13)
А тепер давайте порахуємо кількість балів у кожної машини. Для цього ви повинні порахувати суму всіх зароблених балів сьогодні і перевести їх в оцінку по таблиці. Цю оцінку ви поставите собі самі у зошит.
Слайд 14
25-28 |
12 |
22-24 |
11 |
20- 21 |
10 |
18-19 |
9 |
16-17 |
8 |
14-15 |
7 |
12 -13 |
6 |
10- 11 |
5 |
8-9 |
4 |
6-7 |
3 |
4-5 |
2 |
0-3 |
1 |
Я думаю, що ви зрозуміли, що формули потрібно добре знати, щоб їх правильно застосовувати.
Завданням нашого уроку було відпрацювати Ваші уміння і навички застосовувати формули, які використовуються для знаходження площі трикутника в задачах.
Повторити параграф 1 пунтк 5 ст. 41 № 5.15 основне
ст. 41 № 5.19
ст. 42 № 5.28 - додаткове
Слайд 17 Дякую за урок!